Switch vs gammal gigabit router med dd-wrt?

Permalänk
Medlem

Switch vs gammal gigabit router med dd-wrt?

Hej!
Jag och tjejen planerar lite långsamt att flytta hem till henne och just nu bygger vi en gemensam datorhörna för gaming mm. Jag har precis dragit en 15 meter lång tp-kabel till routern via en kabel-list och tyvärr fanns bara plats för en kabel. Tänkte införskaffa en switch så vi får lägsta möjliga fördröjning vid spelande. Insåg att hon har en gammal router från telia liggandes här och jag funderar på att flasha om den med dd-wrt och använda den som AP, men utan wifi. Mao som en switch. Nu är frågan om det för med sig några nackdelar i jämförelse med en vanlig enkel gigabit-switch? Kan en gammal konfigurerad router öka latenserna trots att brandvägg mm är avstängt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

En enkel switch kostar inte mycket..
Men du har ju inget att förlora på att testa med routern först.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem

Tvivlar på att du kan byta till dd-wrt på en smart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En switch tillför noll latency. Så ha du Router - 15m kabel - switch - alla datorer

Om router står långt bort så kan du använda den gamla telia routern som WIFI accesspunkt om du slår av DHCP i den samt ansluter en LAN port till switchen.

Och såvida din gamla telia router inte måste routa trafik mellan LAN o WAN porten så kommer den vara lika snabb som en vanligt switch.

Port 1-4 på en router är normalt bara en switch. Du kan se en router som 3 enheter i en - router, switch samt accesspunkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du bara använder de interna portarna så är en router exakt samma sak som en switch. Alla router-funktioner händer mellan switch-delen och wan-uttaget. Du behöver inte byta till dd-wrt för det du ska göra, men stäng av ip-utdelningen (dhcp) på den så det inte krånglar till det med er riktiga router.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så länge du bara använder de interna portarna så är en router exakt samma sak som en switch. Alla router-funktioner händer mellan switch-delen och wan-uttaget. Du behöver inte byta till dd-wrt för det du ska göra, men stäng av ip-utdelningen (dhcp) på den så det inte krånglar till det med er riktiga router.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Ska testa det. Har aldrig använt en router som switch tidigare, utan bara som AP med DD-WRT. Det här alternativet låter lättare än jag trodde det skulle vara.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

och jag funderar på att flasha om den med dd-wrt och använda den som AP, men utan wifi. Mao som en switch.

Du behöver inte flasha om den med dd-wrt utan den funkar utmärkt som den är.
Det enda du behöver göra i den är:
- byt ip-adress till en som är ledig
- stäng av dhcp
- slå av wifi (eller låt det vara på och använd den som AP)

Fördröjningen som uppstår är mycket mindre än en ms, så det är helt försumbart.