Uppgradering av arbetsdator med lätt spelmöjlighet

Permalänk

Uppgradering av arbetsdator med lätt spelmöjlighet

Planen är att plocka ur grejerna ur min dator och bygga en dator åt ungarna med de delarna. Alltså kanske främst moderkort, cpu och minne.

Ungarna spelar Minecraft och Roblox så grejerna i min dator duger gott åt dem, den duger egentligen gott åt det jag gör också men eftersom det är jag som betalar så blir det jag som får ny dator. Jag vet inte hur illa det kommer bli men jag har GTX 560 Ti liggandes som kanske kan duga i deras dator till att börja med och då flyttar jag över GTX 670 till min nya dator.

Det jag gör på datorn är att ibland spela ett fåtal spel så som Diablo eller Skyrim och nyligen har jag börjat lira Battlerite, inga tunga grejer direkt. Annars är det Photoshop, en del filmredigering och allmänt knappande.

Det jag har är:
Moderkort: Asus P8P67 (REV 3.1)
Intel® Core™ i5-2500K
16 GB Ripjaw DDR3 (4x4 GB)
Geforce GTX 670
Chieftex 750W

Även om jag inte har några stora krav vill jag ändå att grejerna hålla ett par år när jag ändå uppgraderar, precis som 2500K har gjort.

Tack på förhand.

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk
Medlem

Ett alternativ hade varit att köra på nya Ryzen 2400G för barnen, då behöver de inte ens någon GPU ifall de kör spelen du nämnde.

Fast har du två GPUer liggandes kanske det är dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag glömde nämna budget, jag har sett andra tipstrådar som landat på 6-7000:- och det har varit för speldatorer så det ska väl vara där nånstans men gärna under.

@Sevenix
Tack för det tipset.
Ja alltså jag har ju ingen koll längre, jag har faktiskt två 560 Ti då jag körde dem ihop men det lät så mycket så jag bytte ut dem mot det jag har nu (670).

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk

Är fortfarande 2 minneststickor att föredra jämfört med en? Alltså hellre 2x4 än 1x8?

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk

Skulle detta kunna vara något?
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3589744

Chassie, nätagg och hårddisk går till ungarnas burk och minne, mobo och cpu går till uppgradering av min burk.
Jag använder ett av de gamla grafikkorten till ungarnas burk och kan eventuellt byta ut det eller mitt eget i framtiden. Jag kan köpa till mer ram till min burk om jag känner att 8 GB inte räcker.

Edit:

Eller kanske denna?

Bilder
Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk
Permalänk

Säg ett pris i så fall, ska jag vara ärlig så ser den dyrare ut än vad jag tror jag är villig att betala.
Jag försökte mig på begagnat här innan men tröttnade på grund av oseriös säljare.

Edit: Jag såg pris nu, nej tack. Det är för mycket, med ett par tusen.

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen rekommendera en SSD, även med den här budgeten. Vill du komma billigare undan, satsa på en 250GB SSD. Inet har en drive på Toshiba TR200 240GB för 749:- nu t.ex. Det räcker ändå för Windows och lite spel även om du inte vill lägga allt för mkt onödigt på den. Det fungerar perfekt att kombinera med en extern hdd i framtiden om du vill ha för allt som inte är program.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11334231/

Fel chassi
Permalänk

Tack för ditt svar @Icecrystal, jag beställde grejerna med AMD som jag postade ovan och har dem nu hemma.

Jag har redan två SSD i min dator, en för Windows och en för Xubuntu. Kanske att det blir en i ungarnas dator också nån gång i framtiden men de får börja med en snurrdisk. Eventuellt är det grafikkort som blir första uppgraderingen för dem, så småningom.

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk
Medlem

@alex.bergsland:

Det var så lite så. Lycka till med bygget