Ny köp av dator samt vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ny köp av dator samt vattenkylning

Hej, tänkte väl att det är dags att köpa ny dator nu när min startknapp på min bärbara dator har gått sönder. "går att starta men vet inte hur länge till".

Jag står inför ett korsskäl, vet inte vad jag ska köpa... Jag älskar att kunna vara portabel, men det är inte så ofta nu längre jag faktiskt använder mig av den. Så att köpa en bärbar innebär en prestanda minskning för en lite högre peng.

Jag vill egentligen ha en lättare dator, "Asus Zephyrus" är något som verkligen tilltalar mig. Dock vet jag inte om det är värt prisökningen, jag tänkte en budget på runt 22000 för bärbar eller 18000 för en pc inklusive skärm. Går jag på PC vill jag gärna kunna lira lite på 4k "om det är möjligt idag för den budgeten, då grafikkorten är närmare 10.000....."

Nu är jag inte så insatt i datorer utan sitter rätt mycket mindre än förr, ska det vara PC vill jag ha vattenkylning.

Vill jätte gärna ha hjälp! Budgeten kan sträcka sig, och anledningen att jag har högre budget för laptop är för att isf behöver jag inte köpa en lite sämre bärbar dator att kunna titta på film i sängen med. Min nuvarande lever på sista tråden.

//mmsdos

§3.1
Permalänk
Medlem

Om du bygger själv och har Windows-licens att installera på datorn:

Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8400 (1 889 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce (5 299 kr hos Dustin)
Chassi: Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB (Ej PSU) (579 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD (1 499 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare (199 kr hos Komplett)
Summa: 12 874 kr

Lägg till en Acer PredatorXB271
Så har du det närmaste du kan komma idag. Ett 1070Ti klarar inte riktigt av 4k idag, men om det är det enda som gäller: Acer Predator XB281HK

Permalänk
Medlem

Tack! Ska kolla in på det, hur stor skillnad är det på 1080 och 1070 ti?

Kollat runt bland skärmar, verkar inte finnas 4k med högre än 60hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Om du bygger själv och har Windows-licens att installera på datorn:

Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8400 (1 889 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce (5 299 kr hos Dustin)
Chassi: Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB (Ej PSU) (579 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD (1 499 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare (199 kr hos Komplett)
Summa: 12 874 kr

Lägg till en Acer PredatorXB271
Så har du det närmaste du kan komma idag. Ett 1070Ti klarar inte riktigt av 4k idag, men om det är det enda som gäller: Acer Predator XB281HK

Visste inte ens att den sidan fanns! Tack för ett riktigt fynd!
Vad tror du om denna setup? https://komponentkoll.se/bygg/RwvJP

Blir nog att skippa bärbar helt och hållet, köra på 1480p gaming istället, verkar inte vara så stor skillnad om man är under 30" ändå.
Så är definitivt inte sugen att lägga 12k på en datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmsdos:

Tack! Ska kolla in på det, hur stor skillnad är det på 1080 och 1070 ti?

Kollat runt bland skärmar, verkar inte finnas 4k med högre än 60hz?

Visste inte ens att den sidan fanns! Tack för ett riktigt fynd!
Vad tror du om denna setup? https://komponentkoll.se/bygg/RwvJP

Blir nog att skippa bärbar helt och hållet, köra på 1480p gaming istället, verkar inte vara så stor skillnad om man är under 30" ändå.
Så är definitivt inte sugen att lägga 12k på en datorskärm.

Här ser du hur 1070Ti presterar: GTX 1070Ti recension här på Sweclockers
4k-skärmar är i dagsläget låsta till 60Hz p.g.a. en flaskhals i DP-anslutningen. Det saknas bandbredd i kommunikationen mellan skärmen och grafikkortet för mer än 4k @ 60Hz.

När det kommer till ditt bygge så skulle jag modifera det:
- Moderkortet, TUF-varianten är lite mer påkostad med plats för 2st m.2 SSDs och en bättre USB-uppsättning. Det är även en förstärkt PCI-E anslutning, som förmodligen skulle komma till användning med ett så tungt gfx-kort som det du valt.
- Minnet, 3200MHz är värt det jämfört med 2666MHz när skillnaden är ~250:- för en så dyr dator. Bara andrahandsvärdet på minnet gör kostnaden värt det.
- SSD, såvidare du inte har ett speciellt gott öga till Intels SSD så skulle jag satsa på en Samsung/Crucial SSD, speciellt när de faktiskt är billigare också.
- Nätaggregatet, enligt återförsäljaren så är Guld-certifierat nätagg med 3 års garanti. Jag skulle hellre lägga någon hundring extra och få 10 års garanti.
- CPU-kylare, med tanke på att du satsar på en 8600K så antar jag att du vill överklocka processorn. Då vill du ha en kylare med hyfsat med oumph i. Annars gör du bättre i att satsa på en CM Hyper 212 Evo tillsammans med en I5 8400.

Så i sin helhet:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 489 kr hos Komplett)
Grafikkort: PNY XLR8 GeForce GTX 1080 Ti OC GAMING (8 190 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Focus G (549 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD (1 499 kr hos Komplett)
HDD: Toshiba Intern Hårddisk P300 2TB (7200rpm (599 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair RM650x 650W (1 029 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (398 kr hos NetOnNet)
Summa: 18 162 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Här ser du hur 1070Ti presterar: GTX 1070Ti recension här på Sweclockers
4k-skärmar är i dagsläget låsta till 60Hz p.g.a. en flaskhals i DP-anslutningen. Det saknas bandbredd i kommunikationen mellan skärmen och grafikkortet för mer än 4k @ 60Hz.

När det kommer till ditt bygge så skulle jag modifera det:
- Moderkortet, TUF-varianten är lite mer påkostad med plats för 2st m.2 SSDs och en bättre USB-uppsättning. Det är även en förstärkt PCI-E anslutning, som förmodligen skulle komma till användning med ett så tungt gfx-kort som det du valt.
- Minnet, 3200MHz är värt det jämfört med 2666MHz när skillnaden är ~250:- för en så dyr dator. Bara andrahandsvärdet på minnet gör kostnaden värt det.
- SSD, såvidare du inte har ett speciellt gott öga till Intels SSD så skulle jag satsa på en Samsung/Crucial SSD, speciellt när de faktiskt är billigare också.
- Nätaggregatet, enligt återförsäljaren så är Guld-certifierat nätagg med 3 års garanti. Jag skulle hellre lägga någon hundring extra och få 10 års garanti.
- CPU-kylare, med tanke på att du satsar på en 8600K så antar jag att du vill överklocka processorn. Då vill du ha en kylare med hyfsat med oumph i. Annars gör du bättre i att satsa på en CM Hyper 212 Evo tillsammans med en I5 8400.

Så i sin helhet:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 489 kr hos Komplett)
Grafikkort: PNY XLR8 GeForce GTX 1080 Ti OC GAMING (8 190 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Focus G (549 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD (1 499 kr hos Komplett)
HDD: Toshiba Intern Hårddisk P300 2TB (7200rpm (599 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair RM650x 650W (1 029 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (398 kr hos NetOnNet)
Summa: 18 162 kr

Strålande precis det jag behövde hjälp med! Jag tänkte faktiskt köra på vattenkylning, men det verkar vara lite svårt att hitta något som passar för den grafikmodellen. Om det inte är så att man köper direkt ifrån amazon "där hade dem en med vattenkylning istället".

Anledningen till vattenkylning är helt enkelt för att jag delar en liten 1a med tjejen, och all ljudreducering är guld värt.

Tack igen!

"Edit" Just ja, anledningen till 2666hz minnet är för att jag läste att man märker ingen skillnad utöver det, samt att det endast tog upp en minneskortplats "utrymme för att uppgradera" Sen vet jag inte om det är fel

Nu hittade jag ett grafikkort som hade vattenkylning,
https://komponentkoll.se/bygg/fxHqF

Så vad trors om detta? Sen vill jag gärna ha hjälp med vad för vattenkylning man ska ha. Är som en fisk ute i vattnet!
Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@mmsdos:
Har du läst upp om vattenkylning?
AIO-kylare är en sak, men att bygga ett custom vattenkylningsbygge är lite av ett projekt. Det är lite overkill om syftet bara är att få ner ljudnivån, då det finns chassin och luftkylare som inriktar sig på en minimal ljudnivå.
När det kommer till RAM så vill du ha minnesbanker i multipler av 2, p.g.a. "dual-channel". Minneskontrollern pratar helt enkelt med två minnesstickor samtidigt för att fördubbla minnesbandbredden när det finns tillgängligt.
Om du vill ha ett tyst system, så satsa på ett tyst men välventilerat chassi, slopa överklockningen (undervolta CPU/GPU om du vill gå ett steg längre), och lägg pengar på ett effektivt nätaggregat samt bra kylare på CPU och GPU.
Nytt förslag:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700 (3 199 kr hos Dustin)
Grafikkort: PNY XLR8 GeForce GTX 1080 Ti OC GAMING (8 190 kr hos Dustin)
Chassi: Phanteks Eclipse P400S Silent (799 kr hos Dustin)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD (1 499 kr hos Komplett)
HDD: Toshiba Intern Hårddisk P300 2TB (7200rpm (599 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair RM650x 650W (998 kr hos Elgiganten)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (398 kr hos NetOnNet)
Summa: 19 091 kr

Du kan satsa på en I5 8400 om du vill gå ner ~1300:-
Du kan även satsa på CPU-kylare med två fläktar, gärna 120mm+ (kolla bara så att de passar med minnet, eller byt till Low-profile minnen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@mmsdos:
Har du läst upp om vattenkylning?
AIO-kylare är en sak, men att bygga ett custom vattenkylningsbygge är lite av ett projekt. Det är lite overkill om syftet bara är att få ner ljudnivån, då det finns chassin och luftkylare som inriktar sig på en minimal ljudnivå.
När det kommer till RAM så vill du ha minnesbanker i multipler av 2, p.g.a. "dual-channel". Minneskontrollern pratar helt enkelt med två minnesstickor samtidigt för att fördubbla minnesbandbredden när det finns tillgängligt.
Om du vill ha ett tyst system, så satsa på ett tyst men välventilerat chassi, slopa överklockningen (undervolta CPU/GPU om du vill gå ett steg längre), och lägg pengar på ett effektivt nätaggregat samt bra kylare på CPU och GPU.
Nytt förslag:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700 (3 199 kr hos Dustin)
Grafikkort: PNY XLR8 GeForce GTX 1080 Ti OC GAMING (8 190 kr hos Dustin)
Chassi: Phanteks Eclipse P400S Silent (799 kr hos Dustin)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD (1 499 kr hos Komplett)
HDD: Toshiba Intern Hårddisk P300 2TB (7200rpm (599 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair RM650x 650W (998 kr hos Elgiganten)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (398 kr hos NetOnNet)
Summa: 19 091 kr

Du kan satsa på en I5 8400 om du vill gå ner ~1300:-
Du kan även satsa på CPU-kylare med två fläktar, gärna 120mm+ (kolla bara så att de passar med minnet, eller byt till Low-profile minnen).

Tack för förslaget! Om det skulle bli så att jag är sugen på vattenkylning ändå, vad och vilken kylning skulle vara bäst för mig att välja?
Så som jag förstår det vill man inte blanda aluminium med koppar vilket är förståeligt, och då är frågan... Vad hade det grafikkortet jag länka? Antagligen koppar då?

Jag vill inte köpa dyra prylar för att sedan underklocka dem bara för att slippa ljud, jag vill trotts allt spela i väldigt hög kvalité på spelen. Då ser jag att lära mig vattenkylning som ett bättre alternativ :).

Permalänk
Medlem

@mmsdos:
Har aldrig gett mig in på vattenkylning, så där låter jag någon bättre lämpad svara. Men när det gäller att undervolta så är det inte samma sak som att underklocka, utan du finjusterar hur hög volt komponenterna behöver för att köra istället för att nöja dig med standardvärdet. En lite gammal guide, men den belyser grunderna bra: The undervolting guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@mmsdos:
Har aldrig gett mig in på vattenkylning, så där låter jag någon bättre lämpad svara. Men när det gäller att undervolta så är det inte samma sak som att underklocka, utan du finjusterar hur hög volt komponenterna behöver för att köra istället för att nöja dig med standardvärdet. En lite gammal guide, men den belyser grunderna bra: The undervolting guide

Tack! Får ta en titt på det där, men plirra med volt känns läskigare än vattenkylning om jag ska vara ärlig.
Hoppas någon vattenexpert hittar tråden :).

Tack igen för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@mmsdos:
Varsågod
Jag tycker dock precis tvärtom. Tanken att hantera vatten så nära elektroniken gör mig rätt nervös medans undervoltning är som att dra på en hjälm när man ska ut på promenad (ett extra skydd, just in case).

Permalänk
Medlem

Olika det kan vara :D, tror jag får skapa en ny tråd där det stor inriktat mot vattenkylning, behöver man be om att stänga tråden?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning, behöver experthjälp! Ny dator

Hej gjorde precis en tråd som var om dator, och jag tror jag har hittat de delar jag vill ha nu. Tack för den hjälpen jag fick tidigare.
Men nu behöver jag mer inriktad hjälp med vattenkylning.

https://komponentkoll.se/bygg/fxHqF/

Detta är det planerade köpet, om det är något jag behöver ändra så bryr jag mig inte alls om märken.

Mvh

/mmsdos

"P.S, om det går kan ni låsa andra tråden. Då den fyllt sitt syfte." Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Först och främst behöver du bestämma vilket chassi du vill ha, sen anpassar du resten av komponenterna efter det.

men du behöver
radiator
pump
cpu block
reservoir
anslutningar
slang
och batterivatten eller något annat kylmedium

Men som sagt så är det svårt att hjälpa när du inte bestämt chassi.

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska lägga ca 20k på en dator så lägg några kronor mer på ett vettigare chassie som är bättre lämpat för vattenkylning. Typ nåt Fractals Define serie. Framförallt om du ska köra custom loop. Eller är det en AIO kylare du tänkt dig?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Moderator
Forumledare

@mmsdos: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av kao172:

Först och främst behöver du bestämma vilket chassi du vill ha, sen anpassar du resten av komponenterna efter det.

men du behöver
radiator
pump
cpu block
reservoir
anslutningar
slang
och batterivatten eller något annat kylmedium

Men som sagt så är det svårt att hjälpa när du inte bestämt chassi.

Skrivet av Tandborste:

Om du ändå ska lägga ca 20k på en dator så lägg några kronor mer på ett vettigare chassie som är bättre lämpat för vattenkylning. Typ nåt Fractals Define serie. Framförallt om du ska köra custom loop. Eller är det en AIO kylare du tänkt dig?

Jätte bra! Som sagt jag har inte så himla stor koll och det är därför jag vände mig hit!
Fractal Define serien, ok! Då lägger jag in en av dom i korgen direkt.

Edit:
https://komponentkoll.se/bygg/uGMaz
Nu brände jag på med ett "förhoppningsvis" passande chassi :).
Vilken typ av vattenkylning vet jag inte, men jag är inte rädd för att sabba något. Är rätt bra på att bygga i övrigt, pill is my second game.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@mmsdos: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Ah ok! Ber mycket om ursäkt, därav frågan var om att stänga denna. Men var för snabb som vanligt. Ska inte göra så igen!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@mmsdos: *rubrik uppdaterad*

Passade även på att justera rubriken något

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@mmsdos:
Satte samman denna lista:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 489 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX1080Ti Waterforce WB (9 499 kr hos Dustin)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX 2X8GB 3200 Ryzen (2 190 kr hos NetOnNet)
SSD: Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD (1 499 kr hos Komplett)
HDD: Toshiba Intern Hårddisk P300 2TB (7200rpm (699 kr hos NetOnNet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Platinum (1 299 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Meshify C -TG (Ej PSU) (899 kr hos Alina)
Summa: 19 864 kr
Om du ska sätta in en custom-loop är EK-waterblocks antagligen den största tillverkaren/aktören, de har även en ganska simpel konfigurator för ens setup.
För en custom-loop hade jag dock valt ett större cassi än Mesify/Define C

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@mmsdos:
Satte samman denna lista:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 489 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX1080Ti Waterforce WB (9 499 kr hos Dustin)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX 2X8GB 3200 Ryzen (2 190 kr hos NetOnNet)
SSD: Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD (1 499 kr hos Komplett)
HDD: Toshiba Intern Hårddisk P300 2TB (7200rpm (699 kr hos NetOnNet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Platinum (1 299 kr hos Dustin)
Chassi: Fractal Design Meshify C -TG (Ej PSU) (899 kr hos Alina)
Summa: 19 864 kr
Om du ska sätta in en custom-loop är EK-waterblocks antagligen den största tillverkaren/aktören, de har även en ganska simpel konfigurator för ens setup.
För en custom-loop hade jag dock valt ett större cassi än Mesify/Define C

Ok, tittar in på ett större chassi! Men varför skulle man byta king till crosair* som är optat för Ryzen? Funkar det lika bra för Intel också?

https://komponentkoll.se/bygg/kzhdF
tillsammans med detta https://www.ekfluidgaming.com/ek-kit-a240g

Verkar inte allt för farligt.

Permalänk
Medlem

@mmsdos: Jag valde de jag hade i huvudet, främst för att de är 3200MHz

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@mmsdos: Jag valde de jag hade i huvudet, främst för att de är 3200MHz

Ah ok, tänkte för att det är ju exakt den builden som var på tråden. Förutom på minnet då dvs :D, roligt!

Permalänk
Medlem

Hade inte gett mig in på custom loop utan att ha koll på det först. Det kräver tid, planering och kunskap. Om du tycker det är läskigt att pilla med OC så hade jag definitivt väntat med custom loop.
Sen är det bra att välja ett stort och rymligt chassi om det är första gången man bygger. Define C/Meshify C kan bli lite tajta då dom inte är speciellt djupa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Hade inte gett mig in på custom loop utan att ha koll på det först. Det kräver tid, planering och kunskap. Om du tycker det är läskigt att pilla med OC så hade jag definitivt väntat med custom loop.
Sen är det bra att välja ett stort och rymligt chassi om det är första gången man bygger. Define C/Meshify C kan bli lite tajta då dom inte är speciellt djupa.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte så bra på volt och vad man behöver ställa in saker på, vilket gör mig nervös om det inte är ett program som gör det.
"Dvs pilla i bios" Men att bygga i ett chassi oroar mig inte alls :). Vore väldigt trevligt och höra ifall du har några tips inför den eventuella vattenkylningen.

Mvh

Permalänk
Medlem

@mmsdos Läs på om custom loop och kolla guider på Youtube. JayzTwoCents har väldigt mycket content kring CL.
Sen får du leta upp ett chassi du vill ha och börja planera.
Om utseende på chassi inte spelar någon roll så välj ett som är rymligt och har bra stöd för radiatorer. Custom loop kräver också underhåll.
Blanda inte olika metaller. Antingen kör du allt i koppar eller allt i aluminium.

Vill du kyla både CPU och GPU? Isåfall hade jag tagit minst en total radiatoryta på 360mm. Ju mer yta du har desto lägre varvtal behöver fläktarna gå på för att hålla temperatur och ljudnivå i schack.

När du ändå kollar videos/läser guider om custom loop så tycker jag att du borde kolla lika mycket på överklockning av CPU, GPU och RAM. Då får du lite bättre vana och insikt i hur BIOS/UEFI fungerar. Det är inte speciellt läskigt. Finns många spärrar som hindrar dig från att göra allt för dumma saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii