Byta BIOS i ett "fake" 1050ti

Permalänk
Medlem

Byta BIOS i ett "fake" 1050ti

Tjena!

Har fått ett XHVGA 1050ti-kort (m a o ett Kina-kort köpt hos Wish) av en kompis då det visade sig att det istället för att vara ett 1050ti med 4GB är ett GTS 450 med 1GB (Hynix GDDR5). Kortet fungerar inte att köra benchmarks på, antagligen för att den faktiska minnesmängden inte stämmer överens med uppgiften i BIOS.

Tänkte att det kanske går att få någon användning av det så jag har provat att att tanka hem olika GTS 450 BIOS till andra grafikkort med samma specar men jag lyckas inte lura nvflash att tvinga in en annan BIOS. Har endast provat i Windows 10 via CMD (som administratör), har avaktiverat grafikkortet i enhetshanteraren och kört på integrerad grafik. Lagt till --protectoff men det gör ingen skillnad. Den version av nvflash som jag har (5.427.0) verkar inte fungera i ren DOS och jag har inte någon koll på vilken äldre version av nvflash som stöder mitt lite speciella grafikkort (BIOS som säger 1050ti men med GTS 450 hårdvara). Är det någon som har koll på om det överhuvudtaget är möjligt att byta till en GTS 450-BIOS och i såna fall har tips på hur jag gör det?

Permalänk
Medlem

Ta bort kylaren och posta en bild på GPUn så vi kan se vad det för något.

Liknande tråd om fake 750ti som var 450 => https://www.techpowerup.com/forums/threads/fake-750-ti.239586...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

@Korgan:

Har tagit bort kylaren förut men ska försöka ordna en bild på den när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Mindre krångel att köpa ett gts 450 på loppis eller blocket för någon tia. Om man nu gärna vill ha ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://www.techpowerup.com/gpudb/2043/geforce-gts-450-rev-3

Vet dessvärre inte hur man skulle kunna fixa med bios men kanske måste vara av en viss version för att fungera med rev 3?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@harno72: Jag har haft en tanke kring detta tidigare och med största sannolikhet är det enbart via dedikerad hårdvara som du kan skriva om chippet. SPI-programmerare är vad du är ute efter.

Har för mig att Youtube-kanalen Phils Computerlab kom fram till samma sak, att SPI-programmerare krävs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vilket chip det är man vill skriva om, har inte följt med i turerna runt grafikkort med fel firmware, men... Borde det inte vara så enkelt som att tanka "rätt" firmware, och uppdateringsmjukvaran för denna? Typ NVflash, och -f command, för force flash, även om firmware inte matchar? Det är möjligt att kortet även efter det identifierar sig som ett 1050Ti, men, förutsatt att man haft rätt firmware, det borde fungera som avsett, visa rätt mängd minne, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

ok, kanske lika bra att låta kortet gå till elektronikåtervinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

Tjena!

Har fått ett XHVGA 1050ti-kort (m a o ett Kina-kort köpt hos Wish) av en kompis då det visade sig att det istället för att vara ett 1050ti med 4GB är ett GTS 450 med 1GB (Hynix GDDR5). Kortet fungerar inte att köra benchmarks på, antagligen för att den faktiska minnesmängden inte stämmer överens med uppgiften i BIOS.

Tänkte att det kanske går att få någon användning av det så jag har provat att att tanka hem olika GTS 450 BIOS till andra grafikkort med samma specar men jag lyckas inte lura nvflash att tvinga in en annan BIOS. Har endast provat i Windows 10 via CMD (som administratör), har avaktiverat grafikkortet i enhetshanteraren och kört på integrerad grafik. Lagt till --protectoff men det gör ingen skillnad. Den version av nvflash som jag har (5.427.0) verkar inte fungera i ren DOS och jag har inte någon koll på vilken äldre version av nvflash som stöder mitt lite speciella grafikkort (BIOS som säger 1050ti men med GTS 450 hårdvara). Är det någon som har koll på om det överhuvudtaget är möjligt att byta till en GTS 450-BIOS och i såna fall har tips på hur jag gör det?

Bäste herr "phil" har en video om just detta:

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

tack, inte värt besväret mao

Permalänk
Avstängd

Donera det till mig eller lägg ut det på Tradera eller Facebook för 10:-.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Sneaky... Det faktum att kortet har en VGA-utgång gör det direkt suspekt dock. Tror inte det finns något riktigt kort i 1000-serien som har det.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf:

stämmer, verkar vara ett gts 450 med annan firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

@s0sdaf:

stämmer, verkar vara ett gts 450 med annan firmware

Jo jag vet, tänkte bara att det kan vara ett bra kännetecken att hålla utkik efter för andra köpare. Om man nu kan se VGA-porten på produktbilden.