Permalänk
Medlem

LG 24BK55WYW 135Hz IPS

Vad är nackdelarna egentligen med denna skärm?
Varför så billig?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4246496

Blygsamma 2500kr känns för billigt för en IPS-skärm på mer än 120Hz

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Lite efterforskning talar för att det förmodligen handlar om en AH-IPS panel och inte IPS som prisjakt säger.
Nu tror jag ju inte AH-IPS är så dåligt egentligen, men skulle vilja höra lite kommentarer kring skärmen.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

135Hz är ett misstag på prisjakt, skärmen klarar max 60Hz vid 1920x1200 enligt manualen (75Hz vid 1280x1024 eller lägre). Jag kan inte hitta något lanseringsår för den, men det är en ganska typiskt kontorsskärm så som de såg ut för 6-7 år sedan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@jioop: Som skrivet är det ett fel. Jag föreslog en ändring på prisjakt så fler inte går i "fällan".

Skärmen är en en enkel IPS för kontor, typisk sådan stora företag och myndigheter köper i bulk. Gammaldags spec, men hyfsat ny produkt vilket avslöjas av prisjakts löpnummer.

Permalänk
Medlem

Blev överaskad när jag sökte och hittade, vad som borde vara den mest prisvärda skärmen i världshistorien.
Då så återstår bara frågan varför någon valt att ange 135Hz på prisjakt.

Då va det löst, butiken Proshop, som som säljer skärmen, har länkat till en tysk sida där LG skriver Pixelfrequenz 135 MHz.
Detta finns inte med på den svenska motsvarande infosidan.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jioop:

Då va det löst, butiken Proshop, som som säljer skärmen, har länkat till en tysk sida där LG skriver Pixelfrequenz 135 MHz.

135 MHz = den totala bandbredden räknat som en pixelklocka. Med en slimmad timing räcker det för att köra 1920x1080 i ganska precis 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

135 MHz = den totala bandbredden räknat som en pixelklocka. Med en slimmad timing räcker det för att köra 1920x1080 i ganska precis 60 Hz.

Vilket ju är lite underligt med tanke på att skärmen faktiskt är 1920x1200.

Min första reaktion på att skärmen kändes väldigt ålderdomlig var delvis baserad på att den enligt specen bara hade VGA och DVI. Vid en närmare titt visar det sig dock att den faktiskt har DisplayPort också, men LG har på den svenska sidan översatt det till Skärmport

Permalänk
Bildexpert 📺

@perost: Ja, det med!

Kanske är den analoga pixelklockan för VGA-anslutningen eller så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

135 MHz = den totala bandbredden räknat som en pixelklocka. Med en slimmad timing räcker det för att köra 1920x1080 i ganska precis 60 Hz.

Min poäng va bara att det va därifrån siffran 135 kom från, sen att man missförstått vad siffran betyder och anger 135Hz som uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Bildexpert 📺

@jioop: Absolut! Det är bara det att 135 MHz inte är rimligt någonstans för den här skärmen då den bandbredden inte räcker för 1920x1200 i 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske är den analoga pixelklockan för VGA-anslutningen eller så...

Specen säger att den klarar 1920x1200 via VGA, men man kanske ska ta det med lite salt. Jag kollade om det stod något i manualen om det, men hittade inget. Däremot hittade jag dessa pärlor i manualen (sid 13):

  • If you use DP, it can cause compatibility problem.

  • If you turn the Monitor set on while it is cold, the screen may flicker. This is normal.

  • Some red, green, or blue spots may appear on the screen. This is normal.

Nja, det kanske finns bättre skärmar att kolla på. Det börjar kännas som att denna modell fått mer tid i rampljuset än den gjort sig förtjänt av nu