Zigbee - Väggbrytare eller inbyggnadsmottagare

Permalänk

Zigbee - Väggbrytare eller inbyggnadsmottagare

Tjena,

Har nyss flyttat in i en ny lägenhet och börjar snegla lite på hur jag ska göra med hemautomatiseringen. I förra lägenheten körde jag allt med 433mhz system, men tycker att det krånglade mer än vad jag njöt av det. Därför har jag nu kollat på Zigbee, deals för att jag älskar Xiaomi och deras produkter samt att det känns bra när både Philips och Ikea valt Zigbee.

Men nu till problemet, när jag körde på 433mhz hade jag nekas inbyggnadsmottagare bakom mina strömbrytare. Skulle vilja göra likadant nu men med Zigbee, dock hittar jag inga varken 230V väggbrytare eller inbyggnadsmottagare, förutom Xiaomi Aqara som har en 230V väggbrytare. Dock är den fyrkantig baktill och går därför inte in i de runda dosorna som används här.

Är det någon som har tips på några bra Zigbee prylar? Helst inbyggnadsmottagare men väggbrytare funkar också

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har själv letat men hittat väldigt få Zigbee prylar för att styra eluttag eller motsvarande!... Följer denna tråd så kanske dyker upp några bra saker jag inte hittat!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Nej, det finns inga zigbee-puckar eller -brytare som passar i svenska dosor vad jag vet. Har du funderat på z-wave?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Nej, det finns inga zigbee-puckar eller -brytare som passar i svenska dosor vad jag vet. Har du funderat på z-wave?

Tråkiga nyheter, man kan ju undra varför. Tekniken finns ju uppenbarligen och ryms i en e27 lampa, så den borde även rymmas i en puck eller brytare

Jo jag har kikat på z-wave men inte riktigt fastnat på samma sätt som jag gjort för zigbee.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Här kommer några av de fynd jag gjort i letandet, om någon har testat eller har annan nyttig information om någon av dessa så dela gärna med er

1. Owon, har puckar samt belsningstransformatorer med Zigbee http://www.owon.me
Pucken hittar ni här: http://www.owon.me/wap/content/?100.html

2. Busch Jaeger, har väggbrytare som är Zigbee och har den runda baksidan som passar hos oss i Sverige https://www.busch-jaeger.de
Väggbrytaren hittar ni här: https://www.busch-jaeger.de/en/products/product-solutions/rem...

3. Ubisys har en Zigbee puck, dyr men är CE märkt vilket känns tryckt http://www.ubisys.de
Dimmer-pucken hittar ni här: http://www.ubisys.de/en/smarthome/products-d1.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Här kommer en till:

4. Orvibo har på sin hemsida både en väggbrytare och en väggdimmer för eu dosor http://www.orvibo.com
Dimmern hittar ni här: http://www.orvibo.com/en/product/123.html

Permalänk
Medlem

@Glowchester: snyggt jobbat. Nu återstår bara att hitta återförsäljare i Sverige eller som kan skicka hit.

Busch-Jaeger Light Link finns på Amazon.de men de är definitivt inte gratis, en on/off-brytare kostar dryga €50 och en dimmer mer än det dubbla. BJ är för övrigt ett dotterbolag till ABB så även om de inte skryter med CE-märkning kan du vara lugn, de är ett etablerat företag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov: Tack! Planen nu är att jaga tag i en återförsäljare av Orvibo eller beställa direkt från dem. Busch-Jaeger Light Link känns tryggare, dock gillade jag verkligen inte designen tyvärr. Lyckas jag inte med Orvibo tänkte jag nog köpa in puckarna Ubisys, dyra men då kan jag i iallafall välja utseende på knapparna själv

När jag väl har grejerna hemma och sätter igång så kommer en liten bygglogg

Permalänk
Medlem

Är någon av dessa godkända för den svenska marknaden? CE märkta, testade av elsäkerhetsverket?
Blir tråkigt om det händer nåt med huset/lgh. För då får man inte ut ett skit på försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuggis:

Är någon av dessa godkända för den svenska marknaden? CE märkta, testade av elsäkerhetsverket?
Blir tråkigt om det händer nåt med huset/lgh. För då får man inte ut ett skit på försäkringen.

Det finns inte längre några krav på särskilda godkännanden för den svenska marknaden, det räcker att tillverkaren eller importören intygar att de uppfyller relevanta krav och föreskrifter genom att CE-märka varorna. Kravet på S-märkning försvann i och med EU-inträdet. Testerna finns dock kvar som en frivillig certifiering. Elsäkerhetsverket gör endast stickprov på marknaden och efter anmälan, inget heltäckande.

Åtminstone BJ, Orvibo och Ubisys har CE-märkt sina produkter. Det kan dock vara sunt att vara skeptisk mot kinesiska startups som kanske inte har stenkoll på europeiska regler. Busch-Jaeger är dock ett stort dotterbolag till ABB så deras prylar är jag inte orolig för. Sen skall allt naturligtvis installeras av en behörig elektriker osv för att försäkringen skall gälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kanske snor tråden lite, men... Vet du om jag kan styra zigbee-brytare via typ IKEA gateway och HomeAssistant?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Kanske snor tråden lite, men... Vet du om jag kan styra zigbee-brytare via typ IKEA gateway och HomeAssistant?

Nej, inte utan en Conbee eller liknande. Bara för att de snackar zigbee allihop betyder inte att de kan prata med varandra. Proprietära gateways klarar bara sina egna prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Glowchester:

Tjena,

Har nyss flyttat in i en ny lägenhet och börjar snegla lite på hur jag ska göra med hemautomatiseringen. I förra lägenheten körde jag allt med 433mhz system, men tycker att det krånglade mer än vad jag njöt av det. Därför har jag nu kollat på Zigbee, deals för att jag älskar Xiaomi och deras produkter samt att det känns bra när både Philips och Ikea valt Zigbee.

Men nu till problemet, när jag körde på 433mhz hade jag nekas inbyggnadsmottagare bakom mina strömbrytare. Skulle vilja göra likadant nu men med Zigbee, dock hittar jag inga varken 230V väggbrytare eller inbyggnadsmottagare, förutom Xiaomi Aqara som har en 230V väggbrytare. Dock är den fyrkantig baktill och går därför inte in i de runda dosorna som används här.

Är det någon som har tips på några bra Zigbee prylar? Helst inbyggnadsmottagare men väggbrytare funkar också

Tack på förhand!

Skrivet av moron:

Kanske snor tråden lite, men... Vet du om jag kan styra zigbee-brytare via typ IKEA gateway och HomeAssistant?

Zigbee är förvisso en standard. Men kommunikationen mellan Zigbee-enheter är inte standardiserad. Detta gör att tillverkarna aktivt måste göra sina enheter kompatibla med varandra för att de ska fungera. Som exempel så kan Ikea Trådfri lampor paras ihop med Philips Hue Bridge eftersom att Ikea har sett till att de kan. Men Philips Hue lampor kan inte paras ihop med Trådfri Gateway.

Det finns så klar tredjeparts stöd för att kommunikationen ska fungera. Kör man exempelvis Home Assistant med en Conbee-sticka så kan man styra de flesta enheter som använder Zigbee just för att användare har skapat mjukvara för det. Samma sak gäller Athom Homey även om utvecklingen och användarbasen inte är lika bred som med HA.

Med andra ord så är inte samma protokoll en garanti för att det ska fungera smärtfritt. Om man väljer HA eller Homey så öppnas dock större möjligheter. Det kan tilläggas att Philips Hue Bridge har stort stöd från andra tillverkare då det är den mest etablerade enheten. Till exempel kan allt från Ikea, Philips och INNR styras med den.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Har själv letat men hittat väldigt få Zigbee prylar för att styra eluttag eller motsvarande!... Följer denna tråd så kanske dyker upp några bra saker jag inte hittat!

Denna har nyligen kommit in på jobbet! Har tänkt köpa till mitt Hue system men inte blivit av ännu!

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/zigb...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Zigbee är förvisso en standard. Men kommunikationen mellan Zigbee-enheter är inte standardiserad. Detta gör att tillverkarna aktivt måste göra sina enheter kompatibla med varandra för att de ska fungera. Som exempel så kan Ikea Trådfri lampor paras ihop med Philips Hue Bridge eftersom att Ikea har sett till att de kan. Men Philips Hue lampor kan inte paras ihop med Trådfri Gateway.

Det finns så klar tredjeparts stöd för att kommunikationen ska fungera. Kör man exempelvis Home Assistant med en Conbee-sticka så kan man styra de flesta enheter som använder Zigbee just för att användare har skapat mjukvara för det. Samma sak gäller Athom Homey även om utvecklingen och användarbasen inte är lika bred som med HA.

Med andra ord så är inte samma protokoll en garanti för att det ska fungera smärtfritt. Om man väljer HA eller Homey så öppnas dock större möjligheter. Det kan tilläggas att Philips Hue Bridge har stort stöd från andra tillverkare då det är den mest etablerade enheten. Till exempel kan allt från Ikea, Philips och INNR styras med den.

Tackar för svar! Allt hos mig körs eller kommer köras via Home Assistant, så det var därifrån jag tänkte skicka förfrågningar.

Men generellt - om man har kör HA så spelar det inte stor roll om man har Hue Bridge eller IKEA Gateway, eller? Dock har jag ju hört att jag "måste" ha Ikeas för att fw-uppgradera (och det kommer nog mest/endast bli aktuellt med deras lampor... $$$ )

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Denna har nyligen kommit in på jobbet! Har tänkt köpa till mitt Hue system men inte blivit av ännu!

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/zigb...

Gör det, köpte två till min Hur. Funkade u.a. att sammankoppla. Blev unreachable en gång men funkade ändå i HUE-appen. Dock ej i on.here (via Google Wifi) men detdet bara att starta om Hue-hubben.

Permalänk
Medlem

Är väl bara en tidsfråga innan det kommer billiga inbyggnadspuckar från Xiaomi. Till dess kör jag med z-wave. Som hub använder jag Home Assistant med Conbee och Z-Stick.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av moron:

Tackar för svar! Allt hos mig körs eller kommer köras via Home Assistant, så det var därifrån jag tänkte skicka förfrågningar.

Men generellt - om man har kör HA så spelar det inte stor roll om man har Hue Bridge eller IKEA Gateway, eller? Dock har jag ju hört att jag "måste" ha Ikeas för att fw-uppgradera (och det kommer nog mest/endast bli aktuellt med deras lampor... $$$ )

Det som HA gör är att det hämtar och skickar information från och till bryggan. Kommunikationen mellan lampan och bryggan är på så vis fortfarande beroende av tillverkaren. Om man istället använder en öppen brygga som Conbee så slipper man det problemet. Så ska du använda en brygga med IKEA- och Philipslampor så är det Philips Hue Bridge eller Conbee som gäller. Som du skriver så krävs det att IKEAs lampor har en nyare FW för att det ska fungera men det finns det mycket information om.

Själv kör jag med en Athom Homey som nav med en Philips Hue Bridge för styrning av mina Zigbee enheter. Ville ha ett enkelt system där jag kan skapa scenarion med bara "dra och släpp" principen, istället för programmering. Samtidigt har jag stöd för samtliga av de större protokollen och de större tillverkarna på marknaden så några större begränsningar finns inte.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du kommit någon vart med någon av produkterna du länkade? Är ute efter en liknande lösning som dig men har egentligen bara hittat lösningar jag vet fungerar via Z-wave.

Permalänk
Skrivet av osbo22:

Har du kommit någon vart med någon av produkterna du länkade? Är ute efter en liknande lösning som dig men har egentligen bara hittat lösningar jag vet fungerar via Z-wave.

Tjena!

Ledsen för det sena svaret.. Men det här projektet vart lite lagt på is då jag började renovera väggarna först. Men så fort dom är klara så ska jag även börja slita i strömbrytarna och då hoppas jag på att hitta en lösning med Zigbee. Var i kontakt med någon leverantör men dom var inte intresserade av att sälja till privatperson. Så det vart lite svårt, tyvärr.

EDIT: Var iofsig i kontakt med en kille på Facebook som var återförsäljare av Ubisys, dock är dom lite för dyra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glowchester:

Tjena!

Ledsen för det sena svaret.. Men det här projektet vart lite lagt på is då jag började renovera väggarna först. Men så fort dom är klara så ska jag även börja slita i strömbrytarna och då hoppas jag på att hitta en lösning med Zigbee. Var i kontakt med någon leverantör men dom var inte intresserade av att sälja till privatperson. Så det vart lite svårt, tyvärr.

EDIT: Var iofsig i kontakt med en kille på Facebook som var återförsäljare av Ubisys, dock är dom lite för dyra tycker jag.

Ingen fara! Ah förstår, jag har inte riktigt börjat med mitt själv. Men har kollat ganska mycket på att köra på Z-wave dimrar och sen koppla allt till en Animus Home-enhet som kan kopplas med både Z-wave och Philips hue.

Vilken leverantör var det du hörde med?

Permalänk
Skrivet av osbo22:

Ingen fara! Ah förstår, jag har inte riktigt börjat med mitt själv. Men har kollat ganska mycket på att köra på Z-wave dimrar och sen koppla allt till en Animus Home-enhet som kan kopplas med både Z-wave och Philips hue.

Vilken leverantör var det du hörde med?

Orvibo var jag i kontakt med, dom har den snyggaste strömbrytaren enligt mig. Men förhoppningsvis kommer det lite fler Zigbee enheter till marknaden nu innan sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glowchester:

Orvibo var jag i kontakt med, dom har den snyggaste strömbrytaren enligt mig. Men förhoppningsvis kommer det lite fler Zigbee enheter till marknaden nu innan sommaren.

Hej,
Jag letar också zigbee inbyggnads dimmers, köpte du nått till slut? Jag är just nu mest inne på Ubisys D1 men vill försäkra mig om att den funkar till Hue bryggan utan att jag behöver förkonfa den på nått sätt.

Permalänk
Skrivet av varget:

Hej,
Jag letar också zigbee inbyggnads dimmers, köpte du nått till slut? Jag är just nu mest inne på Ubisys D1 men vill försäkra mig om att den funkar till Hue bryggan utan att jag behöver förkonfa den på nått sätt.

Tjena,

Näe jag letar fortfarande efter en bra lösning. Hört rykten om att de ska komma lite nya varianter i vår på Zigbee brytare.
Ubisys D1, har jag också kikat på. Men tycker att de är alldeles för dyra jämfört med Fibaros Z-wave dimmer t.ex.

Permalänk
Medlem

Jag vet att många efterfrågar Zigbee, men varför inte köra på Z-wave?

Kör man med en controller som klarar båda så är det bara att mixa som man vill. Jag kör med en Smartthings hub och kör just nu inbyggnadsbrytare med Z-wave men planerar att lägga till bla Ikeas Zigbee smartpluggar. Jag tänker att man inte måste låsa sig till en standard, utan köra båda parallellt.

De inbyggnadsbrytare som jag använder är:
Nexa AN-179 https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3981523

Den är mycket prisvärd och fungerar bra för strömbrytare med endast en knapp.

Till de strömbrytare som har två knappar kör jag:
Fibaro FGS-223 https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3854652

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag vet att många efterfrågar Zigbee, men varför inte köra på Z-wave?

Kör man med en controller som klarar båda så är det bara att mixa som man vill. Jag kör med en Smartthings hub och kör just nu inbyggnadsbrytare med Z-wave men planerar att lägga till bla Ikeas Zigbee smartpluggar. Jag tänker att man inte måste låsa sig till en standard, utan köra båda parallellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en Philips Hue brygga idag, lite därför jag letar zigbee för att slippa byta brygga och app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag har en Philips Hue brygga idag, lite därför jag letar zigbee för att slippa byta brygga och app.

Jag förstår!

Jag köpte min Smartthings hub för 1300 kr, så jag tänker att det inte behöver vara dyrt och krångligt att få både Zigbee och Z-wave i ett. Men det är klart, har man en lösning som man är nöjd med så känns det tråkigt att byta ut den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag förstår!

Jag köpte min Smartthings hub för 1300 kr, så jag tänker att det inte behöver vara dyrt och krångligt att få både Zigbee och Z-wave i ett. Men det är klart, har man en lösning som man är nöjd med så känns det tråkigt att byta ut den.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske är det jag borde gjort, men har nu beställde jag en D1 och får se hur det funkar. Får se hur framtiden blir men jag växer säkert ur Philips Hue bryggan tillslut. Det känns som att jag säger "men jag ska bara ha den här saken, inte värt att byta" men det har hittills bara växt till mer

Permalänk
Medlem

Plugwise

Någon som provat plugwise stealth? De verkar köra zigbee och har inbyggnadsmottagare likt nexas klassiska.