Bygga stationär dator, frågor angående build.

Permalänk

Bygga stationär dator, frågor angående build.

Hej,

Jag tänkte sätta ihop en dator för första gången och har lite frågor. Vi kan börja med att titta på en build som jag satt ihop på komponentkoll.se så kan vi ta det därifrån. Datorn ska användas för allt möjligt men förutom vardagssurfande så är det främst för gaming. Just nu spelar jag mest lite äldre spel för att jag har en så dålig dator men är nyfiken på de nyare spelen som jag inte haft tillgång till tidigare så vill inte riktigt lägga mig på en nivå som passar de gamla spelen.

https://komponentkoll.se/bygg/LGKDi

Jag ville hålla priset runt 10k men jag vill inte heller vara dumsnål där någon extra 1000-lapp ger en build med bättre livslängd.

Lite funderingar:
1. Jag prioriterade bort i5-8600K för i5-8400 då jag läste att skillnaden är ganska liten för gaming,ca 5%?
2. Jag valde ett 1060 6gb istället för 3gb då nyare spel börjar kräva mer och mer vram, orolig att ett 3gb blir för gammalt snabbt?
3. Jag valde Z370-P då jag förmodligen inte kommer hålla på med överklockning och då behöver jag inte z370-a?
4. Just de ram-minnena valde jag för att de hade en hastighet på 2666mhz och jag läst någonstans att det bör man ha när man har senaste generationen inter i5?
5. Som SSD valde jag samsung 850 istället för 960. Upplever jag stor skillnad med den extra hastigheten på 960 eller fungerar 850 bra om jag vill hålla ner priset?
6. När det kommer till power supply har jag absolut ingen aning om vad som behövs till denna datorn. Har jag gjort ett bra val?
7. Behöver jag extra processorkylning till i5an?

Så har jag gjort några dumma val? Finns det någonstans jag valt en onödigt dyr komponent? Får detta plats i chassit jag valt?

Många frågor
Tack på förhand för att ni tar er tid att hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

@HypnoHank: Nätdelen du har valt är inte den bästa, kvalitén är undermålig för priset, om du lägger 100-300 kr mer så får du avsevärt bättre, ex detta; https://www.inet.se/produkt/6902416/seasonic-focus-plus-550w-...

Det är dessutom nedsatt just nu, för det priset är det ett riktigt fynd!

Kylare tycker jag du kan köpa till din processor, då blir datorn riktigt tyst : )

I övrigt ser det bra ut!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig: Tack så mycket!

Nu har jag ändrat PSUn. Se listan.

Vad för processorkylare ska man ha? Läste någon tråd om att folk som köpt kylare som sedan inte fick plats i chassit.. vill inte hamna där.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HypnoHank:

1. Jag prioriterade bort i5-8600K för i5-8400 då jag läste att skillnaden är ganska liten för gaming,ca 5%?

i5-8400 bör räcka till gott, skillnaden mellan dem är inte stor just nu. Hur det håller sig i framtiden går ju inte att säga något om.

Skrivet av HypnoHank:

2. Jag valde ett 1060 6gb istället för 3gb då nyare spel börjar kräva mer och mer vram, orolig att ett 3gb blir för gammalt snabbt?

Helt rätt gjort.

Skrivet av HypnoHank:

3. Jag valde Z370-P då jag förmodligen inte kommer hålla på med överklockning och då behöver jag inte z370-a?

i5-8400 kan inte överklockas och då finns det ingen mening att köpa ett dyrare moderkort. Z370-P kommer fungera jättebra om det har de utgångar osv som du behöver.

Skrivet av HypnoHank:

4. Just de ram-minnena valde jag för att de hade en hastighet på 2666mhz och jag läst någonstans att det bör man ha när man har senaste generationen inter i5?

2666MHz är vad den processorn stödjer från fabriken, det finns inget som hindrar dig att sätta dit ännu snabbare. Runt 3000MHz borde inte kosta mycket mer och kan hjälpa i vissa fall.

Skrivet av HypnoHank:

5. Som SSD valde jag samsung 850 istället för 960. Upplever jag stor skillnad med den extra hastigheten på 960 eller fungerar 850 bra om jag vill hålla ner priset?

Väldigt bra val. 960 i mycket snabbare endast i vissa fall, du kommer inte märka av det i vardaglig användning. Hade jag varit du hade jag kanske tagit en M.2-variant för lite enklare installation och renare utseende men det är helt upp till dig.

Skrivet av HypnoHank:

6. När det kommer till power supply har jag absolut ingen aning om vad som behövs till denna datorn. Har jag gjort ett bra val?

Det som ovan tipsade om kommer att funka jättebra till ett bra pris.

Skrivet av HypnoHank:

7. Behöver jag extra processorkylning till i5an?

Nej, du får kylare till i5-8400 som duger. Du kan köpa en annan om du vill ha datorn lite tystare men egentligen spelar det ingen roll eftersom du inte kan överklocka processorn.

Skrivet av HypnoHank:

Vad för processorkylare ska man ha? Läste någon tråd om att folk som köpt kylare som sedan inte fick plats i chassit.. vill inte hamna där.

Carbide 270R stödjer kylare upp till 170mm höga vilket så vitt jag vet är alla som finns på marknaden. Jag hade nog rekommenderat Be Quiet Pure Rock, den ska vara tyst och enkel att montera och det finns ingen mening att köpa dyrare kylare än så till en i5-8400.

Permalänk

@Andreaz1:

Tack så mycket för ett så utförligt svar! Verkligen uppskattat!

Jag har nu ändrat builden lite med 3000mhz ram +200kr
Jag har bytte till en m2 disk som var lite billigare än samsungen så -200kr där.

Så nu ligger jag på 11200kr + 300kr för en processorkylare.

Permalänk

@Andreaz1:
@Aeig:

Kan någon tipsa om en datorskärm? Jag behöver inte 4k och inte heller världens snabbast uppdateringsfrekvens. Hade inte tänkt satsa på att bli cs-proffs.

Gärna under 2000kr om det går att få någor bra för den pengen.

Permalänk
Medlem

@HypnoHank: Här har du en extremt prisvärt gamingskärm för 1590 kr, 75Hz, Freesync, och 1080P.

https://www.inet.se/produkt/2205521/aoc-24-g2460vq6-75hz

Tyvärr så kan ej ditt Nvidia kort använda Freesync, men om du köper ett AMD kort så fungerar det perfekt.

Edit: Skärmen i sig fungerar bra även med Nvidia kort : ) Du får fortfarande 75Hz.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Inte värt att vänta en månad?

Rykats mycket nu om nya nvidia kort i Mars. Känns lite surt att betala över 3k för ett två år gammalt blower kort. Kostade lika mycket då som nu.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor:

Aha. Ja då känns det dumt att köpa ett 1060 nu om de kommer sjunka snart. Eller att man kan använda samma pengar som jag tänkt nu till att köpa något som är bättre i mars.

Hur tror du den nya serien kommer påverka marknaden? 20-serien?

Kommer 10-serien sjunka i pris och 20-serien tar 10-seriens nuvarande prisklass. Eller kommer 10-serien ligga kvar och 20-serien bara kommer in ännu dyrare?

Permalänk
Medlem

@HypnoHank: Antagligen får du bättre saker till bättre pris. Sedan vet jag inte om det kommer heta 20XX. Tror snarare de blir 11XX. Men vi får väl se om någon månad :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor:

Men är det inte först värstingkorten som kommer typ 1180 då.. så får jag vänta till sommarn för något som ligger i min prisklass typ ett 1160.

Permalänk
Medlem

@HypnoHank: Kollar man wiki så var 1070 först ut följt av 1060.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_process...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor:

Jag läser det som. Eller läser jag fel?

GeForce GTX 1080[71] May 27, 2016

GeForce GTX 1070[66] June 10, 2016

Force GTX 1060[65] July 19, 2016

Permalänk
Hedersmedlem

@HypnoHank: Värt att tänka på är att det inte finns någon info alls om Pascals ersättare än. Det kommer dröja ett bra tag innan de kommer, så att du är medveten om det. När de väl kommer kommer tillgängligheten att vara väldigt dålig. Dels är den alltid det och om den här miningboomen står fast kommer den spä på det ytterligare och dessutom dra upp priserna. Jag tror helt enkelt inte det är värt att hålla på att vänta på något som vi inte vet någonting om än.

Kom även ihåg att möjligheten att köpa begagnade kort finns, bra att tänka på speciellt nu när priserna på grafikkort har gått upp.

Permalänk

@Andreaz1:

Ja jag tror jag slår till på ett 1060. Kanske ett begagnat om jag hittar ett.

Jag vill ju ha en dator i närtid och är inte intresserad av att vänta i flera månader. När jag väl tycker att mitt 1060 inte räcker till så kan jag ta och uppgradera då istället.