Permalänk
Medlem

Premium HDMI PS4 Pro?

Hej!

Kanske en dum fråga men jag verkar inte hitta något svar när jag söker på nätet eller här på forumet. Medföljer det en premium HDMI kabel tillsammans med PS4 Pro? Är premium HDMI samma som HDMI 2.0?

Permalänk
Medlem

Medföljer en HDMI kabel för 4k.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Medföljer en HDMI kabel för 4k.

Hur vet man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Tänk på 4k är inte äkta på Ps4 pro, endast uppskalat tyvärr.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@sayk0sis: ps4 pro kommer med. En high speed hdmi kabel, inte premium.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

@sayk0sis: ps4 pro kommer med. En high speed hdmi kabel, inte premium.

Vad är skillnaden? Vilken är bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sayk0sis:

Vad är skillnaden? Vilken är bättre?

Kolla avsnitt 13 och 14 i denna guide:
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Kortfattat: Premium High Speed är en modernare och säkrare certifiering för att kabeln klarar avsedd bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tänk på 4k är inte äkta på Ps4 pro, endast uppskalat tyvärr.

Bevisligen fel. Det är upp till utvecklaren. Däremot verkar en majoritet av utvecklare välja checkerboard rendering eller 1440p istället för native 4K.

Permalänk
Medlem

Även om spelen inte alltid internt renderas i 4k, så är ju utsignalen från ps4 pro 4k, och sladden som följer med har inga problem att hantera det.

Permalänk
Medlem

Ja, den kabeln som följer med klarar både 4K och HDR. Och att PS4 Pro inte kör äkta 4K är återigen ren bullshit. PS4 Pro skickar ut 4K-signal från konsolen till TVn hela tiden. Sen att spelen renderas i annan upplösning är en annan sak.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Ja, den kabeln som följer med klarar både 4K och HDR. Och att PS4 Pro inte kör äkta 4K är återigen ren bullshit. PS4 Pro skickar ut 4K-signal från konsolen till TVn hela tiden. Sen att spelen renderas i annan upplösning är en annan sak.

Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sayk0sis:

Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Att den skickar ut 4K hela tiden är förstås om den är inställd på 2160p såklart. Är den inställd på 1080p så skickas ju såklart ut en 1080p-signal

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Att den skickar ut 4K hela tiden är förstås om den är inställd på 2160p såklart. Är den inställd på 1080p så skickas ju såklart ut en 1080p-signal

Bör man ställa in på 2160p - YUV420 eller 2160p - RGB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sayk0sis:

Bör man ställa in på 2160p - YUV420 eller 2160p - RGB

Skickades från m.sweclockers.com

YUV420 om du spelar med HDR, RGB annars. Eller så ställer du den på automatiskt och låter systemet välja det bästa

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sayk0sis:

Bör man ställa in på 2160p - YUV420 eller 2160p - RGB

4:2:0 chroma subsampling frigör bandbredd (hälften mot RGB) men på bekostnad av färgupplösningen.

4K/60 och RGB signal har endast bandbredd för 8 bitars färg vilket ger problem (bandning/posterisering) vid framför allt HDR-bild.

4:2:0 subsampling möjliggör 10 och 12 bitars färgdjup och kräver mindre bandbredd vilket också minskar risken för krångel över långa kablar. Den lägre färgupplösningen (i förenklad praktik håller färgerna 1/4-del av upplösningen) kan påverka viss typ av grafik negativt. Men det är sällan ett problem på en konsol. Det är mycket större problem när man kör dator mot TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4:2:0 chroma subsampling frigör bandbredd (hälften mot RGB) men på bekostnad av färgupplösningen.

4K/60 och RGB signal har endast bandbredd för 8 bitars färg vilket ger problem (bandning/posterisering) vid framför allt HDR-bild.

4:2:0 subsampling möjliggör 10 och 12 bitars färgdjup och kräver mindre bandbredd vilket också minskar risken för krångel över långa kablar. Den lägre färgupplösningen (i förenklad praktik håller färgerna 1/4-del av upplösningen) kan påverka viss typ av grafik negativt. Men det är sällan ett problem på en konsol. Det är mycket större problem när man kör dator mot TV.

Jag har en Acer ET430K. Det är en 4K UHD monitor, utan HDR. Hur kan jag göra det så optimalt som möjligt? Ska man köpa till något extra? Byta skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@sayk0sis: Jag har testat ET430K här och under avsnitt 4 i testet

https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...

Du bör alltså välja RGB eller YCbCr 4:4:4 och då matcha mot skärmens nivåinställning som skrivet i texten så att bilden inte blir för blaskig eller för mörk.

Det riktiga svaret är att detta alltid beror på kombinationen av källa och display, samt signalkedjan ifall exempelvis en förstärkare är inblandad. Testbild måste användas för varje enskild kombination för att hitta den optimala lösningen eller bästa kompromissen.

Till exempel skulle YCbCr 4:2:2 och 10 bitar kunna vara en bättre lösning i ditt fall. Men det måste man i så fall testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sayk0sis: Jag har testat ET430K här och under avsnitt 4 i testet

https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...

Du bör alltså välja RGB eller YCbCr 4:4:4 och då matcha mot skärmens nivåinställning som skrivet i texten så att bilden inte blir för blaskig eller för mörk.

Det riktiga svaret är att detta alltid beror på kombinationen av källa och display, samt signalkedjan ifall exempelvis en förstärkare är inblandad. Testbild måste användas för varje enskild kombination för att hitta den optimala lösningen eller bästa kompromissen.

Till exempel skulle YCbCr 4:2:2 och 10 bitar kunna vara en bättre lösning i ditt fall. Men det måste man i så fall testa.

Hehe, det var pga din video jag köpte monitorn! Hade letat efter en stor skärm och din utförliga recension fick mig köpa den mycket nöjd med mitt köp, tack!

Hur kombinerar jag 10 bitar och YCbCr 4:2:2 i PS4:an? Finns det något sätt jag kan få nån form av "falsk" HDR?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sayk0sis:

Hur kombinerar jag 10 bitar och YCbCr 4:2:2 i PS4:an? Finns det något sätt jag kan få nån form av "falsk" HDR?

Vet inte, måste se menyerna framför mig.

"Falsk HDR" - beror på vad du menar med det?

Man kan i en del fall kör HDR-signalen bit-för-bit in i en icke-HDR-kapabel skärm, till exempel genom tillbehör som strippar loss HDR-metadata ur strömmen. Bilden blir då extremt blaskig pga av de helt olika luminanskurvorna. Det används ifall man applicera egna tonkurvor på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vet inte, måste se menyerna framför mig.

"Falsk HDR" - beror på vad du menar med det?

Man kan i en del fall kör HDR-signalen bit-för-bit in i en icke-HDR-kapabel skärm, till exempel genom tillbehör som strippar loss HDR-metadata ur strömmen. Bilden blir då extremt blaskig pga av de helt olika luminanskurvorna. Det används ifall man applicera egna tonkurvor på bilden.

Ja du sensei, det här är överkurs för mig haha. Får kanske bara nöja mig med hur det är. Tusen tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com