Vad göra åt IT-avdelning som är helt inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Vad göra åt IT-avdelning som är helt inkompetenta?

Till mitt jobb har vi fått nya ägare och det betyder ny IT-avdelning. Vi hade fram till i somras en egen it-person men nu sköts detta centralt och de finns flera personer som sköter hela koncernen.

De störa problemen är jämfört mot tidigare:
*Om något inte fungerar så fixas det aldrig utan att någon säger till ibland ignoreras i alla fall.
*Om något är fel så fungerar inte deras lösningar och man måste testa något annat och detta repeteras många gånger.
* ibland får jag förklara saker som om jag skulle förklara för morfar.
* så fort det är något lite mer avancerat problem så rinner det oftast ut i sanden.

Jag jobbar på en mediaavdeling och gör andra saker är Office.

Jag har höga krav och hatar när saker inte sköts korrekt och sådant här gör mig vansinnig. Ingen i ledningen kan något om it och inte många andra heller. Jag har sagt detta till min chef och vår vd men de säger typ jo vi vet att det är problem och ska ta ett möte osv sen händer inte något alls eller kanske en sak fixas som är akut.

Lättaste är såklart att säga uppsig bums men jag trivs med mitt jobb och har jobbat dör i lite mer ön ett år.

Vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Du kan nog inte göra så mycket mer än att prata med din chef om att det inte funkar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Som vanligt gäller linjekommunikation i företag, säg till din chef och vänta. Om du inte kan göra ditt jobb, eller ligger efter, pga IT så peka ut det som orsak. Förr eller senare så kommer chef och VD göra något åt saken men det kan ta någon månad eller två. Byta IT leverantör är inget man gör över en natt. Håll en lite låg profil och bli inte en "gnäll nisse", ingen gillar dom. Men om du ligger efter eller inte kan göra ditt jobb så påpeka bara det sakligt till chefen nån gång då och då, men inte för ofta. Ej mer än en gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Begära förflyttning till IT-avdelningen och bidra till att lösa problemen?

Permalänk
Medlem

Försök förklara till chefen att ditt arbete undermineras av IT-personalens ovilja att fixa problem, tid är pengar och det är pengar som kunde sparats. När det gäller nummer så kommer det alltid en röd flagga hos någon.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Be om att bli förflyttad dit för att få saker och ting gjorda.
Visa sedan allt som du bidragit till att ordna och kräv en fet löneförhöjning under nästa lönesamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Begära förflyttning till IT-avdelningen och bidra till att lösa problemen?

Skrivet av Yorgo_:

Be om att bli förflyttad dit för att få saker och ting gjorda.
Visa sedan allt som du bidragit till att ordna och kräv en fet löneförhöjning under nästa lönesamtal.

Detta.

Gyllene chans för dig OP att visa framfötterna och bli förflyttad för högre lön om det är aktuellt för dig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Sök nytt jobb, problemet löst?

Många har problem med IT. Och visst IT har det ofta väldigt tufft inget snack om saken, det stora problemet är när man själv är hästlängder mer insatt i något än IT och man hela tiden på dagisnivå får förklara för dem hur man vill ha något gjort, man får ta över deras datorer genom fjärrstyrning och göra saker åt dem. Och det enda anledningen till att man ej kan göra det själv handlar om rättigheter.
Förutom att de på IT inte kan något, så gör de allra mest grundläggande felen som en nybörjare kunde göra.

Jag själv kämpade hårt med detta och det gick ej att få cheferna att förstå, nu när jag bytte jobb så löstes precis alla problem och jag rekommenderar fler att göra samma sak. Jag är tveksam på alla andra sätt än det jag gjorde, då jag själv försökte med allt.

Permalänk
Medlem

Det enda som i många fall gör att chefer får arslet ur vagnen är om man tydligt visar hur mycket pengar som förloras på vad det nu är som är fel. Då måste man ju dock lägga tid på att kalkylera det, vilket kanske inte är så kul.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Låt saker fallera, be IT fixa det, och ta en fika medans du väntar. Frågar chefen vrf du inte jobbar, kan du visa alla tickets du väntar på att få lösta innan du kan göra ditt jobb.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Det enda som i många fall gör att chefer får arslet ur vagnen är om man tydligt visar hur mycket pengar som förloras på vad det nu är som är fel. Då måste man ju dock lägga tid på att kalkylera det, vilket kanske inte är så kul.

Detta.

Otroligt effektivt när man visar siffror på förluster till de högsta hönsen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det låter inte som en höjdarsituation, har inget större problem själv, men, visst händer det någon gång att de inte kan hjälpa till.
De är bra på servrar och nätverksinfrastruktur men förstås inte alltför kunniga i detaljer om olika tjänster.

Har du något konkret exempel på vad som inte fungerar, bara nyfiken?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Mitt förslag skulle vara att man loggar alla fel och påverkan som det har för er. Du är nog inte den enda på ditt kontor som upplever dålig IT och de gångerna jag velat ha påverkan är just att logga allting och tid ni samtalat med IT etc (Ha en enkel excel lista, som ni kanske delar på kontoret).

När det sedan är dags för uppföljning kan ni påvisa svart på vit vad som inte funkar med listan. Ni behöver inte gnälla om detta och bli "klagaren" utan påvisa vad som inte funkat. Visst det blir lite mer jobb för er men Chefer förstår oftast statistik och listor än vad som hörs i kaffe rummet.

Permalänk
Medlem

Saker som inte fungerar och som fungerade mycket bra innan.
* datorer, projektorer , kablar inkonfernesrum glappt eller fungerar ej.
* Vår filserver är extremt seg, de ger aldrig ut korrekta rättigheter utan dagligen får personer maila om att be om att få de rätta, dessutom ligger allt huller om buller utan struktur,
* det har hänt flera gånger att de ska uppgradera datorer, nötverksutrusting osv och de säger att det kommer vara nertid på 15 min som visar sig bli timmar eller slutar med att de måste installera om datorer manuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har Tagit upp kostnaden som ett argument men problemet är att ledning tror att det är baå här det ska fungera. Att det alltid är lite strul osv. Men ska försöka räkna lite mer på kostnaden.

Vad finns det för bra frågor att ställa till it-avdelningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

har Tagit upp kostnaden som ett argument men problemet är att ledning tror att det är baå här det ska fungera. Att det alltid är lite strul osv. Men ska försöka räkna lite mer på kostnaden.

Vad finns det för bra frågor att ställa till it-avdelningen?

Fråga när det har fikat klart och skall börja jobba!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

förklara hur många timmar per vecka som går till att ha kontakt med med IT-Avdelningen och tid som förgås pga dina verktyg inte fungerar, då brukar de bli lite annat, för då ser de hur mycket pengar det kostar när du inte kan jobba. att bara gnälla funkar sälla, skriv ned under en måndags tid boka möte med din chef å visa din logg där du inte varit produktiv så vet du chef vad det kostat företaget att ha dig på "bänken". brukar bli lite fart då.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

har Tagit upp kostnaden som ett argument men problemet är att ledning tror att det är baå här det ska fungera. Att det alltid är lite strul osv. Men ska försöka räkna lite mer på kostnaden.

Vad finns det för bra frågor att ställa till it-avdelningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag utgår ifrån att ni inte har ett ärendehanteringssystem?
För att få lite fart på det hela så gör följande så gör A, B eller AB.

A: Sammanställ de strul du upplevt den senaste tiden i ett sakligt och väl formulerat mail.
Det är viktigt att du BARA tar upp saker som gått fel och inget "man kan ju tycka". Det räcker med ett fel från din sida för att man skall rata hela ditt mail.

B: Prata med dina kollegor och be om att få ett möte med ER chef samt IT-Chefen.
Var sakliga och gå inte på som ett lokomotiv för då är chansen stor att IT-chefen bara slår ifrån sig allt.

ex på fakta i mail:

-----
...
2018-01-15:
Mail skickades till X då hdmi-kabeln i konf.rum ABC är glapp.

2018-01-17:
Jag får påminna X då vi inte kunnat haft den genomgång som planerats idag pga hdmi-kabeln.

2018-02-14:
Problemet kvarstår fortfarande och jag har inte fått någon återkoppling av X.
...
------


Frågor till IT:

1. Hur lång svarstid har ni (innan man får svar på ett ärende)?
-Kommentar till trådskaparen: Ex innan du får svar på att de sett mailet samt ev kompletterande frågor som (har du testat om VGA fungerar).

2. Hur lång är åtgärdstiden för A, B, C?
-Kommentar till trådskaparen: Detta beror ju helt på typ av fel eller om man önskar en ny tjänst. Här kan du be IT ge dig olika tider beroende på uppgift. Ex lösenordsbyte, lättare hårdvarufel (ex glapp kabel) samt typ en ny dator.

3. Kan vi få ett litet lager på "reservdelar"?
-Kommentar till trådskaparen: Detta är ett tveeggat svärd och kan betyd att du/ni får ta över en del av ansvaret. MEN det kan vara till din fördel fram tills dess att en permanent lösning hittats. Ex på saker skulle kunna vara möss/tangentbord, div videokablar samt reservdator osv.

4. Finns det något "vi" kan göra fö att underlätta för er?
-Kommentar till trådskaparen: Det kan ju vara så att alla på ditt kontor skickar frågorna till just "leffe@abc.com" och att denna person blir överbelastad och/eller kanske inte har rätt kunskaper för frågan som ställs. Dvs ärendena hamnar hos fel person...

Övrigt:

Tänk på att IT-avd kanske har det skittufft och att de själva påpekat brister i kedjan. Kan ju vara så att det varit jättestressigt och detta lett till sjukskrivningar och att man går på halvstyrk med "stöd av generella" konsulter. Det betyder INTE att ni skall lida för det men ett samspel mellan er och de personer som faktiskt gör ett bra jobb på IT-avdelningen kan leda till större förbättringar för båda avdelningarna. Utgå ifrån detta scenario så blir det ingen risk för problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vad finns det för bra frågor att ställa till it-avdelningen?

"Situationen är ohållbar för oss. Vad kan vi göra för att problemen vi rapporterar ska åtgärdas snabbare/underlätta för er?"

Förstår frustrationen, samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på hur IT har det. Känns inte helt orimligt att de inte fick någon extra personal trots att storleken på koncernen (och med det rimligtvis också arbetsbelastningen) ökade. Brukligt är väl snarare att alla överallt ska minska sina kostnader från år till år. Utan att ha mer insikt i situationen än vad som tagits upp föreslår jag:

  • Försök att få tillräckliga rättigheter för någon (du?) att kunna lösa de vanligaste/enklaste problemen.

  • Be om att få ett "lager" av sladdar/adaptrar/"utrustningen som krånglar oftast" där ni själva kan plocka det som behövs.

På så sätt behöver ni inte vända er till IT för minsta lilla och de borde då få mer tid till "allvarligare" problem. Ekonomiavdelningen lär gå i taket över det sistnämnda men redovisa vad det kostar i förlorad arbetstid/utebliven inkomst så borde det gå att ordna. På sikt bör dock grundproblemen (okunskap/dåligt utnyttjande/överbelastning/annat?) hos IT lösas. Hur det ska gå till eller hur du ska få ledningen att förstå kan jag tyvärr inte hjälpa till med, tycker de förslag som getts tidigare i tråden varit bra (inklusive det du redan gjort).

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Fixa ett IT-strul konto i tidsystemet!

Vi fick det på förra jobbet efter IT och CAD systemen börja inte hålla måttet och IT var inte hjälpsamma.

Blev mycket bättre efter ett par månader när ledningen kunde se 500-1000 timmar rapporterade på det kontot varje månad.

Vi hade interndebitering på 1200kr/h så 600 000 till 1.2milj i sjön varje månad.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Ska skriva ner alla kostnader/ timmar under en månad från och med idag och ta med mig argumenten

Sådant med adaptrar och trasiga saker är förhållandevis enkelt att åtgärda. Men det jag saknar är ett långsiktigt tänk, förebyggande och utvecklingsarbete. Ni är det så att man kör till det händer något.

Jag tror säkert att avdelningen har mycket att göra men det saknas också massor av grundläggande kunskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Well när min arbetsplats inte fungerade som den skulle pratade jag med chefen flera gånger, blev inte bättre på 6 månader, så sa upp mig och börja på nytt. Bästa valet i mitt liv.. Kanske är lite extremt men ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

BYOD samt skugg-IT. Bidrar inte till att lösa IT-enhetens eller företagets problem, snarare tvärtom - men kan få dig att bli mer effektiv för stunden.

Don't try this at home work.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.