Permalänk
Medlem

Open Office Calc (Excel)

Jag hittade inte en självklar plats för min fråga så jag lägger den här.

Jag försöker få till summering av celler i Excel på jobbet men lyckas inte, provade på Calc hemma med samma dåliga resultat. Trots att jag lyckades utan problem för många år sedan. Jag förstår inte vad jag gör för fel.
Funktionen summa.om är ju i grunden samma på både excel och calc. Jag har googlat formeln och kopierat den rakt av, ändå visar denna bara fel på excel och 0 i Calc

Se bild för formel. calc

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Vad är det för resultat du förväntar dig?

Permalänk
Medlem

Din kolumn innehåller texter. Vad vill du att din formel ska göra?

SUMMA.OM() tar två parametrar. Felet du får är att du dels kastar in fler parametrar än funktionen tar, dessutom försöker du beräkna summan av bokstäver och ovanpå det så refererar du den egna cellen (A14) i sin egen uträkning. Jag förstår inte heller vad du vill att det här ska göra? Beskriv vilket problem du avser formeln ska lösa så får du säkert hjälp med det.
Den första parametern bör bestå av ett range av celler som ska summeras (hel- eller decimaltal, skippa texter).
Den andra parametern är vad cellvärdet ska jämföras med. T.ex. 0 om du vill ha summan av de celler som är exakt 0 (öh, vilket alltid bör ge summan 0) eller "<"&"b2" om du vill ha summan av de celler som är mindre än värdet av cellen b2. Det du säger med formeln SUMMA.OM(param1; param2) är att du vill summera just de celler inom spannet param1 där villkoret av param2 är uppfyllt.
https://support.office.com/sv-se/article/funktionen-summa-om-169b8c99-c05c-4483-a712-1697a653039b

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

@ojz0r: 9

För det är 9st b

Permalänk
Medlem

@nanananaBatman: Jag vill inte ha något värde, bara räkna antalet rutor som har något ifyllt. Jag har gjort det förut men nu lyckas jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

@nanananaBatman: Jag vill inte ha något värde, bara räkna antalet rutor som har något ifyllt. Jag har gjort det förut men nu lyckas jag inte.

Då är det antal (count) du vill ha, inte summa.

Permalänk
Medlem

Det är som @Kiane skriver: count(a1:a10) tex.

Din beskrivning i första inlägget var inte tillräckligt tydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det är som @Kiane skriver: count(a1:a10) tex.

Din beskrivning i första inlägget var inte tillräckligt tydlig.

Aha, ja jag är ju nybörjare på det, vet bara att har lyckats en gång för länge sedan. Jag skall prova din formel sedan. Tack som tusan

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det är som @Kiane skriver: count(a1:a10) tex.

Din beskrivning i första inlägget var inte tillräckligt tydlig.

Hittade en länk på countif, men trots att jag följer den så får jag bara felmeddelanden? Jag förstår inte vad jag gör för fel? countif

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Hittade en länk på countif, men trots att jag följer den så får jag bara felmeddelanden? Jag förstår inte vad jag gör för fel? countif

Om jag testar med =COUNTIF(A1:A9;"*") så funkar det finfint.

Edit: Om du bara vill räkna celler med b i så byter du ut * mot b och om du önskar räkna alla celler med något i behåller du *.

Visa signatur

Salamandern

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det är som @Kiane skriver: count(a1:a10) tex.

Din beskrivning i första inlägget var inte tillräckligt tydlig.

Nu löste jag äntligen det i calc, det var inte samma kodnamn som i excel, det hette antal.omf i calc. Nu skall jag se om jag kan översätta det till excel oxå på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salamandern:

Om jag testar med =COUNTIF(A1:A9;"*") så funkar det finfint.

Edit: Om du bara vill räkna celler med b i så byter du ut * mot b och om du önskar räkna alla celler med något i behåller du *.

Lysande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det är som @Kiane skriver: count(a1:a10) tex.

Din beskrivning i första inlägget var inte tillräckligt tydlig.

Tack för hjälpen, jag hade helt snurrat in mig på summa.om men som du säger det skall vara countif eller antal.om då gick det bättre.

Med önskan om en skön kväll

Emil

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa om att istället överväga:
=ANTAL.OM(A1:A9;"<>"&"")

Vilket av detta stämmer i ditt fall:
a) Du vill räkna alla celler som har värdet "*" (d.v.s. det mesta).
b) Du vill räkna alla celler som inte är tomma.

Skillnaden är om du har formler i dina celler eller numeriska värden, då räknar mitt förslag även de celler som har ett tal eller som innehåller fel. Alltså alla celler som inte är tomma. Helt utifrån hur du vill hantera olika scenarier så kan du alltså vilja jämföra med "*" eller "<>"&"". Testa dig fram och försök skada din egen lista så får du se själv vilket du föredrar

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Jag skulle tipsa om att istället överväga:
=ANTAL.OM(A1:A9;"<>"&"")

Vilket av detta stämmer i ditt fall:
a) Du vill räkna alla celler som har värdet "*" (d.v.s. det mesta).
b) Du vill räkna alla celler som inte är tomma.

Skillnaden är om du har formler i dina celler eller numeriska värden, då räknar mitt förslag även de celler som har ett tal eller som innehåller fel. Alltså alla celler som inte är tomma. Helt utifrån hur du vill hantera olika scenarier så kan du alltså vilja jämföra med "*" eller "<>"&"". Testa dig fram och försök skada din egen lista så får du se själv vilket du föredrar

Perfekt, tackar