VHDX montering misslyckas och är oallokerat.

Permalänk
Inaktiv

VHDX montering misslyckas och är oallokerat.

Hej!

Jag har gjort en systemavbild av en gammal SSHD som slutade fungera. Nu vill jag bara plocka ut lite filer ur avbilden och inte installera om alltihop. VHDX filen jag försöker montera ligger på 138GB. När jag försöker montera den kommer det upp en liten varning som lyder:

Det gick inte att montera filen

Diskavbildningen har inte initierats, innehåller partitioner som inte känns igen eller innehåller volymer som inte tilldelats enhetsbeteckningar. Använd snapin-modulen Diskhantering för att kontrollera att disken, partitionerna och volymerna är i ett användbart tillstånd.

När jag då går in i Diskhanteringen och ansluter virtuell hårddisk så dyker den inte upp i listan, men den visar sig som online där man kan se hur mycket som är allokerat och inte allokerat. PÅ den står det att 888GB inte är allokerat.

VHDX filen ligger på en extern hdd som är formaterad med NTFS så det ska ju inte vara något bekymmer.

Hjälp skulle vara väldigt uppskattat!

Vänligen
Mikael

Permalänk
Medlem

Fick du frågan att montera den som skrivskyddad?
Testa igen men välj inte skrivskyddad.

Edit: rättstavning

Permalänk
Inaktiv

@Rolle2000: Har testat båda metoderna. De slutar likadant. Den dyker upp som disk 2, står online och att det är 888GB oalokerat. Men den dyker inte upp i listan ovanför med någon betäckning som e,f eller liknande.

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows hade du på datorn som skapade diskklonen?
Vilken version av Windows har du på datorn som försöker montera diskklonen?
Hur gjorde du diskklonen?
Är det en vhdx eller vhd?
Har du testat att öppna din diskklon med 7-Zip?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolle2000:

Vilken version av Windows hade du på datorn som skapade diskklonen?
Vilken version av Windows har du på datorn som försöker montera diskklonen?
Hur gjorde du diskklonen?
Är det en vhdx eller vhd?
Har du testat att öppna din diskklon med 7-Zip?

1. windows tio, uppgraderat från windows 8
2. windows 10
3. Gjorde den genom windows egna verktyg
4. det är en vhdx
5. japp, den säger att den är skadad. Men det står att den fungerar korrekt på egenskaper. Samt att diskhanteraren inte säger att den är skadad heller.

Permalänk
Medlem

I ditt läge hade jag själv valt att installera en virtuell Windows 10 i Hyper-V. Sedan montera vhxd till den virtuella Windows 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolle2000:

I ditt läge hade jag själv valt att installera en virtuell Windows 10 i Hyper-V. Sedan montera vhxd till den virtuella Windows 10.

Nu börjar det gå lite över mitt kunnande. Få experimentera med det. Tack för din hjälp.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls svårt. Här har du guider.

https://blogs.technet.microsoft.com/canitpro/2015/09/08/step-...
Tror du kan hoppa över steg 9, 10, 11 i guiden ovanför.
Fortsätt sedan med denna....
https://docs.microsoft.com/en-us/virtualization/hyper-v-on-wi...