Val av antivirus 2018 (och -19 samt 20)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag håller med om att risken att Kaspersky spionerar är överdriven.
Hade jag jobbat inom den amerikanska försvarsindustrin så hade jag inte kört Kaspersky på mina datorer, och hade jag jobbat på den ryska ambassaden i USA hade jag nog varit försiktig med Microsofts produkter. Men som en vanlig enkel privatperson i lilla Sverige så kvittar det om det är den ryska eller amerikanska staten som spionerar på mig, för bägge är precis lika ointresserade av vad jag gör på nätet.

Jag kör Kaspersky Internet Security på en dator och två mobiler eftersom jag köpt tre licenser till ett rabatterat pris. Om det fungerar? Ingen aning. Jag har aldrig fått något virus sen jag började med Kaspersky men jag vet inte om det beror på Kaspersky programmet eller om jag undvikit att ladda ner allt för suspekta filer genom tur och sunt förnuft. Med någon månads mellanrum så brukar jag söka igen datorn med Malwarebytes för att kolla om det programmet hittar något som Kaspersky missat, men hittills så har det aldrig hänt.

Varflör Hade jag jobbat för US hade jag kört MS i moskva. Vissa saker är praktiska. Vi får hoppas ingen av os äd diplimater ser det ut som.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det är inte bäst enligt testerna men de duger fint om du använder datorn på normalt sätt och inte jobbar för att få virus.

Körde Eset till man fick man tog Windows 10 sedan dess har man kört med det inbyggda och har inte fått några virus ännu i all fall.

Men sitter man och klicka på alla skumma email och ladda ner massa skumma grejer så får man helt enkelt skylla sig själv.

"har inte fått några virus ännu i all fall." min favo.
Vill du ha t.ex emm386? Skämtar elakt

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hacman
Vore kanske inte helt fel om du skrev fullständiga meningar och hela ord så man begriper något utan att gissa?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Här får du en bild också, om du inte själv orkade uppdatera dina gamla preferenser. AV är en färskvara, du kan inte gå på gamla kunskaper om att "MS antivirus var dåligt 2010".

Bilden från https://www.av-comparatives.org/
https://i.imgur.com/fqsY14F.png

Nu letar vi faktiskt efter bråkdelar, men microsoft blockerar 99,1% i real time protection medan flertalet ligger högre.Vipre (99,4), Trend Micro (99,9), Tencent (99,9) osv osv. Orkar inte skriva av alla som ändå har högre procentuell detection rate. Allt ifrån länken du gav. Så jo, Microsoft hamnar visst längre ned. Jag har inte påstått att Microsoft är dåliga eller sämst, men dom ligger verkligen inte högst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skorpan04:

Wow, många bra synpunkter och ideer. Hade inte kunnat förvänta mig sådan bra respons!

Tack för den utförliga förklaringen, det var kanske det mest inheållsrika inlägget enligt min mening (utan att tala ner övriga förstås!).

Men jag tror jag kommer välja Norton i slutändan, efter lite letande och funderande så känns det som det iaf inte kommer bli fel med Norton + att jag är lite nyfiken på vad deras "Prestanda" funktion med optimering och rensning av hårddisken kan åstadkomma

Tack alla för värdefulla kommentarer och synpunkter!

Det är pga att detta är den moderna versionen av "Vilket märke är bäst, Saab eller Volvo?"

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Christley Varför släpper du in dinna? Jag leker lite med det än idag men förlorar ibland. Avbryta en tråd innan den är färdig. Enlighten me.

Edit:

Läst meningarna 5 gånger och fattar fortfarande inte. Vad eller vem menar du med dinna?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Windows defender är en mix av def och sec i windows 8 och 10.
Inte skräpter det var i w8. då def funkade men intenrnet sevurity ,,,, gillar forfarande inte.

Är du full?

Permalänk
Medlem

Kör med ESET Internet Security och det funkar perfekt.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Som vanligt så informerar jag om att det finns flera "experter" som säger att tredjepart antivirus stjälper mer är vad dom hjälper.
http://robert.ocallahan.org/2017/01/disable-your-antivirus-so...
http://www.zdnet.com/article/ex-top-mozilla-dev-to-windows-us...
osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Är du full?

Hoppas det. Då det fortfarande är så att Security Essentials är i mitt tycke dåligt och de bra delarna i defender förstörde de då de mergade de båda.

Så får hoppas jag är full och koden blir bättre senare.
Microsoft Security Essentials är ju skivat bröd och lite mer. (brödet kan duskuteras)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@hacman
Vore kanske inte helt fel om du skrev fullständiga meningar och hela ord så man begriper något utan att gissa?

Vi pratar AV så alla gissar men ok.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ja då gör i en ny då så får vi se den nya stormen.
Min erfarenhet är att avast missar mer än den hjälper. Panda vågar jag mig inte på efter buggen för en masa år sedan. (åt minne) Trend lyckades med att attackera fel delar i kärnan så alt som var de sekunderna då uppdateringen kom innan den drogs tillbaks så var det kernel error. Panda lyckades klanta till det några ggr till. mcafee har bra folk men efter den klanten 2010 så ... Vi läser whitelable noggrannare. Så vad är ditt anti?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Valet är avgjorot

Det blev tillslut Norton som tog hem segern.

Köpte programmet idag och installerade det på min nya dator, är lite tidigt att säga än men hittills är jag helt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skorpan04:

Det blev tillslut Norton som tog hem segern.

Köpte programmet idag och installerade det på min nya dator, är lite tidigt att säga än men hittills är jag helt nöjd!

Av intresse, vad betalade du för licensen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Till er som älskar Windows Defender (många kommer typ hata det här inlägget, haha):

Citat:

If you're running Windows 10, then you may think that the built-in Windows Defender is enough to keep you safe. Sure, it's free and easy to use, but independent tests show its protection rates can be considerably lower than the leading competition. Also, by making it so widely-used, it also means that if a virus writer wants to hit as many PCs as possible, making something that evades Windows Defender will be their biggest priority.

Källa: http://www.techradar.com/news/best-antivirus-software

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Finns ju annars Norton Security Deluxe (5 enheter) 1 år för 99:-
https://www.komplett.se/product/862872/datorutrustning/progra...

Obs: Denna version kan endast köpas tillsammans med en ny dator, smartphone, surfplatta, mus, tangentbord eller annat PC-tillbehör.

Bara lägga något billigt PC-tillbehör.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Windows inbyggda helt klart bäst
Skickades från m.sweclockers.com

"Bäst" över lång tid, nej.
Men titta på senaste Intel-"buggen". Och jag är nära att hålla med dig.
Förklarar detta i sista citatet.

Skrivet av HerrNilsson:

Varför inte? Titta på senaste Intel-"buggen".
Förklarar detta i sista citatet.

Skrivet av M89:

Jepp, bäst skyddar man sig med sunt förnuft!
Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du är något på spåren här, men vem eller vilka ska få välja "sunt förnuft".
Om majoriteten använder ett "riktigt" AV-program, då skyddar dessa automagiskt alla andra också?

Skrivet av frong:

Ok? Windows antivirus är fortfarande inte bäst.

Nej, Microsoft tillverkar inte AV/säkerhetsprogram.
Men faktum kvarstår att de känner till sitt OS.

Intel-buggen, som jag nämnde ovan:
Microsoft var tvungen att stoppa säkerhetsuppdateringar för att "riktiga AV"-program hade rotat sig för långt ner i OS-kärnan.

Bland dessa program syntes nästan alla av de mest kända;
Norton
Kaspersky
Bitdefender
Avast
AVG
osv
osv
osv

ingen av de största var bättre än någon annan, men de har gått över vad Microsoft anser "vettigt".

Personligen har jag använt Bitdefender under 5-10 år. Men när min licens nu tar slut, är det slut.
Jag väljer Microsoft och deras "defender".
Uppenbarligen har alla AV-program gått över gränsen när inte ens Microsoft kan uppdatera sitt OS, p.g.a att AV-program skriver över kod.

Detta finner jag, personligen, som jävligt allvarligt.
Och det ger mig ingen anledning att fortsätta lita på Bitdefender eller de andra stora aktörerna.

För mig räcker det sunda förnuftet och MS, framöver.

Tycker det är jävligt kul(tragiskt) att alla är så jävla rädda för Microsoft och Win10, med privacy och allt annat "allvarligt".
Samtidigt har vi svart på vitt att de vi "litade" mest på, antivirus programmen. Inte bara har kört över slutkund utan även Microsoft.

Det är allvarligare än man kan tro.
Ett AV-program som "fuckar" ur en viktig MS-uppdatering...till den gräns att Microsoft måste dra tillbaka uppdateringen...
Fast det inte ens är Microsoft fel.

Permalänk
Medlem

@Falcon
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5201 : På tredje plats över totala antalet nerladdningar från MS Download Center finns Microsoft Security Essentials. Visserligen inte för Windows 10.

Ursäkta stor bild, blir ibland så med 4K

På denna site https://www.microsoft.com/en-us/cloud-platform/windows-server... finns längst ner en referens till hur man tillsammans med en annan firma implementerar Windows Defender på Server 2016.

Jag plankar ur den PDF: http://download.microsoft.com/download/C/7/7/C778B7BB-0783-42...

Citat:

OVERVIEW OF WINDOWS DEFENDER
Windows Defender is a Windows program that provides anti-virus, anti-spyware, and malicious code
protection for Windows Server 2016 and Windows 10 hosts that do not have a third-party anti-virus or
malicious code protection program installed. Although the name Windows Defender has been around
since the advent of Windows XP, it has matured into a fully-fledged malicious code protection
mechanism. With Windows Server 2016 and Windows 10, Windows Defender is now used for many
different system protection functions that were either provided by multiple Windows programs in the
past – programs such as Microsoft Security Essentials - or were delegated to organizations to enforce
with their own third-party implementations.
Windows Defender provides organizations anti-virus and malicious code protection functionality on
par with many third-party industry leaders, including the following:
 Windows Defender now provides customers the ability to enforce real-time system scanning and
periodic scanning. Windows Defender can be configured to scan new files and executables for
malicious code signatures or anomalies that may represent malicious code prior to introduction to the
system. In addition, Windows Defender can be configured to perform periodic scans of the entire
system or a subset of critical system files.
 In the event a scan turns up an anomaly, Windows Defender can provide native quarantine
protections and isolate the offending file or executable for further analysis or remediation. In addition,
Windows Defender will write the action to the Windows Event Log to ensure organizations can identify
the issue using their existing log collection or SIEM infrastructure and can initiate the appropriate
response process.
Page 3 of 4
 Windows Defender can be centrally managed using Group Policy, including configuring multiple
instances of Windows Defender to automatically update whenever new threat signatures or new
anomaly detection methods are published by Microsoft.
 Finally, Windows Defender is meant to be unobtrusive. As an ‘on-by-default’ component of Windows
Server 2016 and Windows 10, Windows Defender is always running as a background process to
ensure organizations always have a baseline set of protections in place to guard against malicious
code. In the event organizations wish to implement their own alternative anti-virus or malicious code
protection mechanism, including third-party implementation, Windows Defender is configured to
automatically disable itself in the presence of alternative mechanisms to ensure organizations do not
see a significant impact to performance.

Dessutom hade Microsoft ganska länge ett program för Servrar och arbetsstationer som de kallade System Center Endpoint Protection men som var, enligt många tester, notoriskt dåligt. Verkar fortfarande vara aktivt, förresten...

Citat:

Microsoft System Center Endpoint Protection provides an antimalware and security solution for the Microsoft platform.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/mt629512.aspx

Känner till sitt OS?
Tillverkar inte Antivirus?

I humbly beg to differ....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

"Är det ett säkert val att välja Norton eller gör man bort sig som inte väljer Kaspersky?"
NEJ
Norton har inte fungerat för oss hackers de ... ... ... decenitet.
Så nej. Vi byterm du berättar vad du vill ha, vi säjer nej. du säjer men om. vi säjer nej. Starta

Herregud människa.
För att vara en "hacker" så är det rätt dåligt att du inte ens kan lösa hur citera flera fungerar.

Permalänk

#1 Avast Pro och Kaspersky (Avast pro, älskar det)
#2 Norton (bra optimerat, modernt och drar inte lika mycket kraft som gamla Norton var känt för)
#3 Nod32/Eset (Får ok betyg från mig, layouten och prestandan föll mig inte i smaken fullt ut)

Fullversioner för dessa kostar ungefär 40-70kr för ett år på G2A. Klart värt.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta det jag hittar bäst deal på för tillfället. I år blev det Kaspersky Interner Security och körde samma program förra året. Året dessförinnan blev det BitDefender (tycker dock själva appen var dålig så det blir inget med av den) och ytterligare två år tillbaka Norton som funkade helt okej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Precis läst igenom tråden, känns som att @hACmAn kör Google Translate

För att hålla till frågan, jag skulle använda Windows inbyggda, det är långt ifrån bäst men priset på de som är bättre motiverar inget i min mening och ger inte värt mycket bättre skydd.

Att vara "försiktig" känns som ett bättre alterantiv än att punga ut 500kr+ per år.

Permalänk
Medlem

Om man nu tycker 1 krona och 50 öre om dagen är dyrt... för att skydda något som om det ballar ur tar 5-115 timmar att fixa.

Visa signatur
Permalänk

@gonace: De flesta fullversionerna kostar mellan 20kr-100kr per år. Beror på hur många enheter du vill stödja sedan.
G2A som exempel.

Exempel
https://www.g2a.com/en-us/search?query=avast+
https://www.g2a.com/search/?query=kaspersky
https://www.g2a.com/en-us/search?query=Norton

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jepp, bäst skyddar man sig med sunt förnuft!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vi inte ta kål på den myten någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@GonAce: De flesta fullversionerna kostar mellan 20kr-100kr per år. Beror på hur många enheter du vill stödja sedan.
G2A som exempel.

Exempel
https://www.g2a.com/en-us/search?query=avast+
https://www.g2a.com/search/?query=kaspersky
https://www.g2a.com/en-us/search?query=Norton

För HE... vilka priser. jag ger lugnt över 1500 om året för fem licenser Eset Business Edition, så det är inte riktigt samma sak, men den siten verkar ju vara värd att kolla in nästa gång man skall förnya.

Visa signatur
Permalänk

@Homdax: G2A handlar jag mycket från, man får ju välja vilken säljare man vill handla från. Där kan du ju sedan se deras betyg. Är man osäker lägger man till Buyers protection för några kronor så är dina nycklar garanterade att fungera eller så får du pengarna tillbaka.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Köper Kaspersky nycklar på ebay för 40-50 spänn.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Windows inbyggda helt klart bäst

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall säger jag bästa antiviruset är att inte ha Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

"Är det ett säkert val att välja Norton eller gör man bort sig som inte väljer Kaspersky?"
NEJ
Norton har inte fungerat för oss hackers de ... ... ... decenitet.
Så nej. Vi byterm du berättar vad du vill ha, vi säjer nej. du säjer men om. vi säjer nej. Starta

Varför kallar du dig hacker och vad får dig att göra det?