Google Chrome får inbyggd annonsblockering

Permalänk
Melding Plague

Google Chrome får inbyggd annonsblockering

Google släpper nu en ny version av Chrome, vilken kommer med en inbyggd annonsblockerare direkt i webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kommer "sääääkert" fungera jätte bra med Google's egna annonser som typ AdWords osv..

Sedan skulle jag kalla detta mer en funktion än en "annonsblockerare" eftersom det enda den effektivt verkar göra är att stoppa automatiskt uppspelning utav videoannonser och pop-up's.. Doh.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan man stänga av detta tro? Känns dumt om den ligger där och försöker göra saker medans min riktiga adblock stänger av ads.

Permalänk
Medlem

Grymt, men jag hoppas att funktionen även kommer till Chrome på Android eftersom annonser där har en mycket mer direkt inverkan på upplevelsen i form av lagg och sämre batteritid. Wikia exempelvis är ju nästan oanvändbart på telefonen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

herregud

går folk verkligen på sånt här?

edit: tydligen - se användaren ovan

Google omsatte 95 miljarder dollar i enbart reklam förra året, hur kan man tro att dom kommer "blockera" det?

Permalänk
Inaktiv

Uuugh! Google försöker få billiga pr-poäng från den stora icke-insatta massan som inte ser vilken enorm conflict of interest detta innebär. För er som kör Chrome (varför man nu skulle vilja göra det?) så hoppas jag verkligen ni stänger av denna funktionen omedelbums och använder en riktig opartisk adblocker istället.

Permalänk
Medlem

Aftonbladet kommer ju gråta iaf. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan man stänga av detta tro? Känns dumt om den ligger där och försöker göra saker medans min riktiga adblock stänger av ads.

Du menar att (-)(-)=+ ?

Tror knappast att det kommer påverka oss med Adblock.
Dock kan vissa siter som inte uppnår kriterierna drabbas ekonomiskt av detta.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Version 64 har väl varit ute ett tag? Har haft den de senaste veckorna iaf då mitt chrome har tokkrånglat sen jag fick det.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Verkligen riskabel satsning från Googles sida, konkurrenter inom reklambranschen men även rättsväsendet lär sitta och slipa advokaternas naglar och tänder för kommande battaljer.

Google kommer självklart inte blockera sin egna reklam då de lever på att sälja sina kunder.

Jag hoppas Google åker dit rejält någon gång. Förbjuda företaget att använda egna lösningar och tjänster likt Microsoft förslagsvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Google är ju "part i målet" i alla högsta grad. De har ju ett eget annonsnätverk. Om inte annat så blir det "spännande" att se hur det här fortlöper.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I korthet: För att kunna visa reklam i Chrome behöver du betala "medlemsavgiften" för att vara med i "Coalition for Better Ads standard".
...

Jag fortsätter med ABP och Pi-hole.

Permalänk
Medlem

Välkommen till klubben, Chrome. Opera har haft inbyggd adblocker ~1½år redan (som även blockerar mining-scripts värt att nämna).
Ja jag gjorde denna kommentaren för att göra reklam för Opera, sue me!

Skrivet av Nivity:

Kan man stänga av detta tro? Känns dumt om den ligger där och försöker göra saker medans min riktiga adblock stänger av ads.

Om nått kommer det underlätta för din adblocker. Dom ads den tar bort slipper ju adblockern tänka på, kan potentiellt förbättra laddtider.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Förbjuda företaget att använda egna lösningar och tjänster likt Microsoft förslagsvis.

RIP Apple då.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

herregud

går folk verkligen på sånt här?

edit: tydligen - se användaren ovan

Google omsatte 95 miljarder dollar i enbart reklam förra året, hur kan man tro att dom kommer "blockera" det?

Vad menar du? Google vill att folk ska sluta använda adblockers genom att själva erbjuda en som stänger ute "jobbig" reklam och ge konsekvenser åt dem som gör det. Jag tycker det är ett bra initiativ men jag kommer behålla ublock origin och använda Firefox med pi-hole. Det finnns adblockers till smartphones också för webben är rent helvete där imo. Extremt stora störiga 3D element som tar halva skärmen och knäcker cpun och batteritiden.

Permalänk
Medlem

Google tjänar i allra högsta grad på att annonser blir mindre påträngande och störande för användaren eftersom användaren annars blockar _alla_ annonser med en tredjeparts-adblocker. På detta vis kommer annonser bli "bättre". Så överlag kan detta leda till något bra.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

I korthet: För att kunna visa reklam i Chrome behöver du betala "medlemsavgiften" för att vara med i "Coalition for Better Ads standard".
...

Jag fortsätter med ABP och Pi-hole.

Skulle rekommendera uBlock Origin över ABP då det drar mindre CPU och minne än ABP.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

RIP Apple då.

Nej, de har inget monopol. De är en ganska liten aktör på de marknader de etablerat sig på. Finns konkurrenter, ofta större men det Apple lyckats bäst med är vinst på sålda produkter och tjänster.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ahlen:

Version 64 har väl varit ute ett tag? Har haft den de senaste veckorna iaf då mitt chrome har tokkrånglat sen jag fick det.

Japp, det var jag som hade missuppfattat angående versionsnummer. Tack för att du uppmärksammade det.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Äntligen! Slippa allt blinkande skit, har ju funnits på swec också för den delen.
Det här kan va årets höjdpunkt, om det funkar som det är tänkt.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Nej, de har inget monopol. De är en ganska liten aktör på de marknader de etablerat sig på. Finns konkurrenter, ofta större men det Apple lyckats bäst med är vinst på sålda produkter och tjänster.

Tycker Apple manipulerar marknaden ganska så friskt med smygreklam i alla andra företag som endast använder Ipad's och iPhones som mallar..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Tycker Apple manipulerar marknaden ganska så friskt med smygreklam i alla andra företag som endast använder Ipad's och iPhones som mallar..

Totalt irrelevant. Fortfarande inget monopol eller ens i närheten av det.

Permalänk
Medlem

Nej tack, behåller Adblock Plus Open-source all the way!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Hade redan Ghostery, Adblock plus, uBlock Origin... So need for that shit...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Att goggle vill börja blockera reklam känns lite som en intressekonflikt.
Blockerar de även reklam från dem själva om den inte uppfyller kraven.

Jag använder FF och ublock origin men vitlistar sidor manuellt, men vad jag inte klarar av och som ibland för mig att ta bort vitlistningen av sidor jag vill stödja är reklam med rörande bilder.
Den där reklamen från direktronik som dyker upp får mig att fundera på att blockera sweclockers igen en period för att senare se om de lärt sig att inte visa reklam med rörande bilder.

Permalänk
Inaktiv

Rätt sak på fel sätt. Vi ska fortfarande själva fritt kunna välja vilken / vilka annonsblockerare vi vill använda.

Permalänk
Medlem

Vänta nu ska Google blockera sig själva

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar grymt! Min vanliga adblocker blockerar urskiljningslöst, bra om de kan få annonsörer art sansa sig till rimliga annonser. Vill gärna bidra till intäkter för hemsidorna jag besöker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Totalt irrelevant. Fortfarande inget monopol eller ens i närheten av det.

Ne, tycker jag inte..Apple får ju göra lite som de vill på marknaden.

Hjärntvätteri är ett av de, iPhones överallt på skyltar och i TV-serier, tidningar och i andra företags reklam, där är iPhones med eller Apple's logo.

Manipulering i högsta grad.

Vet du var begreppet ''sublimated messages'' betyder? Det betyder att du ska påverka nån utan att finnas där, vilket Apple gör superbt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Sen fint ironiskt att det högst upp på denna sida år en annons för Razer sol täcker halva skärmen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB