Grafikkortet blev en dator. Webhallen Config

Permalänk

Grafikkortet blev en dator. Webhallen Config

Hej alla.

Som helt ny i både forumet och gamingvärlden så tänkte jag skriva ett par rader.

Gjorde tabben att testa PUBG och insåg att jag måste ha en PC efter att ha kört Mac i tio år.

Sagt och gjort så bytte jag bort en MacBook mot en hyfsad PC som tyvärr inte orkade köra PUBG. Tog mig in till Webhallen för att köpa nytt grafikkort när jag insåg att datorn kommer flaska och att ett nytt kort antagligen inte kommer hjälpa mig.

Inom loppet av två minuter så gick jag ifrån att köpa ett grafikkort för 1800kr till att köpa en dator för 10000kr.

Nöjd och fattig kom jag hem med en Webhallen Config D17-042 ( https://new.webhallen.com/se/product/274653-Webhallen-Config-... )

Slängde igång PUBG med alla inställningar på High och det flyter fantastiskt! I mina ögon alltså, men jag är långt ifrån kunnig. Med PCn jag bytte till mig var spelet knappt spelbart på Low då det hackade och gick ryckigt.

Plötsligt förstår jag varför PC-spelare är så insatta i allt de gör, det är ju sjukt roligt att kunna byta ut enstaka hårdvara för att förbättra prestandan, inget man är bortskämd med på Mac.

Vad jag egentligen vill säga är att Webhallen Config är ett fantastiskt alternativ för oss som inte kan något och som bara vill att det ska funka.

Nu ska jag bara lära mig spela också...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem

Nästa gång kolla här först. Du har betalt överpris för datorn :(.

Men funkar det så njut på!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Nästa gång kolla här först. Du har betalt överpris för datorn :(.

Men funkar det så njut på!

Nja, han har betalat vad det kostar att vara okunnig och inte vilja pilla själv. Vill man bara att något skall fungera och helst ta med det hem på direkten så får man betala en premium. Det är inte samma sak som ett överpris.

Permalänk
Hedersmedlem

Är du nöjd så är det huvudsaken. Som entusiast, som de flesta här är, är det lätt att fastna i tanken att "nej, du kan spara pengar eller få bättre saker" men alla vill inte det. Är man bara ute efter något som funkar utan knussel är de färdiga paketen oftast ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Färdigmonterad dator har flera fördelar som att tid är pengar och man slipper en del strul. Det är är bara kolla i trådarna här där det finns duktiga personer som har monterat ihop kanske över 20 burkar i sitt liv, men ändå har problem med ett ramminne eller något. Det finns så många som i efterhand har klagat på varför de ej köpte en färdigmonterad.

Så gratis till köpet!

Angående datorteknik-kunskap så är det som matematik, ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man kan... Steget till att montera ihop konsumentdatorer är något jag rekommenderar alla att pröva och man kan börja med en 500kr dator. När jag var liten var det de "rikare" barnen som kunde köpa datorutrustning och pilla, idag i sverige handlar det enbart om intresse.(då äldre hårdvara från runt 2000-2006) ofta bara kasseras. Samla då in sådan, byt hårdvara lek med linux och lär er hur mycket som helst utan att spendera mycket pengar.

Permalänk
Skrivet av Havreboll647:

Nja, han har betalat vad det kostar att vara okunnig och inte vilja pilla själv. Vill man bara att något skall fungera och helst ta med det hem på direkten så får man betala en premium. Det är inte samma sak som ett överpris.

Jag har varken tid, ork, lust eller kunskap att pilla ihop någonting själv så för att slippa det betalar jag gärna lite extra. För skojs skull så satte jag mig och la alla delar i kundkorgen och prisskillnaden montera själv vs köpa färdigt var inte många kronor så det känns definitivt värt det. För mig är datorn som en bil; det ska bara funka utan att behöva skruva, dock har jag en bra utgångspunkt nu den dagen jag vill uppgradera.

Jag förstår att min dator inte är särskilt häftig i de insattas ögon men för mig som inte haft PC sen GTA 3 (som dessutom laggade) känns det som en helt ny värld.

Sen känns det tryggt med tre års garanti som åtgärdas i butiken istället för att skickas till någon märkesverkstad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreboll647:

Nja, han har betalat vad det kostar att vara okunnig och inte vilja pilla själv. Vill man bara att något skall fungera och helst ta med det hem på direkten så får man betala en premium. Det är inte samma sak som ett överpris.

fortfarande överpris... tycker jag iaf

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@Hellalive: Kul, välkommen till PC Master Race : )

Njut av datorn, det är en fröjd att kunna starta och spela med fin grafik och bra ljud närhelst man vill.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Hellalive: Kul, välkommen till PC Master Race : )

Njut av datorn, det är en fröjd att kunna starta och spela med fin grafik och bra ljud närhelst man vill.

Mvh

Tack! Ja, det är skönt att veta att det bara funkar.

Överpris eller ej som har diskuterats här ovanför, jag är total rookie och har således inte samma krav. Pengarna var inte ett issue för mig utan jag ville ha en bra dator utan att behöva bygga ihop den själv. Ser man till vad komponenterna i burken kostar att köpa lösa, att den är monterad och klar samt garantierna så tycker jag att det är prisvärt - för mig!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem

Kul att se en tråd som prisar färdigbyggt ibland också inget bök, bara tuta och köra kan vara guld värt för vissa.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Tycker inte att det verkar vara nåt fel på burken. Visst kan man få lite bättre grejer om man är villig att bygga själv, fixar Windows på egen hand och endast köper komponenter när de reas ut. Men det har inte alla tid eller ork med. Finns ändå betydligt värre val att göra i prebuilt träsket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bra dator för det priset. Det är inte överpris. Blir inte mycket billigare om man bygger själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreboll647:

Nja, han har betalat vad det kostar att vara okunnig och inte vilja pilla själv. Vill man bara att något skall fungera och helst ta med det hem på direkten så får man betala en premium. Det är inte samma sak som ett överpris.

Precis

Det är så många som ser ner på de som köper färdigbyggt eller hopskruvat av nån annan
Men faktum är att det INTE är lätt att bygga ihop sin egen dator... Inte när det trilskas och nån kabel inte sitter rätt och det piiper och man inte får felmeddelanden.

Skulle aldrig rekommendera någon av mina datorovana vänner bygga själv. För deras egen skull.
Så smidigt för dem att bara montera ur hårddisken (om de inte har datat sparat externt) och skicka in datorn för rep om något strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellalive:

Tack! Ja, det är skönt att veta att det bara funkar.

Överpris eller ej som har diskuterats här ovanför, jag är total rookie och har således inte samma krav. Pengarna var inte ett issue för mig utan jag ville ha en bra dator utan att behöva bygga ihop den själv. Ser man till vad komponenterna i burken kostar att köpa lösa, att den är monterad och klar samt garantierna så tycker jag att det är prisvärt - för mig!

Jag som byggt samtliga mina datorer sen 95 köper nu en färdigbyggd. Iofs har jag sett till att det är de delar jag vill ha men jag orkar inte lägga tid på pillandet längre. Jag har ok lön och då betalar jag gärna någon annan för byggandet

Tycker dessutom du inte betalade så fel för den burken. Så lyssna inte på belackarna

Permalänk
Medlem

Överpris? knappast med dagens priser på minnen o gpu. dessutom windows så är priset helt ok. Testa o pressa ett bygge på vilken store som helst och det är galet svårt med dagen priser. Men jag fattar vad Implor säger. Dessutom är känslan av att bygga lite som Dr Frankenstein.....ska det funka...
men ditt val är ok, välkommen till windows.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Alltså, du skulle ju kunna välja delar själv och betala för att butiken sätter ihop burken med. Då skulle du få bättre komponenter. Men du kom väl inte hit för att få tips så vill bara säga att är du nöjd så var det, njut! Välkommen bort från Apple!

Permalänk
Avstängd

Kul att du skaffat dig en pc, inget monster precis men du klarar dig nog bra om du inte är allt för kräsen. Värt att tänka på till nästa gång är dock att du kan få mycket mer dator för pengarna om du väljer att köpa delar separat och skräddarsy den för ditt ändamål, detta är inget svårt, det kommer bl. a upp 20 trådar här om dagen där folk ger vettiga tips, sen kan jag även tipsa om Inet.se som har i särklass den bästa kundservicen när det kommer till sånt här, ringer du dom och ber dom sätta ihop det bästa för 10 000 kr så får du det bästa för 10 000 kr. Det är 2018, det ska inte kosta extra bara för att man är okunnig idag, dåligt argument kan jag tycka. Hur som helst, välkommen till pc-världen och ha det så skoj med spelandet!

Permalänk
Avstängd

Nej mycket billigare eller bättre blir det inte om man bygger själv. Här är ungefär samma dator i delar från inet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11334601/

Permalänk
Medlem

Vad sitter du på för skärm? Du vill ju att nya burken ska få visa sig från sin bästa sida, kanske där du kan hitta nästa anledning att knalla ner till Webhallen

Permalänk
Avstängd

@Rick69: Det är nödvändigtvis inte dyrt för delarna som sitter i datorn, men delarna som sitter i datorn är inte särskilt bra optimerade för att få så mycket dator som möjligt för 10 000 kr, är det t. ex värt att köpa ett moderkort för 1500 till den datorn? Är det värt att lägga 800 på ett chassi? Måste han ha 1tb hdd? Man klarar sig ganska långt på 250 om man inte tankar massa skit. Måste man ha ett windows för 1000 kr när man kan köpa ett precis lika dant för 200 kr på andra håll? Utan någon kunskap alls hade han kunnat få en betydligt bättre dator med bl. a ett 1060 6gb och 16gb ram för samma pris och då är det kortet nästintill dubbelt så bra samtidigt som 16gb ram nästan börjar bli ett krav.

Permalänk

Jag är tacksam för alla åsikter, positiva som negativa för det tar jag med mig den dagen jag känner att jag vill uppgradera.

Jag hade antagligen kunnat få bättre komponenter för samma pris om jag klickat runt men det faktum att jag fick med mig datorn hem direkt samt garanti och service i en lokal butik där jag bara kan knalla in med datorn är värt mycket för mig som inte sitter inne med en massa kunskap.

Sen får man ta med att jag är helt grön på området och behöver således inte det bästa tänkbara. Jag ville ha en dator så att jag kan spela PUBG och det har jag nu så jag är nöjd. (Fan vad smart att köpa en dator för 10k för att kunna spela ett spel för 300kr. Haha!)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem

One of us! One of us! Gooble gobble, gooble gobble!

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Hellalive:

Sen får man ta med att jag är helt grön på området och behöver således inte det bästa tänkbara. Jag ville ha en dator så att jag kan spela PUBG och det har jag nu så jag är nöjd. (Fan vad smart att köpa en dator för 10k för att kunna spela ett spel för 300kr. Haha!)

Värt det alla dagar i veckan! Vissa här har datorer för det dubbla eller mer och kör samma spel, så det är relativt va

Välkommen till den andra sidan! Här har vi det lite roligare

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag blir så glad när jag läser trådar som dessa
Förstör inte detta med att länka massa bw kundvagnar.

Välkommen till PC kanske man skulle säga!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Fan vad härligt att du är nöjd! Älskar sånns här trådar, det visar ju lixom på att alla inte behöver sy ihop sina egna burkar för att bli nöjda. Kul att det verkar fungera bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Offtopic inlägg raderade.*

/David, - Moderator

Välkommen in i datorvärlden:
@Hellalive, Om du vill hitta kompisar att spela med eller interagera med så är du välkommen till Sweclockers Discord. Du hittar en länk i min signatur.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Nästa gång kolla här först. Du har betalt överpris för datorn :(.

Men funkar det så njut på!

Gå in på garaget.org och berätta att du betalar några tusingar för oljebyte så ska du få höra om överpris.

Tjänster kostar. Ingen har hävdat motsatsen.

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Fanns liknande dator på komplett 2000-3000kr billigare. Samma prestanda men 20% lägre pris :). Ska ju självklart jämföra äpplen och äpplen.

Exempel: https://www.komplett.se/product/975095/gaming/gaming-pc/stati...

Eller denna bättre datorn för 8500kr (Intel i5 8400, 1060 3gb).

https://www.komplett.se/product/971154/gaming/gaming-pc/stati...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är lite imponerad, och avundsjuk, på att du kunde ändra dig så fort och besluta så!
Själv prisjaktar jag, och jämför i veckor för allt ja ska köpa om det så är en brödrost.

Välkommen till forumet, och pc värden

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd

Om jag fick en krona för varje kraftuttryck jag yttrat när man byggt egna burkar skulle jag inte behöva jobba mer i hela mitt liv tror jag... ha ha!

Hårdvaran är en sak, men sedan skall allt testas, all mjukvara kontrolleras, osv, osv.

Mjukvaran är en förbannelse tycker jag och det jag verkligen avskyr att pilla med (mest för att jag är totalt ointresserad men insett att man ändå måste läsa sig till det senaste, hårdvaran är mycket roligare ä'n att hålla på med färdiga program som någon annan gjort... ) , men det finns inga genvägar när man bygger själv...

Så, även om det skulle skilja en tusenlapp skulle jag lätt betala det för att slippa alla mjukvarutester av hårdvara, veta att allt är korrekt inkopplat, osv...

Den enda anledningen till att jag bygger själv när det gäller datorer med standardchassin och liknande är att de sällan finns att köpa färdiga med exakt de komponenter jag önskar använda.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number