Windows 10 Pro for Workstations får Ultimate Performance-läge

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Pro for Workstations får Ultimate Performance-läge

I den senaste testversionen av Windows 10 Pro for Workstations introducerar nu Microsoft ett nytt energialternativ, vilket fokuserar på maximal prestanda för krävande användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas på minskad bloatware, bättre inställningar för att hantera windowsuppdateringar. Fleranvändarstöd genom RDP, mer stöd för ReFS. (Workstations är bra försökskaniner)
*edit*
Med fleranvändarstöd så är det inget ovanligt att 10 personer samtidigt på samma terminalserver, där man på en workstation kanske skulle vara 2, 3 användare samtidigt.

Permalänk
Master of Overkill

Testar det nu på våran renderings noder!
Se om gör nån skillnad.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ens satt min dator på High, använder alltid Balanced eller vad det nu heter - den som är i mitten. Är det någon idé att köra på High? Vinner man på det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har PRO men är PRO for workstations en specifik version?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Jag har aldrig ens satt min dator på High, använder alltid Balanced eller vad det nu heter - den som är i mitten. Är det någon idé att köra på High? Vinner man på det?

Inte ett skit, man kan gå in och konfigurera den själv. Nu kanske det har tillkommit nya inställningar.

Permalänk
Medlem

Intressant om det kan få ner DPC ännu mer.
Jag kör 24/7 clock utan c1,speedstep. Får betydligt mindre dpc spikes på detta sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag har aldrig ens satt min dator på High, använder alltid Balanced eller vad det nu heter - den som är i mitten. Är det någon idé att köra på High? Vinner man på det?

Skrivet av anon159643:

Inte ett skit, man kan gå in och konfigurera den själv. Nu kanske det har tillkommit nya inställningar.

Jo det kan göra en hel del skillnad om din dator är lite på gränsen för någon last. Det får datorn att strunta i energisparlägena på CPU mm lite och köra saker optimalt för max prestanda. Är något man själv använt om man haft gammal dator som man verkligen vill klämma 1-2 FPS ut ur extra.

Det jag hoppas se nu är ett läge där Windows själv (som kan vara väldigt betydande del last ibland) slutar pilla. Folk har ju jämfört LTSB med vanliga versioner och märkt temp skillnad i CPUn, vilket visar att Windows verkligen måste syssla med en massa skit. Du märker detta om du har HDD också, för den HDDn kommer jobba, även när du inte gör något, och du undrar varför.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har PRO men är PRO for workstations en specifik version?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja... du har "home(pro)".

Alla Win Vista/7/8 Pro var en högre version.
Med Windows 10 blev alla Pro... någon form av glorifierad Home, som har tappat nästan hela poängen.

Pro för Workstations är vad Pro en gång var. MS vill ju inte att du skulle få detta gratis, eller hur?

Permalänk
Medlem

Detta satans pro "for workstations" alltså. Jag blir så jävla trött. Här har man skaffat pro-versionen för att få allt godis, men det är snarare "pro lighr" humera. Det är mycket tramsigt tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo det kan göra en hel del skillnad om din dator är lite på gränsen för någon last. Det får datorn att strunta i energisparlägena på CPU mm lite och köra saker optimalt för max prestanda. Är något man själv använt om man haft gammal dator som man verkligen vill klämma 1-2 FPS ut ur extra.

Det jag hoppas se nu är ett läge där Windows själv (som kan vara väldigt betydande del last ibland) slutar pilla. Folk har ju jämfört LTSB med vanliga versioner och märkt temp skillnad i CPUn, vilket visar att Windows verkligen måste syssla med en massa skit. Du märker detta om du har HDD också, för den HDDn kommer jobba, även när du inte gör något, och du undrar varför.

Nja... du har "home(pro)".

Alla Win Vista/7/8 Pro var en högre version.
Med Windows 10 blev alla Pro... någon form av glorifierad Home, som har tappat nästan hela poängen.

Pro för Workstations är vad Pro en gång var. MS vill ju inte att du skulle få detta gratis, eller hur?

Fast mjae, home pro? De flesta small business kör Pro för att kunna bla domainjoina sina klienter och enterprise en bit ifrån..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Inaktiv

Kul att veta att ens hårdvara inte kan utnyttjas till max om man inte köper rätt version av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Fast mjae, home pro? De flesta small business kör Pro för att kunna bla domainjoina sina klienter och enterprise en bit ifrån..

Gissar på att @Paddanx tänker på hur Group Policies tappade sin betydelse i senare versioner av Windows 10 Pro. I vissa fall ignoreras inställningarna helt, då de kräver Enterprise/Education/LTSB (eller motsvarande).

Jag ser, likt Paddanx, endast Pro som en glorifierad Home-version. Att de numera även är samma ISO-fil bevisar även att så är fallet. I många fall kan Home göra exakt samma saker som Pro, men det kräver dock en del workarounds. Domäner, RDP etc går att få igång med lite trixande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Fast mjae, home pro? De flesta small business kör Pro för att kunna bla domainjoina sina klienter och enterprise en bit ifrån..

Och precis detta är vad Workstation Pro är för.
Eller så kör de Enterprise idag (vilket man ser fler och fler företag göra).

Som sagt, Pro är inte längre vad den en gång var. MS har tagit bort en hel del möjligheter i det, och verkar mer och mer dumma ner det mot Home, troligen pga det var gratis att uppdatera (något Enterprise inte var, och Workstation Pro fanns inte ens vad jag vet då).

Du kan köra tom Home i ett företag, men du kan ju knappats ha vidare mycket vettig kontroll dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har PRO men är PRO for workstations en specifik version?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är en ny version.
Senast jag kontrollerade gick det inte att köpa 'Pro for Workstations' löst.
Ska ha ett nytt filsystem ReFS, läste om det 2017 och då gick det inte att boota på ReFS utan var endast för lagring.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har PRO men är PRO for workstations en specifik version?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt olika versioner, såklart måste du köpa det igen!

det är faktiskt Microsoft vi pratar om här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Resilient File System

Kollade lite på ReFS och det verkar ligga någonstans mellan ZFS och btrfs -funktioner +microsoft funktioner?

Bra att de börjar föra CoW filsystem närmare konsumenter ochc utöka annan funktionalitet som stöd för RAM, frågan blir dock vilken skillnad från server edition det blir annat än en ny högsta profil för prestanda?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

Så "workstation" är kod för "stationär dator" nu, och allt annat antas vara bärbart skräp? OK. Bra att veta.

Permalänk
Medlem

Åhh vad snällt av Microsoft!
Ännu en produkt i deras licensfamilj man får köpa, nu med stöd för lite flådigare hårdvara och ett bättre filsystem. Små steg, små steg.

Tack!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Anledningen till varför man köpa nycklar från eBay är just denna.

Gg ez.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Är Windows 10 Pro for Workstations något man kan få från Microsoft Imagine (programvarudistribution för studenter)? Har nämligen tillgång till både Windows 10 Education och något som heter Windows 10 (Multiple Editions) som innehåller någon form av Windows 10 Pro?

Väldigt förvirrande Windows 10 träsk detta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Är ju helt rubbat att inte ha det i alla versioner för det är bara en jävla mjukvara optimering och bör vara upp till användare hur man vill använda sin dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är ju helt rubbat att inte ha det i alla versioner för det är bara en jävla mjukvara optimering och bör vara upp till användare hur man vill använda sin dator

Det är ju bara att betala för Windows 10 Pro for Workstations om du vill använda din dator på det viset. Varför ens ha olika versioner av windows 10 om de inte ska skilja något mellan dom?
(jag tycker också det vore bra om man fick alla funktioner även i den billigaste utgåvan av windows 10 men jag fattar varför man itne får det)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju bara att betala för Windows 10 Pro for Workstations om du vill använda din dator på det viset. Varför ens ha olika versioner av windows 10 om de inte ska skilja något mellan dom?
(jag tycker också det vore bra om man fick alla funktioner även i den billigaste utgåvan av windows 10 men jag fattar varför man itne får det)

Har windows 10 pro på mina datorer och tycker det är något som ska ingå i alla versioner för det är ju knappast en funktion som kräver extra engagemang från deras sida att bjuda till med för så jävla speciell är antagligen inte optimeringen och man kan säkert göra en likvärdig själv om man engagerar sig lite men är bekvämare att ha som val i fall man vill använda det någon gång

Jag förstår med varför och det är för MS är giriga arslen och är rädd för krångel med vissa tjänster och är inte svårare än så och är inget jag själv kommer sakna nått speciellt då jag kör balanserat men är alltid lite roligt om man kör benchmarks tex att kunna optimera upp inställningar utan att haxxa runt i windows för att städa bort skit som drar resurser i onödan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Helt olika versioner, såklart måste du köpa det igen!

det är faktiskt Microsoft vi pratar om här!

För ingen har ju fått gratis Windows 10...

Permalänk
Medlem

Kan inte DirectX dö så att man slipper köra windows.. ...........

Dyrt och lurigt system som försöker låsa ut funktioner och låsa in användare.

Räcker billigaste versionen av windows 10 till att kunna spela optimerat idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta satans pro "for workstations" alltså. Jag blir så jävla trött. Här har man skaffat pro-versionen för att få allt godis, men det är snarare "pro lighr" humera. Det är mycket tramsigt tycker jag.

Jag ser Pro som fullverionen. Med Home så tvingas man vara med och betatesta kod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man råkar ha en ups kopplad till datorn räknas det då som batteridriven enhet ? Kör en APC ups kopplad via usb och då verkar windows tro att den går på batteri ungefär som en laptop. Hade varit tråkigt om man inte fick tillgång till ultasuperduper bara för det.

Permalänk
Medlem

@theailer: att du har en UPS är inget som din dator borde veta om.
koppla ur usbn? är väl bara för info eller liknande? om det nu gör att windows tror du går på batteri

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

@theailer: att du har en UPS är inget som din dator borde veta om.
koppla ur usbn? är väl bara för info eller liknande? om det nu gör att windows tror du går på batteri

Förmodligen är det någon form av info som kan användas för att bl.a. säkert stänga av datorn innan all ström tar slut, i princip blir det som att rycka sladden ur en laptop, fast för en fullstor dator.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jo det kan göra en hel del skillnad om din dator är lite på gränsen för någon last. Det får datorn att strunta i energisparlägena på CPU mm lite och köra saker optimalt för max prestanda. Är något man själv använt om man haft gammal dator som man verkligen vill klämma 1-2 FPS ut ur extra.

Det jag hoppas se nu är ett läge där Windows själv (som kan vara väldigt betydande del last ibland) slutar pilla. Folk har ju jämfört LTSB med vanliga versioner och märkt temp skillnad i CPUn, vilket visar att Windows verkligen måste syssla med en massa skit. Du märker detta om du har HDD också, för den HDDn kommer jobba, även när du inte gör något, och du undrar varför.

Nja... du har "home(pro)".

Alla Win Vista/7/8 Pro var en högre version.
Med Windows 10 blev alla Pro... någon form av glorifierad Home, som har tappat nästan hela poängen.

Pro för Workstations är vad Pro en gång var. MS vill ju inte att du skulle få detta gratis, eller hur?

Var det inte med win 8, Microsoft skulle rätta till förvirringen runt licenser? Alltså ha mindre olika sorter, nu har MS gjort precis tvärt om.

Enda fördelen med Pro är man kan skjuta upp uppdateringar, för att få vettig licens får man leta efter gråa nycklar. Om jag skulle skaffa win 10 lär det inte bli home i alla fall och pro verkar inte mycket vettigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar