USA:s underrättelsetjänster varnar för kinesiska telefoner

Permalänk
Medlem

USA:s underrättelsetjänster varnar för kinesiska telefoner

CIA uppmanar amerikaner: Köp inte kinesiska telefoner

Företrädare från FBI, CIA ,NSA och Defense Intelligence Agency har vittnat i senatens underrättelseutskott om att kinesiska telefon- och telekombolag, som Huawei och ZTE, kan utgöra en säkerhetsrisk.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

All elektronik är en säkerhetsrisk.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Står dock inget i första länken om varför, så frågan är då lite mer exakt. Varför?

Säkerhetsrisk, sure. Speciellt om det är standard firmware så som det är i Kina. Där övervakningen är så bra, att folk vill ha det. Men annars har jag ingen aning och det står inget specifikt i artikeln. Har ej möjlighet att se videon i den andra länken dock.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Borde vara mjukvaran som de varnar för?
(Hjälp mig ni som kan mer om detta)

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Står dock inget i första länken om varför, så frågan är då lite mer exakt. Varför?

Säkerhetsrisk, sure. Speciellt om det är standard firmware så som det är i Kina. Där övervakningen är så bra, att folk vill ha det. Men annars har jag ingen aning och det står inget specifikt i artikeln. Har ej möjlighet att se videon i den andra länken dock.

Omni länkar till CNN Money, som är ursprungskällan för deras nyhetsnotis. Jag tror inte att någon går in på specifika detaljer, och det presenteras inte heller några bevis. Däremot kan inte underrättelsetjänsterna avslöja allt för mycket, eftersom det i sin tur röjer deras arbetsmetoder, kontraspionage osv.

Vill understryka att jag ställer mig neutral till detta, ville bara länka nyheten och skapa en diskussion.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Säkerhetsrisk för vem? När det gäller amerikanska produkter som google, facebook eller microsoft finns det såklart inga backdoors...

Permalänk
Medlem

Kinesiska telefoner, rysk antivirusmjukvara - viss säkerhetsrisk.
Telefoner rekommenderade av amerikansk underrättelsetjänst - garanterad säkerhetsrisk.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kan CIA inte hacka de två märkena eller vad är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De innehåller väl bakdörrar som de själva inte har kontroll över så de anser att det är en säkerhetsrisk, i deras arbete....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Kinesiska telefoner, rysk antivirusmjukvara - viss säkerhetsrisk.
Telefoner rekommenderade av amerikansk underrättelsetjänst - garanterad säkerhetsrisk.

Precis som med Huawei nätverksutrustning (för mobila nätverk inte sådant vi leker med) de skrek om för något år sedan bara för att det skulle visa sig att CISCO och Juniper var rakt igenom komprometterade av NSA genom att de hoppade på paket eller hade sitt folk där som slängde in diverse "buggar".

Samma med Kaspersky. USA varnar för Kaspersky för att det var Kaspersky som avslöjade stuxnet och massa andra NSA/CIA lekar. MS advanced protection för defender är exakt samma sak som Kaspersky's KSN men inte fan är det någon som skriker som en stucken gris över den (för att inte tala om allt som win10 gör vad gäller övervakning av sin användare).

Det man vet säkert är att om USA klagar på något så är det bästa rekommendationen man kan ha att använda det. Även om Kina spionerar genom Huawei (tveksamt) så har de nästan ingen makt i EU, något man inte kan säga om USA, så att det är bättre att det är Kina eller Ryssland som spionerar på en än att det är USA och deras glada gossars vid GCHQ/FRA/BND/whoever.

Permalänk
Inaktiv

Kopplingarna till kinas regering/enpartistat är besvärande. Och det faktum att Kina, likt andra verkliga eller självupplevda supernationer sysslar med övervakning och suspekt cyberverksamhet. Just Kina vet vi ju vilken typ av styrning det är som gäller, det de gör mot sina invånare kommer de också göra mot resten av världen.

Personligen undviker jag kinesiskutvecklade produkter som pesten. Hade gärna sett att produkterna tillverkats i något vettigare land även om det skulle innebära att jag fick betala mer för produkten.

Permalänk
Medlem

Ja det vore ju snöpligt om folk började dela med sig av sin information till Kina istället för USA.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Kopplingarna till kinas regering/enpartistat är besvärande. Och det faktum att Kina, likt andra verkliga eller självupplevda supernationer sysslar med övervakning och suspekt cyberverksamhet. Just Kina vet vi ju vilken typ av styrning det är som gäller, det de gör mot sina invånare kommer de också göra mot resten av världen.

Personligen undviker jag kinesiskutvecklade produkter som pesten. Hade gärna sett att produkterna tillverkats i något vettigare land även om det skulle innebära att jag fick betala mer för produkten.

Med tanke på att USA spionerar på allt och alla på planeten, invaderar länder titt som tätt skulle jag vara mer orolig för deras "produkter" än Kinesernas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Med tanke på att USA spionerar på allt och alla på planeten, invaderar länder titt som tätt skulle jag vara mer orolig för deras "produkter" än Kinesernas.

Trams. Ta gärna en titt på Tysklands historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Trams. Ta gärna en titt på Tysklands historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Trams. Vad har Tyskland med CIA att göra annat än att CIA fångades med fingrarna i Merkls telefon?

Man kan nog särskåda vilket lands historia som helst och finna betänkligheter.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeadMeat1234:

Trams. Vad har Tyskland med CIA att göra annat än att CIA fångades med fingrarna i Merkls telefon?

Man kan nog särskåda vilket lands historia som helst och finna betänkligheter.

Läs om mitt inlägg och läs bättre. Sidospåret står den andra personen för så ta den diskussionen med denne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Läs om mitt inlägg och läs bättre. Sidospåret står den andra personen för så ta den diskussionen med denne.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lugnt, hade läst både det och ditt (samt läst om de för säkerhets skulle) men det var ditt "trams" jag reagerade på och inget annat.

Edit: "Trams" och dylikt är nämligen ganska löjligt, inklusive mitt eget skall erkännas.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Hade Kineserna varit lika aggressiva som USA på området så hade de manipulerat amerikansk utrustning som byggs i Kina vilket som. Faktum är nog också att utrustning från Nordamerika och Europa är bättre på "legala" övervakningsfunktioner än den från Kinesiska firmor. Hade Kinesiska firmor jobbat med att introducera svagheter på uppdrag av staten så som andra underrättelsetjänster introducerat så hade de hittat ut till enheter tillverkade av firmor från andra länder och tillverkade i andra länder också.

Handlar bara om handelskrig här. Nykoloniala modellen vill de behålla och då går det inte att ha starka Kinesiska firmor. En del länder stödjer inte handel på lika villkor eller mellan jämbördiga parter helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Trams. Ta gärna en titt på Tysklands historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du blandat ihop saker? Vad har Tyskland med det hela att göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Har du blandat ihop saker? Vad har Tyskland med det hela att göra?

Lika mycket som ditt meningslösa svar till mitt inlägg.

Hade du läst bättre hade du insett att jag syftade på att ingen av dessa länder är bra. Kina är på en egen nivå just på grund av deras politiska system och hur det drabbar människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Med tanke på att USA spionerar på allt och alla på planeten, invaderar länder titt som tätt skulle jag vara mer orolig för deras "produkter" än Kinesernas.

Fast USA får ju lov att spionera och bygga basar runt alla länder de inte tycker om eller gör som USA vill..USA är ju världspolisen.

Sen om andra länder utgör spionage på USA så är det en krigsförklaring mot USA.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Trams. Ta gärna en titt på Tysklands historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, ska vi kolla på Amerikanarnas historia och indianerna? haha ..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Säkerhetsrisk för vem? När det gäller amerikanska produkter som google, facebook eller microsoft finns det såklart inga backdoors...

Lite det jag tänker också... vf är detta för skitsnack.

Självklart finns det övervakning och bakdörrar i kinesiska telefonen. Men vf är nytt?! NSA har ju haft vägar in i allt från Skype till politikers mobiler och Windows i evigheter. Är de avundsjuka för någon annan än de spionerar?

Dagen NSA gör alla sina projekt public, och visar vad de gör, litar jag på USA mer än Kina. Tills dess är de båda rötägg.

Permalänk
Medlem

Jag använder Huawei som USA speciellt varnar för, I is d00med.

Ne, bryr mig inte det minsta tbh, alla spionerar på alla ändå, who gives a f typ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Hehe, ska vi kolla på Amerikanarnas historia och indianerna? haha ..

Nu var det ju inte riktigt poängen, se inläggen ovan.

Tyskland kan även räknas som supermakt, har spionorganisation och ett förflutet.

Av alla länder som rimligen kan klassas som supermakt är Kina det enda land jag inte skulle vilja bo i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här tyder ju på att USA har sämre koll på användarna av dessa märken, känner mig ännu mer nöjd med Huawei nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Nu var det ju inte riktigt poängen, se inläggen ovan.

Tyskland kan även räknas som supermakt, har spionorganisation och ett förflutet.

Av alla länder som rimligen kan klassas som supermakt är Kina det enda land jag inte skulle vilja bo i.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget har tydligen inget med dina ord att göra?! Går tydligen inte att diskutera med dig om du säger att inget har med dina argument att göra?!

Tala klarspråk om du vill ha nån som kan ha nåt med dina argument att göra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Inget har tydligen inget med dina ord att göra?! Går tydligen inte att diskutera med dig om du säger att inget har med dina argument att göra?!

Tala klarspråk om du vill ha nån som kan ha nåt med dina argument att göra.

Sluta tramsa. Tänker du inte läsa inläggen kan du sluta skriva svar på saker du inte satt dig in i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Trams. Ta gärna en titt på Tysklands historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det är ett faktum att USA har varit i andra länder och krigat(olagligt ibland) i mer än 60 år och spionerandet avslöjade Snowden rejält och vederhäftigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M_X_E_Q:

Nä det är ett faktum att USA har varit i andra länder och krigat(olagligt ibland) i mer än 60 år och spionerandet avslöjade Snowden rejält och vederhäftigt.

Läs om, läs bättre. Första inlägget jag skrev i tråden då ingen verkar kunna läsa eller fatta den.

Skickades från m.sweclockers.com