Server till företag, behöver tips och hjälp

Permalänk
Medlem

Server till företag, behöver tips och hjälp

Hej,
Jag är totalt novis när det gäller servers, idag på företaget kör vi en Synology NAS men utrymmet börjar tryta och vi vill gå över ifrån NAS till en server så vi kan köra virtualisering och lätt kunna trycka dit en till server om vi behöver istället för att helt byta system som vi nu gjort några gånger, från en HP NAS till en Synology NAS där våran tidigare inköp inte kommit till användning alls.

Jag vill ha servern rackmonterbar då allt annat vi använder är rackmonterat och det är både smidigt och ser fint ut.
Vi vill ha 8-12 hårddiskar i servern, dessa ska användas för att få så mycket utrymme som möjligt men samtidigt ha hög säkerhet, kommer köras i Raid 5 gissar jag?
Vi är 8 personer men det är ungefär 15 datorer som kommer ha sina filer på servern, vi har för tillfället alla våra arbetsfiler på NASen vilket funkat väldigt bra. Vi vill att det ska vara lätt att byta ut datorer utan att behöva krångla med massa nyinstallationer av program osv, som jag förstått det så är det precis detta virtualisering kan hjälpa oss med? Våra filer tar i dagsläget upp 7TB men jag förväntar mig att detta ökar med ca 20% varje år, så vill ha väl tilltaget med utrymmet för att vara lite framtidssäker.

Vad vore en passande server för oss?
Jag har kollat lite på Dells servrar och sett videos om dem, en sak som jag inte förstår är att dem inte verkar ha slädar för hårddiskar installerade från början i alla fack utan dessa får man köpa som tillbehöver, men via Dustin hittar jag bara slädar som redan innehåller hårddiskar.

Vi har ingen vidare tillgång till företag som kan hjälpa oss med detta där vi bor, därför jag tar tag i detta själv. Jag är långt ifrån clueless med datorer men helt ny på servrar.

Edit: Glömde tillägga att vi tänkte oss lägga ca 20.000 ex moms EXKLUSIVE hårddiskar på detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ni behöver ett ordentligt SAN om ni idag ligger på 7tb och kommer öka 20% årligen.
Dell t.ex. säljer färdiga lösningar med både vmware hostar och vSAN som bara ställs in i ett rack. Sjukt dyra men bara plug n play i princip.

Hur mycket är ni villiga att spendera?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Rickii: Vedrörande Dell servrar och diskar så kommer det endast med slädar för de diskar du köper just då. Slädarna går inte att få tag på av Dell vad jag vet förutom om du köper en disk samtidigt där det då ingår. Märk även att servrarna vanligen endast tar emot Dell certifierade diskar (åtminstone gällande SAS/NLSAS) om du tänker uppgradera längre fram.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Tycker det låter som ni behöver ett ordentligt SAN om ni idag ligger på 7tb och kommer öka 20% årligen.
Dell t.ex. säljer färdiga lösningar med både vmware hostar och vSAN som bara ställs in i ett rack. Sjukt dyra men bara plug n play i princip.

Hur mycket är ni villiga att spendera?

Sorry, har editat posten med priset. Vi hade tänkt oss lägga max 20k ex moms för servern, inte inräknat hårddiskar.
Har du något förslag på någon server som skulle passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bayhazed:

@Rickii: Vedrörande Dell servrar och diskar så kommer det endast med slädar för de diskar du köper just då. Slädarna går inte att få tag på av Dell vad jag vet förutom om du köper en disk samtidigt där det då ingår. Märk även att servrarna vanligen endast tar emot Dell certifierade diskar (åtminstone gällande SAS/NLSAS) om du tänker uppgradera längre fram.

Det var ju segt, dom är extremt dyra gentemot tex WD RED diskar

Permalänk

Personligen så skulle jag nog vända mig mot en MSP (Managed Service Provider) i stil med Atea, Addpro eller liknande lokal motsvarighet. Dom kan hjälpa dig med att få offert på lämplig hårdvara anpassad för just era behov (och betydligt billigare än t.ex. Dells listpriser).

Virtualisering är mycket för att kunna utnyttja hårdvaran bättre än när du kör dedikerade servers, för att underlätta vid installation av klienter eller servers kan du kolla på WDS och MDT - funktioner som finns gratis till Windows Server. Med tanke på att du själv påpekar att du är novis på det hela så är det ytterligare en punkt som talar för att en MSP kan vara lämplig för att hjälpa till att fånga upp eventuella problem - samtidigt är deras tid inte gratis.

Där är mycket att tänka på, och eftersom det är ett företag så brukar det vara lite känsligare. Redundans och backup är ofta punkter som man kanske slarvar lite med, och speciellt backup är viktigt. Kom ihåg att RAID är INTE backup.

Sen nämnde du att ni har rack, är det ett server rack och inte bara ett nätverksrack? Servers är ganska djupa mot din standard switch. Sen tillkommer hela biten med eventuell kylning av servern också, och ljudvolymen om den inte står i ett separat rum.

Sen tillkommer även hela djungeln med licenser om ni kör en Microsoft miljö, vilket kan vara en huvudvärk i sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seraphiel:

Personligen så skulle jag nog vända mig mot en MSP (Managed Service Provider) i stil med Atea, Addpro eller liknande lokal motsvarighet. Dom kan hjälpa dig med att få offert på lämplig hårdvara anpassad för just era behov (och betydligt billigare än t.ex. Dells listpriser).

Virtualisering är mycket för att kunna utnyttja hårdvaran bättre än när du kör dedikerade servers, för att underlätta vid installation av klienter eller servers kan du kolla på WDS och MDT - funktioner som finns gratis till Windows Server. Med tanke på att du själv påpekar att du är novis på det hela så är det ytterligare en punkt som talar för att en MSP kan vara lämplig för att hjälpa till att fånga upp eventuella problem - samtidigt är deras tid inte gratis.

Där är mycket att tänka på, och eftersom det är ett företag så brukar det vara lite känsligare. Redundans och backup är ofta punkter som man kanske slarvar lite med, och speciellt backup är viktigt. Kom ihåg att RAID är INTE backup.

Sen nämnde du att ni har rack, är det ett server rack och inte bara ett nätverksrack? Servers är ganska djupa mot din standard switch. Sen tillkommer hela biten med eventuell kylning av servern också, och ljudvolymen om den inte står i ett separat rum.

Sen tillkommer även hela djungeln med licenser om ni kör en Microsoft miljö, vilket kan vara en huvudvärk i sig själv.

Nice, mycket info tack!
Ljudnivå kvittar då det kommer stå i ett eget rum.
I dagsläget har vi bara ett nätverksrack men ska fixa ett fullstort, vet hur löjligt djup en server är!

Ska kolla upp allt det andra

Permalänk

Varför inte bygga en egen server med Supermicro delar så kan du stoppa in vilka diskar du vill?

Permalänk
Skrivet av Rickii:

Nice, mycket info tack!
Ljudnivå kvittar då det kommer stå i ett eget rum.
I dagsläget har vi bara ett nätverksrack men ska fixa ett fullstort, vet hur löjligt djup en server är!

Ska kolla upp allt det andra

Inga problem. Ifall du har fler funderingar så bara hojta till.

Permalänk
Skrivet av comatosed:

Varför inte bygga en egen server med Supermicro delar så kan du stoppa in vilka diskar du vill?

Garanti och support brukar vara några utav huvudskälen till att man kör t.ex. Dell eller HP. Kostar lite mer men är servern viktig så kan det vara skönt att ha snabb och vettig support att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickii:

Sorry, har editat posten med priset. Vi hade tänkt oss lägga max 20k ex moms för servern, inte inräknat hårddiskar.
Har du något förslag på någon server som skulle passa?

20 kkr räcker inte ens till de konsulttimmar ni behöver för att sätta upp er server. Har ni en domän med AD eller saknas det också?
Ska du köra WS2016 virtualiserat och sätta upp extern backup, sätta rättigheter, domän, AD på ett bra sätt så råder jag dig att ta extern hjälp.

Ingen tackar dig för att du sparat några tusenlappar, när allt går fel och er data blir förstörd kommer det att vara ditt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För 20k blir det svårt. Det enda rimliga med en sådan budget är att bygga själv men se till att planera för backup. Ni kan inte få riktiga prylar så se till att ni är medvetna om riskerna bara.

Permalänk
Medlem

Har varit med och bytt server på jobbet några gånger och då har vi tagit hjälp av ett företag, som dessutom var certifierade av HP. Finns säkert några alternativ inom några mils radie. Alltid bra att ha nån att vända sig till för hjälp i framtiden och då kan mycket ändå skötas på distans.

Vi kör ganska enkla standardgrejer, men hela kalaset hamnar ändå på ca 100k, så det är nog det minsta du bör räkna med.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seraphiel:

Garanti och support brukar vara några utav huvudskälen till att man kör t.ex. Dell eller HP. Kostar lite mer men är servern viktig så kan det vara skönt att ha snabb och vettig support att tillgå.

Tittar du en på lösning med relativt slöa hårddiskar osv ifrån Dell / HP med 5 års garanti och mjukvara. Då är du uppe i 150.000kr+ enkelt.... på en 5 års period med tillköp av diskar. Jag tror ni måste kolla över vad ni verkligen behöver och vad det ska kosta. Det du sysslar med nu är önske tänkande. PMa mig så kan ni få professionell hjälp.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om ni måste spara in pengar och har mycket tid och intresse så kan ni använda befintliga synologyn till enbart en backupserver med version-hantering med "cloud station backup" (med read only access kan ev. vara rekommendationen) + externa separata usb-diskar som separat offlinebackup.

Behövs det fler diskar till synologyn kan man köpa till en diskkabinett med flera platser, se på hemsidan vilka som stöds ifall intresse finns.

För huvud-servern får du överväga budget kontra eget-arbete, tar du kontakt med Atea, dustin eller liknande eller bygger en helt själv är upp till dig. Att då köpa en HP / Dell via t.ex. Atea kan initialt vara dyrare men ev. bli billigare i längden med supporten. Downtime är inte kul

Själv bygger jag egna servers till företaget då jag vet vad jag håller på med och kan handskas med problem själv.

Berätta gärna vilken väg du tänker ta.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Rickii:

Hej,
Jag är totalt novis när det gäller servers, idag på företaget kör vi en Synology NAS men utrymmet börjar tryta och vi vill gå över ifrån NAS till en server så vi kan köra virtualisering och lätt kunna trycka dit en till server om vi behöver istället för att helt byta system som vi nu gjort några gånger, från en HP NAS till en Synology NAS där våran tidigare inköp inte kommit till användning alls.

Jag vill ha servern rackmonterbar då allt annat vi använder är rackmonterat och det är både smidigt och ser fint ut.
Vi vill ha 8-12 hårddiskar i servern, dessa ska användas för att få så mycket utrymme som möjligt men samtidigt ha hög säkerhet, kommer köras i Raid 5 gissar jag?
Vi är 8 personer men det är ungefär 15 datorer som kommer ha sina filer på servern, vi har för tillfället alla våra arbetsfiler på NASen vilket funkat väldigt bra. Vi vill att det ska vara lätt att byta ut datorer utan att behöva krångla med massa nyinstallationer av program osv, som jag förstått det så är det precis detta virtualisering kan hjälpa oss med? Våra filer tar i dagsläget upp 7TB men jag förväntar mig att detta ökar med ca 20% varje år, så vill ha väl tilltaget med utrymmet för att vara lite framtidssäker.

Vad vore en passande server för oss?
Jag har kollat lite på Dells servrar och sett videos om dem, en sak som jag inte förstår är att dem inte verkar ha slädar för hårddiskar installerade från början i alla fack utan dessa får man köpa som tillbehöver, men via Dustin hittar jag bara slädar som redan innehåller hårddiskar.

Vi har ingen vidare tillgång till företag som kan hjälpa oss med detta där vi bor, därför jag tar tag i detta själv. Jag är långt ifrån clueless med datorer men helt ny på servrar.

Edit: Glömde tillägga att vi tänkte oss lägga ca 20.000 ex moms EXKLUSIVE hårddiskar på detta.

Tack på förhand!

Jag tror inte den budgeten är tillräcklig för det ni vill ha. Hade jag suttit i er sits hade jag hyrt in mig hos någon leverantör som driftar egna servrar där ni helt enkelt hyr den kapacitet ni behöver. Mitt jobb använder sig av sådan tjänst och jag Har några kontakter inom olika leverantörer jag kan sätta dig i kontakt med. Hör av dig till mig via PM bara om du är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om du ska spara cash så anlita några från högskolan, dvs studenter som läser någon linje med inriktning mot det ni vill ha hjälp med.
Ev att dom kanske behöver lite LIA poäng eller om ni kan ge dom en slant för jobbet.
Kanske dom kan använda det som examensarbete.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

En viktig sak - om det gäller företag - titta på vad som krävs för att upprätthålla GDPR som börja gälla från och med 25 Maj i år.

Detta är inget man kan blunda för i längden om man driver företag, har man inte kika på det innan så är det verkligen dags att börja med det nu!! - förutom mycket annat så kommer det att påverka vilken server och molntjänstlösning som kan användas för att upprätthålla det ur lagens ögon.

Räkna med att en del saker helt enkelt inte får läggas på molntjänst eller bara på vissa väldigt specifika molntjänster enligt direktiven för GDPR.

Alla företag har saker som berör GDPR - tex. löneutbetalningar räknas som personuppgifter och därmed ingår i GDPR

Permalänk
Medlem

Vad har ni servern till? Det låter som om den mest är filserver och då tycker jag det är onödigt att krångla till det med virtualisering.

Sedan är ju frågan om man ska ha domän (AD) för att hantera systemet. Så länge man inte behöver massa policys eller ska koppla ihop autentiseringen med flera tjänster krånglar det nog mest bara till det.

Ett alternativ är att kika på supermicros servrar om du vill köra med "ful-disk". Glöm heller inte bort att ordna en backup-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

För 20k blir det svårt. Det enda rimliga med en sådan budget är att bygga själv men se till att planera för backup. Ni kan inte få riktiga prylar så se till att ni är medvetna om riskerna bara.

Vad skulle du säga är en ok budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Om ni måste spara in pengar och har mycket tid och intresse så kan ni använda befintliga synologyn till enbart en backupserver med version-hantering med "cloud station backup" (med read only access kan ev. vara rekommendationen) + externa separata usb-diskar som separat offlinebackup.

Exakt det som är tanken att ha den som en extra backup
Just nu har vi våran NAS, en oupdaterad backup då utrymmet tog slut (därav bytet från början) och en backup som ligger hos Backblaze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad har ni servern till? Det låter som om den mest är filserver och då tycker jag det är onödigt att krångla till det med virtualisering.

Sedan är ju frågan om man ska ha domän (AD) för att hantera systemet. Så länge man inte behöver massa policys eller ska koppla ihop autentiseringen med flera tjänster krånglar det nog mest bara till det.

Ett alternativ är att kika på supermicros servrar om du vill köra med "ful-disk". Glöm heller inte bort att ordna en backup-lösning.

I dagsläget är den enbart en filserver vilket funkar men hade varit smidigt att göra så att datorer kan byta ut direkt om det behövs.
Om dator X går sönder hade det varit guld att ha en virtualisering av den så att det bara är att köpa en ny dator och logga in, men det låter som det skulle bli ohållbart dyrt. Om det kommer kosta runt 150.000 så kan vi lika gärna köpa en bättre NAS än vi har idag som är mer framtidssäker och ta tiden det tar att installera om allting när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickii:

I dagsläget är den enbart en filserver vilket funkar men hade varit smidigt att göra så att datorer kan byta ut direkt om det behövs.
Om dator X går sönder hade det varit guld att ha en virtualisering av den så att det bara är att köpa en ny dator och logga in, men det låter som det skulle bli ohållbart dyrt. Om det kommer kosta runt 150.000 så kan vi lika gärna köpa en bättre NAS än vi har idag som är mer framtidssäker och ta tiden det tar att installera om allting när det behövs.

Då har du inte förstått virtualisering. Om du vill kunna byta ut datorer direkt är det någon backup lösning som du behöver. Eller att ni sätter upp en terminalserver, så ni jobbar över fjärrskrivbord mot servern. Men då rekommenderar jag absolut en konsult. För om servern fallerar så kan ingen jobba. Inte ens lokalt eftersom allt hänger på servern

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Rickii:

I dagsläget är den enbart en filserver vilket funkar men hade varit smidigt att göra så att datorer kan byta ut direkt om det behövs.
Om dator X går sönder hade det varit guld att ha en virtualisering av den så att det bara är att köpa en ny dator och logga in, men det låter som det skulle bli ohållbart dyrt. Om det kommer kosta runt 150.000 så kan vi lika gärna köpa en bättre NAS än vi har idag som är mer framtidssäker och ta tiden det tar att installera om allting när det behövs.

Jag tycker fortfarande att terminalserver hos någon leverantör som står för driften vore det absolut bästa. Så kör vi på jobbet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag hade åtminstone vänt mig till en konsultfirma för att få ner priset något på hårdvaran/licenserna. Ska ni upp i 10TB~ lagringsyta i kombination med redundans och hygglig hastighet kommer det bli rätt dyrt. Ser att du bor i Malung, vet inte vart firman håller hus men jag kan nog assistera om det är i närheten. Släng iväg ett PM vettja.. :- )

Permalänk

Om ni lägger 20k på NAS (förlåt en server kan ni glömma för dessa pengar som är rackmonterad och har 8-12 platser.) så bör ni lägga 20K på backup också.

Se till att ni har backup på grejerna och lita inte på er RAID-uppsättning att den räddar er. Den förlänger bara upptiden tills att disken går sönder och ni stoppar i en ny och under uppbyggnad går en till disk sönder och allt är borta.

Vi köpte server nyligen för att arkivera på och betalade då ungefär 60k för 80TB lagring.
HP-server med bra propp samt diskar och vaggor bredvid.

Det är nog dessa pengar man får räkna med om det ska vara rackmonterat om ni inte har nån IT-firma som kan få till bättre pris än så, tvivlar dock på det.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av Rickii:

Vi vill att det ska vara lätt att byta ut datorer utan att behöva krångla med massa nyinstallationer av program osv, som jag förstått det så är det precis detta virtualisering kan hjälpa oss med?

Detta kommer inte virtualiseringen att hjälpa er med.

Däremot en server ovanpå virtualiseringen kommer att kunna lösa detta problem.

Om ni är helt och hållet nybörjare och detta ska användas i professionellt syfte, alltså för företaget, så kan det vara värt att lägga en slant mer på att få upp det korrekt med hjälp av en konsultfirma, be om en offert på detta från de olika firmorna som finns i er stad.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Om ni lägger 20k på NAS (förlåt en server kan ni glömma för dessa pengar som är rackmonterad och har 8-12 platser.) så bör ni lägga 20K på backup också.

Vi köpte server nyligen för att arkivera på och betalade då ungefär 60k för 80TB lagring.
HP-server med bra propp samt diskar och vaggor bredvid.

Jag väntar nu svar från 2 firmor för hjälp med detta, får se vad dom säger
Skulle vi iprincip kunna köpa 2x Synology NASar varav ena är den vi använder som filserver och den andra är som backup på den ?
Det känns ju som det vore ganska vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Detta kommer inte virtualiseringen att hjälpa er med.

Däremot en server ovanpå virtualiseringen kommer att kunna lösa detta problem.

Om ni är helt och hållet nybörjare och detta ska användas i professionellt syfte, alltså för företaget, så kan det vara värt att lägga en slant mer på att få upp det korrekt med hjälp av en konsultfirma, be om en offert på detta från de olika firmorna som finns i er stad.

Okej, jag förstår.
Har kontaktat 2 firmor och väntar svar, får se vad dom säger!
Hur skulle en sån lösning se ut ? För att få det att funka så man slipper ha sina program installerade på sin dator tänkte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickii:

Okej, jag förstår.
Har kontaktat 2 firmor och väntar svar, får se vad dom säger!
Hur skulle en sån lösning se ut ? För att få det att funka så man slipper ha sina program installerade på sin dator tänkte jag

Det blir dyrt med licenser för office samt client Access.

Känns bra med två speglade synology

Skickades från m.sweclockers.com