Vilken surfplatta är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken surfplatta är bäst?

Hej SweClockers!

Min mor letar efter en surfplatta och har beställt denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939050

Hon har sedan tidigare en iPhone och jag tycker att det känns dumt att lägga 3500kr på en Lenovo-platta med en halvskabbig processor från 2016 när iPad (2017) finns för samma pris.

Tyngden på Androiden är i högsta laget, och ett Smart Cover till iPad kanske skulle vara smidigt. Hon säger att den ska vara vattentät ifall hon spiller kaffe på den, men hur bra kommer den vattentäta Androiden klara varmt kaffe? Tveksamt.

Tänker också att en iPad 2017 håller längre iom uppdateringar på Android är non-existent.

Vad skulle ni säga är bäst att köpa för ändamålet läsa tidningen och se på film?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

Skulle aldrig köpa en Android tablet idag. iPad all the way när det gäller surfplattor. Telefon kör jag dock Android.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Skulle aldrig köpa en Android tablet idag. iPad all the way när det gäller surfplattor. Telefon kör jag dock Android.

Precis det jag tänker själv. Finns det några fördelar över huvud taget gentemot iPad?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv

Är en person van med en iPhone så är ju en iPad i princip samma produkt fast större, det går då väldigt lätt för personen att lära sig den. Risken med iPad är annars att oset driver en till vansinne, men som sagt har man en iPhone innan så är den risken borta.

Sedan iPad vs Androidseurfplattor så kan man få den sista mycket billiga, typ köpa denna för 1900kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Skrivet av Seziuo:

Precis det jag tänker själv. Finns det några fördelar över huvud taget gentemot iPad?

Många, som att det finns att köpa bättre med en vettig upplösning som är standardiserad. (fullhd eller 4k, där jag väntar på 4k så jag kan köpa en ny surfplatta)
Lättare att göra egna appar som man sprider till polare och man slipper plågas med ios. Och självklart har jag tvingas använda iPad Pro en hel del på jobbet.

Nå en stor del av användarna gillar ios och sedan gör de inga appar eller fjärrstyr utrustning på paddan. Det är därför jag rekommenderar TS en iPad.

Jag skulle dock inte rekommendera någon en dyr iPad idag, då iPad X ser ut att se hur grym som helst ut och man skulle bli besviken att man inte istället köpte en sådan.

*edit*
Och nej jag gillar inte Android heller utan vill ha Debian (Linux) på både plattan och molbilen.

Permalänk
Medlem

@Seziuo:

Tab 3 Plus är en riktigt bra android-platta. Det konstiga är dock, att priset stigit rejält. Köpte den själv för 2600 förra sommaren. För 3500 är den ju inte så prisvärd längre.

Gillar mycket det inbyggda stället, vilket gör att den är perfekt att ha t.ex. på bordet. Så mycket bättre än ett smart cover. Den tjockare kanten gör att den är lättare att ta tag i, och gör rum för ett stort batteri. (varför har ingen annan platta den här lösningen!). Batteritiden är alldeles utmärkt.

Hög skärmupplösning (4K) och bra bild. LTE och Plats för SD-kort vid behov. Ganska bra ljudkvalitet. Processorn är inte den nyaste, men tillräclkigt snabb. Den har fått den nyaste Nougat-uppdateringen, 7.1.1, men Oreo får den knappast. (men Android 6.0 Marshmellow som det står på prisjakts sidor stämmer alltså inte).

För att se på film och läsa tidningar fungerar den säkert utmärkt. Om den sedan är värt det ganska höga priset kan man diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Hej SweClockers!

Min mor letar efter en surfplatta och har beställt denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939050

Hon har sedan tidigare en iPhone och jag tycker att det känns dumt att lägga 3500kr på en Lenovo-platta med en halvskabbig processor från 2016 när iPad (2017) finns för samma pris.

Tyngden på Androiden är i högsta laget, och ett Smart Cover till iPad kanske skulle vara smidigt. Hon säger att den ska vara vattentät ifall hon spiller kaffe på den, men hur bra kommer den vattentäta Androiden klara varmt kaffe? Tveksamt.

Tänker också att en iPad 2017 håller längre iom uppdateringar på Android är non-existent.

Vad skulle ni säga är bäst att köpa för ändamålet läsa tidningen och se på film?

Din mor verkar redan ha bestämt sig eftersom hon har beställt en surfplatta. Hoppas att hon blir nöjd med den.
Tycker du att hon har gjort ett dåligt köp och vill få henne att ändra sig eller har hon frågat dig ifall hon gjorde ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Din mor verkar redan ha bestämt sig eftersom hon har beställt en surfplatta. Hoppas att hon blir nöjd med den.
Tycker du att hon har gjort ett dåligt köp och vill få henne att ändra sig eller har hon frågat dig ifall hon gjorde ett bra köp?

Svarar ett på frågan, mer att jag tycker att en iPad håller mer i längden med uppdateringar och så..

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Svarar ett på frågan, mer att jag tycker att en iPad håller mer i längden med uppdateringar och så..

Nu känner jag inte din mamma men det kan vara faktorer som inbyggt ställ och vattentäthet kan ha vägt tyngre än de häftigaste specsen. Tex kanske din mor vill använda den som ett hjälpmedel i köket och läsa recept och då är det smidigt med inbyggt ställ och vattenskydd, vi alla prioriterar lite olika saker. Sen vet jag inte din mors ekonomi heller, kanske det inte är högsta prioritet att få maximalt med prestanda för minimalt med pengar heller.

Jag tyckte iaf den surfplattan hon har valt såg smidig och stilig ut så hon blir nog nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Precis det jag tänker själv. Finns det några fördelar över huvud taget gentemot iPad?

Finns en stor fördel men det får man inte prata om här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seziuo:

Precis det jag tänker själv. Finns det några fördelar över huvud taget gentemot iPad?

Ptja, vet inte..men man kan faktiskt få rätt så bra Android baserade plattor som fungerar utmärkt till surf, film och spel..till ett bra pris.

Nu köpte jag en Kinaplatta, Teclast T10, otroligt nöjd med prestandan och kvalitén man fick för 1777:- under rea.

250:- i tull fick jag betala så totalt 1823:- med spårbar och försäkrad frakt via DHL, tog 5 dagar att få hem.

https://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_690462.html

Priset är väl de bästa Androidplattor har mot iPad's, om man nu inte räknar med friheten som Androidplattor har när det kommer till att skräddarsy din Androidplatta med ikoner och annat tjafs.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Syftar du på det som jag tror finns det jailbreak på iPad, inte för det finns ett behov direkt

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Jag är helt nöjd med iPad 9.7 2017. Använder till allt möjligt. Hade Android platta tidigare som kändes allmänt seg trots bättre hårdvara i den.

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog lagt lite mer pengar för en schysst Ipad.

Permalänk

Jag har två iPads hemma. De är ju rätt bra till Netflix på jobbet men i övrigt tycker jag de är rätt tråkiga och jobbiga. Hatar iOS, och det är nog den största anledningen till att jag inte gillar dem. Stängt os är ett stort problem för mig.

Vet dock inte om det finns en "bättre" Android/windows-platta som slår de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Kastroullen: Det skulle möjligtvis vara någon kina platta.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ett aber som jag tycker med ipad är skärmformatet. 4:3 känns ju sådär när man man som vår familj konsumerar streaming rätt mycket i plattorna. Har en gammal Samsung Tab S som ju var en superplatta när den släpptes för nu rätt många år sen och har 16:10-format. Still going strong here. Man slipper ju en rätt bred sorgkant i över- och underdel av skärmen. Nyare Tab S2 och S3 följde ju tyvärr iPad-spåret och valde 4:3-format. Lite märkligt i sammanhanget är ju att Samsung Tab A, som är budgetvarianten kör 16:10...
Många andra av Android-plattorna kör 16:10 och det kan ju vara ett skäl att välja Android före iPad. Det är det för mig!

Vad tycker ni om iPads 4:3-format?