Hur bäst backa upp hela Firefox konfig (inför ominstallation)?

Permalänk
Medlem

Hur bäst backa upp hela Firefox konfig (inför ominstallation)?

Ska installera om Win10, men vill behålla den Firefox konfig jag har nu. Har dock svårt att få till det. Skulle må bra av lite tips.

Jag har kanske 15st addons i Firefox, med rätt noggrann konfig, och även gjort modifieringar i about:config. Jag har försökt ett par gånger innan (vid win ominstallation) att göra en slags backup av FF, och sen återställa den konfigurationen, men har inte lyckats få med några addons eller konfig alls egentligen.

Det jag gjort förut, i brist på upplägg, är att kopiera hela Firefox mappen, samt Mozilla innehållet under C:\Users\UserName\AppData-mappen.
Sen, efter Win-installation, har jag installerat FF från hemsidan, och sen klistrat in allt just nämnt material över det installerade materialet på C-disken. Det har som sagt inte resulterat i att jag får med addons eller deras konfigs, utan tvingats ägna timmar åt att återställa hela konfigurationen från minne.

Jag har sökt efter små applikationer, addons, eller kopieringsprocedurer för att göra detta, men inte hittat så mycket mer än hur man backar upp alla bookmarks.

Hur gör ni, om ni vill göra detta? Några smarta tips, metoder eller mjukvaruverktyg som förenklar det hela?

Tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Gör ett firefox konto så syncar den alla dina addons, bokmärken, och inställningar. Det enda jag brukar få göra är att dra runt lite ikoner på gränssnittet och visa bokmärksfältet.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Inaktiv

Som @Drickz säger; Firefox konto (Kallas även Sync).
Du kan välja vad du vill spara på molnet. Bokmärken, kakor, inloggningar, addons etc.

När du har installerat om W10 och installerat firefox, så loggar du bara in så återställs allt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kopierat hela profilen utan problem, mer info finns på Mozillas hemsida https://support.mozilla.org/en-US/kb/profiles-where-firefox-s...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drickz:

Gör ett firefox konto så syncar den alla dina addons, bokmärken, och inställningar. Det enda jag brukar få göra är att dra runt lite ikoner på gränssnittet och visa bokmärksfältet.

Skrivet av Xcorp:

Jag har alltid kopierat hela profilen utan problem, mer info finns på Mozillas hemsida https://support.mozilla.org/en-US/kb/profiles-where-firefox-s...

Bägge dessa lösningar fungerar bra. Själv har jag brukat använda profilkopiering tidigare men i och med Sync så har jag gått över till den istället. Fungerar väldigt smidigt, inte bara för backup men även för att hålla flera enheter med Firefox synkade.

Thunderbird kopierar jag profilen för då en Sync-tjänst saknas. Går bra även där förstås.

Permalänk
Medlem

Tackar för tips so far!

Firefox konto, verkar mest funka om man använder två olika enheter, typ mobil OCH stationär dator (el liknande). När man reggar står det i rätt stora bokstäver att det inte är en backup-tjänst, utan en synkroniseringstjänst. Jag kör inte med två olika enheter på det viset, alls. Så ...

.. ska kika närmare på om jag kan kopiera hela profilen på ett bättre sätt än jag gjort hittills.

Permalänk
Medlem

Vill du spara profilen lokalt i stället för i molnet fungerar freeware-programmet Mozbackup alldeles utmärkt för Firefox och Thunderbird.

http://mozbackup.jasnapaka.com/

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Har också Kört på att kopiera profile mappen, har funka kalas bra i alla år.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc