Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Ptja nu är det upp till bevis för Ericsson, jag hoppas att han kan göra bra ifrån sig nästa år. Och att teamet kan slåss om poängplatser, men kommer bli ruskigt tufft om Mclaren får lite kraft under huven. Då är det väldigt många team som slåss om platserna, med lite tur iallafall 4 team som slåss om vinster och övriga team (exkl Toro Rosso?) som slåss om poäng.

Men mest av allt hoppas jag att motorerna från alla tillverkare har bra tillförlitlighet så att det är vad som händer ute på banan som bestämmer och inte DNF's.

Om Alfa-Sauber kan nå upp till en nivå där de har möjlighet att av egen kraft slåss om platserna i mitten så vore det ju sjukt mycket roligare. Om detta verkligen händer så håller jag med helt, då är det upp till bevis för Marcus.
Det är ju dock långt dit jämfört att vara hopplöst akterseglade, så man ska nog inte hoppas för mycket. Dock verkar ju Sauber ha kunnat satsa mycket sedan de fick en fungerande ekonomisk situation iom nytt ägarskap, och att nu ha lite extra slantar samt ett vänligt inställt Ferrari lär väl inte skada.

Oavsett vilket så ser ju den röd-vita Alfa Romeo designen de visat upp rätt fin ut, så det är ju alltid något.

Skrivet av heatm:

Vad tycker vi om att öka antalet platser som får poäng? Jag skulle iaf vilja se 14-16 poänggivande platser. Mer än så kan bli lite skevt då alla inte slutför racet och man kan få massa poäng bara för att man tar sig i mål, vilket kan bli lite orättvist i slutändan. Men enbart 10 poänggivande platser känns också skevt med så många bilar på banan. En liten utökning borde skapa bra racing för lagen längre ner och möjlighet för alla att slåss om poäng under året.

Vad säger ni andra?

Ja, nog borde det vara bättre att fler har poäng att slåss om.

Jag vet inte om det faktiskt skulle vara ett problem om alla som går i mål skulle få poäng.
Så länge poängen fördelas utefter en ganska brant kurva så kommer ingen tjäna någon enorm andel poäng på att komma i mål sist. Däremot så får man bort det här att positionen i princip bara spelar roll om man går i mål topp 10 (halva fältet), vilket också borde stävja den här tendensen att folk parkerar istället för att köra i mål när "de ändå inte får några poäng".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett fungerande team och en bil med senaste motorn kan säkert göra så att de kan slåss om poäng i fler race.
Gissar att de som team presterar som typ Toro Rosso och Haas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Vad tycker vi om att öka antalet platser som får poäng? Jag skulle iaf vilja se 14-16 poänggivande platser. Mer än så kan bli lite skevt då alla inte slutför racet och man kan få massa poäng bara för att man tar sig i mål, vilket kan bli lite orättvist i slutändan. Men enbart 10 poänggivande platser känns också skevt med så många bilar på banan. En liten utökning borde skapa bra racing för lagen längre ner och möjlighet för alla att slåss om poäng under året.

Vad säger ni andra?

Indycar systemet är en bra utgångspunkt, alla som startar får poäng.
Och extra poäng för pole, att leda ett varv och att leda flest varv.

I F1 skulle man kanske vara tvungen att ta sig i mål för att få poäng.
Och snabbaste race varv skulle ge poäng.
Allt som uppmuntrar lite "banzai" och tjurskallighet för att komma i mål.

Permalänk
Medlem

Haas 2018 (renders)
Många säger att den är väldigt lik Ferrari 2017.

Permalänk
Medlem

Williams 2018
Kommer väl fler bilder sen, lanseringen har precis skett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Haas 2018 (renders)
Många säger att den är väldigt lik Ferrari 2017.

Vore mer konstigt om den inte liknande Ferrari då dom köper motor och aerodelar från just Ferrari. Dom utvecklar även egna aero och chassidelar själva men mycket köps in direkt.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Såg på reddit. Både Haas och Williams är så förbannat snygga!

Permalänk
Medlem

Här är en lista på lanseringsdatumen för resten av 2018 bilarna
http://www.skysports.com/f1/news/12433/11212843/formula-1-in-...

Team Date Location Haas February 14 Online Williams February 15 Online/London Red Bull February 19 Online Renault February 20 Online Sauber February 20 Online Mercedes February 22 Silverstone Ferrari February 22 Online McLaren February 23 TBC Toro Rosso February 26 Barcelona Force India To be confirmed

Permalänk
Medlem

Red Bull på banan idag. Film och lite bilder här
http://www.skysports.com/f1/news/12475/11257526/red-bull-rb14...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tills Danny Ricc planade och körde sönder fronten.

Som jag förstod det så var det speciella show däck och inte regndäck, så var tydligen halt som attans för Ricc.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Tills Danny Ricc planade och körde sönder fronten.

Som jag förstod det så var det speciella show däck och inte regndäck, så var tydligen halt som attans för Ricc.

Nån typ av regndäck ser det ju ut som att det är, men de får inte använda ordinarie däckssorter under filmdagar, så säkert sämre grepp.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Dagens bil var Renault. Rätt intressant färgschema, där den ser väldigt svart ut från baksidan men väldigt gul ut framifrån.
https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2018/2/renault-t...
http://www.skysports.com/f1/news/12433/11196676/renault-targe...

Permalänk
Medlem

Alfa & Sauber var in fruktansvärd besvikelse. Fulast bil med råge! Hela bilen skulle varit röd!
Uniformen var tyvärr trist den också

Permalänk
Medlem

Alltid haft Williams som favorit när det kommer till snyggaste bilen i F1, allt pga hur snygg Martini loggan är. 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

AMD tillbaka som sponsor för Ferrari: https://imgur.com/a/0BCS8
Kul för oss som äger AMD-produkter. Men Ferrarin ser ruskigt ful ut i år Kolla hajfenan och hur det gula skär sig mot den ljusröda färgen. Logotypen med den stegrande hästen saknar helt djup och ser platt och blek ut. Nej fy sjutton!

Jag hade hoppats på en färg mer lik den de gav Ferrari 812 Superfast.

Detta gäller även för Alfa Sauber som hade en ljus och trist färg jämfört med färger vi ser deras bilar klädas uti vanligtvis.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

AMD tillbaka som sponsor för Ferrari: https://imgur.com/a/0BCS8
Kul för oss som äger AMD-produkter. Men Ferrarin ser ruskigt ful ut i år Kolla hajfenan och hur det gula skär sig mot den ljusröda färgen. Logotypen med den stegrande hästen saknar helt djup och ser platt och blek ut. Nej fy sjutton!
https://i.imgur.com/Y3nJK9A.jpg

Jag hade hoppats på en färg mer lik den de gav Ferrari 812 Superfast. https://ag-log.o.auroraobjects.eu/03-2017/geneve_812_superfast/2.jpg
Detta gäller även för Alfa Sauber som hade en ljus och trist färg jämfört med färger vi ser deras bilar klädas uti vanligtvis.
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fmedia.ed.edmunds-media.com%2Falfa-romeo%2Fgiulia%2F2017%2Foem%2F2017_alfa-romeo_giulia_sedan_quadrifoglio_fq_oem_3_1280.jpg&f=1

Dold text

Håller med. Gult mot rött är ju dock bra otacksamt att jobba med. Dock tycker jag det är märkligt att de lämnat en tom fläck på utblåset - får bilen att se korttjock ut typ.

Permalänk
Medlem

Mclaren 2018

Video

Permalänk
Medlem

Dök upp en till video av McLaren på kort test.

Permalänk
Medlem

Orange är alltid favoritfärgen, men har alltid hållit på Ferrari. Plötsligt vart det svårare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fortsatta tester i Barcelona

Permalänk
Medlem

Sky Sports har sammanställt vad de tror om de olika teamen efter testningen är klar.
http://www.skysports.com/f1/news/12433/11283465/f1-2018-ratin...

Första loppet är Melbourne 22-25:e mars, om två veckor alltså.
https://www.formula1.com/en/championship/races/2018.html

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att följa Mclaren, alla problem dom haft nu under testet är ju oroväckande när det bara är två veckor till första racet. Och jag finner det väldigt roligt att Toro Rosso var på tredje plats vad gäller antal varv körda under testerna. Jag tror att Mclaren har väldigt små marginaler överallt vilket har slängt en skugga över Honda, sen går det inte att förneka att Honda saknar hk men tillförlitligheten kanske inte är så illa som det verkat. Ska bli intressant att följa båda teamen under säsongen.

Visst testerna är till för att hitta ev problem, men känner att dom ligger för nära säsongens start för att man ska hinna åtgärda något.

Vad gäller tiderna så lägger jag ingen vikt vid dom, alla kör olika program. Men Mercas 1040 varv eller ca 485 mil utan något mekaniskt problem lär vara jävligt oroväckande för Ferrari och Red Bull. Och förklarar varför Merca ville att 3 motorer över säsongen skulle kvarstå och inte höja antalet.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Ska bli väldigt intressant att följa Mclaren, alla problem dom haft nu under testet är ju oroväckande när det bara är två veckor till första racet. Och jag finner det väldigt roligt att Toro Rosso var på tredje plats vad gäller antal varv körda under testerna. Jag tror att Mclaren har väldigt små marginaler överallt vilket har slängt en skugga över Honda, sen går det inte att förneka att Honda saknar hk men tillförlitligheten kanske inte är så illa som det verkat. Ska bli intressant att följa båda teamen under säsongen.

Visst testerna är till för att hitta ev problem, men känner att dom ligger för nära säsongens start för att man ska hinna åtgärda något.

Vad gäller tiderna så lägger jag ingen vikt vid dom, alla kör olika program. Men Mercas 1040 varv eller ca 485 mil utan något mekaniskt problem lär vara jävligt oroväckande för Ferrari och Red Bull. Och förklarar varför Merca ville att 3 motorer över säsongen skulle kvarstå och inte höja antalet.

Angående 3 motorer så verkar det som att flera team redan nu räknar med en 4:e motor i sin säsongsplanering.
Så straffet för en extra motor verkar anses vägas upp av fördelarna med en 4:a motor.

Men nog kommer de första racen att bli intressanta.
Mest taggad är jag nog över hur Toro Rosso kommer att hantera sin Honda, och var McLaren hamnar i relation.

Ingen verkar ha höga förväntningar på vare sig Williams eller Force India.
Men det tror jag kommer att ändras när väl säsongen drar igång.
Båda teamen är ju erkänt bra på att leverera när det gäller.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har listan på hur många dom får plocka av varje pryl innan dom får straff? För det är väl några delar som dom bara får använda 2 av har jag för mig.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Är det någon som har listan på hur många dom får plocka av varje pryl innan dom får straff? För det är väl några delar som dom bara får använda 2 av har jag för mig.

3 st. av ICE, MGU-H och TC (Förbränningsmotor, värmegenerator och turbo)
2 st. av MGU-K, ES och CE (Kinetisk generator, lagringsenhet och kontroll elektronik)

Permalänk
Medlem

Så! Hamilton dundrar på och tar hem en solklar pole. Tycker Eriksson gör hyffsat ifrån sig med, vad tror ni om morgondagens race?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Så! Hamilton dundrar på och tar hem en solklar pole. Tycker Eriksson gör hyffsat ifrån sig med, vad tror ni om morgondagens race?

Tyvärr tror jag på 2-3 omkörningar efter första varvet och det är Bottas som kör upp sig någon placering. Annars är det leka tåg i 1.5 timmar... De skulle haft bättre däcksval, ett steg mjukare alternativ minst. För om alla gör en enstoppare med denna generations aero är inte alls lämplig för rolig racing. Men det kan bli en härlig fight midfield så bara hoppas att producenten väljer att följa den kamera-mässigt.

Otroligt tråkigt att Vettel inte fick till sitt varv, och att Bottas inte kommer utmana Hamilton. För det känns som repeat på senaste årens totala dominans från Mercedes i kval. Och eftersom aeron och däck är som den är så blir det inga omkörningar längre under race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Otroligt tråkigt att Vettel inte fick till sitt varv, och att Bottas inte kommer utmana Hamilton. För det känns som repeat på senaste årens totala dominans från Mercedes i kval. Och eftersom aeron och däck är som den är så blir det inga omkörningar längre under race.

Ser ut som risk för det. Men ska låta det gå ett par race innan man ser hur det utkristalliserar sig. Från kvalet så ser Haas ut att vara "best of the rest".

Permalänk
Medlem

Mercedes briljerar ju. Ganska förståeligt med deras resurser, som förövrigt Ferrari och Red Bull har men ändå inte lyckas lika bra. Tror de nämnde att de har 1500 personer som jobbar på Hamilton & Bottas bilar

Sauber är bara pinsamt. Med alla de resurser de fått i år så kommer kvarstå som bottenskrap I år. Givetvis, Williams och Toro Rosso kommer va med och slåss om 19-20 plats, definitivt årets 3 bottenlag.

Kan bli fight emellan Haas, McLaren och Renault där sistnämnda verkligen ser ut att ha koll på grejerna i år. Mclaren, not so much. De anklagade Honda hela tiden, men även med Renault så är det inga stjärnresultat.

Får känslan av att Force India är något mellanting i år. De var fantastiska förra året. De fick inte ens iväg bilarna under fp3 idag. Återstår o se.

Sånt jävla hat på Mercedes på Facebook och reddit. Folk tål inte deras dominans. Tysk ingenjörskonst, de vet definitivt vad de sysslar med. Ferrari och Red Bull har samma resurser men har helt enkelt inte fått fram ett lika fint chassi eller vass motor. Förarna är det inget fel på.