Jobba som systemutvecklare - vad innebär att vara driven, ta genvägar, vara initiativtagande ect?

Permalänk

Jobba som systemutvecklare - vad innebär att vara driven, ta genvägar, vara initiativtagande ect?

Hej,

Jag läste till dataingenjör och jobbade ett halvår på ett ställe och sen fick jag sparken efter 5,5 månader. Vi skulle göra ett certifieringsprov och jag kom 2 % under godkäntgränsen :/ , så jag fick inte vara kvar.

Chefen sa också att jag inte verkar tillräckligt "driven", jag är för noggrann, jag måste bli mer säker och måste vara mer initiativtagande. Han sa något om att ibland behöver man ta vissa genvägar för att komma snabbt fram, för ibland inom IT-branchen är det bråttom med t ex en prototyp och då kan man inte vara noggrann hela tiden. Jag ställer för många frågor också. Chefen sa att jag helst ska ta reda på saker först innan jag frågar, jag stället för enkla frågor också. Jag ska identifiera de viktiga frågorna först och strunta i de oviktiga. Många nära och kära eller fd kollegor runt omkring mig säger att jag är långsam ibland och behöver mycket tid på mig.

Undrar hur ja ska se på det här. Kanske jag gått en utbildning i onödan och måste läsa något annat? Kanske inte jobben passar mig? Eller kanske man kan ändra sitt mindset?

Chefen sa iallafall att jag behöver mycket stöttning och guidning i början och att på sikt kommer jag säkert bli en bra utvecklare/programmerare.

På något sätt har jag alltid tyckt man ska vara noggrann och göra utföra sina uppgifter minutiöst och det blir bäst så. Men nu på senare tid har jag alltså fått reda på att så inte är fallet, utan man ska göra på något annat sätt. O_o Ska man bli mer slarvig? Hur blir man mer slarvig medvetet utan att bli stressad av det? Eller vad är det man är ute efter? Chefen sa att man kan ta vissa genvägar. Men hur kan man hitta dem? Hur skriver man slarvig kod? Eller hur kan man mena mer utvecklarmässigt? Jag vill ju gärna bli snabbare på något sätt. Kanske även bli lite mer snabblärd?

Hur kan man tänka här? Alla tips, resonemang, åsikter, teorier, historier och liknande uppskattas!

EDIT: Hoppsan, om moderator tycker tråden passar mer inne på "Akademiska ämnen och arbetsliv" istället för "Programmering och digitalt skapande" så kan hen flytta tråden dit, tänkte mest att de flesta kodarna kanske finns i den sistnämnda forumdelen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

@-8-DEAMON-8-:

Vad är det för typ av frågor du ställer?

Permalänk
Skrivet av Esoteric:

@-8-DEAMON-8-:

Vad är det för typ av frågor du ställer?

Hej, jo jag jag har många typer av frågor här. Jag ska berätta att vi var 6 personer inklusive mig som skulle göra certifiering. Jag samlade ihop alla andras frågor som var intresse för oss alla. Men jag skrev inte i mejlen att det var alla vi som undrade vilket jag ångrar såhär efteråt. Frågor som berörde oss alla som jag tycker är i kursivstil. Ingen annan av de anställda vågade fråga chefen saker, men jag vågade kände jag och alla tyckte jag skrev bra, så det blev en vana för mig (på gott och ont möjligen?). Chefen svarade iallafall på vissa frågor som jag vidarebefordrade till kollegorna.

Det är mycket praktiska frågor om allt möjligt. Men den viktigaste frågan är ju vilken certifieringskod det handlar om. Vi fick reda på vilken kod det var ca 1,5 månad efter första arbetsdagen. Jag ville ju börja plugga till den så tidigt som möjligt. Man pluggar alltså under anställningstiden.

  • Går det bra att jag beställer en rollermouse?

  • Kan du komma förbi och kolla om vi fokuserar på rätt saker? Vi vet inte exakt vad vi ska göra för uppgifter för att komma framåt

  • Ser t ex min outlook-signatur rätt ut? Vi i gruppen har sett olika varianter på signaturer.

  • Vi fick mejl om en konferensdag för enheten, är det något vi ska anmäla oss till?

  • Kan jag ta flexledigt dessa två dagar?

  • Kan du skicka lista på relevanta böcker vi kan läsa inför certifieringen?

  • Vilken certifering ska vi läsa till? Alltså vilken certifieringskod?

  • Vet du när kursmaterialet kommer?

  • Vad betyder att kursen är 2x5 tillfällen som du sa sist? Vi försöker pussla ihop med semestern här då certifieringstillfället blir mitt i semestern.

  • Kan vi beställa USB-minnen för att spara kod från kursen vi var på?

  • Certifieringen är ju nu om några dagar, så vi förbereder oss så gott det går. Vet du om det är något av dessa saker man får ta med under certifieringen: papper, penna, sudd, vatten?

Arbetsplatsen jag var på innan var en IT-support, så jag var van att skicka frågor hela tiden kors och tvärs. En vana på gott och ont kanske man kan säga nu i efterhand? Jag vet faktiskt inte.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Tycker du definitivt inte ska ge upp, ta snarare lärdom av alla erfarenheter du fått med dig!
Jag kan vända det din chef sagt till dig om att vara "långsam" till byggbranschen där jag varit aktiv i 15 år med eget företag.
Ta t ex ett rum som ska målas och tapetseras. Det är fasta priser från en större hyresgästförening som dom betalar ut till företaget som utför jobbet.
Då måste man i vissa fall tumma på kvaliteten, t ex underarbetet. Man kanske skippar att tvätta taket med såpa (vem nu gör det...). Men man får det att se bra ut så det "duger" för det priset, om du förstår vad jag menar?
Dock vet jag inte hur man kan "slarva" med kod på samma sätt då jag inte är insatt i det.
Sen är ju oftast yngre (vilket jag antar du är) personer oerfarna och mer försiktiga, med all rätt. Men som jag skrev i början, ta med dessa erfarenheter till nästa jobb

Permalänk
Inaktiv

Att ta genvägar betyder ofta att man måste göra fula lösningar som kanske inte riktigt är i linje med vad man egentligen vill göra. Men då kan man vid ett senare tillfälle gå tillbaka och refactorisera fullösningen till en bättre hållbar lösning i längden.

Noggrannhet är bra, men gör den att projekt blir försenade är den dålig.
Att du ska försöka lösa problemet först innan du ställer frågor hjälper dig att lära dig. Googla problemet och se om det finns andra som haft liknande problem. 99% av gångerna finns det ett svar på din fråga.

Med tiden kommer erfarenheten och du kommer kunna se lösningar på problem mycket snabbare. Även då kommer du stöta på problem i utvecklingen som kanske tar längre tid att lösa.

Vad du lär dig i skolan och hur verkligheten ser ut är skilda världar. Du kan inte applicera det du lärde dig i skolan (förutom programspråk) i verkliga livet. Sådant lär inte skolan ut.

Jag är sån som vill hitta den bästa lösningen och det är inte alltid förenligt med deadlines vi har, så då får jag lösa det på ett mindre bra sätt för att komma vidare i projektet. Det har jag än idag svårt för. Kan betyda att jag måste hårdkoda saker för stunden för att projektet inte ska stå still. När projektet är klart och det finns tid så går jag tillbaka till den fulkoden jag skrivit och skriver om den.

Permalänk
Avstängd

Gör vad som kan anses vara onödigt jobb för att få saker att funka för stunden. Sk konstgjort andning.

Jag vill gärna göra saker 100% rätt från grunden och då kan man inte börja på Sida 3. Men min chef måste ha klart sida 3 IGÅR, som jag sedan måste göra om, då jag börjar på sida 1 efter jag gjort klart det till honom.

Nu slipper jag detta då jag inte har någon chef längre, men så var det förr för min del. Väldigt stressigt att jobba så, men vad ska man göra

Permalänk
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej,

Jag läste till dataingenjör och jobbade ett halvår på ett ställe och sen fick jag sparken efter 5,5 månader. Vi skulle göra ett certifieringsprov och jag kom 2 % under godkäntgränsen :/ , så jag fick inte vara kvar.

Chefen sa också att jag inte verkar tillräckligt "driven", jag är för noggrann, jag måste bli mer säker och måste vara mer initiativtagande. Han sa något om att ibland behöver man ta vissa genvägar för att komma snabbt fram, för ibland inom IT-branchen är det bråttom med t ex en prototyp och då kan man inte vara noggrann hela tiden. Jag ställer för många frågor också. Chefen sa att jag helst ska ta reda på saker först innan jag frågar, jag stället för enkla frågor också. Jag ska identifiera de viktiga frågorna först och strunta i de oviktiga. Många nära och kära eller fd kollegor runt omkring mig säger att jag är långsam ibland och behöver mycket tid på mig.

Undrar hur ja ska se på det här. Kanske jag gått en utbildning i onödan och måste läsa något annat? Kanske inte jobben passar mig? Eller kanske man kan ändra sitt mindset?

Chefen sa iallafall att jag behöver mycket stöttning och guidning i början och att på sikt kommer jag säkert bli en bra utvecklare/programmerare.

På något sätt har jag alltid tyckt man ska vara noggrann och göra utföra sina uppgifter minutiöst och det blir bäst så. Men nu på senare tid har jag alltså fått reda på att så inte är fallet, utan man ska göra på något annat sätt. O_o Ska man bli mer slarvig? Hur blir man mer slarvig medvetet utan att bli stressad av det? Eller vad är det man är ute efter? Chefen sa att man kan ta vissa genvägar. Men hur kan man hitta dem? Hur skriver man slarvig kod? Eller hur kan man mena mer utvecklarmässigt? Jag vill ju gärna bli snabbare på något sätt. Kanske även bli lite mer snabblärd?

Hur kan man tänka här? Alla tips, resonemang, åsikter, teorier, historier och liknande uppskattas!

EDIT: Hoppsan, om moderator tycker tråden passar mer inne på "Akademiska ämnen och arbetsliv" istället för "Programmering och digitalt skapande" så kan hen flytta tråden dit, tänkte mest att de flesta kodarna kanske finns i den sistnämnda forumdelen?

Va nöjd att du fick jobberfarenheter, tillskillnad från mig då jag har portfolier, 70p kurs,github, hemsidor och allt annat och kommer inte ens igenom rekryteringen, så kan du rekommendera dem till mig ^^

Permalänk

Plus ett på ovan när det gäller genvägar!

Jag skriver en hel del script i PowerShell i min nuvarande roll, många av av dem utvecklas löpande med nya funktioner osv, men när man har en deadline så är det endast funktionen som är viktig.

Ett exempel är att skippa allt vad felhantering är om fel data kommer in, man utgår från att det det inte kommer inträffa helt enkelt.

Att skapa upp funktioner kan komma i ett senare skede t.ex. Det är inte vackert att ha ett enormt block kod som gör allt, men det går snabbare att få på plats och att få det till fungera.
Sen när tid finnes fixar man till en del av sakern, släpper en ny version och håller på så.

Har enormt många script i drift som är långt ifrån 100% färdiga, men har dokumenterat vad som saknas och betar av de viktigaste efter hand som tid finnes.

När det gäller frågor är det en svår sak att svara på vad som är för mycket, allt beror på vilken typ av frågor det handlar om.

Exempel; "Kan du skcika en lista på böcker inför certifieringen", anser jag personligen är en fråga som inte behöver ställas. Det kan man hitta själv på ett par minuter. Då är det bättre att skicka något i stil med "Hittade följande böcker till certifiering, kan jag beställa dessa eller vet du någon bättre?"
Då visar du initiativ på samma gång också vilket du behöver inom IT-branchen om du vill komma vidare.

Det jag förespråkar; Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!

Dock så får man vara beredd på att ta konsekvenserna om det skiter sig fullständigt också.

Permalänk
Medlem

Varje arbetsgivare/bransch är unik och har sin egen stil så du ska nog inte dra allt för stora slutsatser av detta. Jobbat som konsult i....många år....och upplevt alltifrån "Här gör vi ALLT by the book och det får ta hur lång tid som helst" till "Skit i den där lagen, sånt bryr vi oss inte om här, det ska vara klart igår".

Men iom att du själv beskriver dig som lite långsam och att du behöver tid på dig, vilket absolut inte behöver vara något negativt i sig, så kanske du ska hålla dig borta från de mest "dynamiska" branscherna.

Permalänk
Inaktiv

Det är ofta 6 månaders prövotid, inget konstig att få gå efter detta.
Det räcker bara att de inte ansåg en presterade tillräckligt bra och efter dessa 6 månader så är det betydligt krångligare att säga upp.

Så det är bara kämpa på, du är inte ensam om att ha haft problem.

Angående ta genvägar, så kan det ofta vara krav att saker ska fungera på ett sätt. Det kan också vara ett krav att något ska vara i drift innan en viss dag och ibland går inte dessa krav att uppfylla samtidigt och ett krav får stryka på foten. Kravet att det ej är drift inom ett viss dag är tyvärr inte alltid det kravet som får ge sig.

*edit*
På vissa ställen jag har varit så har ibland typ 50% efter 6 månader fått gå, både nyexade och seniorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Att vara noggrann och utförlig är bra, men det handlar om att kunna knyta ihop det med vad man jobbar med, finns det snava deadlines kanske man får jobba extra eller tumma på sin kvalisort. Så handlar det ju också om hur mycket projektet är värt, som är skrivet ovan i tråden.

Var pluggade du till dataingenjör? Vad gjorde dina kollegor för att klara certifieringen, till skillnad från dig?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Det ksn ju vara så att han ansett att du är en frågare, funderare och inte en lösare. Personer som frågar om allt istället för att ordna det själv är jobbiga. Det behöva ju heller inte mycket för att en person ska få en viss uppfattning om dig och det kan vara svårt att ändra.

Du fick ju 5 månaders erfarenher också så även om du känner dig besviken förstå att trots att det tydligen är jättebrist på "it-folk" så är det många som har problem att hitta något arbete.

Permalänk
Medlem

Med risk för att bli för specifik...

Tips som kanske kan vara relevant för dig:
Lär dig väga av huruvida en refactoring behöver göras direkt eller kan skjutas upp.

Ofta (/alltid) när man är inne i koden och pillar för att lägga till en feature så upptäcker man saker som tidigare skrivits som kan förbättras. Detsamma gäller att förbättra/lägga till unit tests. Någonting som man måste lära sig för att kunna hålla tempo är att väga av vad som kan göras *inom scope för projektet* vs. vad som kommer öka scopet och därmed bör skjutas fram.
Så, om du stöter på någon legacy code som skulle kunna förbättras. Börja exprementera och försök förbättra. Märker du att scopet verkar ökas (du sitter 2 timmar eller något i sträck och det är långt kvar) så bör du rulla tillbaka dina ändringar och helt enkelt leva med att det blir lite crappy kod för tillfället. Skapa en ticket i er backlog (om ni kör agilt dvs) för förbättringen och kanske lägg //TODO i koden som refererar till ticketen.

Permalänk
Medlem

Vem höll i certifieringen, var det internt eller hos något annat företag?
Om det inte var internt så är det inte din chefs uppgift att ta reda på all information om certifieringen. Material, utrustning m.m. får du fråga certifieringsstället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej, jo jag jag har många typer av frågor här. Jag ska berätta att vi var 6 personer inklusive mig som skulle göra certifiering. Jag samlade ihop alla andras frågor som var intresse för oss alla. Men jag skrev inte i mejlen att det var alla vi som undrade vilket jag ångrar såhär efteråt. Frågor som berörde oss alla som jag tycker är i kursivstil. Ingen annan av de anställda vågade fråga chefen saker, men jag vågade kände jag och alla tyckte jag skrev bra, så det blev en vana för mig (på gott och ont möjligen?). Chefen svarade iallafall på vissa frågor som jag vidarebefordrade till kollegorna.

Det är mycket praktiska frågor om allt möjligt. Men den viktigaste frågan är ju vilken certifieringskod det handlar om. Vi fick reda på vilken kod det var ca 1,5 månad efter första arbetsdagen. Jag ville ju börja plugga till den så tidigt som möjligt. Man pluggar alltså under anställningstiden.

  • Går det bra att jag beställer en rollermouse?

  • Kan du komma förbi och kolla om vi fokuserar på rätt saker? Vi vet inte exakt vad vi ska göra för uppgifter för att komma framåt

  • Ser t ex min outlook-signatur rätt ut? Vi i gruppen har sett olika varianter på signaturer.

  • Vi fick mejl om en konferensdag för enheten, är det något vi ska anmäla oss till?

  • Kan jag ta flexledigt dessa två dagar?

  • Kan du skicka lista på relevanta böcker vi kan läsa inför certifieringen?

  • Vilken certifering ska vi läsa till? Alltså vilken certifieringskod?

  • Vet du när kursmaterialet kommer?

  • Vad betyder att kursen är 2x5 tillfällen som du sa sist? Vi försöker pussla ihop med semestern här då certifieringstillfället blir mitt i semestern.

  • Kan vi beställa USB-minnen för att spara kod från kursen vi var på?

  • Certifieringen är ju nu om några dagar, så vi förbereder oss så gott det går. Vet du om det är något av dessa saker man får ta med under certifieringen: papper, penna, sudd, vatten?

Arbetsplatsen jag var på innan var en IT-support, så jag var van att skicka frågor hela tiden kors och tvärs. En vana på gott och ont kanske man kan säga nu i efterhand? Jag vet faktiskt inte.

Okej då förstår jag, tänkte mer om du ställde frågor riktat till själva programmeringen, men sådana frågor tycker jag inte det är väl något fel att ställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är ofta 6 månaders prövotid, inget konstig att få gå efter detta.
Det räcker bara att de inte ansåg en presterade tillräckligt bra och efter dessa 6 månader så är det betydligt krångligare att säga upp.

Så det är bara kämpa på, du är inte ensam om att ha haft problem.

Angående ta genvägar, så kan det ofta vara krav att saker ska fungera på ett sätt. Det kan också vara ett krav att något ska vara i drift innan en viss dag och ibland går inte dessa krav att uppfylla samtidigt och ett krav får stryka på foten. Kravet att det ej är drift inom ett viss dag är tyvärr inte alltid det kravet som får ge sig.

*edit*
På vissa ställen jag har varit så har ibland typ 50% efter 6 månader fått gå, både nyexade och seniorer.

Varför går man som senior med på en provanställning?
Mitt förrförra jobb försökte med det när det skulle skrivas papper,
”Jaha du, är det en provanställning det gäller... Då är det inte intressant tyvärr.”, sa jag.
”Vänta lite...Brb 10 min”, sa hon då.
*10 min senare
”Det måste ha blivit något fel, nu är det tillsvidare...”
”Nu kan jag skriva på!”

Oavsett är det märkligt att man som senior(vart nu den gränsen går, har sett ett bolag klassa 3 års erfarenhet som senior...) går med på en provanställning. Som senior har man ju säkert redan ett stabilt jobb så dumt att byta ”ner” sig.

För topic så skulle jag tro att i de flesta projektbaserade branscher så är tid och pengar prio 1,2 och kvalite 3. Tråkigt för oss som skapar produkten/tjänsten då man vill göra så bra som möjligt.
Detta innebär i praktiken att man aldrig hinner göra perfekta lösningar utan får ta lite genvägar.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Har inte tid att svara så långt. Jag tror att du skulle passa bättre på ett företag som utvecklar och underhåller produkter långsiktigt än en konsultfirma.

Försök söka dig till industrier där din noggrannhet är en tillgång, så som medicinsk utrustning, flyg och kärnkraft. Var dock beredd på mycket pappersarbete

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bardbard:

Varför går man som senior med på en provanställning?
Mitt förrförra jobb försökte med det när det skulle skrivas papper,
”Jaha du, är det en provanställning det gäller... Då är det inte intressant tyvärr.”, sa jag.
”Vänta lite...Brb 10 min”, sa hon då.
*10 min senare
”Det måste ha blivit något fel, nu är det tillsvidare...”
”Nu kan jag skriva på!”

Oavsett är det märkligt att man som senior(vart nu den gränsen går, har sett ett bolag klassa 3 års erfarenhet som senior...) går med på en provanställning. Som senior har man ju säkert redan ett stabilt jobb så dumt att byta ”ner” sig.

För topic så skulle jag tro att i de flesta projektbaserade branscher så är tid och pengar prio 1,2 och kvalite 3. Tråkigt för oss som skapar produkten/tjänsten då man vill göra så bra som möjligt.
Detta innebär i praktiken att man aldrig hinner göra perfekta lösningar utan får ta lite genvägar.

Jag syftade såklart på nyexaminerade ofta får provanställning, men det är inte ovanligt bland seniorer heller. Orsaken är att det är bra för båda, då det är så enkelt att säga upp eller från den anställdas sida inse att jobbet var fel och leva på akassa.
Nu när det är högkonjunktur och akassan välkomnar oss med öppna armar så är inte så många rädda för att bli arbetslös.
(inkomstförsäkring som höjer akassan har nästan varenda seriös akassa idag också)

Däremot är det självklart många som redan har ett jobb som vägrar gå med på provanställning och det är ett litet felsteg från rekryteraren att ens närma detta. Går man från ett företag till ett liknande företag så vill få byta ner sina anställningsvillkor.

På frågan jag har sett folk med 15års arbetserfarenhet fått gått, nu var de i.o.f.s. arbetslös innan. Orsaken var framförallt att de var slutkörda innan de började jobbet och presterade därefter.

Permalänk
Medlem

Det är lurigt att utvärdera dig baserat på texten som du skrivit själv. Människor är olika, agerar på olika sätt och drivs av olika saker. Kanske var det bara så att det inte klickade tillräcklig bra gentemot de önskemål på profil som företaget hade?

Man kan ju lösa ett problem på olika sätt. Jag har kollegor som föredrar att läsa 4 böcker om ett ämne innan de sätter sig ner och försöker förstå problemet som ska lösas. Det tycker jag personligen är ett tidskrävande sätt att lösa problem på. Jag kastar mig över problemet och vänder och vrider, bygger prototyper och testar direkt. Sett ur den synvinkeln så kanske man skulle kunna säga att det gäller att arbeta lösningsorienterat för att fixa problemet och inte för att du ska samla på dig all tillgänglig kunskap om ämnet så att du kan alltihop utan och innan.

Jag har också kollegor som är kända (eller kanske ökända) för att alltid överarbeta en lösning för att göra den finast och snyggast möjliga lösningen. Ett sådant arbetssätt tar oftast längre tid för varje givet problem. Det är svårt att lämna ifrån sig något för man känner sig aldrig nöjd. Det kan hända att ett sådant tankesätt underlättar om någonting behöver göras om i framtiden, men det kan också vara så att den delen av koden inte kommer att förändra på lång tid framöver. Här tycker jag att både personlighet och erfarenhet påverkar vilket beslut som tas för hur ett problem ska lösas och kanske är det så att dina val av lösningar inte passade in på just detta ställe?

Men detta tycker jag är feedback som du borde fått på vägen. Om jag får i uppgift att lära upp någon ny så ser jag till att kontinuerlig utvärdera det utförda arbetet och komma med kommentarer och synpunkter. Jag tänker att det är upp till varje företag att ta hand om sina anställda på ett så bra sätt som möjligt och det har inget med just den utbildning du gått eller det yrke du valt. Så är det alltid.

Så stoppa ner detta i din säck med erfarenheter och låt dig inte nedslås av att du inte fick vara kvar. Gå vidare och hitta ett annat ställe som förhoppningsvis passar dig bättre.

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Oavsett är det märkligt att man som senior(vart nu den gränsen går, har sett ett bolag klassa 3 års erfarenhet som senior...) går med på en provanställning. Som senior har man ju säkert redan ett stabilt jobb så dumt att byta ”ner” sig.

Som "senior" har jag sett precis hur mycket 22 år på företaget var värt när ledningen bestämde sig för att en av mina kollegor inte längre behövdes efter en omorganisation. Om företaget vill bli av med dig är det enbart en kostnadsfråga. Du får uppsägningstidens lön plus ett par extra månader för att du skall bli nöjd och, förresten, du behöver inte komma till jobbet längre. Visst skulle du kunna gå till AD och hävda att Nisse anställdes efter dig och du kan göra Nisses jobb, men hur kul vore det att a) vara orsaken till att Nisse får sparken och b) fortsätta på ett företag som så tydligt markerat att de inte vill ha dig kvar?

Huruvida du accepterar en provanställning eller inte gör ingen större skillnad i jobbsäkerhet, bara att du får lite plåster på såren om de inte vill ha dig kvar.

Permalänk
Medlem

@-8-DEAMON-8-
Arbetar själv som systemutvecklare, rätt ny inom branchen men erfaren programmerare.

Rörande chefen och frågor. Min nuvarande chef är inte tekniskt kunnig vilket gör att han inte vill att vi ska fråga han tekniska frågor. Han vill inte heller att vi frågor han om småsaker. Han vill istället att vi själva tar beslutet vilket på många sätt är skönt. Vill man ha input på en idé så frågar man istället kollegorna. Känner vi att vi behöver en ny server så lägger vi bara en beställning. Han är så glad att utvecklare/drifttekniker har slutat fråga han tekniska frågor då han är fullt medveten om att han inte har någon relevant input till det mer än avdelningsbudgeten. Detta är rätt skönt att arbeta under då man får väldigt mycket mandat och man slipper rapportera på detaljnivå.

Hade jag frågat honom Går det bra att jag beställer en rollermouse? eller Kan vi beställa USB-minnen för att spara kod från kursen vi var på? hade han blivit irriterad över att jag helt enkelt inte bara beställde en. Det slösar både våran tid och chefens tid om vi ska tag varenda beslut genom honom.

Min chef är däremot väldigt tydlig med hans inställning. Kan tänka mig hur förvirrande det hade varit med en chef som vill att de anställda ska tag eget mandat men inte är tydlig med det. Kan hända att det är vad som skett för dig.

En annan avdelning har däremot utvecklings chef som många utav mina kollegor (samt jag under vissa projekt) arbetar under. Det är verkligen en helt annan miljö. Allt går via chefen och alla besluts tags av honom. Upplever däremot att han är mer än OK med folk överlåter alla beslut hur saker och ting ska göras.

Dessa två typer är verkligen långt ifrån allt som finns. Vi har också avdelningar vars chefer saknar teknisk kunnighet men vill ändå lägga sig in i tekniska beslut.

Rörande ämnet om teknisk kvalité. Beror helt och hållet på vad du arbetar inom för område. Är det ett mindre projekt så kan det vara lite slöseri med tid att göra de bästa tekniska lösningarna. Avskyr personligen däremot att arbeta med dåligt skriven kod som är längre än 2000 rader så skulle aldrig falla mig i smaken att arbeta med sådana projekt som mitt huvudsakliga arbete.

Är det däremot ett projekt som är under en lång tid med mycket vidarutveckling så kan chefen som vill att du slarvar dra åt skogen. På denna sortens projekt är det mer tidseffektivt att göra bra lösningar från början. Finns inget värre än att försöka underhålla och vidarutveckla ful lösningar, pratar från erfarenhet. Ser dagligen situationer som tar upp löjligt mycket tid enbart för att man sparade lite tid under den ursprungliga utvecklingen. Inte så att man sparade 2h utav urpsrunliga utvecklingstiden och det tar oss nu 4h extra arbete, vilket fortfarande är hälften så tidseffektivt. Vi pratar om att spara 2h utav ursprunlig utvecklingstid och det tar sedan 80h att fixa iordning efter den slarviga lösningen.

Företaget jag arbetar för driver just nu ett projekt att skriva om så mycket som möjligt utav produkten just för att det är så många fullösningar, så behöver man göra om allt ändå så var det knappast effektivt att slarva från början. Fullösningarna ser inte så farliga ut när man tittar på de först, men när projektet har växt till ~1 500 000 till 2 000 000 rader så börjar fullösningarna få katastrofala effekter. Ingen vill röra klassen med 7 000 rader IF satser...

De chefer som tenderar att trycka för fullösningar är ofta de som saknar teknisk kunskap. De förstår inte att allt de lyckas med är att låna tid från framtiden med en kriminellt hög ränta. Det finns också väldigt många programmerare som är lata och tar den enklaste kortaste vägen som kräver minsta möjliga ansträngning.

Baserat på din egna beskrivning så skulle jag säga att du bör skippa företag med korta projektcykler. Sök efter företag med produktcykler på minst 10 år.

Är det någonting mer så är det bara att fråga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.