Permalänk
Medlem

Bästa Luftkylningen ???

Tjena tänkte höra med er vilken den bästa luftkylning till cpun?
tips till denna processor i3-8350k viken luftkylning skulle ni använt till processorn ?

Permalänk
Inaktiv

Noctua NH-D15

Permalänk
Avstängd

NH-D15 eller NH-D15s.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Instämmer med tidigare inlägg, men kolla upp att den får plats i chassit först. Den säljs begagnad här på forumet med jämna mellanrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen en så stor, klumpig och ful kylare till den processorn?
Finns betydligt mindre och smidigare varianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en kylare för 300kr till föregångaren i3-7350k. Funkar klockrent trots överklockning. Be Quiet Pure Rock Slim.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joih1:

Behövs verkligen en så stor, klumpig och ful kylare till den processorn?
Finns betydligt mindre och smidigare varianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Han frågade vilken är den bästa. NH-D15 är den absolut bästa.

Men ja det är en enorm overkill för en så vek CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Han frågade vilken är den bästa. NH-D15 är den absolut bästa.

Men ja det är en enorm overkill för en så vek CPU.

Alltid kul med overkill.
Har en Noctua NH-D14.
Till min oklockade I5-760.
Som bara används som ljudstreamare.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

Alltid kul med overkill.
Har en Noctua NH-D14.
Till min oklockade I5-760.
Som bara används som ljudstreamare.:)

Det blir ju tyst onekligen då den behöver knappt arbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Han frågade vilken är den bästa. NH-D15 är den absolut bästa.

Men ja det är en enorm overkill för en så vek CPU.

Möjligtvis högst kyleffekt, men det finns fler kriterier för "bästa" kylare.
Bryr man sej det minsta om utseende och storlek kvalar den ju lätt in på jumboplats.

Permalänk
Medlem

Jag har en D15 till min, blir fortfarande varm om jag clockar till 5Ghz

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Varmt här med med D15

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Till den proppen, HyperEvo 212.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

Möjligtvis högst kyleffekt, men det finns fler kriterier för "bästa" kylare.
Bryr man sej det minsta om utseende och storlek kvalar den ju lätt in på jumboplats.

Fast utseende är nog inte ett kriterie för "bästa" kylare om man är över 12 år gammal

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Fast utseende är nog inte ett kriterie för "bästa" kylare om man är över 12 år gammal

Skärp dej!
Personangrepp om något är sandlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

Skärp dej!
Personangrepp om något är sandlåda.

Fast bästa kylare är ju den som kyler bäst. Snyggast kylare är en annan kategori...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Fast bästa kylare är ju den som kyler bäst. Snyggast kylare är en annan kategori...

TS vill ha den bästa luftkylaren till i3 8350k.
Det är ingen i7 7700k eller i7 8700k som skall kylas varför det är totalt overkill att montera en så stor kylare.
Rekommendera något vettigt som synkar bra med den storlek på processor ist.
Annars behöver det inte säljas andra kylare än Noctuan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Fast utseende är nog inte ett kriterie för "bästa" kylare om man är över 12 år gammal

Är rätt säker på att det är vuxna personer som bryr sig mest om utseende och estetik, och inte tvärt om.

När jag var 12 år gammal brydde jag mig inte ett dugg om uteendet på familjens dator, så länge jag kunde spela Command & Conquer och Half-Life i över 20 fps. (Inte för att man hade koll på "fps", antingen så var spelet "hackigt" eller inte.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Något att ha i åtanke är om du har höga minnen, då försvinner D15 som ett alternativ. De alternativ jag sett som ger god kompatibilitet är AIO (all-in-one) vattenkylare, Noctuas alternativ med ett S i slutet på namnet, Cooler Master V8 GTS samt Cryorig Universal-kylare.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15 är klart bland dom bästa luftkylarna, men för din cpu så hade jag valt en be quiet! Pure Rock för den funkar riktigt bra plus att den kostar bara hälften så mycket.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigF:

Tjena tänkte höra med er vilken den bästa luftkylning till cpun?
tips till denna processor i3-8350k viken luftkylning skulle ni använt till processorn ?

Du har jo alle rede fått svar i en annen tråd, under köpråd!

Cooler Master 212 EVO (flere medlemmer foreslå dette i din andre tråd) funker flott for min i5 4670K og burde også holde for din i3 8350K. Siden avhenger kjøling av litt mer enn bare kjøleren på CPU. Du må ha en god gjennomstrømming fra front til baksiden.

Siden ville du kunne få bedre svar, dersom du la litt mer tid på å beskrive bruks område. Skal du overklokke eller kjøre på standard klokk? Skal du overklokke video kortet? Hvilken kjøling er det på selve video kortet og hvor langt fra prosessor vil kjøleren befinne seg? Varm luft vil gå opp over og en stor kjølere kan faktisk være litt verre enn en mindre dersom den sperrer for sirkulasjonen og ikke vil ha tilstrekkelig overflate for å avgi varme til luft. Det er alltid en balansegang mellom hvor tett alt vil sitte og hvor effektivt en kan få luften å sirkulere uten å skape nye problemer.

Fremste forskjellen mellom Noctuas NH D15 og NH D15S ligger i at den nyere varianten har en annen form i den del rett mot RAM og baksiden er også blitt tilpasset slik at den ikke vil ha kontakt med de alt større kjølere der er på VRM (på high end MB).

Noe verdt å tenke på er at monteringen kan være en ren pest med alt større kjølere. Det er vanskelig å se noe når skal feste ting på plass for og ikke snakke om selve vekten. Faktum en kjølere kan ikke bli bedre enn selve monteringen ettersom den må ha ordentlig kontakt mellom metall fra IHS (metall oversiden på CPU) og røren der må lede varmen bort fra IHS siden ut til "vingene". Bestiller du ferdig montert PC, så er det også begrensning i hvilke kjølere Inet vil montere for en ferdig montert PC, der de vil sende til deg som pakke.

Skal du flytte din PC ofte, så kan det være bedre med en letter kjølere eller velge vannkjøling.

Linken her nedenfor vil også vise deg at det også finnes lister for kompatibilitet mellom hvilke moderkort som visse kjølere passer til når du går til produsenten for respektive kjølere og at det kan være visse ting en må planlegge for når en velge større kjølere, i form av hvilke plasser en bruke moderkortet for minnene, hvor høye kjølerflenser på RAM kan være uten å gi problemer etc.

https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-d15s/comp