Datorn fryser, support hitta inget problem

Permalänk
Medlem

Datorn fryser, support hitta inget problem

Jag har haft problem med att min dator fryser. Det specifika symptomet jag ser är att monitorn blir mörk och säger "Ingen signal". Jag måste då göra en hård återställning av min dator - det finns inget svar från att använda tangentbordet eller musen men jag kan fortarande höra ljud i hörlurarna.

Här är de saker jag har försökt hittills:

- Inlämning av dator till Support där de inte hitta problemet då den inte frös medans den var inne på diagnostik.
- Provat ett annat grafikkort.
- Drivrutiner är de senaste.

Temperaturerna är normala. Hittar inget i loggboken som angår att den fryser.

Tack på förhand. Om ni har frågor om problemet eller att beskrivningen inte ger tillräkligt med information är det bara att fråga. Vill gärna få det här problemet löst då den fryser nästan varje dag.

Permalänk
Skrivet av BearTech:

Jag har haft problem med att min dator fryser. Det specifika symptomet jag ser är att monitorn blir mörk och säger "Ingen signal". Jag måste då göra en hård återställning av min dator - det finns inget svar från att använda tangentbordet eller musen men jag kan fortarande höra ljud i hörlurarna.

Här är de saker jag har försökt hittills:

- Inlämning av dator till Support där de inte hitta problemet då den inte frös medans den var inne på diagnostik.
- Provat ett annat grafikkort.
- Drivrutiner är de senaste.

Temperaturerna är normala. Hittar inget i loggboken som angår att den fryser.

Tack på förhand. Om ni har frågor om problemet eller att beskrivningen inte ger tillräkligt med information är det bara att fråga. Vill gärna få det här problemet löst då den fryser nästan varje dag.

Kan vara något du kopplar till som de inte hade?
Ominstallation?
När fryser datorn?
Sen den klassiska frågan, spec på din dator?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Avstängd

Det är inte så enkelt som att det bara är skärmen som är knäpp? Dum fråga kanske men jag förstod inte riktigt om det var datorn som frös sig och som en följd av det blev skärmen mörk eller om du trodde att datorn frös sig på grund av att skärmen la av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejjanlol:

Det är inte så enkelt som att det bara är skärmen som är knäpp? Dum fråga kanske men jag förstod inte riktigt om det var datorn som frös sig och som en följd av det blev skärmen mörk eller om du trodde att datorn frös sig på grund av att skärmen la av.

Har tre skärmar kopplade till grafikkortet, alla stängs av samtidigt. Förstår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Datorn fryser inte, eftersom att du fortfarande hör ljud ifrån den. Det är högst troligt något med grafikkortet. Har du kört nya drivrutiner till kortet? Testat med äldre driver?
Blir det samma sak om du kör bara 1 skärm?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Kan vara något du kopplar till som de inte hade?
Ominstallation?
När fryser datorn?
Sen den klassiska frågan, spec på din dator?

Jag har tangentbord, usb hörlurar och datamus inkopplad.

Nej har inte provat att ominstallera.

Datorn fryser inte i ett mönster, antingen sitter jag å spelar eller så surfar jag runt. Den har även frusit medans jag inte sitter och gör något med datorn. Här märkt dock att den fryser oftare i BF4.

Intel Core i7-4820K (standard core clocks and voltages)
HyperX Savage DDR3 1600MHz 16GB
Nvidia GeForce GTX 970 Strix
ASUS P9X79 Motherboard (BIOS version 4702)
EVGA G2 750W PSU
NZXT HUE+
SSD 120GB
WD 1TB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat något i windowsloggen om den ger något fel på när det händer?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Detta är typiskt fel när datorn går i viloläge och inte kan återgå ifrån viloläge. Ställ att datorn aldrig ska gå i viloläge och att skärmen aldrig ska automatiskt stängas av.

Permalänk
Medlem

@Newbranch:
Jag har skickat grafikkortet till komplett där jag köpte det och de hitta inget problem. Provade ett annat grafikkort(gtx 1060) fick samma problem.

Permalänk
Medlem

@Mac83: Har kollat loggen och varken jag eller Wermlandsdata som jag lämnma in datorn till hitta något problem.

Permalänk
Medlem

@Wolfyman001: Dator är redan satt att den inte ska gå i viloläge .

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är cpun och grafikkortet har du ju testat annat men det kan vara att minnena blir instabila kanske.
Jag har haft samma problem med att det bara blev svart men jag hörde allt i bakgrunden, dock så var det bara när jag startade spel eller tabbade ur ett spel.
Mitt hjälpte att använda CRU och stänga av extensionblocks till skärmarna för att bli av med det problemet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag tror inte det är cpun och grafikkortet har du ju testat annat men det kan vara att minnena blir instabila kanske.
Jag har haft samma problem med att det bara blev svart men jag hörde allt i bakgrunden, dock så var det bara när jag startade spel eller tabbade ur ett spel.
Mitt hjälpte att använda CRU och stänga av extensionblocks till skärmarna för att bli av med det problemet.

Precis det du beskrev händer för mig fasta som du sa inte under samma scenario.
@Mac83 Hur fixar jag CRU och hur stänger jag av extensionblocks till skärmarna? Gör jag det via Nvidias kontrollpanel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova att köra enbart med integrerade grafikkortet. Låser det sig är det inte grafikkortet utan nåt annat. Låser det inte sig kan det vara din slot för grafikkortet. Så har du tillgång till en sekundär slot efter du provar det integrerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a jar of dirt, I got of dirt, and guess what's inside it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolak:

Prova att köra enbart med integrerade grafikkortet. Låser det sig är det inte grafikkortet utan nåt annat. Låser det inte sig kan det vara din slot för grafikkortet. Så har du tillgång till en sekundär slot efter du provar det integrerade.

Skickades från m.sweclockers.com

4820K har inget intergrerad grafik
Grafikkortet funkar som den ska.
Kan vara grafik sloten men har svårt att testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av BearTech:

Precis det du beskrev händer för mig fasta som du sa inte under samma scenario.
@Mac83 Hur fixar jag CRU och hur stänger jag av extensionblocks till skärmarna? Gör jag det via Nvidias kontrollpanel?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-U...
Ladda cru-1.3.1.zip, packa upp i en mapp och kör cru, väljer skärm uppe till vänster och ställer om till no extension block nere till höger. https://imgur.com/a/dZxje
Du får förmodligen göra detta för alla skärmarna för att det ska funka.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning