Permalänk

Vad krävs för netflix 4k60hz

Håller på att kolla på grafikkort till min htpc, moderkortet har 1.4a hdmi så det klarar bara 4k30hz.

Vad är kraven för netflix 4k60hz? 3gb vram och ett 10** serien grafikkort? Dvs 1050 ti som lägst då?

Kollade in 1030 2gb med displayport men det faller ju på 2gb vram, eller?

Måste man köra netflix via Microsoft edge webbläsaren också? Samt hur kan jag se vilken upplösning netflix körs i? Eller är det bara att ställa in 4k upplösning på htpcn och starta netflix?
Kan jag köra "dator/skärm upplösningen" i te.x 1080p men ändå få 4k i filmer jag spelar från den?

Har ju netflix som app i tvn.. kanske smidigare att köra 1030 2gb för 4k60hz på allt utom netflix sen köra netflix appen direkt på tvn istället?

Eller.. klarar ett 1030 2gb av att köra 4k fast 30hzi netflix? Isåfall är det ju ok ändå för de har väl inget material över 30hz ändå.

Har 250/100mbit uppkoppling.

HTPC spec
I5 4460
12gb ram 1600mhz
Asus b85m-g matx
500w nätagg
240gb SSD
win10 pro

Tack och ursäkta om det blev lite rörigt.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

GT1030 räcker till allt du vill, om det bara är film.
Att visa film tar bara en mindre del grafikkortets minne så 2GB räcker och blir över, räcker till 8K också som grafikkortet klarar om det har DP port.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad jag har för mig stöds inte deras 4k i någon webläsare, funkar bara med nya Chromecasten och något mer?

Fast jag blandar nog ihop det med GooglePlay/ Youtube HD filmer....

https://help.netflix.com/en/node/13444

Verkar som det funkar i Edge eller win10 Appen på datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

japp det är en ren HTPC så det är bara surf, musik och filmtittande som gäller, inget annat.

Det ska funka med win 10 som sagt med win10 App eller i edge webbläsaren. Med ett grafikkort av 10 serien med minst 3gb Vram..

Detta är just netflix specifikationer och krav, förmodligen sammarbete med gpu tillverkarna.

Man kanske ska köra på ett 1030 2gb så kan man köra windows och allt annat i 4k/60hz över hdmi sen spela upp netflix 4k filmer direkt i smartTVns netflix app..? Där igenom lär man ju få 4k.

som jag har förstått det så kan man inte ens köra 4k öht om man inte uppfyller deras kriterier.

Har ju plockat ihop Htpcn riktigt billigt så att köpa ett 1050ti till dagens uppdrivna priser (typ 2000kr) skulle vara mer än hela datorn kostat hittills att bygga 1030 MSI med HDMI och DP port kostar runt 799kr och klarar upp till 8K, vilket är lagom för denna datorn rent prismässigt.

antar att om man har en ny UHD tv i 30.000kr klassen med netflix app så ska den väl klara köra 4k? Har kollat många 4K filmer och grafiken är riktigt bra men jag vet ju inte exakt vilken upplösning som körs.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

antar att om man har en ny UHD tv i 30.000kr klassen med netflix app så ska den väl klara köra 4k? Har kollat många 4K filmer och grafiken är riktigt bra men jag vet ju inte exakt vilken upplösning som körs.

Jag har en Samsung 65KS7005 (kostade inte 30k utan 15k när jag köpte den) och den har en Netflix app som löser 4K. Personligen tycker jag inte bilden är så extremt mycket bättre än vanlig HD just pga att signalen sägs vara kraftigt komprimerad. Riktig 4K signal från datorn är otroligt mycket krispigare (spel). Har tyvärr ingen UHD BD så har inte kunnat testa film men har visat lite 4K/30fps filmer inspelade med min Samsung S8 och det blir riktigt fint då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag har en Samsung 65KS7005 (kostade inte 30k utan 15k när jag köpte den) och den har en Netflix app som löser 4K. Personligen tycker jag inte bilden är så extremt mycket bättre än vanlig HD just pga att signalen sägs vara kraftigt komprimerad. Riktig 4K signal från datorn är otroligt mycket krispigare (spel). Har tyvärr ingen UHD BD så har inte kunnat testa film men har visat lite 4K/30fps filmer inspelade med min Samsung S8 och det blir riktigt fint då.

tack för input, kanske är onödigt att försöka optimera datorn just för netflix när man har appen på TV;n redan, är ju inte så jobbigt att slå över och köra filmen där istället. Speciellt om det är som du säger, att dom inte har riktigt 4K material.

Frågan är om man måste ha typ eARC på TVn och förstärkaren för att få ut dolby atmos ljud när man spelar upp direkt ifrån TVn, blir ju att man sänder ljudet "baklänges" in i en HDMI utgång på receivern.. men det är ett annat kapitel det

UHD BD , är det UHD blueray spelare eller ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Håller på att kolla på grafikkort till min htpc, moderkortet har 1.4a hdmi så det klarar bara 4k30hz.

Vad är kraven för netflix 4k60hz? 3gb vram och ett 10** serien grafikkort? Dvs 1050 ti som lägst då?

Kollade in 1030 2gb med displayport men det faller ju på 2gb vram, eller?

Måste man köra netflix via Microsoft edge webbläsaren också? Samt hur kan jag se vilken upplösning netflix körs i? Eller är det bara att ställa in 4k upplösning på htpcn och starta netflix?
Kan jag köra "dator/skärm upplösningen" i te.x 1080p men ändå få 4k i filmer jag spelar från den?

Har ju netflix som app i tvn.. kanske smidigare att köra 1030 2gb för 4k60hz på allt utom netflix sen köra netflix appen direkt på tvn istället?

Eller.. klarar ett 1030 2gb av att köra 4k fast 30hzi netflix? Isåfall är det ju ok ändå för de har väl inget material över 30hz ändå.

Har 250/100mbit uppkoppling.

HTPC spec
I5 4460
12gb ram 1600mhz
Asus b85m-g matx
500w nätagg
240gb SSD
win10 pro

Tack och ursäkta om det blev lite rörigt.

Du har alla krav som krävs hårdvarumessigt och licens mässigt hos Netflix
https://help.netflix.com/sv/node/13444

Tydligen på datorer kan du bara se 4K med Microsoft Edge eller med Netflix Microsoft Store app inga andra webbläsare verka ha tillstånd och streama 4k

25 mbit internet eller snabbare krävs också

Permalänk
Medlem

@MixeR_staveN: Är inte 4k låst till intel 7/8 serien? Såg att man slopat det kravet :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Minns att det tidigare var ett jäkla bök att få igång 4K på HTPC, det fungerade ibland. Hade en chat med NetFlix support som bekräftade problemet och att det låg hos dom. Det var dock ett par månader sedan så det kan ha ändrats.

Har för mig att jag körde in något program från CyberLink som verifierade att allt som behöves för 4K fanns på plats också.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Du har alla krav som krävs hårdvarumessigt och licens mässigt hos Netflix
https://help.netflix.com/sv/node/13444

Tydligen på datorer kan du bara se 4K med Microsoft Edge eller med Netflix Microsoft Store app inga andra webbläsare verka ha tillstånd och streama 4k

25 mbit internet eller snabbare krävs också

hej!

Grejen är att jag måste ha ett nytt grafikkort i vilket fall, eftersom att jag vill kunna köra datorn i 4k60hz "i windows" så att säga, antar att det krävs för att spela upp en film i 4k också? Mitt moderkort har bara en hdmi 1.4 som stödjer 4k30hz, blir för slött att surfa runt i 30hz.

så isåfall som jag förstår det måste jag ha ett 1050ti eller bättre för att kunna köra netflix 4k ifrån edge webbläsaren. Tror att kraven är nvidia 10 serien också nämligen så det går ju inte med vilken GPU som helst med 3gb vram.

Är det någon som vet hur man tar reda på den faktiska upplösningen när man kör en 4k film ifrån netflix tex ?

MVH

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

hej!

Grejen är att jag måste ha ett nytt grafikkort i vilket fall, eftersom att jag vill kunna köra datorn i 4k60hz "i windows" så att säga, antar att det krävs för att spela upp en film i 4k också? Mitt moderkort har bara en hdmi 1.4 som stödjer 4k30hz, blir för slött att surfa runt i 30hz.

så isåfall som jag förstår det måste jag ha ett 1050ti eller bättre för att kunna köra netflix 4k ifrån edge webbläsaren. Tror att kraven är nvidia 10 serien också nämligen så det går ju inte med vilken GPU som helst med 3gb vram.

Är det någon som vet hur man tar reda på den faktiska upplösningen när man kör en 4k film ifrån netflix tex ?

MVH

Tror du behöver ett grafikkort som har HDMI 2.0, så vitt jag vet så finns inga krav längre på något specifikt läste om 7 Generation Intel Core eller motsvarade i AMD i början av 4K för Windows 10, men nu verka den inte vara någon specefikt bestämmelser längre.

Bara 25 Mbit ISP, HDMI 2.0 och Edge webbläsare, eller Netflix appen.

Permalänk
Medlem

Du behöver antingen en processor ELLER ett grafikkort som klarar av att avkoda 4k strömmen, inte båda två. Men eftersom du sitter på en 4e generations core processor så tror jag dessvärre att du måste lösa ett 1050ti+ för att klara av det. För AMD är det 400-serien och uppåt.

7e+ generationens core (kabbylake) är tydligen minimum på processor-fronten...

Sedan får du hålla dig till Edge eller windowsappen också...

Givetvis behövs HDMI 2.0 eller DP port på grafikkortet också...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

tack för input, kanske är onödigt att försöka optimera datorn just för netflix när man har appen på TV;n redan, är ju inte så jobbigt att slå över och köra filmen där istället. Speciellt om det är som du säger, att dom inte har riktigt 4K material.

Frågan är om man måste ha typ eARC på TVn och förstärkaren för att få ut dolby atmos ljud när man spelar upp direkt ifrån TVn, blir ju att man sänder ljudet "baklänges" in i en HDMI utgång på receivern.. men det är ett annat kapitel det

UHD BD , är det UHD blueray spelare eller ?

Jag tycker det är galet smidigt att låta TVn sköta både Netflix, Youtube och nu Twitch Youtube sköts enkelt via mobilen och den har man ju liggandes bredvid sig hela tiden ändå. När jag hade min gamla TV fick jag alltid sätta på datorn, kånka med tangentbordet och allt det där men nu med TV apparna så slipper man det. Behöver jag kolla på BluRay film finns PS4an bredvid TVn.

Oj, är inte så bra på det där med ljud men har förstått att TVn skall vara en "hub" för alla videosignaler och dessa går sedan till förstärkaren som bara har ett jobb och det är att processa samt få ut ljudet. Tidigare hade jag allt kopplat till förstärkaren och sen en enda kabel till TVn men tydligen ska man inte göra så (rätta mig om jag har fel).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag tycker det är galet smidigt att låta TVn sköta både Netflix, Youtube och nu Twitch Youtube sköts enkelt via mobilen och den har man ju liggandes bredvid sig hela tiden ändå. När jag hade min gamla TV fick jag alltid sätta på datorn, kånka med tangentbordet och allt det där men nu med TV apparna så slipper man det. Behöver jag kolla på BluRay film finns PS4an bredvid TVn.

Oj, är inte så bra på det där med ljud men har förstått att TVn skall vara en "hub" för alla videosignaler och dessa går sedan till förstärkaren som bara har ett jobb och det är att processa samt få ut ljudet. Tidigare hade jag allt kopplat till förstärkaren och sen en enda kabel till TVn men tydligen ska man inte göra så (rätta mig om jag har fel).

Jag gillar inte alls "smart TVn", först tyckte jag det var coolt och väldigt mycket bättre än min förra TV ifrån 2010 men efter ett par dagar så saknade jag min htpc mer och mer, gillar nog känslan av "dator" en smartTV kommer aldrig kunna ta den känslan ifrån htpcn tror jag, inte för mig iaf Tjejen som kollar mycket youtube tycker inte heller det är samma sak att sitta med telefonen och styra

Nja idag om man ska göra det "regelrätt" så kopplar man allt såsom ps4, htpc,blueray osv via en Receiver med HDMI sen en enda HDMI ut till TVn eller projektorn. Kör dock så som du säger idag men jag håller på att bygga om lite och får snart en reciever som klarar hantera 4K så då ska jag koppla om allting.

Ps4 tar inte UHD va?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag tycker det är galet smidigt att låta TVn sköta både Netflix, Youtube och nu Twitch Youtube sköts enkelt via mobilen och den har man ju liggandes bredvid sig hela tiden ändå. När jag hade min gamla TV fick jag alltid sätta på datorn, kånka med tangentbordet och allt det där men nu med TV apparna så slipper man det. Behöver jag kolla på BluRay film finns PS4an bredvid TVn.

Oj, är inte så bra på det där med ljud men har förstått att TVn skall vara en "hub" för alla videosignaler och dessa går sedan till förstärkaren som bara har ett jobb och det är att processa samt få ut ljudet. Tidigare hade jag allt kopplat till förstärkaren och sen en enda kabel till TVn men tydligen ska man inte göra så (rätta mig om jag har fel).

Nej, har man receiver är den "huben", sen gäller det att både tv och reciver har stöd ena för ta emot och andra sända ljudet till receivern (kommer inte ihåg vad förkortningen heter, se har vi HDCP som kan strula också alltså kopieringsskyddet, den finns i antal versioner, nyaste är 2,0).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Jag gillar inte alls "smart TVn", först tyckte jag det var coolt och väldigt mycket bättre än min förra TV ifrån 2010 men efter ett par dagar så saknade jag min htpc mer och mer, gillar nog känslan av "dator" en smartTV kommer aldrig kunna ta den känslan ifrån htpcn tror jag, inte för mig iaf Tjejen som kollar mycket youtube tycker inte heller det är samma sak att sitta med telefonen och styra

Nja idag om man ska göra det "regelrätt" så kopplar man allt såsom ps4, htpc,blueray osv via en Receiver med HDMI sen en enda HDMI ut till TVn eller projektorn. Kör dock så som du säger idag men jag håller på att bygga om lite och får snart en reciever som klarar hantera 4K så då ska jag koppla om allting.

Ps4 tar inte UHD va?

Smaken är olika helt enkelt och det beror väl på lite vad man gör på TVn också. Du kanske gör avancerade saker och då räcker nog inte de enklare sakerna man gör med TVn. Jag kollar också mycket på Youtube men brukar köra på "Titta senare" och även leta en del på telefonen vilket enligt mig är lättare och framförallt mer bekvämt än framför datorn. Iaf om det gäller enklare sökningar.

Menar du om PS4 har en UHD BluRay spelare? Nej, det är dessvärre bara krysslådan som har det.

Skrivet av Broken-arrow:

Nej, har man receiver är den "huben", sen gäller det att både tv och reciver har stöd ena för ta emot och andra sända ljudet till receivern (kommer inte ihåg vad förkortningen heter, se har vi HDCP som kan strula också alltså kopieringsskyddet, den finns i antal versioner, nyaste är 2,0).

Okej, jag trodde som sagt var att receivern var sämre på videosignaler än TVn. Men gäller det då inte att man har en ny receiver? Min är rätt så gammal faktiskt (6år). Tror inte den löser en 4K signal tex.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Smaken är olika helt enkelt och det beror väl på lite vad man gör på TVn också. Du kanske gör avancerade saker och då räcker nog inte de enklare sakerna man gör med TVn. Jag kollar också mycket på Youtube men brukar köra på "Titta senare" och även leta en del på telefonen vilket enligt mig är lättare och framförallt mer bekvämt än framför datorn. Iaf om det gäller enklare sökningar.

Menar du om PS4 har en UHD BluRay spelare? Nej, det är dessvärre bara krysslådan som har det.

Okej, jag trodde som sagt var att receivern var sämre på videosignaler än TVn. Men gäller det då inte att man har en ny receiver? Min är rätt så gammal faktiskt (6år). Tror inte den löser en 4K signal tex.

Nej den är varken sämre eller bättre. Men precis som TV marknaden så lurar dom kunderna så man måste köa en ny varje år typ.

6år gammal, så stödjer den inte 4K troligen. Min receiver stödjer 4K i 30Hz , men har inte HDCP stödet för att spela upp en skyddad film i 4k, men ville inte köpa den nyare modellen som kostade dubbla mot den utgående (som dessutom inte hade samma HDCP stöd på alla portar ingen hade det av den årsmodellen).

Vet inte om årets receivers har fullt stöd (tänkt byta ut min när man väl köper en 4k TV).

Sen vet jag många TV apparater inte har rätt stöd på sina HDMI portar (går inte gå på version, utan vad för funktioner som är tillgängliga). HDMI är en djungel och borde ha gjort om för flera år sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Blev ett Gigabyte 1030 2gb med HDMI 2.0B för min del Kunde inte riktigt motivera prisskillnaden upp till 1050ti.

Netflix har jag ju inbyggt i min smartTV, utöver det så klarar ju 1030 4k/60hz och all decoding. Håller tummarna för att netflix släpper på kravet om 3gb vram men i vilket fall så gör det inte så mycket.

Köper man en receiver idag med 4K /HDR stöd så behöver man ju inte byta på många år skulle jag säga, speciellt inte om man som jag precis köpt en ny 4K tv som jag inte kommer byta ut förens åldern tar den. HDCP är det nog som standard på alla nya produkter som säljs idag. (förutspått att du har HDMI 2.0 som lägst)

Ska man köra allt via HTPC / Blueray spelare -> receiver -> TV så är det inte så viktigt med ARC heller (audio return channel) mellan TV och reciever.

MVH

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Skrivet av MixeR_staveN:

Blev ett Gigabyte 1030 2gb med HDMI 2.0B för min del Kunde inte riktigt motivera prisskillnaden upp till 1050ti.

Netflix har jag ju inbyggt i min smartTV, utöver det så klarar ju 1030 4k/60hz och all decoding. Håller tummarna för att netflix släpper på kravet om 3gb vram men i vilket fall så gör det inte så mycket.

Köper man en receiver idag med 4K /HDR stöd så behöver man ju inte byta på många år skulle jag säga, speciellt inte om man som jag precis köpt en ny 4K tv som jag inte kommer byta ut förens åldern tar den. HDCP är det nog som standard på alla nya produkter som säljs idag. (förutspått att du har HDMI 2.0 som lägst)

Ska man köra allt via HTPC / Blueray spelare -> receiver -> TV så är det inte så viktigt med ARC heller (audio return channel) mellan TV och reciever.

MVH

Du kan tyvärr inte gå på versions numer på HDMI, utan endast på vad för funktioner som HDMI porten kan ta emot. Ja därför jag inte tog den senaste receivern, för stödet var inte fullständigt över alla portar. Årets bör vara betydligt vettigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Du kan tyvärr inte gå på versions numer på HDMI, utan endast på vad för funktioner som HDMI porten kan ta emot. Ja därför jag inte tog den senaste receivern, för stödet var inte fullständigt över alla portar. Årets bör vara betydligt vettigare.

jo så är det ju, man lär se till så att man har HDR/4k/60hz stöd på allt, dvs hdmi 2.0 eller senare, samt HDCP 2.2 stöd på HDMI i TV, receiver och grafikkort, en bra kabel till det så är man helt redo för 4k60hz film iallafall.

menar bara på att de mesta som är ifrån 2017 eller nyare och är tv apparater, reciever, eller grafikkort med HDMI portar på har alla stöd för HDCP. Men man ska såklart försäkra sig om det.

nu 2018 kommer ju HDMI 2.1 (eARC) som kan skicka dolby atmos på retur bl.a Men tror det dröjer innan komplitabla TV apparater hittar ut .

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Blev ett Gigabyte 1030 2gb med HDMI 2.0B för min del Kunde inte riktigt motivera prisskillnaden upp till 1050ti.

Netflix har jag ju inbyggt i min smartTV, utöver det så klarar ju 1030 4k/60hz och all decoding. Håller tummarna för att netflix släpper på kravet om 3gb vram men i vilket fall så gör det inte så mycket.

Köper man en receiver idag med 4K /HDR stöd så behöver man ju inte byta på många år skulle jag säga, speciellt inte om man som jag precis köpt en ny 4K tv som jag inte kommer byta ut förens åldern tar den. HDCP är det nog som standard på alla nya produkter som säljs idag. (förutspått att du har HDMI 2.0 som lägst)

Ska man köra allt via HTPC / Blueray spelare -> receiver -> TV så är det inte så viktigt med ARC heller (audio return channel) mellan TV och reciever.

MVH

Kommer säkert någon ny funktion som alla måste ha inom 2-3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Kommer säkert någon ny funktion som alla måste ha inom 2-3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

För att kunna spela 8k skrivakyddat material eller liknande, förmodligen ja men en setup som kan spela 4k60hz idag kan nog göra det om 4år också.

Just netflix verkar ju banta kraven snarare än tvärt om

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

bara för det så blev jag lite osäker på om gigabyte 1030 2gb LP verkligen är HDCP 2.2, står ingenstans Värt att kolla upp!

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Har en Samsung Soundbar och tyvärr klarar inte den 4K HDR från PC. Så har man en Soundbar från Samsung blir det att koppla direkt till sin TV och ljudet från annan HDMI/DVI på grafikkortet. För att få ljud gäller att ställa in utökat skrivbord i Windows (spegling fungerar inte med HDR). Problemet är då att Netflix bara fungerar i 1080p HD, inte 4K. Är nog lika illa för alla som tar bilden direkt till sin TV och ljudet till sin receiver/soundbar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

DU kan väl koppla med toslink ifrån tvn till soundbaren för att få ljud isåfall

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Hur viktig är CPU för 4k? Min bror har en liter äldre dator med CPU Intel Core 2 duo och inbyggt grafikkort. Så räcker det med en extern grafikkort för 4k@60ps för film då?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@MixeR_staveN: toslink erbjuder inget ATMOS-ljud vilket Netflix börjat med i sin app till Windows 10. Annars ingen dum ide' och man måste stänga av Anynet/ARC på sin TV för att få ljud genom toslink på en Soundbar från Samsung.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Netflix har väl endå bara typ 10 filmer i 4k också och så har det varit ganska länge nu va så jag vet inte om det är nått att hänga i julgranen så varför köper du inte en uhd dvd istället?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ziggy_:

Netflix har väl endå bara typ 10 filmer i 4k också och så har det varit ganska länge nu va så jag vet inte om det är nått att hänga i julgranen så varför köper du inte en uhd dvd istället?

Nu är Netflix knappast den klockrena sajten för att lista saker efter tekniska paramtrar. Men en sökning på "4K" och "Ultra HD" ger lite olika träffar och då mellan 250 till 300 titlar. Mycket är förstås TV-serier och Netflix fäbless för stand Up. Men det finns i alla fall mer 4K-material än vad jag någonsin hinner titta ikapp.

Permalänk

Jag kommer köpa en 4k UHD spelare, eventuellt ett Xbox som spelar 4k UHD (då får man ju ett Xbox på köpet för samma pris?) , tills dess har jag ju Netflix appen på Tvn och från htpcn med mitt nya 1030 kan jag spela upp 4k uhd.. Ser ingen mening med att optimera min HTPC för netflix alls längre.

Skrivet av yrfhar:

@MixeR_staveN: toslink erbjuder inget ATMOS-ljud vilket Netflix börjat med i sin app till Windows 10. Annars ingen dum ide' och man måste stänga av Anynet/ARC på sin TV för att få ljud genom toslink på en Soundbar från Samsung.

Ok. Gäller ju att du har HDMI 2.1 i tvn och recievern då också (eARC) för att skicka Dolby atmos i returkanalen, väl.

annars är det ju direkt i recievern som gäller och sen bara bild vidare till TV. (och fimpa soundbaren).. vet inte heller hur mycket dolby atmos man får ifrån en soundbar hehe.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |