Fredagspanelen 149: AMD Raven Ridge, Nvidia Turing och avgifter på Kina-paket

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 149: AMD Raven Ridge, Nvidia Turing och avgifter på Kina-paket

I veckans avsnitt av fredagspanelen avhandlar Jacob och Jonas lanseringen av Ryzen med integrerad Vega-grafik. Därtill blir det snack de kommande avgifterna på paket från Kina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tack för en ständigt bra fredagspanel! Trevlig helg framöver,

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Entusiast

Klockrent att ha nåt att titta på till morgonkaffet... ja kaffe vid 16-17 är morgonkaffe för mig som knegar nätter

Permalänk
Medlem

Haha, gillar stålmannen-versionen av Jacob

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara sån, men "Bengtluktarfisk!" är ett väldigt starkt lösenord som förmodligen inte skulle knäckas överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

AMD reklampanel de första 15 min sen att lägga på kostnader på kinapaket er bedrövligt "luktar trump" Får vi samma 75 kr i pålägg på Usa paket då också? Vart e rykten om uppdaterade intel-prollar, intel ssd 4510 osv varför bara fokus på lågsegment hela tiden

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

@anon180324 https://www.google.se/search?q=Life+is+short+so+is+your+penis...

Skrivet av Ase:

AMD reklampanel de första 15 min sen att lägga på kostnader på kinapaket er bedrövligt "luktar trump" Får vi samma 75 kr i pålägg på Usa paket då också?

Du ska momsa för det mesta du köper utanför EU och från USA brukar det fungera bra där har jag i alla fall fått betala tull o moms 90% av inköpen. Köper du inom EU så betalar du momsen i det landet du köper produkten istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@mealthy https://www.google.se/search?q=Life+is+short+so+is+your+penis... Du ska momsa för det mesta du köper utanför EU och från USA brukar det fungera bra där har jag i alla fall fått betala tull o moms 90% av inköpen.

Kina har haft avtal om exportregler import utan moms så detta är ett avtalsbrott mot internationell handel som postnord infört pga inkompentens över tid deras poilicy är ultraliberal när det gäller anställda & deras lön ersatt massa msk med maskiner & resultat försämmrats då vart kan vi tjäna pengar 6 AH KINA PAKET I SAnn liberal verksamhet (eller trump) kina >(fiende
P.S Jag försvarar inte kina & deras låga löner eller nåt på något sätt puss det handlar bara om inkompentens i saNN LIBERAL ANDA & & OM PENGAR PUSS IGEN

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köper du inom EU så betalar du momsen i det landet du köper produkten istället.

Förutsatt att det företag du köper ifrån har en omsättning mot Sverige som understiger 320,000 SEK per år. Avsnitt "distanshandel" samt tabell "omsättningströsklar". Överstiger omsättning mot ett EU-land dess tröskelvärde, som alltså är 320,000 SEK per år för Sverige, ska man använda mottagarens momssats.

Någon som har lite erfarenhet av hur det brukar arta sig i praktiken från handlare inom EU?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Förutsatt att det företag du köper ifrån har en omsättning mot Sverige som understiger 320,000 SEK per år. Avsnitt "distanshandel" samt tabell "omsättningströsklar". Överstiger omsättning mot ett EU-land dess tröskelvärde, som alltså är 320,000 SEK per år för Sverige, ska man använda mottagarens momssats.

Någon som har lite erfarenhet av hur det brukar arta sig i praktiken från handlare inom EU?

Ok då var jag dåligt insatt trodde man alltid betalade i landet som butiken låg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

mysigpanel

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Posten förlorar i dagsläget pengar på varje paket från kina. Problemet är att de begränsas i vilket porto de kan ta ut av avtal FN:s Universal Postal Union, grundat 1874, med vilket utvecklingsländer skulle få hjälp att dra igång postal verksamhet. Dessa förluster tvingar posten att höja portot på inhemsk post för att finansiera post från kina.

http://fortune.com/2015/03/11/united-nations-subsidy-chinese-...

Posten kan inte lämna UPU då detta är hur internationell post regleras, och ingen förändring kommer ske i närtid då UPU är lika seg som mänga andra delar av FN. Lösningen blir att straffa Kinaposten genom att ta ut en avgift för att kontrollera varje paket, och därmed i stort sätt döda post från kina. Post från Kina får istället säljas genom återförsäljare i europa som får betala normalt porto på paketen. PostNord är inte den enda som försöker hitta lösningar på detta, men detta är bland de hårdaste lösningarna på problemet.

Jag är positiv till lösningen. Det är idiotiskt som det är idag, och den här typen av konsekvenser skulle driva på snabbare förändringar i FN. Att subventionera utländska frakt så att den blir billigare än inhemsk är också väldigt dåligt ur en nationalekonomisk synvinkel.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ase:

Kina har haft avtal om exportregler import utan moms så detta är ett avtalsbrott mot internationell handel som postnord infört pga inkompentens över tid deras poilicy är ultraliberal när det gäller anställda & deras lön ersatt massa msk med maskiner & resultat försämmrats då vart kan vi tjäna pengar 6 AH KINA PAKET I SAnn liberal verksamhet (eller trump) kina >(fiende
P.S Jag försvarar inte kina & deras låga löner eller nåt på något sätt puss det handlar bara om inkompentens i saNN LIBERAL ANDA & & OM PENGAR PUSS IGEN

Nu har du verkligen inte alls förstått hur det fungerar. Det finns ett avtal mellan de flesta länders postväsende. Detta avtal gör att rika länders post tar mindre betalt av utvecklingsländers postväsenden för att leverera paket som kommer från dessa länder. Kina är ett av dessa utvecklingsländer som får sin post subventionerad.

Det avtalet gäller fortfarande. Frakt från Kina är fortfarande väldigt billig. Det som har ändrats är istället följande:
Volymen av paket från Kina är så stor att Postnord helt enkelt har struntat i att förtulla dem. Det är för många paket för att de skulle hinna med helt enkelt.

Om du istället hade beställt från USA (eller i princip vilket annat land som helst utanför EU) så har du redan fått betala denna avgift + tull.

Nu har tullverket och regeringen satt ner foten mot Postnord och sagt att ni måste behandla även dessa paket från Kina. Trotts att de är så många. Så posten lyder, och förtullar därmed paketen samt tar ut en avgift för jobbet. Precis som de alltid gjort för paket från resten av världen.

Vidare blandar du ihop termer. Trump är inte liberal, han tillhör den konservativa falangen. Både ekonomiskt och samhällsmoraliskt. Neoliberaler förespråkar allt som oftast friare rörlighet. Därmed är de oftast helt emot tull/införselavgifter i huvudtaget då de menar att frihandel gynnar ekonomin i stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A