Permalänk
Medlem

Custom loop - räcker pumpen till?

Tjena!

Efter mycket om och med fick jag ordning på mitt första custom loop-bygge. Men jag är lite tveksam huruvida pumpen faktiskt orkar med?

Som det ser ut nu för att få det hyfsat estetiskt med tubing(soft) så fick det bli den här ordningen:
res->pump->cpu->gpu->360 rad (botten)->360rad (top)->res

Pumpen i fråga är en phobya DC12-260 (länk)

360rad
gpu block
cpu block

Min tanke är att eftersom temperaturen på vattnet ligger runt 30-33grader efter några timmars spelande, att pumpen inte orkar putta runt vattnet tillräckligt fort eller är jag helt ute och cyklar? Har förövrigt en rumstemperatur på ca 20grader.

Kan tillägga att jag har klockat cpun, 4670k (4,5GHz@1,29V), runt 70 grader i prime95 och runt 40 idle.

Insåg nu att det blev ganska mycket information men jag tror jag har fått med det mesta som är relevant, så jag hoppas nån med mer erfarenhet gällande custom loops kan vägleda mig lite.

Kort sagt, tjänar jag något på att byta pump till förslagsvis revo D5?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Skrivet av sockfan:

Tjena!

Efter mycket om och med fick jag ordning på mitt första custom loop-bygge. Men jag är lite tveksam huruvida pumpen faktiskt orkar med?

Som det ser ut nu för att få det hyfsat estetiskt med tubing(soft) så fick det bli den här ordningen:
res->pump->cpu->gpu->360 rad (botten)->360rad (top)->res

Pumpen i fråga är en phobya DC12-260 (länk)

360rad
gpu block
cpu block

Min tanke är att eftersom temperaturen på vattnet ligger runt 30-33grader efter några timmars spelande, att pumpen inte orkar putta runt vattnet tillräckligt fort eller är jag helt ute och cyklar? Har förövrigt en rumstemperatur på ca 20grader.

Kan tillägga att jag har klockat cpun, 4670k (4,5GHz@1,29V), runt 70 grader i prime95 och runt 40 idle.

Insåg nu att det blev ganska mycket information men jag tror jag har fått med det mesta som är relevant, så jag hoppas nån med mer erfarenhet gällande custom loops kan vägleda mig lite.

Kort sagt, tjänar jag något på att byta pump till förslagsvis revo D5?

Jag kör med exakt likadan pump och jag kyler Cpu (Ryzen 5 1500x) och Gpu (Rx580) dock har jag bara en 240mm rad + 140mm rad.

Jag kör res -> pump -> 240 rad -> cpu -> 140 rad -> gpu -> res

Idle
Cpu: ca 23
Gpu: ca 28

Load
Cpu: ca 45
Gpu: ca 37

Dock har jag fått ställa ned hastigheten på pumpen från 12V till 6.9V med R5:ans inbyggda fläktkontroll, då den surrar som fan i 12V.

Den verkar ju göra sitt jobb och ska klara 2.6 meter vattenpelare, medan den du tänker köpa klarar 3.9 meter vattenpelare, H-max värdet alltså. EK D5 pumpen ger högre flöde och bör kyla bättre.

Jag tänker dock byta ut min till en https://www.inet.se/produkt/5331439/ek-xtop-revo-d5-pwm-ink-p... p.g.a. surrandet, det hörs även ett svagt surr vid 6.9V.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en DDC pump. Kunde inte vara nöjdare! Hörs knappt och pumpar åå bra ändå (inte på full fräs då såklart). Körs med en 360, 240 cpu, GPU och en Aquaero 5 som också är vattenkyld.

https://www.swiftech.com/mcp35x12vdcpump.aspx

Köptes på. Coolerkit (eller om det va coolingstuff..). Men mer eller mindre alla DDC pumpar är samma I grund och botten, kan vara olika toppar och med eller utan pwm. Min är pwm.

Edit; korrigerade auto correct på namn

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Jag kör med exakt likadan pump och jag kyler Cpu (Ryzen 5 1500x) och Gpu (Rx580) dock har jag bara en 240mm rad + 140mm rad.

Jag kör res -> pump -> 240 rad -> cpu -> 140 rad -> gpu -> res

Idle
Cpu: ca 23
Gpu: ca 28

Load
Cpu: ca 45
Gpu: ca 37

Dock har jag fått ställa ned hastigheten på pumpen från 12V till 6.9V med R5:ans inbyggda fläktkontroll, då den surrar som fan i 12V.

Den verkar ju göra sitt jobb och ska klara 2.6 meter vattenpelare, medan den du tänker köpa klarar 3.9 meter vattenpelare, H-max värdet alltså. EK D5 pumpen ger högre flöde och bör kyla bättre.

Jag tänker dock byta ut min till en https://www.inet.se/produkt/5331439/ek-xtop-revo-d5-pwm-ink-p... p.g.a. surrandet, det hörs även ett svagt surr vid 6.9V.

Dina temperaturer ser ju väldigt mycket trevligare ut! Har du klockat eller kör du stock? Har du nån koll på vad ditt vatten har för temperatur? I specifikationen på pumpen står det "Max. System temperature: 35°C" vilket jag är väldigt nära emellanåt och är lite nojig över. D5 är ju garanterat bättre på alla sätt och vis, men frågan är om det är tillräckligt för att motivera ett köp

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Skrivet av sockfan:

Dina temperaturer ser ju väldigt mycket trevligare ut! Har du klockat eller kör du stock? Har du nån koll på vad ditt vatten har för temperatur? I specifikationen på pumpen står det "Max. System temperature: 35°C" vilket jag är väldigt nära emellanåt och är lite nojig över. D5 är ju garanterat bättre på alla sätt och vis, men frågan är om det är tillräckligt för att motivera ett köp

Cpun är oklockad, men kör auto-överklock och XFR, så den går ofta i 3.9GHz med ca 1.4V i spänning.
Gpun är klockad från Core 1411 till 1515 och Mem 1750 till 1875

Har faktiskt ingen aning om vad jag har för temp på vattnet, då jag inte har någon avläsning. Missat att köpa och glömt bort.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Själv kör jag med en DDC pump. Kunde inte vara nöjdare! Hörs knappt och pumpar åå bra ändå (inte på full fräs då såklart). Körs med en 360, 240 cpu, GPU och en Aquaero 5 som också är vattenkyld.

https://www.swiftech.com/mcp35x12vdcpump.aspx

Köptes på. Cooler kitchen (eller om det va cooling stuff..). Men mer eller mindre alla DDC pumpar är samma I grund och botten, kan vara olika toppar och med eller utan pwm. Min är pwm.

MCP35X har jag förstått var eller är fortfarande(?) en väldigt populär pump, den nämns ofta i custom loop-trådar Dock verkar den inte sådär värst tillgänglig inom EU?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

MCP35X har jag förstått var eller är fortfarande(?) en väldigt populär pump, den nämns ofta i custom loop-trådar Dock verkar den inte sådär värst tillgänglig inom EU?

Just den varianten verkar inte vara så tillgänglig i EU längre. Men alla som säljer (EKWB, Swiftech etc) DDC pumpar är samma pump, rebrandad bara från Laing. Som skrevs så kan det vara olika toppar och/eller pwm eller ej. Men själva pumpen I sig är är samma! Och pump toppar är enkelt att byta själv om man vill det. T. Ex. Inet har en DDC med pwm från EKWB https://www.inet.se/produkt/5320383/ek-xtop-ddc-3-2-pwm-elite...
Något dyrare, men har även en utan "special topp" för ca 699.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

@sockfan: nu ska jag säga att jag aldrig byggt ihop ett vattenkylt system (än, jagar delar nu) men jag tror inte att du kommer få ut någon nämnvärd förbättring av att byta pump. Jag ska försöka förklara med ett exempel, siffrorna är enbart valda för att vara lätta att räkna med såhär tidigt på morgonen
Säg att det tar vattnet 5 s att gå ett varv i loopen, det spenderar totalt 2s i CPU- och GPU-blocken och 2 s i radiatorerna. Om du skaffar en starkare pump och därmed dubblerar hastigheten för vattnet så att det tar 2,5 s at gå ett varv i loopen så kommer vattnet spendera 1 s i CPU- och GPU-blocken och 1 s i radiatorerna. På 5 s hinner vattnet gå två varv i loopen och har då återigen spenderat lika mycket tid och de olika blocken som med den svagare pumpen. Med andra ord får du ingen högre kyleffekt på vattnets medeltemperatur av att förändra hastigheten (notera att jag inte pratar om kyleffekt på CPU eller GPU).
2 st 60mm 360 rads borde vad jag förstått vara mer än tillräckligt för att kyla 1 CPU och 1 GPU, därför undrar jag vad du har för fläktar, vilket varvtal de kör på och I vilken riktning du driver luften igenom dem, är det intag I botten och utblås i toppen?
Har du får ut luften ur radiatorerna eller låter det som att det skulle kunna vara luft kvar där när du kör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

@sockfan: nu ska jag säga att jag aldrig byggt ihop ett vattenkylt system (än, jagar delar nu) men jag tror inte att du kommer få ut någon nämnvärd förbättring av att byta pump. Jag ska försöka förklara med ett exempel, siffrorna är enbart valda för att vara lätta att räkna med såhär tidigt på morgonen
Säg att det tar vattnet 5 s att gå ett varv i loopen, det spenderar totalt 2s i CPU- och GPU-blocken och 2 s i radiatorerna. Om du skaffar en starkare pump och därmed dubblerar hastigheten för vattnet så att det tar 2,5 s at gå ett varv i loopen så kommer vattnet spendera 1 s i CPU- och GPU-blocken och 1 s i radiatorerna. På 5 s hinner vattnet gå två varv i loopen och har då återigen spenderat lika mycket tid och de olika blocken som med den svagare pumpen. Med andra ord får du ingen högre kyleffekt på vattnets medeltemperatur av att förändra hastigheten (notera att jag inte pratar om kyleffekt på CPU eller GPU).
2 st 60mm 360 rads borde vad jag förstått vara mer än tillräckligt för att kyla 1 CPU och 1 GPU, därför undrar jag vad du har för fläktar, vilket varvtal de kör på och I vilken riktning du driver luften igenom dem, är det intag I botten och utblås i toppen?
Har du får ut luften ur radiatorerna eller låter det som att det skulle kunna vara luft kvar där när du kör?

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju helt logiskt det du säger att ny pump bara puttar runt vattnet snabbare utan att påverka kylförmågan på vattnet i sig. Jag ville överdriva radiatorytan för att kunna köra fläktarna på så låga varv som möjligt. Men nu behöver fläktarna varva upp 50-75% för att hålla vattnets temperatur i någorlunda schack.

Som det ser ut nu kör jag push/pull på båda. Utblås i toppen men även utblås i botten, insug i fronten och insug i bak av den anledningen att jag har läst att man helst ska ha utblås i radiatorerna(även om det känns lite udda att ha utblås i botten). Så jag blåser ut mer luft än vad jag får in. Frågan är om det gör stor skillnad att sätta botten som insug, bak som utblås, toppen som utblås och fronten som insug?

Det är förövrigt ett phanteks enthoo primo så det är ju inte trångt på något sätt. Eftersom det blev 12 fläktar till radiatorerna så körde jag på dessa till radiatorerna och 2 i fronten och 1 i bak med dessa. Fläktarna styr jag med phanteks pwm-hub.

I den undre radiatorn kan jag inte höra att det finns någon luft kvar när jag lutar chassit, men däremot är det lite luft kvar i den övre, som fastnar tack vare att jag har en lite längre 90 graders vinkel som går tillbaka till reservoaren. Byta den 90 graders vinkeln så jag får ur all luft ur radiatorn och byta botten till insug och utblås i bak kanske är det jag ska prova innan jag köper nåt nytt?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

pröva köra insug i botten och fronten, utblås i toppen och bak som du säger, tycker det låter skumt att då får så höga temperaturer med så pass kapabla radiatorer.

Permalänk

Köp ingen skräp-pump nu. Satsa på nedan pump (ar) som funnits i massa år, är testade miljoner gånger och är helt enkelt de bästa som finns. Pumpen jag har tuffar på efter 7 (!) år utan problem. Är en pwm så den justerar hastighet precis som en vanlig fläkt efter temperatur.

Man brukar säga, har du plats ta en D5, har du inte plats, ta en DDC (naturligtvis med PWM).
D5 har högre flödeshastighet, och DDC har ofta lite högre tryck. Flödeshastighet är alltid bättre, tryck kommer på andra plats (och behövs egentligen inte om du inte har en monster-loop med massa raddar och block).

D5:
https://www.coolerkit.se/shop/ekwb-ek-xtop-revo-6442p.html

DDC:
https://www.coolerkit.se/shop/ekwb-ek-xtop-ddc-6621p.html

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

pröva köra insug i botten och fronten, utblås i toppen och bak som du säger, tycker det låter skumt att då får så höga temperaturer med så pass kapabla radiatorer.

Verkar som om att det fungerar bättre, insug i botten, insug i fronten, utblås i toppen och utblås i bak. Tog bort lite vinklade fittings som suttit av rent estetiska skäl. Efter lite trixande med fläktkurvan kan jag ha dem på 50% med idle temps på runt 35 grader för processorn och 30 grader för gpu vilket är helt okej. Återstår att se vad vattnets temperatur stannar på efter några timmars spelande, återkommer med det

Skrivet av Bad Habit:

Köp ingen skräp-pump nu. Satsa på nedan pump (ar) som funnits i massa år, är testade miljoner gånger och är helt enkelt de bästa som finns. Pumpen jag har tuffar på efter 7 (!) år utan problem. Är en pwm så den justerar hastighet precis som en vanlig fläkt efter temperatur.

Man brukar säga, har du plats ta en D5, har du inte plats, ta en DDC (naturligtvis med PWM).
D5 har högre flödeshastighet, och DDC har ofta lite högre tryck. Flödeshastighet är alltid bättre, tryck kommer på andra plats (och behövs egentligen inte om du inte har en monster-loop med massa raddar och block).

D5:
https://www.coolerkit.se/shop/ekwb-ek-xtop-revo-6442p.html

DDC:
https://www.coolerkit.se/shop/ekwb-ek-xtop-ddc-6621p.html

Jag var väldigt inne på ny pump till en början, men samtidigt har det här kalaset kostat betydligt mer än vad jag trodde från början, så av ren snålhet hade det varit skönt att slippa byta ut pumpen men ändå få det att fungera med okej temperaturer Men om det blir en ny pump framöver blir det absolut en D5!

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Skrivet av sockfan:

Verkar som om att det fungerar bättre, insug i botten, insug i fronten, utblås i toppen och utblås i bak. Tog bort lite vinklade fittings som suttit av rent estetiska skäl. Efter lite trixande med fläktkurvan kan jag ha dem på 50% med idle temps på runt 35 grader för processorn och 30 grader för gpu vilket är helt okej. Återstår att se vad vattnets temperatur stannar på efter några timmars spelande, återkommer med det

Jag var väldigt inne på ny pump till en början, men samtidigt har det här kalaset kostat betydligt mer än vad jag trodde från början, så av ren snålhet hade det varit skönt att slippa byta ut pumpen men ändå få det att fungera med okej temperaturer Men om det blir en ny pump framöver blir det absolut en D5!

Jag köpte en D5, den som är i länken och efter att ha ställt in i bios, att den ska gå i ca 800 rpm, så håller cpu max 48 grader och gpu 40 grader. Pumpen är helt tyst.

Att vattenkylning kan bli dyrt stämmer rätt bra. Jag köpte ett EK-Kit S240 för 2000:- och tänkte att jag skulle kyla grafikkortet med. Efter att ha köpt kylblock till GPU, extra radiator på 140mm, slang och en massa anslutningar, samt nya pumpar och reservoarer, då en del felat, så är man uppe i ca 8300:- nu.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Skrivet av mmarks:

@sockfan: nu ska jag säga att jag aldrig byggt ihop ett vattenkylt system (än, jagar delar nu) men jag tror inte att du kommer få ut någon nämnvärd förbättring av att byta pump. Jag ska försöka förklara med ett exempel, siffrorna är enbart valda för att vara lätta att räkna med såhär tidigt på morgonen
Säg att det tar vattnet 5 s att gå ett varv i loopen, det spenderar totalt 2s i CPU- och GPU-blocken och 2 s i radiatorerna. Om du skaffar en starkare pump och därmed dubblerar hastigheten för vattnet så att det tar 2,5 s at gå ett varv i loopen så kommer vattnet spendera 1 s i CPU- och GPU-blocken och 1 s i radiatorerna. På 5 s hinner vattnet gå två varv i loopen och har då återigen spenderat lika mycket tid och de olika blocken som med den svagare pumpen. Med andra ord får du ingen högre kyleffekt på vattnets medeltemperatur av att förändra hastigheten (notera att jag inte pratar om kyleffekt på CPU eller GPU).
2 st 60mm 360 rads borde vad jag förstått vara mer än tillräckligt för att kyla 1 CPU och 1 GPU, därför undrar jag vad du har för fläktar, vilket varvtal de kör på och I vilken riktning du driver luften igenom dem, är det intag I botten och utblås i toppen?
Har du får ut luften ur radiatorerna eller låter det som att det skulle kunna vara luft kvar där när du kör?

Skickades från m.sweclockers.com

@mmarks har förstås helt rätt. En kraftigare pump jämnar bara ut temperaturen men medel vatten temperaturen ändras inte. En kraftig pump ökar oftast temperaturen något eftersom energin som driver pumpen blir värme som viss del hamnar i vattnet.

Jag kör enligt signaturen med en stor tjock 3x140 rad med en mindre pump DC12-220 som jag bara kör på 5v.
DC12-260 låter nog en hel del. En viktig sak är att förhindra att pumpvibrationer når chassiet. Jag har min pump hängandes i resårband och relativ långa slangar från/till pumpen så att inte vibrationer kan gå den vägen.

D5 lär vara tyst och bra (på lägre setting) men fysiskt ganska stor.

DDC tycker jag vibrerar alldeles för mycket. Min lät en hel del men jag kanske fick ett dåligt exemplar.

Jag kanske kör på luft vid nästa bygge eftersom ny GFX kort är så strömsnåla.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Flödet gör nästintill ingenting på tempsen. Det är hur bra man sänker temps när vattnet går igenom radsen, vilket i sin tur handlar om hur bra radsen och fläktarna är. Samt hur man placerat dem givetvis. Köra fläktar på 300rpm vs 1200rpm ger mycket mer tempskillnad än att köra en pump på 300rpm vs 1200 rpm.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Flödet gör nästintill ingenting på tempsen. Det är hur bra man sänker temps när vattnet går igenom radsen, vilket i sin tur handlar om hur bra radsen och fläktarna är. Samt hur man placerat dem givetvis. Köra fläktar på 300rpm vs 1200rpm ger mycket mer tempskillnad än att köra en pump på 300rpm vs 1200 rpm.

Då var det med andra ord inte så värst lyckat att dumsnåla gällande fläktarna. Var helt insnöad på att jag skulle köra push/pull därav 12 premiumfläktar kändes sådär lockande rent prismässigt. Är Vardar fläktarna fortfarande det bästa möjliga till radiatorer eller har det kommit fler bra/bättre alternativ?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48