Permalänk
Medlem

32 bitars NAS?

Prövar väl lyckan här också om nån vet....

Jag har en gammal pc som jag tänkte använda till nåt matnyttigt.
Bara 1gb ram (men dom flesta raid nasarna verkar inte ha mer heller).

Har provat Nas4Free, men får inte riktigt till det. Den har börjat bråka om diskfel, mycket möjligt då vi talar om gamla ide diskar som har används.
Men det skumma är att t ex dom olika verktygen i Hirens boot dvd hittar inget fel i diskarna, diskarna har fungerat 100% med windows och ubuntu osv...
Det enda jag kommit fram är att FreeBSD som ju nas4free baseras på är väldigt kinkig med diskar.

Jag får svaret av alla att köpa en ny server, nya diskar osv osv....

Men mitt syfte är inte att ha den som proimär backup server.
Mitt syfte är inte heller att köra multimedia, spelserver o sånt.
Så känns lite overkill köpa en nas för 20k???

De jag vill ha då, någorlunda enkel gränsnitt och helst gui då jag är hopplös med terminalen....
Dock använder jag Ubuntu 16.4 i min huvuddator och det är ju givetvis en 64bit : )
Är lite allergisk mot Windows men även mot rent textbaserat, vill ha helt enkelt nåt mitt i mellan!

Tjänster

Torrents
Samba
FTP

Tacksam för hjälp!
Ps. Jag hade någon sådan här på freenas ca 10år tillbaks i tiden som klarade detta på betydligt sämre dator prestanda än den datorn jag nu tänkt använda....har bara ej kvar den och hittar ej på nätet heller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte köpa en nas för 20k.
Visst, med mkt fritid kan du säkert få det du har att fungera hjälpligt men jag skulle köpt enklaste Qnap/Synology 2bay el 4bay och sedan kört på det ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Debian - "The Universal Operating System"
Finns för 32-bit arch. https://cdimage.debian.org/debian-cd/current/i386/bt-cd/
Du kan skippa GUI om du vill (Netinstall ISO) https://www.youtube.com/watch?v=JOGSupJury4

-Använd sedan mdadm mjukvaru-RAID för diskarna.
Borde inte vara några större problem att få det att fungera.
Kan slänga upp en guide för det i tråden om du vill.

Däremot lär de flesta nyckelfärdiga NAS-lösningar idag utgå från att dina komponenter är nyare än 2006 d.v.s. -förutsätter att stöd för 64-bit finns.

Edit: Finns GUI-lösningar om man vill, dock lär man hålla sig väldigt "lightweight" med endast 1GB RAM.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr inte som 32bit.
https://www.openmediavault.org/?s=32bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Du behöver ju inte köpa en nas för 20k.
Visst, med mkt fritid kan du säkert få det du har att fungera hjälpligt men jag skulle köpt enklaste Qnap/Synology 2bay el 4bay och sedan kört på det ist.

Nä absolut inte.
Men om jag tänkt satsa pengar så vill jag ha lite mer...

Har ju haft funderingen köpa nåt och köra allt på den.
Backup fildelning etc....

Men vad jag förstått är dom flesta billigare nasar begränsade.
Går ej byta hårddisk själv, begränsade till vissa OS, kräver registreringar, deras egen programvara (som sedan bråkar med allt som inte är Windows, Mac, IOS och Android) etc etc...

Nu vet jag ej hur synology är, men läste om WD Cloud en sån recension att den krävde internetanslutning och en speciell programvara för att komma åt hårddiskarna, som gjort för FBI och CIA så de kan snoka enkelt.
Kan ju då lika gärna gå över till helt molnbaserat som t ex google drive.

En 4 bay nas skulle ju vara ideal annars, ha typ 2st 10TB och sen ett par mindre diskar som man använder till allt skräp och torrents mm som sliter på hårddiskar!
Kraschar torrents hårddisken har man ju de man vill spara på 2 andra diskar.

Har sett att det finns NAS som tom hårddiskar medföljer, men ser att folk just gnäller på ovanstående saker.
Köper jag större disk kan jag ju slänga in dom till gammal dator också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Prövar väl lyckan här också om nån vet....

Jag har en gammal pc som jag tänkte använda till nåt matnyttigt.
Bara 1gb ram (men dom flesta raid nasarna verkar inte ha mer heller).

Har provat Nas4Free, men får inte riktigt till det. Den har börjat bråka om diskfel, mycket möjligt då vi talar om gamla ide diskar som har används.
Men det skumma är att t ex dom olika verktygen i Hirens boot dvd hittar inget fel i diskarna, diskarna har fungerat 100% med windows och ubuntu osv...
Det enda jag kommit fram är att FreeBSD som ju nas4free baseras på är väldigt kinkig med diskar.

Jag får svaret av alla att köpa en ny server, nya diskar osv osv....

Men mitt syfte är inte att ha den som proimär backup server.
Mitt syfte är inte heller att köra multimedia, spelserver o sånt.
Så känns lite overkill köpa en nas för 20k???

De jag vill ha då, någorlunda enkel gränsnitt och helst gui då jag är hopplös med terminalen....
Dock använder jag Ubuntu 16.4 i min huvuddator och det är ju givetvis en 64bit : )
Är lite allergisk mot Windows men även mot rent textbaserat, vill ha helt enkelt nåt mitt i mellan!

Tjänster

Torrents
Samba
FTP

Tacksam för hjälp!
Ps. Jag hade någon sådan här på freenas ca 10år tillbaks i tiden som klarade detta på betydligt sämre dator prestanda än den datorn jag nu tänkt använda....har bara ej kvar den och hittar ej på nätet heller.

FreeNAS kör uteslutande ZFS nu för tiden. ZFS är najs men en gris när det gäller RAM. Dock ger det dig också prestanda i utbyte. Du behöver minst 8 GB RAM för att ens försöka ge dig på FreeNAS och ZFS.

nas4free kan fortfarande köra UFS, men de rekommenderar ändå minst 2-4 GB RAM för att undvika att swappa.

Du kan testa hitta en gammal release av FreeNAS 0.7 eller OpenMediaVault som har stöd för 32-bitars och klarar sig med extremt lite RAM.

1 GB RAM är verkligen extremt lite för alla färdiga NAS-distributioner jag känner till. Går inte riktigt att jämföra med enkla och relativt billiga 2-disk-kabinett för konsumentbruk. Du kanske behöver installera en minimal distribution själv, med någon form av volymhantering för dina diskar, och administrera via konsolen.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Debian - "The Universal Operating System"
Finns för 32-bit arch. https://cdimage.debian.org/debian-cd/current/i386/bt-cd/
Du kan skippa GUI om du vill (Netinstall ISO) https://www.youtube.com/watch?v=JOGSupJury4

-Använd sedan mdadm mjukvaru-RAID för diskarna.
Borde inte vara några större problem att få det att fungera.
Kan slänga upp en guide för det i tråden om du vill.

Däremot lär de flesta nyckelfärdiga NAS-lösningar idag utgå från att dina komponenter är nyare än 2006 d.v.s. -förutsätter att stöd för 64-bit finns.

Edit: Finns GUI-lösningar om man vill, dock lär man hålla sig väldigt "lightweight" med endast 1GB RAM.

Tusen tack!
Är hemma nu och tankar torrenten med raketfart, så snart blir det o bränna dvd.
Återkommer när jag hunnit testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

FreeNAS kör uteslutande ZFS nu för tiden. ZFS är najs men en gris när det gäller RAM. Dock ger det dig också prestanda i utbyte. Du behöver minst 8 GB RAM för att ens försöka ge dig på FreeNAS och ZFS.

nas4free kan fortfarande köra UFS, men de rekommenderar ändå minst 2-4 GB RAM för att undvika att swappa.

Du kan testa hitta en gammal release av FreeNAS 0.7 eller OpenMediaVault som har stöd för 32-bitars och klarar sig med extremt lite RAM.

1 GB RAM är verkligen extremt lite för alla färdiga NAS-distributioner jag känner till. Går inte riktigt att jämföra med enkla och relativt billiga 2-disk-kabinett för konsumentbruk. Du kanske behöver installera en minimal distribution själv, med någon form av volymhantering för dina diskar, och administrera via konsolen.

Stämmer att 1 gb är inte mycket i dagens läge (har ju 24 gig ram i min laptop tex), men samtidigt är varken ftp, torrent och nätverk dagens uppfinningar.
Då jag nu inte är intresserad köra backup o sånt på denna maskinen.

Tänkte mest experimentera med gammal hårdvara och gamla diskar t ex använda till torrents än att plåga den nya ssd disken

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Jag kör en Qnap för backup men det går att köra det mesta på den utan större begränsningar. Den kräver inte en massa skräp men givetvis körs deras egna QTS (linuxbaserat) men du kan ansluta vad för prylar som helst.
Skaffar man en x86-baserad nas så brukar det fylla de flesta behov, vill man köra virtualisering på dom i vettig hastighet så kostar det dock en slant.
TS-453A som jag kör med är jag extremt nöjd med för sitt ändamål.
Du kan testa deras gui via demo på deras sajt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ubuntu 16.04 finns ju även som 32-bit, både desktop och server. Med 1GB RAM skulle jag satsat på Ubuntu server och Webmin. Vad är det för hårdvara? Kanske går det att klämma i lite mer minne i burken?

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

Ubuntu 16.04 finns ju även som 32-bit, både desktop och server. Med 1GB RAM skulle jag satsat på Ubuntu server och Webmin. Vad är det för hårdvara? Kanske går det att klämma i lite mer minne i burken?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/HP_PAVILION_a367c_2012_06_18.jpg

Hp Pavilion a367

Tack för tipset, får testa nu vilket som lönar sig.
Ubuntu har jag ju i min bärbara och desktop versionen där fungerar ju galant efter lite uppgradering.
Dvs av gui hatar ju deras unity, lika rörig som windows 10...men älskar gnome, compiz etc som gör datorn mer lik mac och ordning o reda!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack!

Tack för alla tipsen.

Har nu suttit några timmar och bråkat!

Fick Debian installerat på samma usb minne på 2GB som jag använt till nas4free.
Fick spara lite på swappandet för att få space.

Sen tänkte jag att jag vill ha webmin.

Såklart får jag ej det fungera.
Fattas paket.

webmin säger på sin sida:
If Debian complains about missing dependencies, you can install them with the command :
apt-get install perl libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libpam-runtime libio-pty-perl apt-show-versions python

Men får ej det installerat
Läser o läser o söker, men hittar ingen lösning.

Tillslut kommer jag själv på att inne i
nano /etc/apt/sources.list deb

ska linjerna
deb http://ftp.us.debian.org/debian/ stretch main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ stretch/updates main contrib non-free

vara...

Nu går det installera
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get install perl libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libpam-runtime libio-pty-perl apt-show-versions python

Den härjar att paket måste repareras, gör det och vips webmin är igång!
------------------------------------------------------------------

Nästa sak blir raid

apt-get install mdadm

inne i webmin söker jag raid
"Linux raid"
Väljer mina 3 diskar...raidar dom och formaterar inne i raid.

Mountar till min hemma mapp.

-------------------------------------------------------

Märkte att webmin stödjer ej torrent.

Så gör jag så här:
https://www.youtube.com/watch?v=Dlm88viCrQ0&t=339s

Dvs installerar Transmission.

---------------------------------------------------------------

Nu är jag inte ens hemma, men tankar ner torrents 11MB/s till den gamla pc:n med mobilen

Nästa steg blir att få till Samba och en FTP server.

Hittils nöjd att jag kunde använda Raid och fick äntligen diskarna konfade rätt, det som aldrig gick i nas4free.

Permalänk
Medlem

Så här ser loaden ut för tillfället

System hostname debian.lan (127.0.1.1)
Operating system Debian Linux 9
Webmin version 1.870
Time on system Fri Jan 26 02:26:52 2018
Kernel and CPU Linux 4.9.0-4-686-pae on i686
Processor information AMD Athlon(tm) XP 3000+, 1 cores
System uptime 7 hours, 32 minutes
Running processes 121
CPU load averages 0.94 (1 min) 1.00 (5 mins) 0.76 (15 mins)
CPU usage 40% user, 28% kernel, 0% IO, 32% idle
Real memory 200.54 MB used, 1004.43 MB total
Virtual memory 0 bytes used, 380 MB total
Local disk space 30.33 GB used, 361.65 GB total

Verkar inte äta så mycket Ram minne....

Permalänk
Medlem

Det som jag kan tänka mig kan begränsa med 32-bitars CPU är att diskvolymerna som skapas mha RAID inte kan gå över 8 eller 16 TByte i storlek - man får inte bli förvånad om sådan 'tak' om man har > 4 st 4TB-diskar (JBOD/RAID0) eller mer än 2 st 8-TByte diskar (JBOD/RAID0) - att göra flera volymer går ofta bra men per filsystemvolym har tak på 8 eller 16 TB var.

Det är lätt att glömma bort sådant då vi har haft 64Bit-CPU:er ganska länge och inte känt av dyliga begränsningar med vare sig max 4 GB i RAM eller filsystembegränsningar i typ 8 eller 16 TB-storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det som jag kan tänka mig kan begränsa med 32-bitars CPU är att diskvolymerna som skapas mha RAID inte kan gå över 8 eller 16 TByte i storlek - man får inte bli förvånad om sådan 'tak' om man har > 4 st 4TB-diskar (JBOD/RAID0) eller mer än 2 st 8-TByte diskar (JBOD/RAID0) - att göra flera volymer går ofta bra men per filsystemvolym har tak på 8 eller 16 TB var.

Det är lätt att glömma bort sådant då vi har haft 64Bit-CPU:er ganska länge och inte känt av dyliga begränsningar med vare sig max 4 GB i RAM eller filsystembegränsningar i typ 8 eller 16 TB-storlek.

Absolut, 32bit tillhör ju det förflutna

Min tanke var mest ha saker på hemmabruk och leka lite med skrot.
Återvinning i högsta grad

Har nu inne 2x 160gb ide.
1 x 80 gb ata.

Helt värdelösa diskar jag vet.
Men har raidat dem och kör nu mest för att seeda lite torrents.

Helt okej till det syftet och har nu rullat i ett 1 vecka utan problem.

Jag vet också att det drar ström, men har det i ett rum där jag stängt av elementet.
win - win, har ju direkt el som uppvärmning.
Dock trodde jag den gamla pc skulle värma mer

Blir intressant att se när diskarna börjar faila.
Är ju gamla standard diskar som har används tidigare en hel del då dom varit systemdiskar.
Men o andra sidan var det väl kanske mer kvalite förr i tiden (som med usb minnen o minneskort)

Nästa diskoffer blir en 320gb ide och en 256gb sata
Diskar som dessutom knappt ens använts.
Så om inte nån annan hårdvara kraschar lär det väl fungera ett tag.

När jag investerar i en riktig NAS får det bli en med minst 3 diskar.
2 som jag använder som privat o backup dvs den ena image.
1 mindre o billigare disk till torrents och annat som sliter diskar.
Man får ju idag 1-2 Tb ganska överkomligt pris medans 4+Tb kostar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Debian - "The Universal Operating System"
Finns för 32-bit arch. https://cdimage.debian.org/debian-cd/current/i386/bt-cd/
Du kan skippa GUI om du vill (Netinstall ISO) https://www.youtube.com/watch?v=JOGSupJury4

-Använd sedan mdadm mjukvaru-RAID för diskarna.
Borde inte vara några större problem att få det att fungera.
Kan slänga upp en guide för det i tråden om du vill.

Däremot lär de flesta nyckelfärdiga NAS-lösningar idag utgå från att dina komponenter är nyare än 2006 d.v.s. -förutsätter att stöd för 64-bit finns.

Edit: Finns GUI-lösningar om man vill, dock lär man hålla sig väldigt "lightweight" med endast 1GB RAM.

Har fastnat på en sak nu.
Handlar om rättigheter.

Har installerat
Webmin

Permalänk
Medlem

Har fastnat på en sak nu.
Handlar om rättigheter.

Har installerat
Webmin som vissa tycker är så lättarbetad!

Har själv börjat tvivla på det då vissa saker tycks vara mindre komplicerat via ssh o kommandon.

Hursom innan jag börjar experimentera mer o krascha allt.

Problem nr1. Jag får till samba och med mycket om och men kan jag logga in anonymt via en annan dator.
Datorn får dock inte skriv och raderingsrättigheter. Även om jag försökt tilldela detta via webmin.
Kan inte heller logga in som varken root eller mitt användarnamn som jag skapat i debian servern.

Problem nr2, fick ftp servern att fungera som kanon!
Loggar bara in som den där debian användaren och lösenord så är jag inne.
Kan ladda upp filer via den vägen utan problem.

Hade en torrent på min huvuddator som var laddat till ca 50%, gick ftpa filerna till servern, men nu säger Transmission på servern
"Error Permission Denied ..........."

Finns det något enkelt sätt göra att alla ska ha rätt skriva, läsa, radera från dom raidade hårddiskarna?

Om jag lägger in en helt ny torrent så är det inga som helst problem för transmission börja tanka ner!
Så Transmission har ju rätt skriva till disken, kan även radera hela torrent med filer o allt som är tankade i debians transmission.
Men tycks nu blivit nån skrivskydd eller har helt enkelt mappen jag laddade upp fått rättigheterna från min laptop? (Använder Ubuntu 16.4 där).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kisumisu:

Absolut, 32bit tillhör ju det förflutna

Min tanke var mest ha saker på hemmabruk och leka lite med skrot.
Återvinning i högsta grad

Har nu inne 2x 160gb ide.
1 x 80 gb ata.

Helt värdelösa diskar jag vet.
Men har raidat dem och kör nu mest för att seeda lite torrents.

Helt okej till det syftet och har nu rullat i ett 1 vecka utan problem.

Jag vet också att det drar ström, men har det i ett rum där jag stängt av elementet.
win - win, har ju direkt el som uppvärmning.
Dock trodde jag den gamla pc skulle värma mer

Blir intressant att se när diskarna börjar faila.
Är ju gamla standard diskar som har används tidigare en hel del då dom varit systemdiskar.
Men o andra sidan var det väl kanske mer kvalite förr i tiden (som med usb minnen o minneskort)

Nästa diskoffer blir en 320gb ide och en 256gb sata
Diskar som dessutom knappt ens använts.
Så om inte nån annan hårdvara kraschar lär det väl fungera ett tag.

När jag investerar i en riktig NAS får det bli en med minst 3 diskar.
2 som jag använder som privat o backup dvs den ena image.
1 mindre o billigare disk till torrents och annat som sliter diskar.
Man får ju idag 1-2 Tb ganska överkomligt pris medans 4+Tb kostar en del.

Diskar brukar sällan faila av 24/7 drift, för seeding av torrents är ju mera läsa än skriva. Värmeutvecklingen brukar inte heller vara problem för torrents, processorn brukar enbart svettas vid initieringen av en torrent åtminstone om det är en svag modell. Bra NAS modeller ifrån AsusTor/Synology och QNAP som kan leverera kostar minst det 4 dubbla mot en hemmaserver.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kisumisu:

Hade en torrent på min huvuddator som var laddat till ca 50%, gick ftpa filerna till servern, men nu säger Transmission på servern
"Error Permission Denied ..........."

Markera torrenten och välj Verify Local Data(ctrl+v) , får du samma problem?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Markera torrenten och välj Verify Local Data(ctrl+v) , får du samma problem?

Tyvärr samma problem.
Vet att det går och ska gå flytta torrents på det sättet. Men fungerar ej nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Diskar brukar sällan faila av 24/7 drift, för seeding av torrents är ju mera läsa än skriva. Värmeutvecklingen brukar inte heller vara problem för torrents, processorn brukar enbart svettas vid initieringen av en torrent åtminstone om det är en svag modell. Bra NAS modeller ifrån AsusTor/Synology och QNAP som kan leverera kostar minst det 4 dubbla mot en hemmaserver.

Precis det jag tänkte också.
Dom Nasar som är till hemmbruk har oftast inte mer ram eller kapacitet än min gamla dator. Bortsett från hårddiskutrymme då...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kisumisu:

Tyvärr samma problem.
Vet att det går och ska gå flytta torrents på det sättet. Men fungerar ej nu.

Låter som permission problem i själva servermjukvaran.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Låter som permission problem i själva servermjukvaran.

Gick in med webmin filhanterare som kommer överallt.

Så står det
Ownership deivid:deivid
Vilket är Debian serverns användare....så verkar ha blivit den som äger filerna.

På de jag tankat med Transmission står det
debian-transmission:debian-transmission

Det roligt när man kan ha olika användare etc etc, men blir komplicerat när man ska använda sakerna för hemmabruk.
I mitt interna nätverk vill jag att alla ska ha rätt....mot internet är det ju såklart en annan historia....

Försökte i webmin filhanterare helt enkelt byta användare.
Men den gnäller att det finns ingen grupp som heter debian-transmission

Har en känsla av att jag måste skapa någon gemensam grupp och ägare till samba, transmission och ftp?
Ge den gruppen alla rättigheter till hårddiskarna.
Men vad är lättaste vägen att gå?

Som på t ex Samba servern verkar det finnas oändligt med inställningar.
Alla guider jag sett är så måna om att man ska ha password hit o dit.

Permalänk
Avstängd

@kisumisu: När jag hade det problemet på min Synology nas så var det att användaren saknade "permissions" till programmet. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer specifikt då jag inte är hemma på Debian.

Blir det att jag bygger en egen Custom NAS i framtiden så kommer det bli Xpenology för min del.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@kisumisu: När jag hade det problemet på min Synology nas så var det att användaren saknade "permissions" till programmet. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer specifikt då jag inte är hemma på Debian.

Blir det att jag bygger en egen Custom NAS i framtiden så kommer det bli Xpenology för min del.

Ja måste vara nåt sådant.
Ska kolla och leka lite.
Ska först göra en image kopia av det här så man slipper ominstallera allt ifall man råkar göra nåt dumt.

Tack för din hjälp och snabba svar!

Permalänk
Avstängd

@kisumisu: Hoppas du får till det. Kan även vara värt att kolla på XPenology, vilket har ett lättare GUI och bygger på Synology´s DSM.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Du kan ju ge alla användare/grupper Read-Write-Execute rättigheter till alla filer på diskarna om genom att logga på servern och göra som i diskussionstråden nedan:

https://superuser.com/questions/126073/chmod-to-allow-read-and-write-permissions-for-directory#126076

Det bör dock tilläggas att man skall vara försiktig när det kommer till att pyssla med rättigheter om man inte har bra koll på det.
Det är absolut rekommenderat att man läser på lite innan så man vet vad det rör sig om samt att man inte tillämpar det för lättvindigt på servrar som är exponerade mot nätet.

Filrättigheter kan vara ett mög då *nix operativsystem och Samba inte alls har samma gemensamma system för det.
Det kan därför innebära mycket pyssel om man vill få det till att fungera önskvärt.

Själv brukar jag köra på lathetsprincipen och nyttja SFTP/SSH för filöverföringar, istället för ge mig in och grotta med Samba.
Om man vill mappa enheter till Windows klienter kan man använda program t.ex: (Beroende på användningsområde)
http://www.freesshd.com/?ctt=download
https://filezilla-project.org/download.php?type=client
http://netdrive.net/

För torrentfilerna verkar det som att du enbart behöver byta ägandeskap på filerna. Det borde Webmin kunna göra, annars kan man enkelt göra det via terminalen över SSH eller direkt på servern.

sudo chown <ägare>:<grupp> <fil>

ex.

sudo chown krigelkorren:transmission ubuntu_server16.04LTS.iso

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.