”Försöker återställa installationen”-meddelande win10 kommer inte vidare

Permalänk
Medlem

”Försöker återställa installationen”-meddelande win10 kommer inte vidare

Hej!

Har en HP pavilion, får upp ett meddelande ”Försöker återställa installationen...” som snabbt ändras till ”Återställer den tidigare versionen av Windows” i några sekunder och därefter dyker HP-loggan upp och detta går runt i en cirkel så den kommer ingenvart.

Kan inte datorer särskilt bra. Har i en tidigare tråd läst att man genom att ladda ner win10 på ett USB från Microsofts egen hemsida kan göra en ominstallation. Har gjort en USB (på en Mac) som ska vara bootable. Hur jag än gör verkar jag dock inte kunna välja att datorn ska starta med USB.

Varit inne i Boot device options. Testat ”Boot from EFI file” men får upp ”no volume label”, tryckt enter och kommit tillbaka till ”försöker återställa installationen”-meddelandena.

Varit inne i BIOS Setup. Försökt välja ”USB Disketter on key/USB Hard disk” men det verkar inte gå att välja alternativt räcker det med att stå och markera den raden och därefter spara (?) ...hur som helst har det inte fungerat, uppenbarligen.

Försökt komma till återställningsmiljön men det vill den inte heller.

Någon som vet hur man går tillväga för att få den att starta med USB eller vad jag gör för fel? Använder ett USB 3.0. Läst på forum att det kan vara felet. Ska prova 2.0 men har inte set hemma nu. Någon med andra förslag?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Prova att hålla nere shift och starta om, så ska du få upp en meny där du kan göra en återställning.
Prova annars att återställa till fabriksinställningar via F11 vid start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Prova att hålla nere shift och starta om, så ska du få upp en meny där du kan göra en återställning.
Prova annars att återställa till fabriksinställningar via F11 vid start.

Shift-metoden funkar inte då jag inte kommer in i Windows alls.

Även provat med F11 och får då upp ”Återställning - din dator behöver repareras” samt att jag behöver ett återställningsverktyg. Jag har en USB där jag laddat ner Windows 10 men det är där jag fastnat liksom..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Shiftmetoden startar före windows (https://support.microsoft.com/sv-se/help/12376/windows-10-sta...) - ta från inloggningsskärmen. Om inte F11 fungerar, har du nog tagit bort återställningspartitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Shiftmetoden startar före windows (https://support.microsoft.com/sv-se/help/12376/windows-10-sta...) - ta från inloggningsskärmen. Om inte F11 fungerar, har du nog tagit bort återställningspartitionen.

Kommer inte ens till inloggningsskärmen. Vi har inte tagit bort någon partition.

Skickades från m.sweclockers.com