Permalänk
Hedersmedlem

Färg på WASD - trevligt eller räligt?

Det verkar finnas en trend idag där man vill ge produkter mer av en "gamingprägel" genom att ha avvikande färg på WASD.

Detta kan vara på allt från en annars relativt sobert designad laptop med lite GPU-kraft under locket till lite mer påkostade tangentbord till mindre påkostade sådana.

Såg ett tangentbord i "billigt skräp"-kategorin med olikfärgad WASD kopplad till en kassa-apparat i en matbutik (typ som Ica) utomlands några månader sedan. Tyckte att det var rätt skoj.

Själv så tycker jag att sådana där tangentbord är hemska. Och det verkar jag inte heller vara ensam om.

Att jag tycker att det är hemskt beror på att jag är vänsterhänt och spelar med PLÖÄ, och tycker att det är fånigt att tangentbordstillverkaren ska ha synpunkter på var jag ska sätta handen någonstans. (Finns så klart de som spelar med ESDF också.) Hade jag varit högerhänt kanske jag inte hade brytt mig lika mycket.

Trots allt så verkar ändå de smarta nissarna på marknadsavdelningarna på tangentbordstillverkare högt och lågt tro att sådant här faktiskt går hem i stugorna. Därför undrar jag, vad tycker ni här på forumet om detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Själv är jag inte så extremt hängiven spelare och jag kör mest GTA och racingspel men jag använder piltangenterna. Allt med utmärkta WASD går bort för mig personligen, jag tycker det är jättefult rent estetiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Oj. Sådär efter 22 röster är det bara en enda person som faktiskt gillar olikfärgad WASD. Det är färre än jag trodde (även om jag själv avskyr detta). Jag trodde ärligt talat att det skulle vara en i alla fall lite polariserande fråga, och att det skulle finnas fler som gillar detta med tanke på hur mycket sådant här finns på marknaden!

Undrar om det är mer gångbart utomlands eller i Asien där mycket av det här tillverkas. Kanske är hela den här "skandinavisk design"-mentaliteten som ofrivilligt visar sig här. Eller så kanske det är mer populärt bland folk i allmänhet till skillnad på folk på Sweclockers forumdel för tangentbord.

Eller det kanske är så att marknadsfolket räknar med att tillräckligt många inte bryr sig om detta, utan istället hoppas att det fungerar som en signal till konsument att "du kan spela på den här", så att man inte tror det är en tråkig företagslaptop med integrerad grafik som man köper.

Permalänk

Eftersom jag har ett tangentbord med LED så kan jag välja färg och plats som jag vill..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag inte ens använder WASD... ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Det är ju inte särskilt snyggt och det fyller nog egentligen ingen funktion heller, hur ofta behöver man tittar för att hitta WASD? Jag har röd färg på WASD på min nya Predator Helios 300 och det är första gången. De syns lite bättre och de har någon annan textur på. Valde datorn på andra grunder än detta och hade valt bort det om jag haft valet. Det stör mig dock inte nämnvärt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd

Personligen är jag mest intresserad av ett starkt och tåligt tangentbord som alltid fungerar, resten är väl mer en personlig smakfråga som sagt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett corsair k60 och fick med röda WASD med gummi-aktivt material på, det är inget jag skulle kräva, men de har en skön känsla, lite räfflade och ger lite bättre grepp. mest en gimmick, men rätt så skön gimmick

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls det är attraktivt. Precis som med RBG.

Visa signatur

CPU: i5 2500k @ 4.2GHz | GFX: Gtx 570 | MB: Asus P8P67 PRO v 3 | CHASSI: Corsair Obsidian 650D | RAM: Corsair Vengeance 8Gb CL8 | DISK: Corsair F60 @ 60GB | Kylning: Corsair H80

Permalänk
Medlem

Spelar då å då men använder inte WASD, använder piltangenterna. Bytar ut original keycapsen på mina t - bord.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seville57:

Spelar då å då men använder inte WASD, använder piltangenterna. Bytar ut original keycapsen på mina t - bord.

https://i.imgur.com/HWWjw2G.jpg

Härligt. Jag garvade när jag såg piltangenterna.

Permalänk
Medlem

Nej tack, en enhetlig färg på bordet tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser det väl som ett litet minus. Men kanske inte någon dealbreaker. Jag kollar på datorn i sin helhet samt prislappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Eftersom jag har ett tangentbord med LED så kan jag välja färg och plats som jag vill..

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan var alltså "Vad tycker du om avvikande färg på WASD på tangentbord?"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG