Flasha IBM m1015 / LSI 9240-8i till LSI 9211 IT

Permalänk
Skrivet av Bosendorfer:

Gott. Ska testa så fort jag får kortet levererat.

Har du fått ditt kort/hunnit testa det ännu?

Jag sitter och funderar på samma kort, qbtl på eBay hade en ny omgång 9240-8i kort till salu men tyvärr tog de slut innan jag hann märka det. Han har också några 9211-8i till ungefär samma pris. Undrar om det vore lika bra att skaffa ett sådant direkt? Är 9211 ett sämre kort än 9240? Fast jag antar man är tvungen att flasha 9211 till IT-mode också. Var du tvungen att flasha ditt 9240 eller fungerade det som HBA i Windows direkt?

Permalänk
Skrivet av johnzered:

Har du fått ditt kort/hunnit testa det ännu?

Jag sitter och funderar på samma kort, qbtl på eBay hade en ny omgång 9240-8i kort till salu men tyvärr tog de slut innan jag hann märka det. Han har också några 9211-8i till ungefär samma pris. Undrar om det vore lika bra att skaffa ett sådant direkt? Är 9211 ett sämre kort än 9240? Fast jag antar man är tvungen att flasha 9211 till IT-mode också. Var du tvungen att flasha ditt 9240 eller fungerade det som HBA i Windows direkt?

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men jag fick mitt kort och jag kunde av någon anledning inte boota windows med original FW på kortet. Jag flashade enligt instruktionerna längre upp i tråden och nu fungerar det kalas som rent HBA. Tyvärr rök mina vidare planer på att experimentera med Virtuella burkar då jag inte kunde mappa om kortet då jag saknade vt-d. Hade varit kul att testa en virtuell synology nas bredvid min WS2008R2.

Han jag köpte av hade färdigflashade kort också. Är det inte de som heter 9211? Jag kan ha fel. Kolla i hans ebay-butik. Han var snabb med mail osv. Erbjöd till och med support vid flashning, även om han skrev i annonsen att han inte gjorde det. Schyst helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Bosendorfer:

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men jag fick mitt kort och jag kunde av någon anledning inte boota windows med original FW på kortet. Jag flashade enligt instruktionerna längre upp i tråden och nu fungerar det kalas som rent HBA. Tyvärr rök mina vidare planer på att experimentera med Virtuella burkar då jag inte kunde mappa om kortet då jag saknade vt-d. Hade varit kul att testa en virtuell synology nas bredvid min WS2008R2.

Han jag köpte av hade färdigflashade kort också. Är det inte de som heter 9211? Jag kan ha fel. Kolla i hans ebay-butik. Han var snabb med mail osv. Erbjöd till och med support vid flashning, även om han skrev i annonsen att han inte gjorde det. Schyst helt enkelt.

Han verkar ha listat kortet pånytt nu: http://www.ebay.com/itm/New-LSI-MegaRAID-9240-8i-8ports-PCI-E... Visst är det samma säljare som du beställde från? Kom allt i LSI låda komplett med antistatisk påse å allt precis som i beskrivningen? Köpte du kablar också?

Funderade redan på om jag skulle köpa ett 9211 istället. Men det verkar vara lite sämre än 9240 kortet i vissa tester iallafall: http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Product-Roundup-Int...
Sedan har jag kommit fram till att man ändå är tvungen att flasha det till IT-mode och 9211 kortet verkar vara känsligare att flasha, här får man t.ex. inte starta om datorn mellan kommandona medan man skall göra det på 9240: http://brycv.com/blog/2012/flashing-it-firmware-to-lsi-sas921...

Orsaken att du inte kunde boota kanske har med detta att göra:
The M1015 in LSI9240 mode (as it comes shipped) cannot passthrough ‘Unconfigured Good’ drives to the OS, they have to be a Virtual Drive or a JBOD
http://www.servethehome.com/ibm-m1015-part-1-started-lsi-9220...
LSI9240 = default mode, only really useful feature this mode has is RAID1/ RAID 10, drives have to be set to JBOD (single) or RAID to be seen by OS, can be annoying when adding removing drives often.
http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/

Vilken virtualiseringsmijö hade du tänkt använda? I ESXi finns ju physical RDM (Raw Device Mapping), kanske finns någon motsvarighet i övriga Hypervisors också? Själva kontrollern är inte i passthrough till en VM men annars styrs väl det mesta från VM:en, så har jag förstått det iallafall. Kanske något att testa?

Hur som helst tack för hjälpen så här långt.

Permalänk
Skrivet av johnzered:

Han verkar ha listat kortet pånytt nu: http://www.ebay.com/itm/New-LSI-MegaRAID-9240-8i-8ports-PCI-E... Visst är det samma säljare som du beställde från? Kom allt i LSI låda komplett med antistatisk påse å allt precis som i beskrivningen? Köpte du kablar också?

Funderade redan på om jag skulle köpa ett 9211 istället. Men det verkar vara lite sämre än 9240 kortet i vissa tester iallafall: http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Product-Roundup-Int...
Sedan har jag kommit fram till att man ändå är tvungen att flasha det till IT-mode och 9211 kortet verkar vara känsligare att flasha, här får man t.ex. inte starta om datorn mellan kommandona medan man skall göra det på 9240: http://brycv.com/blog/2012/flashing-it-firmware-to-lsi-sas921...

Orsaken att du inte kunde boota kanske har med detta att göra:
The M1015 in LSI9240 mode (as it comes shipped) cannot passthrough ‘Unconfigured Good’ drives to the OS, they have to be a Virtual Drive or a JBOD
http://www.servethehome.com/ibm-m1015-part-1-started-lsi-9220...
LSI9240 = default mode, only really useful feature this mode has is RAID1/ RAID 10, drives have to be set to JBOD (single) or RAID to be seen by OS, can be annoying when adding removing drives often.
http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/

Vilken virtualiseringsmijö hade du tänkt använda? I ESXi finns ju physical RDM (Raw Device Mapping), kanske finns någon motsvarighet i övriga Hypervisors också? Själva kontrollern är inte i passthrough till en VM men annars styrs väl det mesta från VM:en, så har jag förstått det iallafall. Kanske något att testa?

Hur som helst tack för hjälpen så här långt.

Japp det är samma säljare. Allt fungerade mycket bra. Allt kom levererat enligt bilderna. Antistatpåse, LSI-kartong osv.
Jag köpte den här Molexkablen
http://www.ebay.com/itm/New-Original-LSI-Molex-795763018-Mini...
Jag köpte senare också en Deltaco-kabel från Alina på tradera för totalt 150kr med frakt. Båda kablarna var av bra kvalitet.

Angående bootningsbekymmret. jag är inte riktigt säker på vad du menar, men jag hade såklart inte bootdisken ansluten på LSI-kontrollern
Biosen hängde sig när den kom till LSI-kortet.

Jag kör ESXi. Av nån anledning så gillar jag inte RDM, vet inte varför riktigt, men jag inbillar mig att det kan krångla. Det blir inte heller lika lätt att administrera en RAID vid diskbyte osv. Jag tror också jag förlorar hotswappen, men kan ha fel, rätta mig gärna i så fall. Jag tror jag känner mig mer bekväm med kontrollern i passthrough.

Permalänk
Skrivet av Bosendorfer:

Japp det är samma säljare. Allt fungerade mycket bra. Allt kom levererat enligt bilderna. Antistatpåse, LSI-kartong osv.
Jag köpte den här Molexkablen
http://www.ebay.com/itm/New-Original-LSI-Molex-795763018-Mini...
Jag köpte senare också en Deltaco-kabel från Alina på tradera för totalt 150kr med frakt. Båda kablarna var av bra kvalitet.

Okej tack.

Skrivet av Bosendorfer:

Angående bootningsbekymmret. jag är inte riktigt säker på vad du menar, men jag hade såklart inte bootdisken ansluten på LSI-kontrollern
Biosen hängde sig när den kom till LSI-kortet.

Säkert bara jag som yrar

Skrivet av Bosendorfer:

Jag kör ESXi. Av nån anledning så gillar jag inte RDM, vet inte varför riktigt, men jag inbillar mig att det kan krångla. Det blir inte heller lika lätt att administrera en RAID vid diskbyte osv. Jag tror också jag förlorar hotswappen, men kan ha fel, rätta mig gärna i så fall. Jag tror jag känner mig mer bekväm med kontrollern i passthrough.

Du har säkert rätt angående ESXi, jag är ännu ganska nybörjare på området. Sedan tror jag att det varit problem om man har diskar som är större än 2TB också (vilket jag har). Som tur har jag VT-d så det är inte ett problem för mig

Har du problem med att diskarna inte spinner ner i viloläge när de är kopplade till LSI-kontrollern? Verkar vara ganska vanligt problem, men kanske det finns en lösning?

Permalänk

Tänkte bara meddela att jag fått mitt kort och flashat det till 9211-8i IT mode.

Två frågor:
1. Vid något av stegen vid flashandet fick jag följande meddelande på skärmen: "Warning! IO Base address high. Currently not supported". Minns inte exakt när, det kan ha varit när jag bootade upp första gången också före jag flashade. Vad betyder det och är det något att bry sig om? Allt verkar ju fungera som det ska nu.

2. Är det normalt att man har två "enheter" under Storage controllers i Windows Device Manager trots att man bara har ett kort:
-LSI Adapter, SAS 3000 series, 8-port with 1068
-LSI Adapter, SAS2 2008 Falcon -StorPort

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen fördelen med att flasha till IT mode? Jag har ett 9271-8I som har flashats till senaste firmwaren (3.440.05-3712)

Jag har dock gjort en hårdvaruraid på kortet som jag sedan har kört passthrough till en WS2012R2 där jag delar ut till restern av mina enheter.

Skrivet av johnzered:

Tänkte bara meddela att jag fått mitt kort och flashat det till 9211-8i IT mode.

2. Är det normalt att man har två "enheter" under Storage controllers i Windows Device Manager trots att man bara har ett kort:
-LSI Adapter, SAS 3000 series, 8-port with 1068
-LSI Adapter, SAS2 2008 Falcon -StorPort

Jag har två också.
-LSI Adapter, SAS 3000 series, 8-port with 1068
-LSI MegaRAID SAS adapter

Permalänk
Medlem

Främsta fördelen med IT mode är att RAID-kontrollen endast agerar som en "dum" SATA-kontroller, d.v.s. skickar diskarna vidare till den VMen (om vi nu pratar ESXi) som du kört pass-through till. Då får den tillgång till SMART, hårddisk temperaturerna osv istället för att RAID kortet sköter detta. Ett annat plus är även att du inte längre är låst till just det RAID-kortet om det eventuellt skulle gå sönder, för det är det här kortet som håller i de "virtuella hårddiskar". Det är de jag kan komma på (efter att ha läst en hel del på bland annat, FreeNAS forumet, som total förbjuder att köra hårdvaru-raid om man ska köra ZFS.

Visa signatur

Workstation: Maximus VIII Gene Intel Core i7-6700K Corsair Dominator 16GB Asus Strix 1080 OC Samsung 970 Evo NVMe 500GB Samsung 850 Evo 500GB

Permalänk
Skrivet av johnzered:

Tänkte bara meddela att jag fått mitt kort och flashat det till 9211-8i IT mode.

Två frågor:
1. Vid något av stegen vid flashandet fick jag följande meddelande på skärmen: "Warning! IO Base address high. Currently not supported". Minns inte exakt när, det kan ha varit när jag bootade upp första gången också före jag flashade. Vad betyder det och är det något att bry sig om? Allt verkar ju fungera som det ska nu.

2. Är det normalt att man har två "enheter" under Storage controllers i Windows Device Manager trots att man bara har ett kort:
-LSI Adapter, SAS 3000 series, 8-port with 1068
-LSI Adapter, SAS2 2008 Falcon -StorPort

Kan tyvärr inte svara på frågan om felmeddelanden. Jag kan inte minnas att jag fick några. Men fungerar allt som det ska så antar jag att det inte är något att bry sig om.

Kollade min Device manager och jag har bara en enhet där, enligt bilden nedan. Jag kör WS2008R2. Kan det bero på windows version och vilken firmware man väljer tro?

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att köpa ett raid kort men har fastnat lite för hp smart array p410 till min n54l. Men vill ha "it mode" eller pass-though funktionen i esxi funkar det? Googlat som en tok utan att bli klokare

Permalänk
Medlem

Hej

Jag köpte två IBM M1015 SAS2 SATA3 PCI-e RAID Controller Card LSI SAS9220-8i. Dom kommer nästa månade. Min fråga är följande:
Måste jag flasha dom?
Och vad händer om jag flashar inte dom?
Jag tänker köra FreeNas.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

@njanja: Rekommenderat är att du kör senaste version P20

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Jag köpte två IBM M1015 SAS2 SATA3 PCI-e RAID Controller Card LSI SAS9220-8i. Dom kommer nästa månade. Min fråga är följande:
Måste jag flasha dom?
Och vad händer om jag flashar inte dom?
Jag tänker köra FreeNas.

mvh
Njanja

Skrivet av Calby:

@njanja: Rekommenderat är att du kör senaste version P20

Jag flashade mina två med P20 IT. (9211 IT) om jag kommer ihåg rätt. Och skippade mtpsas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag kör ESXi. Av nån anledning så gillar jag inte RDM, vet inte varför riktigt, men jag inbillar mig att det kan krångla. Det blir inte heller lika lätt att administrera en RAID vid diskbyte osv. Jag tror också jag förlorar hotswappen, men kan ha fel, rätta mig gärna i så fall. Jag tror jag känner mig mer bekväm med kontrollern i passthrough.

Hur menar du nu? Kör du på samma metod som jag enl. följande youtube klipp? Min önskan var att i princip kunna koppla in en disk i kortet och sen direkt se den i en Windows guest utan att behöva göra en datastore.

Permalänk
Skrivet av pwntato:

Hur menar du nu? Kör du på samma metod som jag enl. följande youtube klipp? Min önskan var att i princip kunna koppla in en disk i kortet och sen direkt se den i en Windows guest utan att behöva göra en datastore.
https://www.youtube.com/watch?v=XchoXCwpNGw

Tack för att du svarar, även om mitt inlägg är över tre år gammalt. Jag kör nu dubbla LSI HBA (IT) för maximalt 16 diskar och det fungerar klockrent, exakt som jag vill. Slänger bara i en ny disk när det blir fullt, och jag kan ta ut upp till två diskar under drift vid ev diskhaveri. Jag har haft en disk som har gått sönder än så länge.

Han i videon säger inget om mina farhågor, så då frågar jag dig. Fungerar SMART och Hotswap med RDM i ESXI?
Jag tycker fortfarande det verkar omständigt att ta omvägen med diskgenvägar, när man bara kan sätta i en disk och att den automatiskt visas i Guest OS utan kommandoradstryckeri.

LSI korten är snorbilliga på ebay nu, även om man räknar med postnords pålägg.

Permalänk
Medlem

@Bosendorfer: Vilken tur att du fortf. kunde se det då! Var så klockrent inlägg att ställa frågan till. Jag förespråkar inte metoden enligt videon alls. Eftersom det är jävligt bökigt. Känns dessutom som en ful workaround.
Vad gäller S.M.A.R.T så funkar det med den metoden. Men bara genom cli kommandon via en SSH session mot esxi.

Jag har Köpt ett M1015 kort för 300 spänn, flashat kortet till IT-mode. Aktiverat passthrough och tänkt att nu ska det funka... Kom på nu ikväll att jag glömde visst detaljen att lägga till PCI enheten till min VM Efter att jag åtgärdade det så rockar det på precis så som det gör för dig. Är så jäkla glad! Trodde jag missförstått allt och bara köpt mig fler SATA platser utan passthrough

Permalänk
Skrivet av pwntato:

@Bosendorfer: Vilken tur att du fortf. kunde se det då! Var så klockrent inlägg att ställa frågan till. Jag förespråkar inte metoden enligt videon alls. Eftersom det är jävligt bökigt. Känns dessutom som en ful workaround.
Vad gäller S.M.A.R.T så funkar det med den metoden. Men bara genom cli kommandon via en SSH session mot esxi.

Jag har Köpt ett M1015 kort för 300 spänn, flashat kortet till IT-mode. Aktiverat passthrough och tänkt att nu ska det funka... Kom på nu ikväll att jag glömde visst detaljen att lägga till PCI enheten till min VM Efter att jag åtgärdade det så rockar det på precis så som det gör för dig. Är så jäkla glad! Trodde jag missförstått allt och bara köpt mig fler SATA platser utan passthrough

Trevligt trevligt! Ja det är riktigt bra pris på de kortet nu. Jag gav nog närmare tusenlappen för några år sedan. Vad har du för hårdvara runt om? Ska du köra Xpenology DMS6?

Permalänk
Medlem

@Bosendorfer: Jag har byggt en server med Supermicro X11 moderkort och en Xeon E3. Kör ESXi med några VM. Att jag vill ha disk passthrough är pga. att jag inte är speciellt glad i datastores för lagring av t.ex film för min Plex VM Kommer dessutom äntligen få till en software raid 1 på min owncloud vm nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Jag flashade mina två med P20 IT. (9211 IT) om jag kommer ihåg rätt. Och skippade mtpsas.

Hej

Jag vill undvika flasha kort. Detta med ZFS, vet inte riktigt vad betyder. Att köra FreeNAS virtuellt det vill jag undvika eftersom sista gången när jag testade då hela nätverket krasade.
Den som jag är ute efter, raid 10, vanliga diskar med hotswap låda att byta ut diskar lätt.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Jag vill undvika flasha kort. Detta med ZFS, vet inte riktigt vad betyder.

Om du ska köra mjukvaru-raid med ZFS så behöver ZFS veta om separata fysiska diskar för att fungera bra. Det är därför hårdvarukorten behöver flashas så att de stödjer pass-through av diskarna, d.v.s. de fysiska diskarna visas var och en för ZFS och operativsystemet. RAID10 motsvarar om jag inte missminner mig att köra stripade speglade VDEVs.

Om du absolut inte vill flasha korten utan nyttja dess hårdvaru-raid så konfigurera korten till RAID10 och kör sedan något annat filsystem än ZFS (om du nu inte är ute efter några funktioner som ZFS erbjuder utöver de relaterade till datatillgänglighet).

Mjukvaruraid och hårdvaruraid har båda sina olika för- och nackdelar. Välj den metod som passar ditt användarfall bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Om du absolut inte vill flasha korten utan nyttja dess hårdvaru-raid så konfigurera korten till RAID10 och kör sedan något annat filsystem än ZFS (om du nu inte är ute efter några funktioner som ZFS erbjuder utöver de relaterade till datatillgänglighet).

Hej

Kan jag installera FreeNas och köra utan ZFS filsystem, eller måste jag köra en annan OS?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden så osäker om nu löst det eller om det här förslaget har postats förut. Jag hade samma (eller liknande problem minns ej) och det funkar prima om man kör det här verktyget
https://www.broadcom.com/support/knowledgebase/1211161499804/...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Kan jag installera FreeNas och köra utan ZFS filsystem, eller måste jag köra en annan OS?

FreeNAS stödjer bara ZFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Har inte läst hela tråden så osäker om nu löst det eller om det här förslaget har postats förut. Jag hade samma (eller liknande problem minns ej) och det funkar prima om man kör det här verktyget
https://www.broadcom.com/support/knowledgebase/1211161499804/...

Hej

Är du säkert att den ska fungera?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

@njanja: fungerade prima för mig på båda mina kort

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535