Hjälp! Får inte den hastigheten som lovat?

Permalänk
Avstängd

Hjälp! Får inte den hastigheten som lovat?

Flyttade in i nya lägenheten och i den finns det fiber. Och det blev bredband2 eftersom de hade mycket bra erbjudanden. Och jag valde 250/250 mbits som hastighet.

Men när jag testar bredbandskollen.se och speedtest.net så får jag hastigheten 50/90 mbits??

Jag kör kabel direkt från uttaget till datorn.

Varför får jag inte den hastigheten jag valt och tänker betala för?

Permalänk
Medlem

Testa bredbandskollen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Vad visar nätverkskortet för länkhastighet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Testa bredbandskollen

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du inte mitt inlägg? Jag har testat bredbandskollen.

Skrivet av mrqaffe:

Vad visar nätverkskortet för länkhastighet ?

Hur kollar man det?

Permalänk
Medlem

Studerade i Sverige för något år sedan och gjorde samma sak som dig, kabel direkt från uttaget till datorn. Hastigheten var inget vidare men blev det bättre efter att jag köpt en router och drog kablar från den istället. Ingen aning vad som orsakade problemet, vet bara att en router som dirigerade trafiken gjorde det bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyi9797:

Hur kollar man det?

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar
Välj ethernetkortet och sedan kan du läsa av det om du högerklickar upp "status"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Studerade i Sverige för något år sedan och gjorde samma sak som dig, kabel direkt från uttaget till datorn. Hastigheten var inget vidare men blev det bättre efter att jag köpt en router och drog kablar från den istället. Ingen aning vad som orsakade problemet, vet bara att en router som dirigerade trafiken gjorde det bättre.

Har testat även med router men samma problem.

Skrivet av mrqaffe:

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar
Välj ethernetkortet och sedan kan du läsa av det om du högerklickar upp "status"

Ska kolla upp det o återkommer får även 25 i svarstid, är det bra eller dåligt ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyi9797:

Ska kolla upp det o återkommer får även 25 i svarstid, är det bra eller dåligt ?

25 ms mot BBK ?
Det är högt för fiber men latensen påverkas mycket av avståndet eftersom ljushastigheten inte är oändlig, så här får jag just nu via Telia 100/100 och jag bor inte jättenära mätservrarna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad visar nätverkskortet för länkhastighet ?

Kollade nu, under hastighet står det 250.0 mbits

Glömde berätta att jag mäter hastigheten genom en bärbar dator och inte stationär, men det spelar ingen roll va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

25 ms mot BBK ?
Det är högt för fiber men latensen påverkas mycket av avståndet eftersom ljushastigheten inte är oändlig, så här får jag just nu via Telia 100/100 och jag bor inte jättenära mätservrarna
https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/jbwujhrzaqhpfr.png

25.42 får jag i ms varje gång jag mäter, du säger att det är högt? men vad kan jag göra åt det ? lämna bredband2?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyi9797:

Kollade nu, under hastighet står det 250.0 mbits

Glömde berätta att jag mäter hastigheten genom en bärbar dator och inte stationär, men det spelar ingen roll va?

Laptop eller inte spelar ingen roll men en länk på 250Mbit låter oerhört underligt för det är ingen standard för ethernet, det borde stå 1000 eller 100 Mbit, om länken inte är 1000 Mbit (1 Gbit) så bör den vara 100Mbit och har du 100Mbit länk så är det även den teknisk maximala bandbredden.
Du borde alltså ha en 1000Mbit länk för att kunna få ut över 100Mbit.
Ser det ut så här där du kollar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyi9797:

25.42 får jag i ms varje gång jag mäter, du säger att det är högt? men vad kan jag göra åt det ? lämna bredband2?

Om det finns tekniska problem så kan även latensen öka och om din länk visar 250 Mbit så är det troligen nått underligt, står det verkligen 250 Mbit vid hastighet på "statusbilden" jag länkade in som illustration på vart du ska kolla det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Laptop eller inte spelar ingen roll men en länk på 250Mbit låter oerhört underligt för det är ingen standard för ethernet, det borde stå 1000 eller 100 Mbit, om länken inte är 1000 Mbit (1 Gbit) så bör den vara 100Mbit och har du 100Mbit länk så är det även den teknisk maximala bandbredden.
Du borde alltså ha en 1000Mbit länk för att kunna få ut över 100Mbit.
Ser det ut så här där du kollar ?
https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/eprapltdbyfzppl.png

Oj, då hade jag kollat helt fel. Jag har fått samma bild som du nu och bredvid hastighet står det 100 mbit hos mig

Hos dig ser jag att det står bredvid IPv4 och IPv6 att du har anslutning, men hos mig har jag bara ipv4 som anslutning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyi9797:

Oj, då hade jag kollat helt fel. Jag har fått samma bild som du nu och bredvid hastighet står det 100 mbit hos mig

Hos dig ser jag att det står bredvid IPv4 och IPv6 att du har anslutning, men hos mig har jag bara ipv4 som anslutning

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du problemet, om det nu står 100mbit och då har din laptop endast 100mbit nätverkskort. För att uppnå 250mbit behöver du 1gbit nätverkskort.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyi9797:

Oj, då hade jag kollat helt fel. Jag har fått samma bild som du och bredvid hastighet står det 100 mbit,

Hos dig ser jag att det står bredvid IPv4 och IPv6 att du har anslutning, men hos mig har jag bara ipv4 som anslutning

Skickades från m.sweclockers.com

Att du har 100Mbit länkhastighet är ett fel/problem och det är det du ska lösa först.
Det kan bero på flera olika saker, har du nån annan dator, router och andra kablar att koppla med för att kunna felsöka?
Ip v4 eller v6 har inget med länkhastigheten att göra så det är ointressant just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Att du har 100Mbit länkhastighet är ett fel/problem och det är det du ska lösa först.
Det kan bero på flera olika saker, har du nån annan dator, router och andra kablar att koppla med för att kunna felsöka?
Ip v4 eller v6 har inget med länkhastigheten att göra så det är ointressant just nu.

Ingen annan dator just nu, har beställt en gamingdator som jag ska bygga ihop så den är på väg , dessutom är denna bärbara datorn en väns som jag lånar och den är mycket dålig och seg.

Jag har flera kablar har testat alla med datorn men det är samma sak med resten av kablarna.

Påverkas också svarstiden av hastigheten? Jag tänker om jag hade fått nu min hastighet jag beställt alltså 250/250 hade svarstiden varit bättre än den jag har nu alltså 25ms?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyi9797:

Ingen annan dator just nu, har beställt en gamingdator som jag ska bygga ihop så den är på väg , dessutom är denna bärbara datorn en väns som jag lånar och den är mycket dålig och seg.

Jag har flera kablar har testat alla med datorn men det är samma sak med resten av kablarna.

Påverkas också svarstiden av hastigheten? Jag tänker om jag hade fått nu min hastighet jag beställt alltså 250/250 hade svarstiden varit bättre än den jag har nu alltså 25ms?

Skickades från m.sweclockers.com

Latensen (svarstiden) påverkas minimalt av vald hastighet men den kan påverkas rejält av fel, tex om du har en dålig/glappande kabel som innebär att felkorrigeringen måste gripa in konstant, det segar ner allt i så fall.
Det kan vara så att datorns hårdvara bara är 100Mbit men det är osannolikt, vad är det för dator, har du läst specen på den eller kollat vad det är för ethernetkort ?
Det kan vara en gammal switch i huset som verkligen bara har 100Mbit portar eller så kan det vara så att porten du är ansluten mot inte är omkonfad till 1000Mbit, det kan också vara fel på kablaget så att alla 4 paren inte får kontakt.
Det vore därför bra att ha några delar att växla med för att kunna felsöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Latensen (svarstiden) påverkas minimalt av vald hastighet men den kan påverkas rejält av fel, tex om du har en dålig/glappande kabel som innebär att felkorrigeringen måste gripa in konstant, det segar ner allt i så fall.
Det kan vara så att datorns hårdvara bara är 100Mbit men det är osannolikt, vad är det för dator, har du läst specen på den eller kollat vad det är för ethernetkort ?
Det kan vara en gammal switch i huset som verkligen bara har 100Mbit portar eller så kan det vara så att porten du är ansluten mot inte är omkonfad till 1000Mbit, det kan också vara fel på kablaget så att alla 4 paren inte får kontakt.
Det vore därför bra att ha några delar att växla med för att kunna felsöka.

Men 25 ms är inte bra, inte när andra får cirka 5 ms, hur förbättrar jag svarstiden då? Men ligger felet hos datorn eller uttaget? Kablarna kan vi utesluta för jag har testat många kablar, frågan är om problemet återstår när jag får min stationära dator ..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyi9797:

Men 25 ms är inte bra, inte när andra får cirka 5 ms, hur förbättrar jag svarstiden då? Men ligger felet hos datorn eller uttaget? Kablarna kan vi utesluta för jag har testat många kablar, frågan är om problemet återstår när jag får min stationära dator ..

Latensen är lite hög men utan att ha ordning på länkhastigheten är den inget att bry sig om eftersom en felaktig länk kan påverka latensen negativt, när länken är ok kan du kolla på latensen.
Eftersom du har en laptop så kan du kanske ta med dig den och de kablar du provat hemma och prova om du får Gbitlänk någon annan stans, får du Gbit länk mot en kompis router eller dator är det inget problem med din dators ethernetanslutning eller kabeln, felet ligger i så fall hos internetoperatören eller i fastighetsnätet.

Vad är det för dator du har, har du kollat vad det är för nätverkskretsar i den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske någon inställning här?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Kanske helt enkelt en ganska gammal klen laptop som inte har högre än 100Mbit, och gammal och seg kan påverka både hastighet och latens

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Latensen är lite hög men utan att ha ordning på länkhastigheten är den inget att bry sig om eftersom en felaktig länk kan påverka latensen negativt, när länken är ok kan du kolla på latensen.
Eftersom du har en laptop så kan du kanske ta med dig den och de kablar du provat hemma och prova om du får Gbitlänk någon annan stans, får du Gbit länk mot en kompis router eller dator är det inget problem med din dators ethernetanslutning eller kabeln, felet ligger i så fall hos internetoperatören eller i fastighetsnätet.

Vad är det för dator du har, har du kollat vad det är för nätverkskretsar i den ?

Tar med datorn till mamma imorgon och återkommer