Bugg i Apples operativsystem – indiskt tecken orsakar krasch

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vi pratar nu om ett större rapporterat problem på Ios och macos.

Ett större problem? Konsekvensen av det är ju trist, att appen kraschar men detta drabbar ju typ enbart folk vars kompisar vill jävlas med dig eftersom det endast uppstår i iMessage (möjligtvis någon liknande meddelande app). Alltså det måste mer eller mindre aktivt skickas till dig. Så en extremt liten del som påverkas av detta och rätt långtifrån ett ”större problem” i mina ögon.

Edit: Ok, om du bor i Indien kanske det är ett problem Men vekar ju inte vara något vanligt använt tecken då det skulle drabbat alla indier så fort den versionen med denna bugg kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ett (till) bevis på att Google gör bättre och (oftast) stabilare system/applikationer, än vad Apple gör. Så otroligt skrattretande

Japp! Det har aldrig någonsin varit några buggar i Android över huvud taget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Det här är väl gammalt? Minns att folk skickade sms som kraschade andras mobiler för mer än ett år sen...

Det var någon arabisk text då och det var skitroligt att vara android användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Hände väldigt ofta att Android krånglade för mig när jag hade olika generationer av de bästa Samsung modellerna mellan 2012 och 2017. Android är inte ett buggfritt OS och det är inte iOS heller. Sen att du kanske inte ser att problemen finns är en annan sak. Google tillåter även så mycket skräp att komma upp på Play Store. Skräp som ser ut som 'the real deal' tills det börjar att krångla till med inställningar i din telefon utan att du vet om det.

Var det Googles eller Samsungs bitar som krånglade. Vanilla Android är en sak, tillverkarnas meck en annan sak. Så skall man såga Android som sådant och bara har erfarenhet av en tillverkares meck som är kända för att vara de som lägger på mest skit så skjuter man på fel spelare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har tecknet någon betydelse eller är det utanför det normala alfabetet?
Hur kan ens ett tecken orsaka en boot-loop? Dålig design?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har tecknet någon betydelse eller är det utanför det normala alfabetet?
Hur kan ens ett tecken orsaka en boot-loop? Dålig design?

Skickades från m.sweclockers.com

Boot loop? Det är bara appen som kraschar, och det går att komma runt. Skicka ett nytt meddelande utan tecknet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Boot loop? Det är bara appen som kraschar, och det går att komma runt. Be någon annan skicka ett nytt meddelande utan tecknet...

Jag läste ur artikeln...

Citat:

Problemet uppstår om ett specifikt tecken från det indiska språket Telugu visas, varpå applikationen kraschar. I vissa fall kan enheten även stängas av och förgäves försöka starta om, en så kallad bootloop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag läste ur artikeln...
Skickades från m.sweclockers.com

Ah ok, missade det, då förstår jag. Har jag inte sett hända bland de som testat att trigga buggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Hände väldigt ofta att Android krånglade för mig när jag hade olika generationer av de bästa Samsung modellerna mellan 2012 och 2017. Android är inte ett buggfritt OS och det är inte iOS heller. Sen att du kanske inte ser att problemen finns är en annan sak. Google tillåter även så mycket skräp att komma upp på Play Store. Skräp som ser ut som 'the real deal' tills det börjar att krångla till med inställningar i din telefon utan att du vet om det.

Jag har aldrig varit med om några problem med Android, mer än vanliga "telefonen hänger inte med eller har för lite arbetsminne"-problem. Att vissa appar kraschar på den senaste versionen av Android Oreo är ett vanligt förekommande nu för tiden, men det sker inte förrän jag har stängt ner appen (tagit bort den från multitask-menyn). Annars, helt felfritt. Har en LG Nexus 5X.

Dock håller jag med om att Android inte är ett felfritt operativsystem, men det är ju som det alltid har varit: Apple är sena med uppdateringar. Nästan som att de inte bryr sig förrän det har blivit en YouTube-grej av det hela, men det är ju bara som en känsla.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Antagligen för det kom upp tidigare i diskussionen knepiga jämförelser hur överlägset Android är mot iOS.

Jag skulle inte sätta något av systemen på en piedestal. Vare sig Android eller iOS är ens i närheten av perfekta, och båda lider av problem. Dels buggar, dels design- och funktionsbeslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det låter på dom flesta att det "bara fungerar." Det är långt ifrån mina erfarenheter och på senaste tiden har det kommit fram väldigt mycket buggar. Så pass att dom blir tvungna att skjuta på funktioner till nästa Ios-release.
Säger inte heller att övriga OS är problemfria.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Är det symbolen för #metoo på Telugu måhända?

Bwhahaha dagens!

Men nej, efter root-login buggen blir jag inte förvånad kring Apple längre. De gör bra hårdvara, men mjukvarubiten har de inte riktigt koll på.

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Dotterns andriodplatta behöver ju startas om hyfsat ofta, applikationer kraschar ofta.
Grabbens Ipad, inte haft ett enda problem.

Vad för platta? Samsungs?

Samsung är ju tyvärr inte bra på att använda android (tyngt ner det med UI, som har flera nackdelar än fördelar).

Kör en tab 3 (6 tummaren), den kan ligga på i 12 dygn utan problem. Den har dock störande WIFI bugg (stänger av WIFI då och då, viss app som inte verkar lira bra med plattan, det strular oavsett om den varit igång 1 minut eller 8 dygn).

Skrivet av Hjemrdeil:

Hände väldigt ofta att Android krånglade för mig när jag hade olika generationer av de bästa Samsung modellerna mellan 2012 och 2017. Android är inte ett buggfritt OS och det är inte iOS heller. Sen att du kanske inte ser att problemen finns är en annan sak. Google tillåter även så mycket skräp att komma upp på Play Store. Skräp som ser ut som 'the real deal' tills det börjar att krångla till med inställningar i din telefon utan att du vet om det.

Samsung alltså, pröva lineage os. Samsung själva bör skrota sitt touchwiz, förstör androids rykte totalt. Original android är 10 gånger bättre än touchwiz som är tungt och buggit.

Att använda samsungs toppmobiler som referens för android är helt fel, sonys nyaste serie från höstas är betydligt närmare hur android faktiskt ska fungera (snabbt, inga krascher/buggar som samsungs dras med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Kan bekräfta att buggen "fungerar", åtminstone i Google Chrome på en MacBook. Provade copy-paste tecknet till sökfältet och tryckte Enter varefter Chrome krashar.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk

Jag kör android. No worries ☺

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för platta? Samsungs?

Samsung är ju tyvärr inte bra på att använda android (tyngt ner det med UI, som har flera nackdelar än fördelar).

Kör en tab 3 (6 tummaren), den kan ligga på i 12 dygn utan problem. Den har dock störande WIFI bugg (stänger av WIFI då och då, viss app som inte verkar lira bra med plattan, det strular oavsett om den varit igång 1 minut eller 8 dygn).

Njäe en Lenovo Tab10 tror jag, hennes gamla ipad gen 2 gick i golvet, billigare att köpa en andriod i plast än att byta glas.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

జ్ఞ‌ా

Dold text

iOS 11.0.2 klarar det utan problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ah. Det är inte bara en kodposition utan en ligatur skapad av flera teckenkoder.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ett större problem? Konsekvensen av det är ju trist, att appen kraschar men detta drabbar ju typ enbart folk vars kompisar vill jävlas med dig eftersom det endast uppstår i iMessage (möjligtvis någon liknande meddelande app). Alltså det måste mer eller mindre aktivt skickas till dig. Så en extremt liten del som påverkas av detta och rätt långtifrån ett ”större problem” i mina ögon.

Jadå, jag tycker vi bör försvara sådana här buggar 2018, att all mjukvara är en emoji bort från att krascha borde vara förlåtligt för världens dyraste telefoner...

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jadå, jag tycker vi bör försvara sådana här buggar 2018, att all mjukvara är en emoji bort från att krascha borde vara förlåtligt för världens dyraste telefoner...

Absolut inte, självklart skall det fixas och helst inte kunna hända alls. Men ett ”större problem” tycker jag inte det är då väldigt få drabbas.

Permalänk
Medlem

Problemet löst med uppdatering. Tog inte lång tid.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.697936/ny-bugg-i-meddelanden...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.