Regeringen föreslår hårdare straff för piratkopiering

Permalänk

Det har faktiskt varit rätt skönt att SweC valt att inte moderera denna tråd lika hårt som det ibland kunnat göras tidigare år.

Allt som skrivs och "uppgillas" kanske inte är PK, men det säger ändå en hel del om hur en stor del av folket och swec-användarna upplever ett drastiskt förändrat och havererande Sverige. En upplevelse som inte tas ur tomma luften, utan som är en tydlig konsekvens av otryggheten och kriminaliteten som råder i stora delar av landet nu. En väldigt otypisk otrygghet om vi tittar på dom senaste 100 åren.
Jag själv har fått följa kvinnliga kollegor hem efter jobbet, just pga olustiga närmanden o hotfulla situationer som uppstår i orten vi bor. Detta sker alltså allt tidigare om kvällarna, och elever från närliggande skolor begår allt grövre handlingar offentligt. Det ser man nästan varje dag.

Personligen tycker jag därför också att väldigt mycket i samhället är upp och nedvänt.
Med smutsig retorik och hotfulla metoder har dom högljudda busarna fått god moral att bli omoral, och tvärtom.
Brottsoffer blir andra klassens medborgare, medans de kriminella är det synd om, ja, de ska tom få första tjing i media att yttra sitt försvar.

Jag får därför också känslan att politikerna prioriterar piratkopiering o annat dom kan ta på, framför dom riktigt samhällshotande brotten. Är man tillräckligt vild, galen och totalt odomestiserad så visar man att straffen är värdelösa, och så småningom normaliseras beteendet och då får man frisedel. Sen har vi ju alla dessa "tycka synd om" och "privilege" kort som dras hela tiden också, av dom kriminella och deras supporterklubb.

Det har stått landet dyrt att man envisats med detta PK-trams till denna grad.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infectedbtc:

Exakt, att ett minimistraff våldtäkt kan gå på två års fängelse medans grov piratkopiering kan få upp till 6 år. Då är det något som är jävligt fel. Det är vad jag diskuterar.

Och så som många andra påpekat kan man inte göra den jämförelsen. Antingen jämför man statistik för dömda straff för piratkopiering respektive våldtäkt i vilket fall du snabbt kommer se att medelstraffet för våldtäkt är avsevärt högre än vad det är för piratkopiering, eller så jämför du lägstastraffet för våldtäkt med lägstastraffet för piratkopiering (eller det högsta om du vill busa till det lite) och även då kommer du snabbt att se att lägstastraffet för våldtäkt är avsevärt högre än lägstastraffet för piratkopiering.

Du kan ju, naturligtvis, inte jämföra ett lägstastraff för ett brott med ett högstastraff för ett annat. För precis som någon annan nämnde, är det ju i så fall redan idag sjutusen resor värre att ljuga (lägstastraffet för Grov Trolöshet Mot Huvudman är 2 år) än att ha ihjäl någon (lägstastraffet för Vållande Till Annans Död är böter) vilket jag inte tror ett ögonblick på att du faktiskt tycker.

Permalänk
Medlem

Hursomhelst är problemet med hur straffskalan ser ut för olika typer av brott inte närmelsevis lika stor som den rättspraxis som råder kring hur domstolarna utmäter straff enligt respektive straffskala. Det är mycket sällan man väljer att döma enligt den övre delen av straffskalan. Om det rör sig om förstagångsförbrytare sker det i princip aldrig. Det är lättare att hitta förmildrande omständigheter än att hitta bevisning som räcker till för ett starkt åtal.

Som en konsekvens råder det i viss mening en osämja mellan beslutsfattande politiker och jurister, vilket också har blivit tydligt i vissa av de försök till lagskärpningar som tillkommit på senare tid. Det blir i någon mening helt verkningslöst att försöka rätta till problemen som finns med rättsväsendet genom att höja straffskalor om bevisbördan förblir densamma som tidigare och domstolarna gör sin utmätning av straff enligt samma normer och prejudikat.

Permalänk
Medlem

Usch vad jag mår illa åt lagen i sverige..

3år! Detta medans våldtäcktsmän och pedofiler kan få under ett år med straffrabatter och halvtid och så vidare under tiden dom sitter .. Sveriges rättssystem och en del av regeringen är i behov av psykvård..

småfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Den enda andra tolkningen är att du tror att folk ogillar när det politiska budskapet är vänster jämfört med andra riktningar, men det stämmer ju heller inte när man jämför med historien. Du var i alla fall tydlig med att du anser att det går sämre för Hollywood pga politiska budskap, men jag ser inte exakt vad skillnaden skulle vara så därav gjorde jag ett försök till tolkning. Det kan visserligen vara så att de som påstår att vi har en söndercurlad generation som inte klarar av att hantera saker som skilda åsikter har rätt, men det känns lite för simplistiskt och åldersinriktat för att vara en bra förklaring.

Vad gäller att ha en kvinnlig huvudroll för sakens skull, hur definierar du det och vilken problematik uppstår genom det? Du är så spartansk i vad du säger att du nära nog inte säger någonting. Vill man framföra en åsikt är det bättre att se till att man gör det tydligt.

I och med att vänsterpropaganda är uteslutande det enda som sipprar ur Hollywood så är det svårt att säga att jag tror folk ogillar det mer pga vänsterpropaganda mot andra inriktningar. Vad är det som inte stämmer "när man jämför med historien"?
Ja jag tror folk ruttnar i stor grad pga budskapen är löjliga och rakt felaktiga.
Hör tack och lov sällan någon säga att vi har en söndercurlad generation som inte kan ha skilda åsikter. De enda jag hört säga liknande är radikala vänster eller feminister efter att de förlorat i argumentering. Mot saker som fakta. Vet inte riktigt vad du menar skulle vara någon förklaring med att vissa säger så?
För att påminna vad jag sagt. Jag är less på överdriven vänsterpropaganda i tv-serier och filmer. Och jag vet att det är väldigt många med mig. Jag förstår inte din poäng här, alls.
Länk om Star Trek propaganda.

Vad jag menar med det? Jag syftar på att vad är det vänstermedia driver för "viktiga" frågor för brinnande livet. Främst kändisar. Anti Trump. Genus. Krossa patriarkatet. "Det finns inga kön". "White supremacy". Könspronomen. Och hela hjärntvätten att man skall skämmas för att vara vit.
Därför politiska drevet är anledningen att de "måste" ha en svart kvinna med manligt namn för att få fullträff PK mässigt.
Problemet som uppstår är att det är påhittade problem. Och en propaganda som jag och väldigt många med mig inte tycker behövs och att man slagit på den här hästen länge nog nu.

Har jag förklarat tillräckligt noga nu? Vi kan fortsätta i PM istället eller om du vill kan du starta en tråd för att diskutera detta vidare utan gå helt offtopic i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Kudos

@Frispel:
Att du orkar? Trevligt att se att det finns åtminstone En vettig människa i en sån här tråd.

Permalänk
Medlem

En spontan fundering.
Nu när nerladdning börjar bli lika allvarligt som våldtäkt, kommer domstolarna börja fråga vad rättighetsinnehavaren hade på sig för kläder när filmen delades ut?
Och kommer det få någon inverkan på det kommande straffet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Regeringen borde undersöka möjligheten att införa straff för politiker som lovar en sak och gör precis motsatsen istället för att kasta skattepengar i sjön och jaga minderåriga fildelare.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om ni verkligen har läst artikel och/eller trollar, men vi tar det ändå:

Skrivet av Gipsyboy:

3år! Detta medans våldtäcktsmän och pedofiler kan få under ett år med straffrabatter och halvtid och så vidare under tiden dom sitter .. Sveriges rättssystem och en del av regeringen är i behov av psykvård..

Exakt vad är det du jämför? De högsta straffen i ett brott mot de lägsta i ett annat? Är det några specifika fall eller är det något du hittar på? Om det är specifika fall, är du insatt i detaljerna kring varför straffen blev som dom blev?

Skrivet av henkiii:

En spontan fundering.
Nu när nerladdning börjar bli lika allvarligt som våldtäkt, kommer domstolarna börja fråga vad rättighetsinnehavaren hade på sig för kläder när filmen delades ut?
Och kommer det få någon inverkan på det kommande straffet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, nedladdning börjar inte bli lika allvarligt som våldtäkt. Straffskalan för upphovsrättsbrott börjar med dagsböter medan våldtäkt börjar på 2 års fängelse. Med den nu föreslagna brottsrubriceringen grovt upphovsrättsbrott så är minimistraffet 6 månader, att jämföra med "vanlig" våldtäkt som börjar på 2 år och grov våldtäkt som börjar på 4 år. Samtidigt så krävs det en hel del för att nå upp till nivån för grovt upphovsrättsbrott.

Skrivet av Orfi:

Regeringen borde undersöka möjligheten att införa straff för politiker som lovar en sak och gör precis motsatsen istället för att kasta skattepengar i sjön och jaga minderåriga fildelare.

På vilket sätt innebär detta förslaget att man kastar pengar i sjön på att jaga minderåriga fildelare? Om du läst artikeln så framgår det att det krävs en hel del för att nå upp till nivån grovt upphovsrättsbrott, det räcker alltså inte med att ladda ner lite filmer då och då. Man måste göra det på en påtagligt organiserad nivå och/eller dra in rejäla summor för att det ska komma upp i nivån för grovt upphovsrättsbrott. Men även där, på vilket sätt innebär det att man kastar pengar i sjön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

På vilket sätt innebär detta förslaget att man kastar pengar i sjön på att jaga minderåriga fildelare? Om du läst artikeln så framgår det att det krävs en hel del för att nå upp till nivån grovt upphovsrättsbrott, det räcker alltså inte med att ladda ner lite filmer då och då. Man måste göra det på en påtagligt organiserad nivå och/eller dra in rejäla summor för att det ska komma upp i nivån för grovt upphovsrättsbrott. Men även där, på vilket sätt innebär det att man kastar pengar i sjön?

Att inte angripa grundproblemet är alltid att kasta pengarna i sjön.

Anledningen att det inte piratkopieras musik, TV-serier eller spel i stor skala längre är att det finns bra streaming/download tjänster för dessa ( itunes, spotify, netflix, hbo, steam osv ).

Detta gäller ej för filmer pga bio-monopol rättigherer osv, vilket leder till att grundproblemet inte är löst och att fler siter kommer poppa upp oavsett vad straffet i Sverige är ( på sin höjd utländska siter om straffet blir för högt ).

Därför är det alltid kasta pengar i sjön att jaga dessa siter, då problemet ej löses förens företagen anpassar sin affärsmodell till verkligheten och gör så att man kan streama / ladda ned filmer i hög kvalitet, on demand, direkt efter release, för en rimlig summa.

Det är orimligt att behöva vänta 1-4 år efter filmsläpp innan filmen går att streama och då behöva göra det i kass upplösning/bitrate med uråldrigt Stereo ljud för en hembioentusiast.

Skrivet av VresiBerba:

Nej, jag var sarkastisk, för det finns inte några som helst grunder att likställa Youtube med Piratebay, jag tänker inte ens ta i en sådan diskussion med en laserpekare för det är så förbannat barockt att det är 100% trolling rätt igenom.

Enda skillnaden är att youtubes automatiska algoritmer låter upphovsrättshavare råna content creators på deras pengar utan att ifråggasätta det.

Om jag gör ett klipp som innehåller 9 minuter och 55 sekunder egen musik + 10 minuter video, samt 5 sekunders musik som Sony har rättighet på å kommer Sony få 100% av reklamintäkterna för hela mitt klipp från youtube. Detta går ej överklaga och det går ej köpa rättigheterna av dem heller för att använda i sitt klipp till rimlig summa (eftersom de får ut mer till mindre effort från att råna pengarna)

Är det rättvist tycker du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Anledningen till att det utdöms stora skadestånd i för sådana här brott är ju för att det är väldigt höga licenskostnader för att köpa rättigheterna till filmer. Men du tycker alltså att den som inte betalat för rättigheterna (till exempel Swefilmer) inte ska behöva betala lika mycket som den som faktiskt betalat (Netflix, Viasat, Cmore, Discovery, etc.)?

Borde jag också få rabatt om jag stjäl en mobiltelefon hos Elgiganten och säljer vidare?

Man kan ju inte göra det till "good business" att inte göra rätt för sig. Hur i hela friden skulle samhället se ut då?

Vad har licenskostnader att göra med saken? Jag kan också sätta ett pris på flera miljarder kronor på ett tuggummi paket. Betyder det att domstolen bör döma dessa "kostnader" som skadestånd till mig om någon snattar tuggummi? Vi vet redan att desa bolag kör med fantasisiffror. Dessutom ska skadestånd vara någon sorts ersättning för skadan man utstått inte ett sätt att kränga sina produkter.

Vad har samhället tjänat på genom att ta flera personer och förstöra resten av deras liv med skuldsättning? Vad händer när en av de blir tillräckligt sur och tar till våld mot en av dessa heliga upphovsrättsinnehavare? Blir det då att ett förstört liv för ett annat?

Målet med rättssystemet är att skydda och förbättra samhället inte att möjliggöra inkomster. Det är bättre att ett företag lider fejk skada än att man förstör folks liv. Dessutom vet vi att det kommer inte sluta med att man går efter de som driver sidorna utan det kommer glida mot att sätta enorma böter mot allt och alla vilket kommer bara urholka ännu mer förtroendet för staten och rättsväsendet (som knappast behöver hjälp med det).

OT /mod
Permalänk
Medlem

Jag förstår att ladda ner någon annans film är olagligt men jag knyter näven då straffskalan för ett brott utan offer jämförs med grova våldsbrott. Mediabolaget har på 15års gapande än inte kunnat påvisa hur piratande skadar dom. Att säga att alla som laddat ner skulle köpt är inte direkt rimligt.
Då någon har blivit våldtagen och senare tar livet av sig är det ganska lätt att utgå ifrån att detta påverkade personen negativt. Att då riskera samma straff för att sprida filmer och det "offret" inte kan påvisa att dom lidit skada är ett hån mot alla riktiga offer.

De som tror att lagarna inte kommer tillämpas på nerladdare anser jag är naiva. Att privata bolag är in och styr bland lycksökarna i riksdagen säger väl en del om moralen som finns där.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

I och med att vänsterpropaganda är uteslutande det enda som sipprar ur Hollywood så är det svårt att säga att jag tror folk ogillar det mer pga vänsterpropaganda mot andra inriktningar. Vad är det som inte stämmer "när man jämför med historien"?
Ja jag tror folk ruttnar i stor grad pga budskapen är löjliga och rakt felaktiga.
Hör tack och lov sällan någon säga att vi har en söndercurlad generation som inte kan ha skilda åsikter. De enda jag hört säga liknande är radikala vänster eller feminister efter att de förlorat i argumentering. Mot saker som fakta. Vet inte riktigt vad du menar skulle vara någon förklaring med att vissa säger så?
För att påminna vad jag sagt. Jag är less på överdriven vänsterpropaganda i tv-serier och filmer. Och jag vet att det är väldigt många med mig. Jag förstår inte din poäng här, alls.
Länk om Star Trek propaganda.

Vad jag menar med det? Jag syftar på att vad är det vänstermedia driver för "viktiga" frågor för brinnande livet. Främst kändisar. Anti Trump. Genus. Krossa patriarkatet. "Det finns inga kön". "White supremacy". Könspronomen. Och hela hjärntvätten att man skall skämmas för att vara vit.
Därför politiska drevet är anledningen att de "måste" ha en svart kvinna med manligt namn för att få fullträff PK mässigt.
Problemet som uppstår är att det är påhittade problem. Och en propaganda som jag och väldigt många med mig inte tycker behövs och att man slagit på den här hästen länge nog nu.

Har jag förklarat tillräckligt noga nu? Vi kan fortsätta i PM istället eller om du vill kan du starta en tråd för att diskutera detta vidare utan gå helt offtopic i denna tråd.

Det finns gott om högerpropaganda också, även om Hollywood överlag lutar mer åt vänster som de alltid gjort. Ett av de större exemplen är hur den Amerikanska militären direkt stödjer krigsfilmer som har rätt budskap. Ser man inte båda så är man helt enkelt hemmablind. Vad gäller historien så tvivlar jag på att någon hittar tydligare och mer överdrivna budskap än under de sista 10-15 åren av kalla kriget. Huruvida budskap är löjliga är en rent subjektiv åsikt, och det kan det vara huruvida något är felaktigt, så det känns enligt mig mer konstruktivt att försöka hålla sig saklig i konversationen.

Angående kritik om söndercurlning så hör jag det från båda sidor. Men som sagt köper jag inte det som ett enkelt svar, även om jag definitivt tycker att det finns många som verkar överkänsliga för förekomsten och framförandet av olika åsikter. Jag anser att det är bättre att försöka förstå än att bara bli arg och irriterad.

Om man är trött på vänsterpropaganda och sedan väljer att titta på Star Trek så har man nog haft ett rejält tankefel någonstans på vägen. Det finns nog ingen TV-serie som är mer känd för att vara progressiv för vänsteridéer över så lång tid som Star Trek. Precis vad du klagar på nu är vad Star Trek gjorde 1966 när de lät en kvinna vara med på kommandobryggan på Enterprise.

Vad kändisar säger om politik osv är inte något jag lägger någon större vikt vid. Jag har tillräckligt mycket viktiga saker i mitt liv för att ha tid att gå och bekymra mig över sådant när det inte påverkar mig. Jag har aldrig känt någon press att skämmas för att jag är vit. Påståendet att de "måste" ha med en svart kvinna med manligt namn säger en hel del. Jag skulle inte ens reflektera över att det är PK för jag bryr mig inte speciellt mycket om den biten, medan du verkar välja att bli väldigt upprörd över det. Jag ser bara en kvinna i en roll i en påhittad historia. Precis som jag inte väljer att se Bond-filmer som ett budskap om att kvinnan ska vara underdånig mannen utan att det bara är lite simpel undanflykt från verkligheten med vad som i princip är en superhjälte som lyckas med det mesta och alla tycker är cool.

Jag har hört flera pacifister tycka om actionfilm, och det är ett bra exempel på folk som inte är så känsliga att de måste låta sina livsåskådningar påverka allt de gör. De vet att film inte är på riktigt så våld kan vara spännande samtidigt som de inte tror på våld som lösning i verkliga konflikter. Jag säger såklart inte att man aldrig ska bli irriterad på något, bara att jag tror att det finns en sundare inställning för en själv än de som jag hör konstant klaga på budskap (och jag tänker inte vara så ensidig att jag påstår att sådana bara finns på en sida, de finns överallt).

Du har förklarat mycket av din åsikt, men själv ser jag bara en situation som handlar om hur känslig man är för visst typ av budskap (den motsatta sidan, får man förmoda). Jag kan såklart ha fel, men då det blundas för vissa budskap men inte för andra så känns det som det inte är förekomsten av budskap i sig som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

I och med att vänsterpropaganda är uteslutande det enda som sipprar ur Hollywood så är det svårt att säga att jag tror folk ogillar det mer pga vänsterpropaganda mot andra inriktningar. Vad är det som inte stämmer "när man jämför med historien"?
Ja jag tror folk ruttnar i stor grad pga budskapen är löjliga och rakt felaktiga.
Hör tack och lov sällan någon säga att vi har en söndercurlad generation som inte kan ha skilda åsikter. De enda jag hört säga liknande är radikala vänster eller feminister efter att de förlorat i argumentering. Mot saker som fakta. Vet inte riktigt vad du menar skulle vara någon förklaring med att vissa säger så?
För att påminna vad jag sagt. Jag är less på överdriven vänsterpropaganda i tv-serier och filmer. Och jag vet att det är väldigt många med mig. Jag förstår inte din poäng här, alls.
Länk om Star Trek propaganda.

Vad jag menar med det? Jag syftar på att vad är det vänstermedia driver för "viktiga" frågor för brinnande livet. Främst kändisar. Anti Trump. Genus. Krossa patriarkatet. "Det finns inga kön". "White supremacy". Könspronomen. Och hela hjärntvätten att man skall skämmas för att vara vit.
Därför politiska drevet är anledningen att de "måste" ha en svart kvinna med manligt namn för att få fullträff PK mässigt.
Problemet som uppstår är att det är påhittade problem. Och en propaganda som jag och väldigt många med mig inte tycker behövs och att man slagit på den här hästen länge nog nu.

Har jag förklarat tillräckligt noga nu? Vi kan fortsätta i PM istället eller om du vill kan du starta en tråd för att diskutera detta vidare utan gå helt offtopic i denna tråd.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt dina grova generaliseringar.

Skrivet av henkiii:

En spontan fundering.
Nu när nerladdning börjar bli lika allvarligt som våldtäkt, kommer domstolarna börja fråga vad rättighetsinnehavaren hade på sig för kläder när filmen delades ut?
Och kommer det få någon inverkan på det kommande straffet?

Skickades från m.sweclockers.com

Läs kommentarerna. Nedladdning anses inte vara lika allvarligt som våldtäkt och därför är snittstraffet oftast dagsböter medan man får minst två år för våldtäkt (observera MINST) i snitt.

Skrivet av Orfi:

Regeringen borde undersöka möjligheten att införa straff för politiker som lovar en sak och gör precis motsatsen istället för att kasta skattepengar i sjön och jaga minderåriga fildelare.

Vad har regeringen lovat angående detta fall?

Skrivet av Mikaelmannen:

Jag förstår att ladda ner någon annans film är olagligt men jag knyter näven då straffskalan för ett brott utan offer jämförs med grova våldsbrott. Mediabolaget har på 15års gapande än inte kunnat påvisa hur piratande skadar dom. Att säga att alla som laddat ner skulle köpt är inte direkt rimligt.
Då någon har blivit våldtagen och senare tar livet av sig är det ganska lätt att utgå ifrån att detta påverkade personen negativt. Att då riskera samma straff för att sprida filmer och det "offret" inte kan påvisa att dom lidit skada är ett hån mot alla riktiga offer.

De som tror att lagarna inte kommer tillämpas på nerladdare anser jag är naiva. Att privata bolag är in och styr bland lycksökarna i riksdagen säger väl en del om moralen som finns där.

Läs kommentarerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det finns gott om högerpropaganda också, även om Hollywood överlag lutar mer åt vänster som de alltid gjort. Ett av de större exemplen är hur den Amerikanska militären direkt stödjer krigsfilmer som har rätt budskap. Ser man inte båda så är man helt enkelt hemmablind. Vad gäller historien så tvivlar jag på att någon hittar tydligare och mer överdrivna budskap än under de sista 10-15 åren av kalla kriget. Huruvida budskap är löjliga är en rent subjektiv åsikt, och det kan det vara huruvida något är felaktigt, så det känns enligt mig mer konstruktivt att försöka hålla sig saklig i konversationen.

Angående kritik om söndercurlning så hör jag det från båda sidor. Men som sagt köper jag inte det som ett enkelt svar, även om jag definitivt tycker att det finns många som verkar överkänsliga för förekomsten och framförandet av olika åsikter. Jag anser att det är bättre att försöka förstå än att bara bli arg och irriterad.

Om man är trött på vänsterpropaganda och sedan väljer att titta på Star Trek så har man nog haft ett rejält tankefel någonstans på vägen. Det finns nog ingen TV-serie som är mer känd för att vara progressiv för vänsteridéer över så lång tid som Star Trek. Precis vad du klagar på nu är vad Star Trek gjorde 1966 när de lät en kvinna vara med på kommandobryggan på Enterprise.

Vad kändisar säger om politik osv är inte något jag lägger någon större vikt vid. Jag har tillräckligt mycket viktiga saker i mitt liv för att ha tid att gå och bekymra mig över sådant när det inte påverkar mig. Jag har aldrig känt någon press att skämmas för att jag är vit. Påståendet att de "måste" ha med en svart kvinna med manligt namn säger en hel del. Jag skulle inte ens reflektera över att det är PK för jag bryr mig inte speciellt mycket om den biten, medan du verkar välja att bli väldigt upprörd över det. Jag ser bara en kvinna i en roll i en påhittad historia. Precis som jag inte väljer att se Bond-filmer som ett budskap om att kvinnan ska vara underdånig mannen utan att det bara är lite simpel undanflykt från verkligheten med vad som i princip är en superhjälte som lyckas med det mesta och alla tycker är cool.

Jag har hört flera pacifister tycka om actionfilm, och det är ett bra exempel på folk som inte är så känsliga att de måste låta sina livsåskådningar påverka allt de gör. De vet att film inte är på riktigt så våld kan vara spännande samtidigt som de inte tror på våld som lösning i verkliga konflikter. Jag säger såklart inte att man aldrig ska bli irriterad på något, bara att jag tror att det finns en sundare inställning för en själv än de som jag hör konstant klaga på budskap (och jag tänker inte vara så ensidig att jag påstår att sådana bara finns på en sida, de finns överallt).

Du har förklarat mycket av din åsikt, men själv ser jag bara en situation som handlar om hur känslig man är för visst typ av budskap (den motsatta sidan, får man förmoda). Jag kan såklart ha fel, men då det blundas för vissa budskap men inte för andra så känns det som det inte är förekomsten av budskap i sig som är problemet.

Jag tycker du har bra argument och jag tycker du har bra poänger. Angående Star Trek och tidigare vänsterpropaganda. Ja det stämmer. Skillnaden är väl mest att det fanns anledning som folk höll med om förr. På 60-talet fanns det ett problem. Idag finns det ej. Tycker jag subjektivt.

För att inte dra det vidare i oändlighet, även om det här är en rolig debatt så är vi väldigt off topic.
Vad jag ville säga var min syn på varför Hollywoods siffror går nedåt och jag skulle författat mig kortare utan lång rant.
Piratkopiering har i allmänhet minskat. Hollywoods ekonomi blomstrade under värsta piratkopieringstiden. Det finns ej ett samband.
Enligt mig är orsaken att folk är extremt trötta på pk-propaganda. Jag kan ha rätt. Jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag tycker du har bra argument och jag tycker du har bra poänger. Angående Star Trek och tidigare vänsterpropaganda. Ja det stämmer. Skillnaden är väl mest att det fanns anledning som folk höll med om förr. På 60-talet fanns det ett problem. Idag finns det ej. Tycker jag subjektivt.

För att inte dra det vidare i oändlighet, även om det här är en rolig debatt så är vi väldigt off topic.
Vad jag ville säga var min syn på varför Hollywoods siffror går nedåt och jag skulle författat mig kortare utan lång rant.
Piratkopiering har i allmänhet minskat. Hollywoods ekonomi blomstrade under värsta piratkopieringstiden. Det finns ej ett samband.
Enligt mig är orsaken att folk är extremt trötta på pk-propaganda. Jag kan ha rätt. Jag kan ha fel.

Så med andra ord... "Allt jag inte gillar är PK propaganda"?

Startrek? Vänsterpropaganda? Du är väl medveten om att produktionen gjordes i ett land där all vänsterideologi räknas som kommunism och är därför helt no no? Framförallt under 60-talet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så med andra ord... "Allt jag inte gillar är PK propaganda"?

"So you're saying".

Nej. Men jag känner att oavsett ansträngning kommer jag ej lyckas framföra min åsikt utan att få felaktiga tolkningar exakt som du just gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

"So you're saying".

Nej. Men jag känner att oavsett ansträngning kommer jag ej lyckas framföra min åsikt utan att få felaktiga tolkningar exakt som du just gjorde.

Du kan ju börja med att slopa saker som "PK-media" och "Vänsterpropaganda".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du kan ju börja med att slopa saker som "PK-media" och "Vänsterpropaganda".

Jag skall slopa mina åsikter så de passar dig bättre? Nej, så fungerar ej världen.

Edit: Åter igen. Tillbaka till ämnet kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag tycker du har bra argument och jag tycker du har bra poänger. Angående Star Trek och tidigare vänsterpropaganda. Ja det stämmer. Skillnaden är väl mest att det fanns anledning som folk höll med om förr. På 60-talet fanns det ett problem. Idag finns det ej. Tycker jag subjektivt.

För att inte dra det vidare i oändlighet, även om det här är en rolig debatt så är vi väldigt off topic.
Vad jag ville säga var min syn på varför Hollywoods siffror går nedåt och jag skulle författat mig kortare utan lång rant.
Piratkopiering har i allmänhet minskat. Hollywoods ekonomi blomstrade under värsta piratkopieringstiden. Det finns ej ett samband.
Enligt mig är orsaken att folk är extremt trötta på pk-propaganda. Jag kan ha rätt. Jag kan ha fel.

Jag kan åtminstone hålla med om att problemen idag är mindre. Sedan finns det också vissa skillnader mellan länder, då t ex Sverige är ett av de mest jämlika länderna i världen sett till kön, medan USA knappt är topp 50 på Gender Equality Index, så vissa saker kommer att bli mer fokus som problem där (inte för att vi saknar fortsatt strävande här i Sverige, men vi har inte haft någon speciell ökning under förra året som det var i USA).

Jag tycker inte du gjorde fel som gjorde ett längre inlägg om Hollywoods dalande siffror, det är en intressant infallsvinkel. Dock vet jag inte, utan att ha kollat upp några siffror, om Hollywoods pengaström är så väldigt mycket mindre (vissa bolag går nog till och med bättre nu) utan deras största problem är nog att färre går på bio (men det har blivit dyrare att göra det så pengarna rullar ändå in). Dock får man också minnas att de har mer konkurrens av streamingtjänster, allt bättre dataspelsmarknad, osv. Vi har mer underhållning att tillgå, vilket såklart blir en konkurrenssituation. Piratkopiering har såklart en viss effekt, men det är svårt att fastställa hur stor eller liten den är och bolagen vill såklart överdriva den. Det lär hursomhelst inte vara den största faktorn i ekvationen.

Det var en trevlig diskussion och det är alltid lärorikt att höra synpunkter från de som tänker lite olika än en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag kan åtminstone hålla med om att problemen idag är mindre. Sedan finns det också vissa skillnader mellan länder, då t ex Sverige är ett av de mest jämlika länderna i världen sett till kön, medan USA knappt är topp 50 på Gender Equality Index, så vissa saker kommer att bli mer fokus som problem där (inte för att vi saknar fortsatt strävande här i Sverige, men vi har inte haft någon speciell ökning under förra året som det var i USA).

Jag tycker inte du gjorde fel som gjorde ett längre inlägg om Hollywoods dalande siffror, det är en intressant infallsvinkel. Dock vet jag inte, utan att ha kollat upp några siffror, om Hollywoods pengaström är så väldigt mycket mindre (vissa bolag går nog till och med bättre nu) utan deras största problem är nog att färre går på bio (men det har blivit dyrare att göra det så pengarna rullar ändå in). Dock får man också minnas att de har mer konkurrens av streamingtjänster, allt bättre dataspelsmarknad, osv. Vi har mer underhållning att tillgå, vilket såklart blir en konkurrenssituation. Piratkopiering har såklart en viss effekt, men det är svårt att fastställa hur stor eller liten den är och bolagen vill såklart överdriva den. Det lär hursomhelst inte vara den största faktorn i ekvationen.

Det var en trevlig diskussion och det är alltid lärorikt att höra synpunkter från de som tänker lite olika än en själv.

Att stora företag inte insett att det finns en enorm marknad för digital strömningstjänster. Förstår de inte vilken marknad som de går miste om?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Rätt. Man ska inte kunna dela folks material hur som helst o tro att man ska komma undan. Det har varit vilda västern länge nog..

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

En spontan fundering.
Nu när nerladdning börjar bli lika allvarligt som våldtäkt, kommer domstolarna börja fråga vad rättighetsinnehavaren hade på sig för kläder när filmen delades ut?
Och kommer det få någon inverkan på det kommande straffet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är i grunden en tokig uppfattning av läget. På alla plan faktiskt :).
Engångsnedladdningar kommer garanterat leda till lägre domar än engångsvåldtäkter även framöver. Det kommer inte likställas.
Omfattning och upprepning av respektive kan däremot få konsekvenser i form av att man får straff i den högre delen sv skalan. Värt att nämna här är att våldtäkter fortsatt kommer ha högre straffskala än upphovsrättbrott.

Sedan är väl klädvalet inte avgörande för frågan heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att stora företag inte insett att det finns en enorm marknad för digital strömningstjänster. Förstår de inte vilken marknad som de går miste om?

Jag tror alla företag mycket väl vet om marknaden för streaming. Vi som slutkunder får sällan en bra lösning pga segmentering.
Disney skall starta en egen streamingtjänst tex. Vi som slutkund får istället i slutändan 17 olika appar att ha för de olika serier och filmer vi vill se.

Väljer man den olagliga vägen att ladda hem istället med lösningar som Sonarr/Sickrage för tvserier. Couchpotato för film. Spelar upp allt i Kodi. Då har man alla serier man vill se hemladdat i sitt arkiv på ett ställe utan bekymmer. Ja förutom lagen då.

En betaltjänst borde vara bättre än de olagliga alternativen, lägger de bättre energi på det så tror jag fler skulle välja att betala.
Exempelvis. Jobba med Kodi för och utveckla addons. Netflix, HBO, Amazon integrerat i Kodi med bibliotek stöd. Vore fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att stora företag inte insett att det finns en enorm marknad för digital strömningstjänster. Förstår de inte vilken marknad som de går miste om?

Det har de nog gjort. Disney är ju på väg att lansera sin tjänst nästa år, och de köpte (om nu Amerikanska staten godkänner det) ju upp Fox film- och tvdivisioner inför detta för att ha ett brett utbud. Det är ju dock inte bara för vilket bolag som helst att starta en streamingtjänst och tro att allt löser sig. Det är konkurrens på den marknaden så för de som inte har samma ekonomiska muskler som Disney är det nog lättare att bara sälja rättigheter till de befintliga tjänsterna, som folk gjort hittills med Netflix osv, även om de potentiella intäkterna blir betydligt lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad har regeringen lovat angående detta fall?

Inget. Alltså skrev jag heller inte att de lovat något angående detta, känns lite väl uppenbart eller hur?

Permalänk
Medlem

Fantastisk prioritering. Bara att gratulera lobbyisterna från filmbranschen. Undra vad de smällt i våra "politiker" den här gången. Minns när de hade räknat på att varje nedladdning motsvarade flera osålda objekt för att många tittade ju på just samma nedladdning. Samtidigt som en studie visade att de som laddade ner lade mycket mer pengar på kultur överlag. Det blir ju inte lika lätt NÄR MAN SITTER I FÄNGELSE. Dagens trötta skratt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Fantastisk prioritering. Bara att gratulera lobbyisterna från filmbranschen. Undra vad de smällt i våra "politiker" den här gången. Minns när de hade räknat på att varje nedladdning motsvarade flera osålda objekt för att många tittade ju på just samma nedladdning. Samtidigt som en studie visade att de som laddade ner lade mycket mer pengar på kultur överlag. Det blir ju inte lika lätt NÄR MAN SITTER I FÄNGELSE. Dagens trötta skratt.

EU har gjort en utredning som man antagligen har fått lite fringisar för så att den inte ska publiceras för mycket. Där ingår bl.a. att det inte är en kostnad att filmer/musik fildelas, det ger en merförsäljning. Men om det är lite mer pirrigt att ladda ner kan det bli mer intressant och ge extra pr. Ibland kommer filmer ut innan de har publicerats. Inte ovanligt att de är omärkta, eller ska man kanske säga, bolaget har lagt upp filmerna själva.

Antagligen har maffian get en hel del till politiker i olika former för att få igenom lagändringarna. Maffian har ett antal miljarder per år inom EU för det ändamålet. Kan tänka mig olika resor, evenemang mm med och utan respektive och kanske konton på bra platser inför pensioneringen. För något måste politikerna ha fått för att göra lagändringen som är väldigt ensidigt inriktad.
Har säkert pågått i många år innan marken blivit mör nog.

Permalänk
Medlem

Det är ju precis den här typen av brottslighet vi har så stora problem med i Sverige. Fildelning drar alltid med sig bilbränder, våldtäkt och mord. Äntligen ska familjer kunna sova lugnare! Härligt!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

"De riktar in sig på personer som bedriver verksamhet i form av streamingtjänster och liknande, och inte enskilda fildelare."

Jovisst, det börjar så. sedna kommer de applicera de hårdare lagarna på när Ulf 46 laddat ner senaste Wallander på piratebay.
För i helvete, vi dömer ju redan piratkopiering hårdare (framförallt monetärt) än typ alla brott förutom grövre ekobrott (Om du inte är politiker, då händer inget).