Automatisk omstart utan felmeddelande, vad är orsaken?

Permalänk

Automatisk omstart utan felmeddelande, vad är orsaken?

Min gamla trotjänare har sedan ett par månader fått den irriterande vanan att utan några som helst förvarningar (eller periodicitet) starta om sig själv. Efter att ha utvärderat problemet, har jag kommit fram till att det endast verkar hända i inloggningsskärmen, eller i själva windows. När jag spelar verkar den köra på som den skall. Tycker själv detta är märkligt, borde inte de flesta fel (processor, grafikkort, minne etc.) vara mer vanligt under last?

Har hittills testat: Minne (windows testprogram), Processor (intels test), hårddiskar ("Seatools")

Här är det jag vet/kommer ihåg om mitt system):
Operativsystem: Windows 10, senast uppdaterat för en vecka sedan
Processor: Intel Core i5 750, 2.67 GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigatabyte P55M-UD4
Minne: 12 gb DDR3 Corsair XMS3
Grafikkort: Asus Gforce GTX 1060 3gb
Hårddisk: Intel SSD (kommer inte ihåg modell, men heter SSDSC2CT180A3 i windows, om det hjälper ngn) + Samsung 1 Tb 7200 rpm hårddisk, ca 10 år gammal)
Nätaggregat: Chieftech modulärt, vill säga att det var på 650 W, men lite osäker.
Övrig kylning: Original chassifläktar på Antec P180 mini
Övriga komponenter: Optiarc DVD RW
Temperaturer: Max 57 ºC under intel diagnostics, verkar vara 37 ºC i idle.

Bytte grafikkort för några månader sedan, men jag har för mig att problemet började så smått innan dess. Det blir dock värre och värre, nu är det sällan jag kan köra windows längre än 30 min utan att den startar om… Innan jag kom fram till att det endast verkar hända i Windows lutade jag åt att det var nätaggregatet, men har börjat tvivla när det bara händer i Windows.

Hoppas verkligen någon har en bra idé!

Många tack på förhand
/Mårten

Permalänk

Fellogg

Det slog mig att någon kanske kan ha nytta av det som står i loggen;

"Datorn har startats om utan att ha stängts av först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts"

Källa: Kernel-Power
Händelse-ID: 41
Nivå: Kritisk
Aktivitetskategori: (63)
Nyckelord: (70368744177664), (2)

Permalänk
Skrivet av Unnbrokenburk:

Min gamla trotjänare har sedan ett par månader fått den irriterande vanan att utan några som helst förvarningar (eller periodicitet) starta om sig själv. Efter att ha utvärderat problemet, har jag kommit fram till att det endast verkar hända i inloggningsskärmen, eller i själva windows. När jag spelar verkar den köra på som den skall. Tycker själv detta är märkligt, borde inte de flesta fel (processor, grafikkort, minne etc.) vara mer vanligt under last?

Har hittills testat: Minne (windows testprogram), Processor (intels test), hårddiskar ("Seatools")

Här är det jag vet/kommer ihåg om mitt system):
Operativsystem: Windows 10, senast uppdaterat för en vecka sedan
Processor: Intel Core i5 750, 2.67 GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigatabyte P55M-UD4
Minne: 12 gb DDR3 Corsair XMS3
Grafikkort: Asus Gforce GTX 1060 3gb
Hårddisk: Intel SSD (kommer inte ihåg modell, men heter SSDSC2CT180A3 i windows, om det hjälper ngn) + Samsung 1 Tb 7200 rpm hårddisk, ca 10 år gammal)
Nätaggregat: Chieftech modulärt, vill säga att det var på 650 W, men lite osäker.
Övrig kylning: Original chassifläktar på Antec P180 mini
Övriga komponenter: Optiarc DVD RW
Temperaturer: Max 57 ºC under intel diagnostics, verkar vara 37 ºC i idle.

Bytte grafikkort för några månader sedan, men jag har för mig att problemet började så smått innan dess. Det blir dock värre och värre, nu är det sällan jag kan köra windows längre än 30 min utan att den startar om… Innan jag kom fram till att det endast verkar hända i Windows lutade jag åt att det var nätaggregatet, men har börjat tvivla när det bara händer i Windows.

Hoppas verkligen någon har en bra idé!

Många tack på förhand
/Mårten

Skrivet av Unnbrokenburk:

Det slog mig att någon kanske kan ha nytta av det som står i loggen;

"Datorn har startats om utan att ha stängts av först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts"

Källa: Kernel-Power
Händelse-ID: 41
Nivå: Kritisk
Aktivitetskategori: (63)
Nyckelord: (70368744177664), (2)

Felloggen säger inte så mycket, men Chieftech nätagg? Hur som bilder på insidan av datorn kan hjälpa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske Win 10 har problem med nån uppdatering eller nått annat som buggar i Windows. Program som Seatools testar fysiska fel. Windows eller nån partition kan fortfarande vara korrupt.

Snabbaste sättet att utesluta att felet är i Windows är att låna en disk som du testar att installera på om man inte är beredd att installera om sin vanliga disk. Ha bara 1 disk kopplad när DVD/USB installerar om. Annars lägger / använder DVD//USB något på andra disken som Windows behöver för att starta. Dessutom vill man utesluta att felet är en lagrings disk.

Vissa serier från Chiftech fick omdömet undvik av Sweclockers så du bör kolla upp resten av namnet på ditt nätagg ifall du får andra problem i framtiden.

Permalänk

@Broken-arrow:

Tack för svar!

Här är en bild (syns det att estetik eller luftflöde aldrig har varit en prioritet

Skall försöka leta fram ett namn, går tyvärr inte att läsa på det utan att demontera hela datorn så det tar lite tid att.

Edit: Hittade kvittot från 2009
Chieftec Super Series PSU 750W
14cm Fan, 4x SATA, 2x 6 pin PCIe, 2x 8 (6+2) pin PCIe, 20/24, 80 Plus

Oavsett vad så är det ju nio år gammalt nu, har förstått det som att PSU'er inte lever för evigt, men varför dör det vid låglast isf?

Ny info
Permalänk

@panpo98:

Tack för svar,

Tanken att installera om skräpet har slagit mig, har bara dragit mig för det. Jag har inga andra diskar tillgängliga än de två som är installerade, men kunde ifs koppla ur SSD'n.

Anledningen att jag inte har testat att installera om Windows är att jag inte får någon vettig felkod, om det nu vore mjukvarurelaterat, skulle man inte få BSOD och någon vettig data i loggen?