låsa upp operatörslåst mobil

Permalänk
Medlem

låsa upp operatörslåst mobil

Hej,

Söker efter tips på säkert företag som låser upp operatörslåsta mobiler. Aldrig gjort detta innan så ville inte googla direkt och ta någon random. Bättre fråga någon som vet här.

Har en S8 köpt från tre för övrigt. Har inte gått 12 månader som dom själva kräver för att låsa upp den..

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns vägar att gå, tror dock inte att någon utav dessa är lagliga. Hur lång tid är det kvar tills 12 månader har gått?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Lagligt o lagligt... Det är väl i sådana fall ett avtalsbrott att låsa upp den. Du har ju fått mobilen delvis subventionerad av dem för att ha den bunden till just det telebolaget...

Själv har jag köpt mina senaste mobiler och valt telebolag i efterhand, för att slippa bli låst.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Tillochmed augusti i år

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lagligt o lagligt... Det är väl i sådana fall ett avtalsbrott att låsa upp den. Du har ju fått mobilen delvis subventionerad av dem för att ha den bunden till just det telebolaget...

Själv har jag köpt mina senaste mobiler och valt telebolag i efterhand, för att slippa bli låst.

Subventionerad? Det är inte 2005 nu. Du betalar den på strikt avbetalning. Totalen för att köpa med abonnemang är ju oftast dyrare än att lägga upp cash

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Subventionerad? Det är inte 2005 nu. Du betalar den på strikt avbetalning. Totalen för att köpa med abonnemang är ju oftast dyrare än att lägga upp cash

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte när jag handlade via comviq. S8+ för ~4500kr (uppbundet på 24mån) plus abonemang. Telefonen låg då på runt 7-8000 cash i butik

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

@talonmas: Alltid varit dyrare i längden .... Kontant är och förblir king .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@talonmas: Alltid varit dyrare i längden .... Kontant är och förblir king .

Generellt ja.. Jag fick också nån brutalt bra deal på min s8 som inte kontant hade kunnat slå.
sen ju på note 8 så blev de tvärtom..

Oavsett.. Hur gör jag med upplåsningen!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns vägar att gå, tror dock inte att någon utav dessa är lagliga. Hur lång tid är det kvar tills 12 månader har gått?

Vilka vägar? Pm tack om du inte vill här.. Jag behöver låsa upp den asap

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Generellt ja.. Jag fick också nån brutalt bra deal på min s8 som inte kontant hade kunnat slå.
sen ju på note 8 så blev de tvärtom..

Oavsett.. Hur gör jag med upplåsningen!?

Skickades från m.sweclockers.com

Jao. Operatören vill ju givetvis att kunden ska känna så. Dock sällan det verkligen blir så.

Vet dock inget om din deal. Just sayin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Nja, inte när jag handlade via comviq. S8+ för ~4500kr (uppbundet på 24mån) plus abonemang. Telefonen låg då på runt 7-8000 cash i butik

Vad blev totalkostnaden då?

Säg att abbonemanget kostar 200 kronor extra jämnfört med ett motsvarande hos vimla? Lika bra deal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ju diverse butiker som utför dessa tjänster i princip varenda storstad, priserna skiljer sig dock kraftigt har jag märkt.
Bara i lilla Örebro skulle jag tippa utan att ha räknat på det, åtminstone ett 10-tal butiker, om inte mer. Och det i en stad vars stadskärna du går igenom på mindre än 10 min

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jao. Operatören vill ju givetvis att kunden ska känna så. Dock sällan det verkligen blir så.

Vet dock inget om din deal. Just sayin.

Köpte s8 för 299kr totalt inkl abonnemang med fria samtal osv. 3gb surf. Hade vimla innan och betalade då 150kr för samma abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

[quote postid="17279388" userid="120624" name="Bladz92"]

Nån annan som kan rekommendera en upplåsnings tjänst som de själva testat eller läst om ska vara safe/seriös

Skickades från m.sweclockers.com

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg (LMGTFY-länk) /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad blev totalkostnaden då?

Säg att abbonemanget kostar 200 kronor extra jämnfört med ett motsvarande hos vimla? Lika bra deal?

Skickades från m.sweclockers.com

Totallt 385 kr i mån för abonnemang+mobil

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Finns ju diverse butiker som utför dessa tjänster i princip varenda storstad, priserna skiljer sig dock kraftigt har jag märkt.
Bara i lilla Örebro skulle jag tippa utan att ha räknat på det, åtminstone ett 10-tal butiker, om inte mer. Och det i en stad vars stadskärna du går igenom på mindre än 10 min

Hej.. Missade detta inlägg..Vad bör det kosta ungefär? Låser de upp den direkt på plats eller..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

S8'n borde inte vara operatörslåst, har för mig att dom inte får lov att låsa dom längre? Jag har inte stött på någon som är det dom senaste åren iaf.
Edit: är inte säker då det gäller tre,dom har haft konstiga grejer för sig tidigare.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pierre232:

S8'n borde inte vara operatörslåst, har för mig att dom inte får lov att låsa dom längre? Jag har inte stött på någon som är det dom senaste åren iaf.
Edit: är inte säker då det gäller tre,dom har haft konstiga grejer för sig tidigare.
Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är tillåtet att låsa enheter men man måste låsa upp dem utan extra kostnad omedelbart avtalstiden går ut, däremot är det förbjudet med långa uppsägningstider.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation

15 a § Den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster ska erbjuda slutanvändare att ingå avtal med en längsta giltighetstid om 12 månader. Ett avtal mellan en konsument och den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster får inte ha en längre inledande bindningstid än 24 månader.

15 b § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster får i avtal med en konsument inte ställa upp villkor som innebär att uppsägningstiden för konsumenten är längre än en månad.

15 c § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Pierre232: tyvärr är den låst.. ser det både i praktiken när jag försökt flytta simkortet samt på tre's hemsida.. kostar 350kr att låsa upp den men bara efter 12 månader...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

S8'n borde inte vara operatörslåst, har för mig att dom inte får lov att låsa dom längre? Jag har inte stött på någon som är det dom senaste åren iaf.
Edit: är inte säker då det gäller tre,dom har haft konstiga grejer för sig tidigare.
Skickades från m.sweclockers.com

Får låsa den, men sen låsa upp den gratis efter viss tid.

Skrivet av Nima2001:

@Pierre232: tyvärr är den låst.. ser det både i praktiken när jag försökt flytta simkortet samt på tre's hemsida.. kostar 350kr att låsa upp den men bara efter 12 månader...

Ska inte kosta dig ett öre att låsa upp den sen. Har du köpt den efter 2014 så ska du helt gratis få den upplåst efter dessa 12 månader.

Tre är en av dom få som är kvar hur det var för 10 år sen, bedrövligt företag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:
Ursäkta jag tror jag har sagt fel här.. Fast det är lite otydligt.. Precis som du säger efter 2014 gäller speciella regler. Såhär skriver tre:

Produkt köpt före 1 maj 2014
Upplåsningsavgift på 350 kronor tas ut oavsett om bindningstiden är slut eller inte. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått.
Har du ingen bindningstid eller kontantköpt din produkt debiteras du 350 kronor.

Produkt köpt efter 1 maj 2014
Upplåsningsavgift på 350 kronor tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått.
Har du ingen bindningstid kvar eller kontantköpt din produkt är det kostnadsfritt att låsa upp direkt.

---------

Tolkar det som att om den är inköpt efter 2014 så är det gratis att låsa upp den efter bindindstid (24 mån i mitt fall).
Om jag vill låsa upp den tidigare än så (efter 12 månader) så kostar det 350kr.
Den kan dock inte låsas upp inom 12 månader oavsett om jag är villig att betala.

Problemet jag har nu är att minimumtid på 12 månader är uppnådd först i augusti i år och jag vill låsa upp den nu
Alternativen jag verkar ha är att leta runt i göteborg city efter företag som löser detta för okänd summa. Eller lösa direkt via nån random site på nätet för cirkus 350kr som jag hittat varjefall..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej.. Missade detta inlägg..Vad bör det kosta ungefär? Låser de upp den direkt på plats eller..?

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer inte ihåg så här på rak arm, men under 500:- vet jag att jag har sett.
Men det verkar också variera kraftigt beroende på vart man kollar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@Broken-arrow:
Ursäkta jag tror jag har sagt fel här.. Fast det är lite otydligt.. Precis som du säger efter 2014 gäller speciella regler. Såhär skriver tre:

Produkt köpt före 1 maj 2014
Upplåsningsavgift på 350 kronor tas ut oavsett om bindningstiden är slut eller inte. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått.
Har du ingen bindningstid eller kontantköpt din produkt debiteras du 350 kronor.

Produkt köpt efter 1 maj 2014
Upplåsningsavgift på 350 kronor tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått.
Har du ingen bindningstid kvar eller kontantköpt din produkt är det kostnadsfritt att låsa upp direkt.

---------

Tolkar det som att om den är inköpt efter 2014 så är det gratis att låsa upp den efter bindindstid (24 mån i mitt fall).
Om jag vill låsa upp den tidigare än så (efter 12 månader) så kostar det 350kr.
Den kan dock inte låsas upp inom 12 månader oavsett om jag är villig att betala.

Problemet jag har nu är att minimumtid på 12 månader är uppnådd först i augusti i år och jag vill låsa upp den nu
Alternativen jag verkar ha är att leta runt i göteborg city efter företag som löser detta för okänd summa. Eller lösa direkt via nån random site på nätet för cirkus 350kr som jag hittat varjefall..

Lyckades låsa upp en 3 mobil som var från innan 2014 gratis, genom tres support (då är mobilen 4/5 år gammal). Är ju hur dumt system som helst tre kör med, vem vill betala 350kr för en 5 år gammal mobil bara för låsa upp den? Den mobilen lär ändå vara avbetalt och idag lär det finnas få telefoner innan 2014 som folk vill ha upplåsta (bör slopa avgiften helt för äldre mobiler).

så ja du kan låsa upp den gratis efter 12 månader, tror det är viss minimum tid när du kan låsa upp den tidigast (oftast par månader).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@mrqaffe
@Nima2001
Det verkar som om tre forfarande håller på med detta, trodde att dom hade slutat med det helt och hållet. Men det ska gå att köpa upplåsningskoder från vissa sidor ifall tre inte löser det kan det vara värt att kolla.
Annars är det root som gäller men då triggar du förmodligen knox och kan inte använda tex Samsung pay, har själv inte rootat någon telefon det senaste året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@talonmas: Alltid varit dyrare i längden .... Kontant är och förblir king .

Nej, du har i princip alltid fått telefonen billigare när du bundit upp dig om du hoppat på bra kampanjer. Om du bara knallat in och köpt en telefon som inte är på en bra kampanj är det helt riktigt oftast bara en rak avbetalning med ett ok till kasst abonnemang, men om du faktiskt lägger ned lite arbete på att vänta in en bra kampanj och ser till att du väljer ett abb som passar dig så jo, det blir klart billigare.

Samma sak har alltid gällt, runt 2000-2005 var det ännu bättre rabatter på telefonerna.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg:
precis om man väntar in bra kampanjer tjänar man ofta på detta jämfört med att casha rätt av..
Som sagt fick jag min s8 augusti förra året för 299kr inkl fria samtal och sms samt 3gb surf (tillräckligt för mig).
Jag hade ett billigt vimla abonnemang för 150kr/månaden med antingen 3gb eller 5gb surf (tror det var 3). Detta kostade 150kr.

Om vi säger att 150kr av 299kr är abonnemangsavgifter så är det 150kr i månaden för mobilen. Det blir det blir 3600kr efter 24 månader bindningstid vilket var bra mycket billigare än vad telefonen skulle kosta kontant vid tillfället.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@RVX: ahh det lät inte lovande..
Jag slog till på nån site nu.. 345kr och 1-3 arbetsdagar. från låsupp.com . Får väl se hur det går.. Känns bättre än att jaga ner någon i stan för tjänsten. Dock hade det nog gått snabbare men jag pallar inte ta mig in till stan för bara detta ärende just nu.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Bruce Wayne: ahh det lät inte lovande..
Jag slog till på nån site nu.. 345kr och 1-3 arbetsdagar. från låsupp.com . Får väl se hur det går.. Känns bättre än att jaga ner någon i stan för tjänsten. Dock hade det nog gått snabbare men jag pallar inte ta mig in till stan för bara detta ärende just nu.

Återkom med resultatet, vilken sida gick du till?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Återkom med resultatet, vilken sida gick du till?

Yes.
www.låsupp.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk snackar om kampanjer hit och dit men ok ->
Jag köpte en Samsung S8 för 3990kr kontant. Fanns inget abonnemang som slog det, helt obunden.

Betalar 99kr månaden för mitt mobil abb med fria samtal,sms och 3gb surf (sen har jag en surfpott på 90gb som inte direkt minskar).