Vilken (vanlig) plånbok använder du och varför?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag nästan aldrig använder kontanter längre så köpte jag en Thin King för drygt ett år sedan. Smidig och håller förmodligen för evigt
http://www.thinking.fi/thin-king-card-case-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja, det dök upp en tråd om plånböcker för kryptovalutor men jag ville snacka vanliga plånböcker.

Plånböcker är onekligen ett av de objekt vi bär med oss mest, är det för kontanter, bankkort eller varför inte legitimationen?

Personligen använder jag en Secrid, känns väldigt lämpligt då det tvingar mig att inte bara prioritera antalet och vilka kort som följer med utan även ger lite trygghet då plånboken är skärmad. Jag fick upp ögonen efter min vän @AfterShock hade skaffat sig en Secrid. Innan dess var det en vanlig läderplånbok.
..

Kör också en Secrid, dock utan extra slide. Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

billig enkel skinnplånbok, har typ 3 kort och inte mycket mer så jag behöver inget speciellt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Övergick nyligen från plånboksfodral för mobilen till en enkel och platt korthållare som tar minimalt med plats i fickan med fyra kortfack, av liknande denna modell:

Har bara tre kort och vägrar skaffa fler, gymkort, körkort och bankkort.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

Kör med Secrid med läder omslag. Så jag kan ha lite cash och visitkort.
Ett av dom bästa köpen, även om den var dyr. Men den växer inte och blir stor, som läderplånkan blir. ^^

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kronvrak:

Köpte en liten och nätt pluska i svart, på Gekås i Ullared 2011, den håller fortfarande.
Liten med myntfack, inte överdrivet med kortplatser och stort fack för sedlar.
tror att plånboken kostade så liten som under 50-lappen
med åren har den blivit lite sladdrig och luggsliten.

Köpte i höstas två nya plånböcker en liten och identisk med den gamla men brun och en större som rymmer mer (mer än vad man vill ha i fickan ).

Fast så länge den gamla plånboken håller ligger de nya oanvända.

Red: skulle bara rätta stav och syftningsfel men skrev om inlägget.

Nu får du väl nästan posta en bild på plånböckerna?
Kör IMGUR och länka in på forumet, se bara till att inte några känsliga uppgifter syns!

Skrivet av era909:

Har en sådan här: http://www.planboksbutiken.se/exentri-planbok-kortplanbok.htm...
Färgval svart struktur, fast min är mörkt brun med samma typ av struktur. Verkar inte finnas att få tag på längre.

Den var snygg med, om jag skall minnas rätt så har jag någon kompis som har en liknande, då är dock alla korten blekta och slitna precis där öppningen är för det mest använda kortet på toppen. Upplever du detta?

Skrivet av zabsv:

Eftersom jag nästan aldrig använder kontanter längre så köpte jag en Thin King för drygt ett år sedan. Smidig och håller förmodligen för evigt
http://www.thinking.fi/thin-king-card-case-0

Såg riktigt schysst ut, är det lätt att få ut korten? Bär du kontanter i plånboken och hur fungerar det?

Skrivet av smkr:

Övergick nyligen från plånboksfodral för mobilen till en enkel och platt korthållare som tar minimalt med plats i fickan med fyra kortfack, av liknande denna modell:
https://teknikmagasinet4-654395.c.cdn77.org/storage/ma/a7885ba243d3472a804824d297cdb2be/504e23e61dd54bd6b52814ce2a377625/500-251-0-png.Png/562768E138D9C10E474EC960677CB6AD1143A6A6/660932.png

Har bara tre kort och vägrar skaffa fler, gymkort, körkort och bankkort.

Du har det lätt du, bara tre kort.

I plånboken har jag:

  • Busskort (i yttre slide så man inte behöver plocka fram kortet när man ska blippa).

  • Två bankkort, ett eget och ett gemensamt med sambo

  • Passerkort för Skolan

  • Körkort.

  • Har även passerkort för jobbet men det har jag hållare till och inte i plånboken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den var snygg med, om jag skall minnas rätt så har jag någon kompis som har en liknande, då är dock alla korten blekta och slitna precis där öppningen är för det mest använda kortet på toppen. Upplever du detta?

I plånboken har jag:

  • Busskort (i yttre slide så man inte behöver plocka fram kortet när man ska blippa).

  • Två bankkort, ett eget och ett gemensamt med sambo

  • Passerkort för Skolan

  • Körkort.

  • Har även passerkort för jobbet men det har jag hållare till och inte i plånboken.

Det blir ett visst slitage på korten vid öppningen beroende på hur man bär med sig plånboken. Jag har den i bakfickan på ganska tighta jeans och det syns lite slitage på korten. Har du kortnummer med upphöjda siffror, typ bankkort, så kan färgen slitas bort på toppen av den siffergruppen som är vid öppningen (3:e) men själva upphöjningen slits inte bort. Jag upplever inget slitage på själva kortets yta förutom det ovan nämnda. På andra sidan i min har jag mitt ICA-kort utan upphöjda siffror och på det syns inget slitage som jag kan härleda till plånboken. Jag har bara haft min i knappt två år så jag kan inte svara på hur det blir vid längre användande än så.

Det är endast kosmetiskt slitage så vitt jag kan se, har inte upplevt några skador på korten som påverkar funktionalitet eller hållbarhet.

Det finns plats för 6 kort, två i snabbaccessfacken och 4 invändigt som är mer skyddade, och dessutom sedlar. Ingen plats för mynt. Det går att plocka upp korten ur de inre facken utan att veckla ut plånboken men det är lite bökigt och man får inte ha för feta fingrar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv

Jag var en stor användare av plånbok men har helt gått över till mobilen och jag rekommenderar andra att göra samma sak. För något år sedan hade jag med mig en plånbok, två mobiler, klocka och en nyckelknippa vart jag än gick. Det hade jag ej klarat idag.

Nu är det en mobil + nycklar som gäller.
En plånboksfodral jag skulle kunna köpa är denna: https://www.teknikmagasinet.se/produkter/mobilt-o-telefoni/mo...

Men jag skulle kunna betala upp till 1000kr för en riktig smart kombo när jag byter mobil och just köpa en mobil där det finns en bra plånboksfodral till är en viktig faktor.. Det kvittar hur bra mobilen är om alla dessa är kassa så blir det ingen sådan mobil för mig.

Permalänk
Medlem

Köpte en i aluminium på Preem macken , endast för kort.
Har inte haft sedlar eller mynt på minst 2 år.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Att kalla korthållare för plånböcker är i mitt egna (och kanske egendomliga) tycke så fel en plånbok ska för mig innehålla minst ett sedelfack och ett myntfack, sen vad den innehåller mer kan variera. Något som är skapat i egenskap av att vara hållare för "kreditkort" av olika slag är korthållare.

Några nämnde mobilskal också. Jag har haft smartphones ett bra tag, endast min första som var en av de första modellerna från Apple fick en spricka i glaset av ett fall och några repor när jag var dum och hade nycklar i samma ficka en gång. Alla mina mobiler sedan dess har varit totalt repfria i glasen och nästan i nyskick sen jag köpte dem tills jag köpt ny efter ett par år. Bara folk som är oaktsamma med sin mobil behöver skal, som dessutom gör mobilen onödigt tjock och förfular den.

Själv har jag en skinnplånbok (en riktig plånbok) med myntfack och sedelfack, två saker som jag fick nytta av i helgen då det var marknad i stan. Stånden tog inte kort utan endast kontanter eller Swish, på tivolit hade jag nytta av myntfacket där det låg ett par tior som jag kunde spela bort i hopp om att vinna en mega-toblerone...som vanligt gick jag därifrån tomhänt, jag har aldrig någonsin vunnit den där åtråvärda mega-tobleronen varken på tivolin eller Liseberg

Permalänk
Medlem

kör en sån här sedan ett par år tillbaka. liten och smidig, skärmad och inga vassa kanter. mycket nöjd och skulle lätt köpa en likadan igen om behovet skulle uppstå.

går i princip aldrig med kontanter och gillar att den "tvingar" mig att hålla nere hur mycket jag släpar på. normalt innehåller den tre kort vilket lämnar en tom plats.

cheers

Permalänk
Medlem

Dizmio

Dizmio
Ett Kickstarter projekt från 2013.
Mynt hamnar i fickan då jag inte gillade mynthållaren som följde med.

Permalänk
Entusiast

Rolig tråd! Plånboken är inte något jag personligen tänker så mycket på men ack så viktig den är i vardagen.

Det är en cirka 7 år gammal Ted Cole av okänd modell, som jag minns att jag fick i födelsedagspresent eller liknande av min faster när jag började samla på mig diverse kort. Det är en relativt stor variant med plats för totalt 10 kort, där jag för tillfället använder 9 av dem. Man kan fortfarande skymta en aning av "Ted Cole" på framsidan men den är ju definitivt en aning sliten, på rätt sätt skulle jag säga!

Jag planerar inte att byta ut den i närtid då den fyller mina behov.

Dold text
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

De senaste tio åren (eller ännu längre) har jag använt en Spec Ops T.H.E. Wallet:
http://www.specopsbrand.com/t-h-e-wallet.html

Mycket nöjd och håller utöver kort och eventuella kontanter även en penna, nycklar, små förband och lite annat. Men den är ganska stor och klumpig.

Ska testa att byta till en Secrid när semestern börjar om ett par veckor, imponerad av konstruktionen och designen.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Har en i svart läder med myntfack, 2 sedelfack (för svarta och vita pengar) och 14 kortplatser, varav 4 används (med minst två kort i varje). Hittar inte producent, men däremot reklam för Stora Enso.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har en billig läderplånbok som sjunger på sista versen (ca 7 år). plats för 15 kort, massa sedlar/kvitton och en hög med mynt.
Stor nog att använda som bromsklots för en lastbil i liten lutning (Testat)

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Bond & knight mk 1, trevlig liten sak, kommer antagligen hålla en halv evighet bra jäkla läder och stabil konstruktion.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end