Permalänk

Acer XB270HU vs xb271HU vs Asus 

Ska nu uppgradera min 1920 1080 144hz skärm

Söker en bra 27" 1440p skärm med g sync minst 144hz

Lutar åt någon av Asus rogarna eller Acer XB270HU, xb271HU
Ips eller inte?

För och nackdelar?
Hjälp med tips

Permalänk
Hedersmedlem

I princip alla modeller inom det här segmentet (IPS, 144 Hz, 1440p, G-sync) har liknande panel och prestanda. Gå på den som är billig/snygg/har bättre stativ/menysystem.

Har själv en XB271HU - valde den framför Asus för att den var billigare just då, och framför en AOC-skärm för att AOC:n hade dåligt stativ.

Sweclockers har testat det mesta i det här segmentet:

Acer XB270HU
Acer XB271HU
ViewSonic XG2703
AOC Agon AG271QG

Permalänk
Skrivet av pv2b:

I princip alla modeller inom det här segmentet (IPS, 144 Hz, 1440p, G-sync) har liknande panel och prestanda. Gå på den som är billig/snygg/har bättre stativ/menysystem.

Har själv en XB271HU - valde den framför Asus för att den var billigare just då, och framför en AOC-skärm för att AOC:n hade dåligt stativ.

Sweclockers har testat det mesta i det här segmentet:

Acer XB270HU
Acer XB271HU
Asus ROG Swift PG278Q
Asus ROG Swift PG279Q
ViewSonic XG2703
AOC Agon AG271QG

Slog till på en https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har alla tre (alltså Acer:na + Asus PG279Q)

Gillar faktiskt XB270HU bäst bildmässigt. XB271HU har en varm färgton jag inte tycker om, samt att den är rätt ful och en extremt ful fot. Alltsom vinner PG279Q pga av byggkvalité, utseende och HDMI-ingång samt bra menyer.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Annat att överväga är att det verkar som Acer har bättre kvalité paneler, dvs mindre backlight bleed och sånt.
Kan ha göra med att det är Acer som tillverkar dom, kan vara att Asus är mer populär och därmed fler som klagar, kan bara vara båg, men det är ett jävla skriveri i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det är lotteri. Men det folk skriver om är utanför lotteriet är konstruktionen, vissa trycker mer på kanterna (ramen dvs) och där bland annat Asus.

Vissa har ghetto fixat det genom att lätta trycker som ramen har på panelen och därav drastiskt minskat sin bleeding.

Permalänk
Medlem

Kör acer själv. Skit nöjd Viking

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cheewie:

Jag har alla tre (alltså Acer:na + Asus PG279Q)

Gillar faktiskt XB270HU bäst bildmässigt. XB271HU har en varm färgton jag inte tycker om, samt att den är rätt ful och en extremt ful fot. Alltsom vinner PG279Q pga av byggkvalité, utseende och HDMI-ingång samt bra menyer.

Färgtonen ställer du rimligtvis in själv på det sätt du vill ha den i menyerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I princip alla modeller inom det här segmentet (IPS, 144 Hz, 1440p, G-sync) har liknande panel och prestanda. Gå på den som är billig/snygg/har bättre stativ/menysystem.

Har själv en XB271HU - valde den framför Asus för att den var billigare just då, och framför en AOC-skärm för att AOC:n hade dåligt stativ.

Sweclockers har testat det mesta i det här segmentet:

Acer XB270HU
Acer XB271HU
Asus ROG Swift PG278Q
Asus ROG Swift PG279Q
ViewSonic XG2703
AOC Agon AG271QG

I Stockholmsområdet fick man XB271HU för 4990:- fram till idag. Den blev rätt prisvärd då. Härlig skärm.

Permalänk
Medlem

Kör Samsung. Efter ha sett diverse tester och sett youtubeklipp där de fått utala sig om upplevelsen, har jag insett att g-synk och ftee-synk inte tillför något spelvärde alls (väldigt marginellt).
Satsa istället på att hitta en monitor som har andra fördelar. Jag balde Samsung för de har helt enkelt otroligt bra färger, låg ms, 144 hz .
Denna köpte jag, får den på Fredag 😁👍 samsung c32hg70 curved hdr

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kör Samsung. Efter ha sett diverse tester och sett youtubeklipp där de fått utala sig om upplevelsen, har jag insett att g-synk och ftee-synk inte tillför något spelvärde alls (väldigt marginellt).
Satsa istället på att hitta en monitor som har andra fördelar. Jag balde Samsung för de har helt enkelt otroligt bra färger, låg ms, 144 hz .
Denna köpte jag, får den på Fredag 😁👍 samsung c32hg70 curved hdr

Håller inte med alls.
Att spelet flyter på fint utan att bilden rycker, hackar och går söder konstant är mycket mer värdefullt än att rött är 2% mer korrekt.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1