Permalänk
Medlem

Speldator 13-15k

Halloj

Dags för ny dator. Har varit inne på mindre datorer, men det är svårt att hitta en sån som känns rätt, därför utvidgar jag ny sökandet till i stort sett alla storlekar (dock helst inte för stora, tunga och otympliga).
Men det känns som att marknaden idag är knökfull av olika komponenter och jag har verkligen noll koll, så därför behöver jag all hjälp jag kan få.

Används till:
Spel - Var ett tag sen min nuvarande dator klarade moderna spel, så skulle gärna kunna spela de senaste spelen igen.
Film - Att titta på, ej redigera.
Lite Photoshop, men det är ingen prioritet.

Kvalitet:
Jag är ingen übergamer eller en som överklockar och håller på, så jag kräver inte direkt någon extrem kvalitet. Spelen ska flyta med hög kvalitet, men jag ska inte streama och märker nog inte om fps inte är max (har förresten noll koll på fps...)

Pris: Helst inte över 13-15.000kr, men skulle kvaliteten höjas nämnvärt och datorn håller bra nivå längre så kanske jag kan kliva lite över det priset.

Behöver:
Dator och skärm. Mus och tangentbord har jag. De håller kanske inte högsta kvalitet, men de duger för mig.

Krav:
Skärm - Behöver inte vara toppklass, men ser jag en film i hög kvalitet så ska det helst vara det på skärmen och spelen ska såklart se bra ut.
Hårddisk - En SSD och en "vanlig". Duger med 256gb på SSD och 1TB på den andra (men helst mer om priset tillåter).
Moderkort - Bra om den funkar för framtida processorer så att jag inte behöver byta den om ett par år.
Processor - Här har jag svårt att bestämma mig mellan Intel och Ryzen. Försökt läsa lite, men blir inte mycket klokare. Även de som verkar ha bra koll på datorer verkar oense. Har dock mest varit inne på Intel då den känns bättre, men är öppen för förslag.
Ser också gärna att datorn är tyst.

Då jag inte har lust att köpa en helt ny dator hela tiden så ser jag såklart helst att komponenterna duger kanske ett par år i alla fall och att jag då kanske bara behöver byta ut kanske processor och/eller grafikkortet. Eller kanske bygga på med fler ramminnen eller liknande.

Hoppas att jag fått med allt. Om det är någon ni undrar över så är det bara att fråga.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Moderkort - Bra om den funkar för framtida processorer så att jag inte behöver byta den om ett par år.
Processor - Här har jag svårt att bestämma mig mellan Intel och Ryzen.

Med tanke på ditt "krav" på moderkort så är det nog bara Ryzen som gäller för dig.

Intel verkar ha en tendens att byta chipset "varje" gång vilket resulterar i att man måste byta moderkort om man ska uppgradera till nyare CPU.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11315752/

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Vad för spel? Pubg? Ska de ingå windows o montering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Varning för detta paket. Jättelåg prestanda / krona enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Vad för spel? Pubg? Ska de ingå windows o montering?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar just nu inte så värst krävande spel (mest Rocket League och Subnautica) men vill gärna börja lira spel såsom Doom, Pubg och liknande. Vill gärna kunna köpa ett krävande spel och köra den utan problem.

EDIT: Glömde skriva att det ska ingå Windows och helst montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Moderkort - Bra om den funkar för framtida processorer så att jag inte behöver byta den om ett par år.

Om du köper rätt CPU behöver du inte uppgradera den på många år.
En 7 år gammal Intel CPU fungerar fortfarande imponerande väl idag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Känner mig fortfarande osäker på vad jag ska ha, men har ändå kikat lite på vad ni har skrivit och började till slut försöka sätta ihop en dator. Den blev på tok för dyr (jag gick på lite dyrare saker än jag kanske behöver), så jag har snålat in lite (samt plockat bort en hårddisk) och nu fått ihop denna.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11320505/

Var osäker på processorn, men Ryzen var lite billigare, så jag hoppas att den duger nu och ett tag framöver.
Dock är datorn fortfarande lite för dyr. Någon som kan tipsa om saker jag kan byta ut utan att direkt tappa i kvalitet? Jag vet att skärmen kanske är lite overkill, så där kanske jag kan få en bra till ett lägre pris.

P.S. Jag skrev tidigare att datorn helst inte skulle kosta mycket över 15k, men med tanke på att jag förmodligen kommer be Inet bygga datorn och att jag måste köpa till Windows, så kan jag nog gå lite högre om det är nödvändigt för att få rätt kvalitet.

Permalänk
Avstängd

@cenneth: cpu-kylaren är för tung, Inet har en viktgräns på ~750g om du inte är villig att betala 500kr i frakt.

Mitt förslag, Intel lämpar sig bättre för spelande. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11320529/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har nu suttit några dagar och funderat en del.

Så här ser bygget ut just nu:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11329620/

Några frågor:

1. Intel eller Ryzen?
- Det verkar rätt klart att Intel är bättre för spel, medan Ryzen kanske är bättre allround. Dock kommer ju nya Ryzen släppas i april(?) och vad jag läst så känns det som att de kanske tar ett steg närmare Intel på gaming-sidan. Så kan det vara värt att köra på ett Ryzen 5 och senare i år eventuellt köpa den nya som kommer och som då förhoppningsvis funkar bättre till spel. Sen undrar jag om jag, som inte är någon supergamer, kommer märka någon större skillnad på en Ryzen 5 och en i5?
Kollade lite på priser och:
Ryzen 5 1600 + Asus ROG Strix B350-F Gaming = 3268kr
i5 8600k + Asus Prime Z370-A = 4280kr

Skiljer en tusenlapp. Är Intel verkligen värt det?

2. 8gb ram eller 16gb? 3000mhz eller 3200?
- Hade först 16gb, sen gick jag ner till 8gb, men är nu tillbaka på 16gb. Jag har läst att många rekommenderar 16gb, men skulle 8gb räcka?
Och vilken Mhz ska man ha? Jag har valt 3000. Räcker det?

3. En sak som ej är med på den här listan är en skärm. Jag har tittat lite på några olika som verkar rätt okej (Asus VG245H, ViewSonic XG2401, Acer XF240H, AOC G2460PF), men har fastnat lite extra för Samsung C24FG70FQU. Då jag ser mycket på film så verkar den funka bra för just det, men hur är den för gaming? Är den värd att satsa på?

Tror det var alla frågor, i alla fall för tillfället. Hur tycker ni förresten att resten av bygget ser ut?

Permalänk
Medlem

Känns som att jag mer eller mindre bestämt mig för komponenterna nu. Fortfarande lite osäker på processorn, men jag går nog på priset och väljer Ryzen.

Dock har jag fortfarande svårt att välja skärm.
Samsung C24FG70FQU kändes som ett riktigt bra val, men sen insåg jag att den har Freesync, vilket såklart inte funkar med grafikkortet jag valt. Jag funderade då på att byta till ett Radeon-kort för att kunna utnyttja Freesync, men helt ärligt så är jag vill jag helst ha Geforce som dessutom verkar lite bättre.

Problemet då blir att om jag vill ha Gsync så måste jag titta på en ny skärm och de flesta som jag kikat på kostar typ det dubbla som Samsung-skärmen.
Dock såg jag nu att Elgiganten har rea på Acer Predator XB271HU under helgen. 4990 för den är ett bra pris, men den är ändå en bra bit dyrare än Samsung-skärmen.

Därför måste jag fråga:
Är Gsync värt det högre priset? Jag har inte haft det förut på mina skärmar, men är det verkligen värt att betala extra för att få det? Eller vore det bättre om jag tar ett annat grafikkort så att jag kan köra Freesync på Samsung-skärmen?

Vad anser ni om skärmen, Gsync/Freesync och övriga datorbygget?

Permalänk
Avstängd

@cenneth:

Du kan spara 800 kr alternativt lägga dom pengarna på ett 1070 istället genom att köpa Windows här: https://www.g2play.net/category/22175/windows-10-home-oem-key...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejjanlol:

@cenneth:

Du kan spara 800 kr alternativt lägga dom pengarna på ett 1070 istället genom att köpa Windows här: https://www.g2play.net/category/22175/windows-10-home-oem-key...

Ja, jag har hört att det ska vara billigare (finns även på Kinguin), dock har jag alltid varit tveksam till sådana sidor och har läst om personer som köpt saker som sedan slutat fungera.
Jag kör nog på fullt pris så att jag vet till 100% vad jag får, även om det kostar lite extra.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om någon nämnt det men Asus PB277Q är en riktigt najs 27" 1440p 75hz som går för runt 3300. Har kört med en för min main skärm ihop med ett 1080 och det är riktigt najs att köra på. Har tidigare kört med en BenQ 1080p 144hz Gsync och tycker att Asus skärmen klår den alla dagar i veckan. Väldigt bra värde för pengarna och det lämnar rätt mycket för datorn. Finns också rätt billiga 4k 60hz TN skärmar från Samsung för runt samma peng om man vill ha fler pixlar

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3540766&gclid=Cj0KCQiA5...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3092972&gclid=Cj0KCQiA5...

Permalänk
Medlem

Nu är skärmen beställd, så då återstår bara en dator att använda den till.

Lär beställa den väldigt snart (förmodligen senast imorgon), så kanske kan jag få ett sista utlåtande om den och kanske förslag på någon sista förändring?
Är fortfarande inte 100% säker på Ryzen, men det lägre priset blir nog avgörande. Även om Ryzen varit ett självklart val så hade jag gärna haft en kraftigare processor, men som sagt var, prislappen...
Kanske kliver dessutom Ryzen upp en nivå i framtiden så att de hamnar på samma nivå som Intel vad gäller gaming och då kan jag byta.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11344240/

Skrivet av anon291781:

Vet inte om någon nämnt det men Asus PB277Q är en riktigt najs 27" 1440p 75hz som går för runt 3300. Har kört med en för min main skärm ihop med ett 1080 och det är riktigt najs att köra på. Har tidigare kört med en BenQ 1080p 144hz Gsync och tycker att Asus skärmen klår den alla dagar i veckan. Väldigt bra värde för pengarna och det lämnar rätt mycket för datorn. Finns också rätt billiga 4k 60hz TN skärmar från Samsung för runt samma peng om man vill ha fler pixlar

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3540766&gclid=Cj0KCQiA5...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3092972&gclid=Cj0KCQiA5...

Tack för förslagen. Tror att jag tittade lite på PB277Q, men sen blev jag intresserad av Samsung C24FG70FQU.
Dock hade Elgiganten rea på Acer Predator XB271HU under helgen och det slutade med att jag köpte en sådan. Visserligen var priset, trots rean, högre än jag ville ge för en skärm, men den verkar så pass bra att jag ändå köpte den.

Får den om några dagar, så då får vi se om den duger

Permalänk
Medlem

Stött på lite problem, så jag ber om ytterligare hjälp.

Nätaggregatet och grafikkortet fanns inte i lager, så jag hoppades att jag under måndagen skulle få lite positiva nyheter om när de skulle komma. Såklart blev det inte så.

Nätaggregatet kommer i början av april, vilket jag inte direkt har lust att vänta på. Grafikkortet har inte något datum, så det kan ju dröja innan det kommer också, om jag har otur.

Därför har jag några frågor.

1. Nätaggregatet finns i en av deras butiker (nära mig dessutom). Kan man gå dit och köpa det där och lägga sin beställning på hela datorn på plats eller måste det ske via nätet?

2. Om man kan göra det på plats, kan jag då även köpa grafikkortet på ett annat ställe och ta med mig den dit så att de kan sätta in den i datorn de ska bygga åt mig?

3. Om inget av det där går, vilket nätaggregat och grafikkort föreslår ni att jag tar istället?
Nätaggregatet ska helst vara så tyst om möjligt.

Permalänk
Avstängd

@cenneth: Det är enbart att gilla läget, dom bättre grafikkorten är bristvaror p.g.a brist på minneskretsar och kryptominers som dammsuger marknaderna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@cenneth: Det är enbart att gilla läget, dom bättre grafikkorten är bristvaror p.g.a brist på minneskretsar och kryptominers som dammsuger marknaderna.

Ja, tyvärr är det så. Både dyrt och svårt att hitta delar idag

Kollade lite på den förut, men var inte helt nöjd med kvaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Får ont i huvudet av prisjakt listor där inte en enda av komponenterna finns i lager till det pris som är lägst. Vad spelar det för roll att en teoretiskt kan köpa en build med ett 1080 (där kortet kostar 5490kr) när det inte finns i lager någonstans till en sådan summa?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

@cenneth:

Här är ett alternativ med 8600K och 1070ti:
https://www.komplett.se/product/11355/datorer/komplett-pc/kom...

Konfigurerade den till detta:
Fractal Design Define S Black
Corsair TX550M, 550W PSU
Intel Core i5-8600K Processor
Noctua NH-U9S CPU Kylare
MSI Z370 Gaming Plus, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
EVGA GeForce GTX 1070 Ti SC
Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe

Priset blev 15182:-, vilket får anses bra för att vara färdigbyggd och med dagens gpu-priser.
Tog bort Win 10 och lagringsdisken, bytte till Define S (Define C fanns bara med fönster) och en tyst CPU-kylare från Noctua.

Win 10-nyckel kan du köpa för en 50-lapp på Ebay:
https://www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •