Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Casgar:

Spontan tanke. Vad skulle folk tycka om dessa regler?:
- Åker du fast för en trafikföreteelse så måste du ta om körkortsteorin. Klarar du inte teorin får du böta.
- Är företeelsen så allvarlig att du förlorar körkortet måste du, efter att indragelsetiden(?) har gått ut, ta om teori och uppkörning innan du får tillbaka kortet.

Helt jävla galet. Man ska inte behöva vara nojig över att ge sig ut o köra....

Skrivet av Dajms:

Mina irritationsmoment (läs aggressionsmoment) i trafiken kan brytas ner till dessa fyra återkommande fenomen;

2. Folk som kör för sakta trots bra/godkänt väglag
Händer dagligen, speciellt nu i vintertider. Jag vill sätta farthållaren på angiven hastighet och må, men dröjer inte länge fören jag kommer ikapp och måste bromsa för någon ouppmärksam eller osäker individ. Finns också ett specialfall här; de som kör 50 på 70-vägar och sen när hastighetsbegränsningen sänks till 30 så håller de samma hastighet ändå?

Gemensam nämnare: Gubbar med keps.

I vinterväglag är.det helt klart bättre att köra långsamt än normalsnabbt. Fast menar du snötäckta vägar lr vad?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Mnemozyne13: Brukar du vrida på kroppen och/eller huvudet när du ska se dig om eller litar du blint på att du ser allt i speglarna?
Jag märker, eftersom jag sitter några meter upp när jag jobbar, att folk tvärvägrar att titta sig om över axlarna vid filbyte. Även väldigt vanligt förekommande vid påfart till motorväg.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Mnemozyne13: Brukar du vrida på kroppen och/eller huvudet när du ska se dig om eller litar du blint på att du ser allt i speglarna?
Jag märker, eftersom jag sitter några meter upp när jag jobbar, att folk tvärvägrar att titta sig om över axlarna vid filbyte. Även väldigt vanligt förekommande vid påfart till motorväg.

Jo, men inte när jag ligger först och dom andra bakom mig har heldragen linje. Enligt bilden får väl den som redan ligger i höger körfält endast svänga höger. För mig känns det konstigt att bli omkörd till höger. Men först korsar han heldragen linje, kör rakt fram när han egentligen bara får svänga höger och sen kör han om på höger sida. Brukar inte kolla om det kommer bilar flygandes ovanför mig heller men man kanske borde börja med det.

Men som sagt, det kan ju vara någonting jag inte har förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Jag får nog byta från att sucka till att skratta istället, går bra med att tygla den där attityden ser jag!

Jag vet inte vart du lyckas läsa in vart mina begränsningar som förare skulle vara, är det för dig helt otroligt att nån väljer att inte köra 110 på motorväg på sin fritid med sin egen bil?

På jobbet är det lite mer tidskritiskt så då anpassar jag min körning efter det, inga problem alls.
Och efter att ha kört utryckning i över 5 år, en körning som eventuellt kanske möjligtvis ställer yttepytte lite högre krav på föraren än att ligga och köra laddhybrid på motorvägen i 110, så tror jag att jag har mitt på det torra vad gäller kompetens bakom ratten. Själv då?

Är du bättre än andra för att du inte svär eller benämner puckon med olika skällsord?

Förlåt, du skrev faktiskt att du var upp i 120 när du skulle testa frirullande hastighet i nerförsbacke.

Att kört utryckning mer än 5 år säger absolut inget om huruvida man är en bra/dålig eller hänsynsfull förare. Att prompt hålla 20-30 under gällande hastighet för att det ”passar en bättre” och sedan stoltsera med att du kör utryckningsfordon?

Och det finns många typer av utryckningsförare, många av dessa kategorier passar då rakt inte i trafiken och då menar jag inte Polis, Räddningstjänst eller Ambulans. Vilka iofs också finns många bevis på ruttna förare...

För att cykla vidare lite snett med kukfäktningen så brukar jag för övrigt byta tjänstebil efter 1 1/2 - 2 år pga antalet mil utklassar antal år i leasingkontrakten. Hittils har jag under 20 år varit inblandad i en trafikolycka. Det var på en trefilig motorväg (gällande hastighet var 80kmh) där jag låg i mittfil och fick en vinglande långtradare i vänsterdörren.

Så yrkesförare är absolut inte detsamma som säkrare förare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Största generella problemet i trafiken idag (blivit värre) är egoism och ouppmärksamhet.
Färre än tidigare hjälper varandra i trafiken, antingen av egoism och "jag ska fram först" eller bara att de är för slöa och inte håller tillräcklig koncentration på bilkörningen.

T.ex. är skillnader i hastighet inte så farligt så länge man håller avstånd, håller till höger och visar tydligt vad man ska göra (blinkers).
Då är det bara för dem bakom en långsammare bil att välja att antingen köra om när det passar eller lägga sig bakom med gott avstånd så att eventuella andra bilar bakom kan köra om.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Folk ligger alltid för nära röven enligt mig. Det är extremt påfrestande och stressigt när man kör i snöstorm. Särskilt när det är allmänt känt att det springer älgar över vägen där flera gånger per dag.

Sen är det läskigt att i princip alla i åldern 18-35 sitter med telefonera och kollar Instagram eller skriver SMS.

Jag håller med om allt, men pensionärer är lika farliga som folk med mobiltelefoner dem flesta av dem kör alltid 10-30 Km/h under hastighets gränsen och har väldigt dålig koll på nyare trafikregler.

men nästan alla ligger för nära röven på varandra och det är värst på vintern då väglaget är dåligt. Sitter man i en mindre bil och en SUV lägger sig bakom en så blir man bländad pga att lysena lägger sig mitt i ögon höjd bakifrån.

90% av alla som köper en SUV borde skaffa sig en combi istället, om man ens överväger att köpa en SUV så är det bättre att köpa en riktigt bil för offroad körning.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Rasslade fram ett körkort för ett år sedan. Hela proceduren kändes dyr snarare än lärorik. Kändes som att jag hade lurat dem när jag klarade proved och körde upp på första försöket.
Sedan dess har jag insett att blinkersvätskan inte är bytt på 80% av medtrafikanters bilar.

Billigare och svårare att ta körkort samt mer trafikpoliser hade varit önskvärt. Om staten nu hade varit så mån om att jobba mot 0 dödsfall i trafiken hade ett IQ-test implementerats.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

För det första, det där är rent skitsnack. När någon inte accelererar på påfarten och svänger ut på motorvägen i 70 km/h så orsakar det hårda inbromsningar och väjningar.

Men då har dom ju brutit mot väjningsplikten, inte hastighetsbegränsningen.

För en som har en av vägarna i närheten som har "nollåttarace" varje skollov så blir man lite fundersam hur "folk" tänker.
På en 2+1 väg som har 100km/t ligger tempot på 120-130 oavsett väglag.
Full last på bilstackarna, barnen med sig, konstant sladdande över moddsträng i snörök.
Rena vansinneskörningen MAO.
Gissningsvis så tänker alla dessa galningar att dom som ligger på vettigare hastighet är de som orsakar olyckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag håller med om allt, men pensionärer är lika farliga som folk med mobiltelefoner dem flesta av dem kör alltid 10-30 Km/h under hastighets gränsen och har väldigt dålig koll på nyare trafikregler.

Din egna slutsats.
Statistiken däremot säger att <25 år drabbas av 3 gånger så många skador i trafiken som >55 år.
Och inte förrän du blir riktigt gammal, >80 år, ökar risken igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Är du bättre än andra för att du inte svär eller benämner puckon med olika skällsord?

I det avseendet, ja definitivt.

Citat:

Förlåt, du skrev faktiskt att du var upp i 120 när du skulle testa frirullande hastighet i nerförsbacke.

Att kört utryckning mer än 5 år säger absolut inget om huruvida man är en bra/dålig eller hänsynsfull förare. Att prompt hålla 20-30 under gällande hastighet för att det ”passar en bättre” och sedan stoltsera med att du kör utryckningsfordon?

Och det finns många typer av utryckningsförare, många av dessa kategorier passar då rakt inte i trafiken och då menar jag inte Polis, Räddningstjänst eller Ambulans. Vilka iofs också finns många bevis på ruttna förare...

För att cykla vidare lite snett med kukfäktningen så brukar jag för övrigt byta tjänstebil efter 1 1/2 - 2 år pga antalet mil utklassar antal år i leasingkontrakten. Hittils har jag under 20 år varit inblandad i en trafikolycka. Det var på en trefilig motorväg (gällande hastighet var 80kmh) där jag låg i mittfil och fick en vinglande långtradare i vänsterdörren.

Så yrkesförare är absolut inte detsamma som säkrare förare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det iofs du som drog slutsatsen att jag skulle ligga på gränsen av min förmåga baserat på att jag gillar att köra i 90 på motorvägen och då påvisade jag bara att jag har ett aningens större spektrum på min kapacitet som förare och att det vid tillfällen går betydligt fortare under omständigheter som ställer rätt bra krav på den som kör.

Att du sen vill fortsätta tro att jag är helt värdelös bakom ratten, ja då får du tro det, det är ett fritt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

I det avseendet, ja definitivt.

Nu var det iofs du som drog slutsatsen att jag skulle ligga på gränsen av min förmåga baserat på att jag gillar att köra i 90 på motorvägen och då påvisade jag bara att jag har ett aningens större spektrum på min kapacitet som förare och att det vid tillfällen går betydligt fortare under omständigheter som ställer rätt bra krav på den som kör.

Att du sen vill fortsätta tro att jag är helt värdelös bakom ratten, ja då får du tro det, det är ett fritt land.

Varsågod att fortsätta tro det, det är ju ett fritt land, så svär jag vidare...

Och sedan kan du ju även fortsätta ljuga för dig själv och tro att du är en bättre förare för att du håller 20-30 lägre än gällande hastighet privat och kör/kört utryckningsfordon i tjänst mer än fem år.

Jag lägger iaf ner tramset nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men då har dom ju brutit mot väjningsplikten, inte hastighetsbegränsningen.

Ehh, en påfart är ett accelerationsfält. Vad tror du dom ska göra i slutet av fältet istället då, stanna och vänta på bättre tider? Det är ännu farligare. F.ö. är det inte väjningsplikten som är där dom har felat, utan att dom missade att anpassa farten till trafikrytmen på vägen dom skulle in på.

Folk som kör sakta vad jag sett är oftast osäkra, dom velar runt och verkar inte riktigt veta var dom ska. Att krypköra runt och bete sig på det sätter stressar andra trafikanter. Stressade människor gör misstag , vilket leder till olyckor. Det gäller precis lika mycket för dom som velar runt i 70 på 90 vägen, som de som ligger och slickar arslet bakom en och inte har vett att hålla avstånd. Båda dessa stressar upp folk och orsakar olyckor. Fast tydligen vill bromsklossarna gärna avsäga sig sitt ansvar och intalar sig att inga olyckor någonsin orsakats av att dom kör för sakta.

Skrivet av Svensktiger:

För en som har en av vägarna i närheten som har "nollåttarace" varje skollov så blir man lite fundersam hur "folk" tänker.
På en 2+1 väg som har 100km/t ligger tempot på 120-130 oavsett väglag.
Full last på bilstackarna, barnen med sig, konstant sladdande över moddsträng i snörök.
Rena vansinneskörningen MAO.
Gissningsvis så tänker alla dessa galningar att dom som ligger på vettigare hastighet är de som orsakar olyckorna.

Eller så svär dom över idioterna som kör 80 på 100 vägen när det är enfiligt och som så fort det blir tvåfiligt ökar till 110. Stressade som dom är gör dom dumheten att öka till 120 för att hinna om. Notera att jag skriver "dumheten", för ja, det är en dumhet. Men att tro att de som kör för sakta är fria från ansvar är också en dumhet.

Här nere i Skåne är trafikrytmen oftast alldeles för hög, speciellt om det är, som det gärna är på vintern, blött, mörkt och kallt. Men ser dom en enda jävla snöflinga, ja då jäklar ska det krypköras, gärna 50 på 80 vägarna härikring (som i många många år gick utmärkt att ha 90 gräns på).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Helt jävla galet. Man ska inte behöva vara nojig över att ge sig ut o köra....

Tycker visserligen inte heller att det förslaget var bra, men... Om man nu skulle vara nojig över att bryta mot någon regel då man kör bil låter det som att man bör fräscha upp sina kunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

Sedan dess har jag insett att blinkersvätskan inte är bytt på 80% av medtrafikanters bilar.

Eller så snålar dom på den för att den är så dyr. Speciellt dom som inte blinkar vänster i rondeller

Skrivet av DokujiN:

Billigare och svårare att ta körkort samt mer trafikpoliser hade varit önskvärt.

Fler trafikpoliser, ja kanske, vet inte hur "slimmad" deras organisation är nu. Däremot vill jag påstå att dom måste ändra inriktning och ha vettiga mål, om dom inte grejar det är det lönlöst med fler trafikpoliser. Jag vill se fartkontroller vid dagis och skolor, inte på E4:an kl 03:00 en tisdagsmorgon där jag är enda föraren på en timme att passera kontrollen (oavsett hastighet). Jag vill se beteendekontroller och inte ett envist fokus på fartkontroller som är det som varit förhärskande de senaste 30 åren.

Skrivet av DokujiN:

Om staten nu hade varit så mån om att jobba mot 0 dödsfall i trafiken hade ett IQ-test implementerats.

För politiker eller förare?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men då har dom ju brutit mot väjningsplikten, inte hastighetsbegränsningen.

För en som har en av vägarna i närheten som har "nollåttarace" varje skollov så blir man lite fundersam hur "folk" tänker.
På en 2+1 väg som har 100km/t ligger tempot på 120-130 oavsett väglag.
Full last på bilstackarna, barnen med sig, konstant sladdande över moddsträng i snörök.
Rena vansinneskörningen MAO.

Gissningsvis så tänker alla dessa galningar att dom som ligger på vettigare hastighet är de som orsakar olyckorna.

Men dom har ju en suv eller kombi med fyrhjulsdrift som dom köpte just för att klara detta under den veckan på året när dom ska på skidsemester!/sarkasm

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Trunk:

Tycker visserligen inte heller att det förslaget var bra, men... Om man nu skulle vara nojig över att bryta mot någon regel då man kör bil låter det som att man bör fräscha upp sina kunskaper.

Poängen är att om man flerdubblar bötesbeloppen så.hade vilken bot som helst varit förödande för ens ekonomi. Då hade i i alla fall jag varit nojig över att få min ekonomi förstörd p.g.a. något enkelt fel man gjorde.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

@Exxovion: hmm dom som ligger i 70 på motorväg är helt klart en trafikfara då man inte alltid är beredd på att komma upp i röven på någon så snabbt. Anser att dom är farligare än någon som vill köra 120 på 110 väg.

Skrivet av Hurtigbullen:

För det första, det där är rent skitsnack. När någon inte accelererar på påfarten och svänger ut på motorvägen i 70 km/h så orsakar det hårda inbromsningar och väjningar. Eller varför inte dom som sniglar fram i 60-70 på 120 väg. Rätt lätt för de som håller lämplig fart att missbedöma framförvarandes hastighet och då är olyckan lätt ett faktum.

Sen att man skyller på dom hänger nog ihop med att dom som kör sakta är osäkra och velar runt. Det är mao ofta svårt att bedöma vad dom tänker ta sig för. Dom är helt enkelt lika oförutsägbara som de som övningskör, fastän utan varningsskylten.

Skrivet av DaBone:

Beror på vad du menar med sakta. Stor skillnad i hastighet oavsett om man kör sakta eller för fort, orsakar olyckor..
Ligger du i 80 på en 90-väg, så är det ju inte så stor sannolikhet att något farligt inträffar. Men ligger du i 40 och inte har en LGF-skylt, så är det nog många som blir överraskade.. Precis samma om du skulle ligga i 140 på samma väg...

Som sagt så är det inte den låga hastigheten i sig som är orsaken till olyckor, utan bristande uppmärksamhet.

Men givetvis så ska man inte hålla en omotiverat låg hastighet. Man ska anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken.

Kör man med släpkärra på motorvägen så får man inte köra fortare än 80 km/h, men det är inte alltid lämpligt att köra så pass fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Idag är halkkörningen ett skämt, du ska bara "känna" på hur det känns att förlora kontrollen på bilen inte träna hur du ska rädda situationen i praktiken.

Håller med 100%.

Det första jag gjorde första vintern jag hade fått mitt kort var att ta en stor parkering och öva. Öva på att tappa kontrollen, öva på att sladda och lära mig hur det känns. Jag brukar öva varje vinter jag får chansen (inte så mycket snö här nere längre), så man håller instinkten och vanan inne. Är faktiskt ganska kul att glatta runt och både lära nya knep och leka lite också. Man får snabbt en känsla hur bra bilden är på att hantera det.

Har ni chansen, även med "50 års erfarenhet" så öva. Se bara till att det kan ske på säkert sätt, utan någon trafik/hinder. För varje bil hanterar detta olika, och man behöver känna det. Speciellt känna hur det känns utan hjälpmedel, om du kan stänga av dem (typ antisladd brukar man kunna stänga av).

Skrivet av Broken-arrow:

Att köra med sommardäck på vintern är egentligen inte problemet, utan boven är 4 hjuldriften (man känner inte lika bra hur dåligt grep man har, från man kommer till en kurva eller bromsar). Helt enkelt dessa herrar underskattar hur halt det är tills det är försent.

Detta tror jag är största faran med både fyrhjulsdrift och alla hjälpmedel (ABS, antisladd, nöd/autobroms osv) idag. Folks kunskap är = 0... man litar på att bilen löser allt. Och sen när man går utanför/längre än dessa hjälpmedel kan klara så går det åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Eller så svär dom över idioterna som kör 80 på 100 vägen när det är enfiligt och som så fort det blir tvåfiligt ökar till 110. Stressade som dom är gör dom dumheten att öka till 120 för att hinna om. Notera att jag skriver "dumheten", för ja, det är en dumhet. Men att tro att de som kör för sakta är fria från ansvar är också en dumhet.

SKITSNACK!
De som kör sakta, orsakar inte ett skit. De får enligt lag lov att köra långsamt, om detta behövs för att anses köra säkert. Mao, de får, ska och kommer fortsätta köra den hastighet de anser säkert.

Det ligger i allas ansvar att anpassa farten efter rådande omständigheter. Att en kör 40-80 på 90 vägen, är en rådande omständighet du bakom SKA anpassa dig mot. Mao, du ska inte hålla högre fart än att du kan hinna stanna för hinder på vägen.

Så sluta ffs skyll ifrån er stress, dålig körning och vansinnighet på andra. Det är ni som gör fel, och endast ni som kör om på detta vansinnes sätt. Har ni bråttom... kör iväg tidigare, eller planera bättre.

Med detta sagt, självklart är det bättre om de kan ligga i rådande hastighet på vägen. Men ingen lag, regel eller liknande tvingar dem.

Permalänk
Medlem

De som kör för sakta är ren pest på vägarna tyvärr.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

@Haziza: Må så vara, men de som ligger alldeles för nära och gör idiotiska omkörningar är klart värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Spontan tanke. Vad skulle folk tycka om dessa regler?:
- Åker du fast för en trafikföreteelse så måste du ta om körkortsteorin. Klarar du inte teorin får du böta.
- Är företeelsen så allvarlig att du förlorar körkortet måste du, efter att indragelsetiden(?) har gått ut, ta om teori och uppkörning innan du får tillbaka kortet.

Skulle säga att det låter lite hårt. Trafikföreteelse är även mindre fel, som är omöjligt att hålla 100% perfekt. Det är trots allt människor. Men jag skulle säga att om du får ditt kort indraget, eller får en allvarlig företeelse, så kan det ligga bra grund att kräva ny uppkörning.

Jag tror det skulle fungera bra i kombo med mitt 10års giltighets förslag tidigare i tråden.

Skrivet av Campaigner:

Helt jävla galet. Man ska inte behöva vara nojig över att ge sig ut o köra....

Lite ska du faktiskt.

Du kör ett vapen som kan döda, krossa och orsaka enorma skador och komma upp i enormt höga farter, full med brandfarliga och hälsofarliga vätskor och gaser. Du ska vara nojig för barn, djur, cyklister för de alla är precis lika dumma i trafiken och gör väldigt oväntade saker. Det är när du just blir för självsäker (aka lat) på din körning, som du blir en farlig förare, för du tror du har 100% kontroll, vilket man aldrig kan ha.

@Haziza Håller med dig, de är ren pest. Men det förändrar inte att de gör det fullständigt lagligt och du måste anpassa din körning på ett säkert sätt med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

De som kör för sakta är ren pest på vägarna tyvärr.

Passar det inte så kanske du ska sluta köra bil helt enkelt. Kollektivtrafik sägs ju vara miljövänligt, testa det!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Jo, men inte när jag ligger först och dom andra bakom mig har heldragen linje. Enligt bilden får väl den som redan ligger i höger körfält endast svänga höger. För mig känns det konstigt att bli omkörd till höger. Men först korsar han heldragen linje, kör rakt fram när han egentligen bara får svänga höger och sen kör han om på höger sida. Brukar inte kolla om det kommer bilar flygandes ovanför mig heller men man kanske borde börja med det.

Men som sagt, det kan ju vara någonting jag inte har förstått.

Du har rätt, ni både gjorde en del fel men hans var definitivt värre. Dock så gör andras fel inte våra obetydliga, alltför många människor resonerar som om skuld bara kan ligga på en part (generellt menat, inte specifikt för dig).
Han får självklart inte byta fil över heldragen linje, och filen svänger precis som du säger. Högerfilen efter korsningen är en ny fil för filbyte då eller anslutande bilar från höger.
Det finns dock inte omkörningsfiler i stadstrafik. Man skall ligga i den fil som leder dit man skall enligt destinationstavlorna, och hålla lämplig hastighet oavsett vad bilar i filen bredvid håller, så det är fullt möjligt att bli omkörd till höger och du skall alltid ha god sikt innan du byter fil.
I situationen som du beskriver så är det osannolikt med en bil i högerfilen, men du skall oavsett alltid anta att du inte har uppfattat allt som har hänt upp till nuvarande ögonblick, och kontrollera trafiken i spegel och döda vinkeln innan handling.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det ligger i allas ansvar att anpassa farten efter rådande omständigheter. Att en kör 40-80 på 90 vägen, är en rådande omständighet du bakom SKA anpassa dig mot. Mao, du ska inte hålla högre fart än att du kan hinna stanna för hinder på vägen.

Inte riktigt sant som sagts tidigare.
40 på en 90-väg om det inte är snöstorm eller liknande är väldigt olämpligt och kan ge böter.
Det finns en anledning till att LGF-fordon inte får framförs där t ex.
Givetvis ska den som kommer bakifrån ändå ha uppsikt och inte köra på den långsamme föraren, men den borde inte köra på 90-väg om den inte kan anpassa sig till lämplig hastighet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag arbetar på ett av de största företagen i Göteborg och sitter vid en av inpasseringarna för fordon. Min iakttagelse är att svenska budbilar ligger i en helt egen klass när det kommer till krockskador. De utländska chaufförerna brukar få mycket spott och spe, men deras bilar brukar generellt vara fria från krockskador. Att de sedan inte alltid förstår vägmarkeringar eller skyltar och ibland kör emot trafiken är en annan femma. ☺️ Men de svenskar som kör budbil bör se sig själva i spegeln en extra gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte riktigt sant som sagts tidigare.
40 på en 90-väg om det inte är snöstorm eller liknande är väldigt olämpligt och kan ge böter.
Det finns en anledning till att LGF-fordon inte får framförs där t ex.
Givetvis ska den som kommer bakifrån ändå ha uppsikt och inte köra på den långsamme föraren, men den borde inte köra på 90-väg om den inte kan anpassa sig till lämplig hastighet.

Källa på det?

Som exempel så får EU-moped framföras på vägar med hastighetsgräns om 90 km/h, såvida det inte är motortrafikled eller motorväg. Det är ett helt orimligt antagande att 40 km/h skulle vara "för långsamt" för en bil, när andra trafikanter får färdas i den hastigheten.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Källa på det?

Som exempel så får EU-moped framföras på vägar med hastighetsgräns om 90 km/h, såvida det inte är motortrafikled eller motorväg. Det är ett helt orimligt antagande att 40 km/h skulle vara "för långsamt" för en bil, när andra trafikanter får färdas i den hastigheten.

Tänkte inte på att det finns 90-vägar som inte är motortrafikled eller motorväg, vi har inga såna här i närheten.
Men det är olämpligt även på andra vägar.

http://www.corren.se/motor/boter-om-man-kor-for-sakta-om43767...
http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han...
https://nwt.se/112/fragapolisen/2011/06/13/4

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

40 på en 90-väg om det inte är snöstorm eller liknande är väldigt olämpligt och kan ge böter.
Det finns en anledning till att LGF-fordon inte får framförs där t ex.

Det är bara på "gröna vägar", dvs motortrafikled eller motorväg, som LGF-fordon inte får framföras.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar vara jävligt svårt att bara visa hänsyn till varandra i trafiken (och använda blinkers). Istället ska det gnällas på att man minsann inte får göra så, eller sådär, eller köra ut på det viset!

Jag har själv lite problem med att inte provocera hetsiga kåtbockar som ligger med fronten i arslet på mig när jag inte kör i 50 på 30-sträckorna, utan lägger mig då gärna i 25.

Visa signatur

Grubblare