Intel NUC uppdateras med Kaby Lake

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Newton S7 heter Akasas chassi för 7:e generationens NUC:

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

Är rätt sugen nu. Men en undran är hur man får tag tag på en NUC utan Intels chassi, för det ska man väl kunna köpa vad jag förstått (”bare bone”)?

Japp, de har sålt barebone tidigare men är riktigt svårt att få tag på idag tyvärr.

Det är kul att akasa lanserat chassit nu! Jag har varit på Deltaco.se som är den återförsäljare som tar in Akasas prylar i Sverige.
Kommer säkert dröja ett tag till innan det finns hos ex Liontech eller liknande.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Dangerdan:

Japp, de har sålt barebone tidigare men är riktigt svårt att få tag på idag tyvärr.

Det är kul att akasa lanserat chassit nu! Jag har varit på Deltaco.se som är den återförsäljare som tar in Akasas prylar i Sverige.
Kommer säkert dröja ett tag till innan det finns hos ex Liontech eller liknande.

Ja, vi får väl se när chassit dyker upp.

Detta borde vara ”barebone” https://www.komplett.se/product/912972/datorutrustning/pc-kom...

Ändå är där bilder på hela chassit.

Samma här: https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-...

Hmm…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Ja, vi får väl se när chassit dyker upp.

Detta borde vara ”barebone” https://www.komplett.se/product/912972/datorutrustning/pc-kom...

Ändå är där bilder på hela chassit.

Samma här: https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-...

Hmm…

Fick svar från Deltaco.se igen. De får in chassit till sig om ca 2 veckor. Därefter ska det ut till ställen som Dustin, Liontech et c et c.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

Går det bra att köra på endast en sticka med 16 GB RAM, eller bör/måste de sitta i par, i.e. minne i båda minnesplatserna?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

@star-affinity: Svarar mig själv (kan inte redigera tidigare inlägg verkar det).

Man kan köra på en sticka men får inte ”dual channel” på minnena vilket tydligen kan påverka prestanda lite. Så nog mer optimalt med minnen i båda platserna.

Har beställt en NUC7i5BNH nu. Den går att sätta i Akasa's Newton 7-chassi för helt passiv kylning. Hoppas det blir bra. Ska ha den som Plex-server i första hand.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

@star-affinity: Svarar mig själv (kan inte redigera tidigare inlägg verkar det).

Man kan köra på en sticka men får inte ”dual channel” på minnena vilket tydligen kan påverka prestanda lite. Så nog mer optimalt med minnen i båda platserna.

Har beställt en NUC7i5BNH nu. Den går att sätta i Akasa's Newton 7-chassi för helt passiv kylning. Hoppas det blir bra. Ska ha den som Plex-server i första hand.

Tjena igen!
Tänkte bara höra om allt gick bra med monteringen i Akasa's Newton 7-chassit? Är du nöjd?

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Dangerdan:

Tjena igen!
Tänkte bara höra om allt gick bra med monteringen i Akasa's Newton 7-chassit? Är du nöjd?

Hej!
Blev aldrig av att jag köpte det – kör med originalchassit. NUC:ens ljudnivå stör i princip aldrig där den står och just därför känns Akasa-chassits pris på runt en tusenlapp lite väl högt. Men visst lockar det att få en helt tyst och fläktlös burk, så har priset under bevakning – hoppas på att det ska gå ner närmare 500 kronor någon gång, vi får se.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Hej!
Blev aldrig av att jag köpte det – kör med originalchassit. NUC:ens ljudnivå stör i princip aldrig där den står och just därför känns Akasa-chassits pris på runt en tusenlapp lite väl högt. Men visst lockar det att få en helt tyst och fläktlös burk, så har priset under bevakning – hoppas på att det ska gå ner närmare 500 kronor någon gång, vi får se.

Ahh ok! Jag förstår. Ja med tanke på att gen 5 och 6 chassin aldrig gick ner under 700:- tror jag inte att vi får se det.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>