Permalänk

WiFi inaktiverat vid boot

Tja,

Jag har fått ett problem nyligen att mitt WiFi är inaktiverat när jag startar upp datorn, jag måste alltså trycka på internet ikonen och aktivera Wifi efter varje inloggning, har ingen aning om varför det har blivit så.
Någon som vet hur man löser detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Tejpa ikonen eller berätta vad det är för dator, fabrikat och modell, du har problem med.

Permalänk

Laptop?
Sker det när den är nätansluten?(ström)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk

@hasenfrasen: @Anndreeaas: Det är en stationär dator, med WiFi kort ASUS PCE-AC56.
Wifi är igång och lirar i ca 10-15 sekunder efter inloggning tills det blir automatiskt inaktiverat.

Permalänk
Medlem

@victor360: Om du har ett inbyggt trådlöst nätverkskort på moderkortet inaktivera det

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, 13900K, Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB
MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X, EK-AIO Elite 360 D-RGB and Phanteks Enthoo Evolv X Satin. Windows 11

Permalänk

Bios version och drivrutiner up to date? Har du windows 10? vilken version? 1709?

Om du går in i NIC eller nätverkskortsalternativ och inaktiverar alla NIC förutom WIFI/Asus NIC vad händer då efter reboot?

Gå in i enhetshanteraren, leta upp ditt asus nic och klicka på egenskaper, gå till settings och dubbelkolla så dessa stämmer överens
Om efter allt detta det inte funkar skulle jag gissa på inkompatibilitet med windows 10 eller liknande.

Settings:

BeamCap: VHT BEAM TX|RX & HT BEAM TX|RX
EnableAdaptivity: Enable
High Adhoc Mode: Disable
HLDiffForAdaptivity: 7
L2HForAdaptivity: F1
LdpcCap: VHT LDPC TX|RX
Preferred Band: 3.5G first
Qos Support: Auto
StbcCap: STBC Disable
USB SF Mode: Disable
USB Switch Mode: Auto or USB Mode 3 (Connected to USB 3.0)
VHT 2.4G: Disable
VHT 2.5 IOT: Disable
Wifi Config: Performance
Wireless Mode: Try Auto first, and then set to IEEE 802.11ac if your wireless network is set to AC-only
After applying the settings, click OK, and then you should connect to an AC network. Do a Speedtest to verify your internet result, or a simple ping to router to test packets and latency.

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord