Permalänk

Trasigt nätagg?

Hej!

Ny här och fattar noll om termer o dyl(bara så ni vet)

Till mitt problem då: Startade datan som vanligt en dag, startade spelet jag spelar för att göra det jag gör. Sedan plötsligt en mindre smäll och allt blir svart, proppen gick. Tänkte, men va fan, aja, ett överslag ngn stans. Bytte proppen, men nu, direkt när jag trycker på strömmen smäller det till, doftar lite bränd el och proppen går. Även efter jag nu blåst ur datan och utan ngt ikopplat förutom strömkabeln. Allt annat funker redigt ur samma väggkontakt.

Om ngn vet ngt el varit med om samma... ja, tacksam för hjälp mao

Tilläggas ska ju att smällen kommer från nätagget. Blinkar även till med ngt gulaktigt sken.

Mvh
Magnus

Permalänk
Vila i frid

If it walks like a duck... det är bara att hålla tummarna att moderkort och diskar har överlevt härdsmältan i nätagget.

Permalänk

Tillför inget till problemlösningen nu men vill bara påpeka att data och dator inte är samma sak. Data är information och dator är en maskin för att hantera data. Brukar inte rätta folk på detta lilla språkliga misstag men på det här forumet känns det som att man bör veta bättre än att blanda dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sluta försöka med det nätaggregatet genast, du ökar bara risken för att du steker fler komponenter. Testa en kompis nätaggregat och se om det fungerar. Kan mycket väl hända att nätaggregatets död har dratt med sig allt annat i datorn dessvärre. Fungerar det inte med ett annat nätaggregat så testa komponenterna inviduellt så kan man se om någonting öht överlevt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@DirtyWorker01: Låter som om nätaggregatet är dött, så det är bara att byta mot ett motsvarande.
Vad sitter det för nätaggregat i datorn nu?

Permalänk
Medlem

Ta bort nätagget från datorn innan något mer går sönder.

Skriv gärna hela namnet och ca ålder på nätagget. Vissa nätagg är ökända för att vara av låg kvalite som kan skada andra delar långt innan de själva går sönder. Ju bättre grafikkort desto viktigare är det att inte använda såna nätagg oavsett hur långt över kraven siffrorna på nätagget ligger.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa
https://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggre...

för o se så det verkligen är nätaggregatet. men koppla ur alla kablar till datorn isf. så kör bara nätaggregatet. går proppen igen sov e ju det verkligen kass.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DirtyWorker01:

Hej!

Ny här och fattar noll om termer o dyl(bara så ni vet)

Till mitt problem då: Startade datan som vanligt en dag, startade spelet jag spelar för att göra det jag gör. Sedan plötsligt en mindre smäll och allt blir svart, proppen gick. Tänkte, men va fan, aja, ett överslag ngn stans. Bytte proppen, men nu, direkt när jag trycker på strömmen smäller det till, doftar lite bränd el och proppen går. Även efter jag nu blåst ur datan och utan ngt ikopplat förutom strömkabeln. Allt annat funker redigt ur samma väggkontakt.

Om ngn vet ngt el varit med om samma... ja, tacksam för hjälp mao

Tilläggas ska ju att smällen kommer från nätagget. Blinkar även till med ngt gulaktigt sken.

Mvh
Magnus

Nätaggregatet har med största sannolikhet gått åt. Koppla ur datorn direkt för att undvika fler bekymmer. Du kommer att behöva (Återigen, med största sannolikhet men inte garanterat) ett nytt nätaggregat. Därefter får du börja felsöka för när ett PSU slänger in handduken så kan i princip vad som helst inkopplat också gå åt. Har du ett nätaggregat du kan låna av en kompis, eller något liggandes?

Permalänk

Ok, nu är nätagget borttaget från datorn. Har lyst rigoröst med ficklampa för att se om jag kunde hitta något uppenbart fel, men icke. Inget som ser bränt ut eller så.

CoolerMaster G750M Model No. RS-750-AMAA-B1

Har inget liggandes och inga kompisar... med nätaggregat alltså.

Får beställa ett nytt och kolla om ngt funkar. Annars får det väl bli en ny dator.

Men av övriga nätaggregat-trådar så verkar det som 750W varit ganska mkt overkill så att säga... för att driva GTX 960, i5 Skylake, en SSD, en SSHD... borde räcka med 500W?

Och blir det en ny dator så tänkte jag flytta över SSHDn till den, såvida den inte gott åt. Massa bilder där, familjen osv. Och ja, jag kunde gjort backup på dem till min portabla HDD, men men, tar man saker för givet får man skylla sig själv.

Tackar så mkt för hjälpen hittills iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av DirtyWorker01:

Men av övriga nätaggregat-trådar så verkar det som 750W varit ganska mkt overkill så att säga... för att driva GTX 960, i5 Skylake, en SSD, en SSHD... borde räcka med 500W?

Ja, en sån dator drar väl runt 200W som mest, så även 500W är egentligen overkill. Men utbudet av nätagg med låg effekt är ganska skralt, och det skadar ju inte att ha lite marginal om man vill uppgradera datorn senare heller. Så i praktiken är det sällan någon idé att leta nätagg under ~500W.

Inet har ett väldigt bra pris på Seasonic Focus Plus 550W Gold just nu, men tyvärr är det slutsålt. Det verkar fortfarande gå att beställa, men du kanske inte vill vänta på att de får in fler i lager. Annars har du t.ex. Corsair RMx-serien eller EVGA SuperNova G2/G3-serierna om du vill ha ett riktigt bra nätagg, eller t.ex. Fractal Design Integra M 550W för ett lite billigare men helt ok nätagg.

Och ditt gamla nätagg är ju inte något skräpagg direkt, så det har garanterat skydd mot att nätspänning går rakt igenom. Chansen bör alltså vara rätt god att resten av datorn skonats, men helt säker kan man ju inte vara.

Permalänk
Medlem

@DirtyWorker01: https://www.sweclockers.com/test/19925-geforce-gtx-960-fran-a...
Ja, 500W räcker om man har ett bra nätagg. Va uppmärksam på att grafikkort tester ofta skriver vad hela test datorn drar från väggen (ej skärmen).

Man bruka inte se vad som bränts. Därför behöver man direkt ta ut det man misstänker mest (tex nätagg, grafikkort) så det blir lättare att avgöra om den brända lukten kommer den eller resten av datorn. I ditt fall hände det andra saker också som pekade på trasigt nätagg som troligast.