Google avslöjar säkerhetshål i Microsoft Edge

Permalänk
Melding Plague

Google avslöjar säkerhetshål i Microsoft Edge

Googles Project Zero går nu ut med information om ett nytt säkerhetshål i webbläsaren Edge. Microsoft har meddelat att sårbarheten kommer åtgärdas i en kommande uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är detta möjligt? dom har ju inga users!

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Skrivet av Benizakura83:

Hur är detta möjligt? dom har ju inga users!

Tro det eller ej men Edge kommer bli standard där jag jobbar (ca 13500 datorer) så då kommer dom få åtminstone 13500 users

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benizakura83:

Hur är detta möjligt? dom har ju inga users!

Haha håller med. Att Google ens söker efter problem med den webbläsaren!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Snusfri

Edge är överlägset bättre än skräpet Chrome.
Jag använder Edge dagligen och vet många andra som gör det med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Edge är överlägset bättre än skräpet Chrome.
Jag använder Edge dagligen och vet många andra som gör det med.

Håller faktiskt med, trots jag använder Chrome endast pga jag kan inte föra över alla bokmärken till Edge..

Jag har aktiverat bokmärkesfältet upptill, men inget vill synkas till Edge och jag orkar inte pilla med eländet, Chrome känns smidigare om man har Androidtelefoner och behöver snabb synkning mellan enheterna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Edge är överlägset bättre än skräpet Chrome.
Jag använder Edge dagligen och vet många andra som gör det med.

+1
Är en oerhört underskattad webbläsare, en del av hatet ligger väl kvar i föraktan från Explorer 6.0 hos en del. Men vad vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Edge är överlägset bättre än skräpet Chrome.
Jag använder Edge dagligen och vet många andra som gör det med.

Vad är bättre? själv så använder jag bara firefox.. gammal vana

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag använder också Edge en del och tycker den fungerar bra. Både uBlock Origin och Ghostery finns som plugin och om man vill får man en bra integration till Office 365 via Office Online. Var enkelt att ändra default-sökmotor till duckduckgo också.

Kör dock fortfarande mest med Firefox då jag inte hittade något plugin i Edge som fyller i lösenord via KeePass sist jag kollade.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

Va! visste inte att det fanns en sån förakt för Edge... Jag använder firefox quantum men Edge är det ju inget fel på tycker jag

Permalänk
Medlem

Edge är en väldigt kompetent browser. De som pissar på den har nog inte hängt med och tror att det är samma som gamla IE.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Hur är detta möjligt? dom har ju inga users!

Internet Explorer / Microsoft Edge är faktiskt den webbläsaren som används mest inom kommuner/landsting och riktigt stora företag med centralt styrda IT-organisation.

---
Jag kom i kontakt med ett skräckexempel för ca 2 år sedan via jobbet. Vi hade sålt en webbaserad plattform till ett välkänt teknikföretag med ca 35000 anställda i norden. Efter att kontraktet var signerat så framkom det att de använde Internet Explorer 8 (WTF) som lanserades 2009, och att således måste vår plattform som de köpt vara kompatibel med det. Ibland blir man riktigt förbannade på säljare som bara för vidare viss info till kunden för att få igenom en affär, trots att i vår dokumentation/säljinfo står det klart och tydligt att vi rekommenderar senaste version av Internet Explorer för bästa kompatibilitet. Det hela resulterade i att vi fick leverera en flera år gammal version som saknade mycket funktionalitet på grund av deras IE8 krav. Det var först för några månader sedan som de uppgraderade hela organisationen till nya webbläsare, Edge.

Och nej, du kan inte installera andra webbläsare hursomhelst, du måste kunna påvisa behov för att du inte kan utföra ditt arbete med de programvaror du har för att kunna få installera nya... Som sedan ska "utredas" och godkännas av såväl din chef & IT-avdelningen innan de installerar webbläsaren åt dig. Ibland blir man mörkrädd hur det ser ut på vissa företag.
---

Så Internet Explorer & Edge har många fler användare i vårt avlånga land än vad folk tror.

Permalänk
Inaktiv

Google ser säkert detta som bra PR i och med att Edge och M$ är en konkurrent.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Microsoft får skylla sig själva. De har ju kännt till det sedan urminnes tider mätt med tekniktid och ändå legat på latsidan vad det verkar. Att det är "svårare" än de trodde att täppa till är ingen ursäkt för ett bolag som har miljoner anställda och miljarder i omsättning. Helr rätt gjort av Google, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag använder själv Edge både privat och på jobbet och är riktigt nöjd med den. Smidigt UI och rapp som attan. Föredrar även hur Edge låter användare välja mellan "spara/spara som/kör". Fungerar mycket smidigare än i Chrome enligt mig.

Firefox är det egentligen ingen fel på heller- och jag gillar att det är open source - men det kändes betydligt segare så jag gick tillbaka till Edge igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Krass:

Internet Explorer / Microsoft Edge är faktiskt den webbläsaren som används mest inom kommuner/landsting och riktigt stora företag med centralt styrda IT-organisation.

---
Jag kom i kontakt med ett skräckexempel för ca 2 år sedan via jobbet. Vi hade sålt en webbaserad plattform till ett välkänt teknikföretag med ca 35000 anställda i norden. Efter att kontraktet var signerat så framkom det att de använde Internet Explorer 8 (WTF) som lanserades 2009, och att således måste vår plattform som de köpt vara kompatibel med det. Ibland blir man riktigt förbannade på säljare som bara för vidare viss info till kunden för att få igenom en affär, trots att i vår dokumentation/säljinfo står det klart och tydligt att vi rekommenderar senaste version av Internet Explorer för bästa kompatibilitet. Det hela resulterade i att vi fick leverera en flera år gammal version som saknade mycket funktionalitet på grund av deras IE8 krav. Det var först för några månader sedan som de uppgraderade hela organisationen till nya webbläsare, Edge.

Och nej, du kan inte installera andra webbläsare hursomhelst, du måste kunna påvisa behov för att du inte kan utföra ditt arbete med de programvaror du har för att kunna få installera nya... Som sedan ska "utredas" och godkännas av såväl din chef & IT-avdelningen innan de installerar webbläsaren åt dig. Ibland blir man mörkrädd hur det ser ut på vissa företag.
---

Så Internet Explorer & Edge har många fler användare i vårt avlånga land än vad folk tror.

Jobbar på en stor myndighet (säger inte vilken) som använder sig av Internet Explorer fortfarande. Grejen är (och jag misstänker det stämmer för många större myndigheter och kanske företag i allmänhet) att man har en hel del myndighetsspecifika program som hängt med länge och är baserad på gammal teknik. Och det är väl som alltid i grund och botten en kostnadsfråga varför man inte uppdaterat. Tar nog mer tid, resurser och därmed pengar än vad man kan tro att göra något som verkar simpelt, att byta webläsare. Inte ens att uppdatera från IE 9 till IE 11 för några år sen gick särskilt smidigt. Inget man gör över en natt på en stor arbetsplats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att Microsoft får skylla sig själva. De har ju kännt till det sedan urminnes tider mätt med tekniktid och ändå legat på latsidan vad det verkar. Att det är "svårare" än de trodde att täppa till är ingen ursäkt för ett bolag som har miljoner anställda och miljarder i omsättning. Helr rätt gjort av Google, tycker jag.

Meanwhile hade Chrome flest säkerhetshål av alla webbläsare förra året. Undrar om de outar sig själva för det?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

+1
Är en oerhört underskattad webbläsare, en del av hatet ligger väl kvar i föraktan från Explorer 6.0 hos en del. Men vad vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig var det saker som att inte ha vettiga alternativ när man högerklickar, så FF för mig...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

För mig var det saker som att inte ha vettiga alternativ när man högerklickar, så FF för mig...

Har inte tänkt på den aspekten, finns ju alltid saker att förbättra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Meanwhile hade Chrome flest säkerhetshål av alla webbläsare förra året. Undrar om de outar sig själva för det?

Tur man använder Pale Moon istället för det möget då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att Microsoft får skylla sig själva. De har ju kännt till det sedan urminnes tider mätt med tekniktid och ändå legat på latsidan vad det verkar. Att det är "svårare" än de trodde att täppa till är ingen ursäkt för ett bolag som har miljoner anställda och miljarder i omsättning. Helr rätt gjort av Google, tycker jag.

Visst de kanske kunde fixat det tidigare men tror inte Google går ut med de säkerhetshål som Chrome har inom samma tidsram. Känns lite små fult.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Meanwhile hade Chrome flest säkerhetshål av alla webbläsare förra året. Undrar om de outar sig själva för det?

Har du någon källa på det? Snabb google sökning gav inga resultat vad jag kunde se. Om man jämför själv på cvedetails.com så hade Chrome 153 vulns under 2017 och Edge 202, men vet inte om jag litar på dessa siffror då Firefox bara hade en vuln under 2017 enligt den hemsidan.

Skrivet av Orber:

Visst de kanske kunde fixat det tidigare men tror inte Google går ut med de säkerhetshål som Chrome har inom samma tidsram. Känns lite små fult.

Nu vet jag inget om hur de rapporterar sina egna vulns, men i branschen har jag fått för mig att 90 dagars förvarning innan man går public är vanligt. Det verkar vara den regeln Project Zero utgår ifrån i alla fall.

Självklart så vill man ju dock att de rapporterar om sina egna produkter på samma villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har du någon källa på det? Snabb google sökning gav inga resultat vad jag kunde se. Om man jämför själv på cvedetails.com så hade Chrome 153 vulns under 2017 och Edge 202, men vet inte om jag litar på dessa siffror då Firefox bara hade en vuln under 2017 enligt den hemsidan.

Nu vet jag inget om hur de rapporterar sina egna vulns, men i branschen har jag fått för mig att 90 dagars förvarning innan man går public är vanligt. Det verkar vara den regeln Project Zero utgår ifrån i alla fall.

Självklart så vill man ju dock att de rapporterar om sina egna produkter på samma villkor.

Jag backar, läste lite slarvigt, de siffrorna jag läste rörde 2016 trots att artikeln jag läste uttalade sig om 2018. De föll dock i linje med min uppfattning om att Chrome och Eldräven läckte minst lika mycket som MS produkter så jag slutade leta där

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag backar, läste lite slarvigt, de siffrorna jag läste rörde 2016 trots att artikeln jag läste uttalade sig om 2018. De föll dock i linje med min uppfattning om att Chrome och Eldräven läckte minst lika mycket som MS produkter så jag slutade leta där

Ja det gör de absolut. Vet inte om det är så relevant att jämföra webbläsare baserat på antalet sårbarheter just med tanke på att det verkar hittas en mängd i alla populära webbläsare. Tack för länken.

rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Ja det gör de absolut. Vet inte om det är så relevant att jämföra webbläsare baserat på antalet sårbarheter just med tanke på att det verkar hittas en mängd i alla populära webbläsare. Tack för länken.

Jag tycker dock att det är väldigt relevant då (jag tror att) det är en av villfarelserna som gör att folk är så envisa med att höja Chrome och Firefox till skyarna efter att Internet Exploder (TM) hade några jäkligt misslyckade år. I en värld där halvåret gamla varningar är antika varningar är däremot minnet desto bättre när det rör sig om misslyckanden.

Vi kommer sitta och diskutera Internet Explorers katastrofala säkerhetsproblem på ålderdomshemmet

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag tycker dock att det är väldigt relevant då (jag tror att) det är en av villfarelserna som gör att folk är så envisa med att höja Chrome och Firefox till skyarna efter att Internet Exploder (TM) hade några jäkligt misslyckade år. I en värld där halvåret gamla varningar är antika varningar är däremot minnet desto bättre när det rör sig om misslyckanden.

Vi kommer sitta och diskutera Internet Explorers katastrofala säkerhetsproblem på ålderdomshemmet

Från den synpunkten håller jag med. Uttryckte mig lite dåligt i förra inlägget, det jag menade är att det inte är någon idé att säga att Chrome eller Firefox eller Edge är bättre än deras konkurrenter baserat på mängden sårbarheter då de alla verkar ha ungefär lika stora problem med det. Fast om det läget skulle ändra sig så kanske det skulle vara mer relevant. Självklart är det dock relevant att jämföra för att bevisa att det egentligen inte är så stor skillnad på de olika valen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Edge är överlägset bättre än skräpet Chrome.
Jag använder Edge dagligen och vet många andra som gör det med.

Kände jag ville skriva att ni 3 som använder edge försöker intala er att den är bättre

Men edge har många fördelar mot chrome och edge är snabbare och finns flera orsaker/fördelar att avända edge mot att använda chrome och även om man på explorer tiden tog vad som helst bara det inte var explorer så har den växt och blivit bättre och är nog bästa webläsaren idag men många ratar den av princip och är jag ärlig så håller jag med om att den slår chrome idag

skitsak.. men enda jag irriterar mig på är om man högerklickar på en bild och inte kan ta kopiera bildadress som i chrome det är störigt i edge och är säkert fixbart men i övrigt är den bättre

Men O.T så är det bra att om dom avslöjar hål så dom kan lappas för det finns nog med säkerhets relaterade problem idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har Google blivit nån bug polis?

Tycker Edge börjar bli rätt trevlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

Jobbar på en stor myndighet (säger inte vilken) som använder sig av Internet Explorer fortfarande. Grejen är (och jag misstänker det stämmer för många större myndigheter och kanske företag i allmänhet) att man har en hel del myndighetsspecifika program som hängt med länge och är baserad på gammal teknik. Och det är väl som alltid i grund och botten en kostnadsfråga varför man inte uppdaterat. Tar nog mer tid, resurser och därmed pengar än vad man kan tro att göra något som verkar simpelt, att byta webläsare. Inte ens att uppdatera från IE 9 till IE 11 för några år sen gick särskilt smidigt. Inget man gör över en natt på en stor arbetsplats

Jo jag är fullt medveten om att det är en mycket stor process att ersätta viss programvara, som tex en specifik version av Internet Explorer hos stora företag/myndigheter. Det finns gamla system som kanske inte längre fungerar precis som du säger. Mitt syfte med inlägget var att lyfta fram hur det ser ut på många av våra stora företag och kommuner/myndigheter. Och att Internet Explorer & Edge är mycket vanligare än vad den normale Sweclockersanvändaren tror.
Företagsexemplet jag beskrev är ingen kommun/myndighet utan ett bolag inom den privata sektorn.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är en feature enbart i nån äldre version av chrome eller om den fortfarande finns kvar, men...
När man ska backa i en webbsida genom att som vanligt använda backspace så är det istället ersatt av att använda ALT+PIL
Helt obegripligt omständligt, men det kan också mycket väl vara nånting som är borta idag eller att man kan välja, vet att det existerar på jobbdatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X