Behöver hjälp ang windows update (win10)

Permalänk

Behöver hjälp ang windows update (win10)

Tjenare har ett problem är med windows update, uppdaterar jag så får jag allvarliga fps drops och datorn blir ospelbar.
Min lösning var att ominstallera windows med internet kabeln utdragen och gå in på tjänster/services och inaktivera windows update.
det fungerade mycket bra ett tag tills nu, nu har datorn börjat ladda ner någon `windows update assistent`.
Som hamnar på skrivbordet och i en mapp på hårddisken i samband med att den har laddats ner så aktiveras windows update automatiskt och den börjar uppdatera.
Det går att ta avinstallera windows update assistant i kontrollpanelen.
Och inaktivera windows update igen, men efter nån timma är skiten tillbaka på skrivbordet och update aktiveras igen.
Så hur ska jag göra för att ta bort skiten permanent?
Så att den inte laddas ner igen/aktiverar windows update.

Som sagt när jag får senaste uppdateringarna /1709 eller creators så blir min dator helt ospelbar,
har testat allt jag hittat på näten och med den där `autofixer` som stänger ner onödiga windows services men får fortfarande dropsen.
Så enda lösningen som har fungerat för mig är helt enkelt att inaktivera update.
Tills nu när den börjar installera update assistent/aktivera update.
Hjälp uppskattas verkligen
Mvh

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet ska det inte finnas några "kända" prestanda problem med 1709, så felet torde ligga i din dator? Vad jag försöker säga är att du kanske skulle lösa problemet i stället för att ignorera symptomen.
Den lätta varianten måste vara att göra en ren ominstallation, och se vad det ger.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-:
installerat om den flera gånger och testat med olika uppdateringar och min nuvarende 1511 fungerar helt klart bäst (för mig).
datorn är helt nybyggd, hade precis samma problem med min gamla burk,
även testat mängd olika drivrutiner till grafikkort osv på olika versioner tex 1709.
Får ändå kraftiga fps drops, på dom flesta versioner förutom 1511, den fungerar helt problemfritt för mig, tills nu när den börjar uppdatera och vela med det. och kör inga märkvärdiga program på datorn som bör kunna påverka min fps
Mvh

Permalänk
Medlem

Om du måste köra en Windows 10 version från mitten av 2016, för att din dator ska kunna driva runt det på ett bra sätt, ska du kanske köra Windows 7/8.1 i stället. Att sitta utan uppdateringar så länge är inte riktigt bra...

Vad har du egentligen för hårdvara, eftersom det är ett problem? Mest nyfiken, eftersom jag själv sitter på hårdvara från början av 2013, och ett grafikkort som är ännu något äldre... Windows 10 1709.16299.248

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hhmm, låter ju inte bra att den versionen är såpass gammal. kör en i3 8350k klockad till 4,8ghz även testat utan oc, gtx 1070, asus tuf gaming plus z370
8gb ddr4 2660 mhz och en ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av civicsine7:

Tjenare har ett problem är med windows update, uppdaterar jag så får jag allvarliga fps drops och datorn blir ospelbar.
Min lösning var att ominstallera windows med internet kabeln utdragen och gå in på tjänster/services och inaktivera windows update.
det fungerade mycket bra ett tag tills nu, nu har datorn börjat ladda ner någon `windows update assistent`.
Som hamnar på skrivbordet och i en mapp på hårddisken i samband med att den har laddats ner så aktiveras windows update automatiskt och den börjar uppdatera.
Det går att ta avinstallera windows update assistant i kontrollpanelen.
Och inaktivera windows update igen, men efter nån timma är skiten tillbaka på skrivbordet och update aktiveras igen.
Så hur ska jag göra för att ta bort skiten permanent?
Så att den inte laddas ner igen/aktiverar windows update.

Som sagt när jag får senaste uppdateringarna /1709 eller creators så blir min dator helt ospelbar,
har testat allt jag hittat på näten och med den där `autofixer` som stänger ner onödiga windows services men får fortfarande dropsen.
Så enda lösningen som har fungerat för mig är helt enkelt att inaktivera update.
Tills nu när den börjar installera update assistent/aktivera update.
Hjälp uppskattas verkligen
Mvh

Det enklaste vore att slå av uppdateringar helt. Kolla om du kan ställa in Ethernet till metered device, så bör uppdateringar sluta rulla in. Men se till att du har en ren installation först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av civicsine7:

Hhmm, låter ju inte bra att den versionen är såpass gammal. kör en i3 8350k klockad till 4,8ghz även testat utan oc, gtx 1070, asus tuf gaming plus z370
8gb ddr4 2660 mhz och en ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså provat en ren installation med drivers från föjande sidor:
https://www.asus.com/Motherboards/TUF-Z370-PLUS-GAMING/HelpDe... för BIOS, AUDIO, LAN, USB , Chipset & SATA
https://www.geforce.com/Drivers för Grafikkort

(Ibland tar Windows update flera omstarter innan den är klar.)

Bara spelet + eventuell hanterare som steam/origin/etc

Vad är det för spel och hur märker du av fps-drops?
Mäter du temperatur på din hårdvara samtidigt med tex HWmonitor - https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av civicsine7:

Hhmm, låter ju inte bra att den versionen är såpass gammal. kör en i3 8350k klockad till 4,8ghz även testat utan oc, gtx 1070, asus tuf gaming plus z370
8gb ddr4 2660 mhz och en ssd

Jag antar att SSD'n är stor nog att Windows får plats ordentligt, även med alla uppdateringar? Med den hårdvaran ska du inte ha några problem med att köra 1709.
Svårt att sätta fingret på varför, så klart, men om du inte får slut utrymme, känns det som Henkiii kan vara inne på rätt spår. Windows 10 håller på i bakgrunden som fan, och ska uppdatera / starta om en massa innan allt fungerar som det ska.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Du har alltså provat en ren installation med drivers från föjande sidor:
https://www.asus.com/Motherboards/TUF-Z370-PLUS-GAMING/HelpDe... för BIOS, AUDIO, LAN, USB , Chipset & SATA
https://www.geforce.com/Drivers för Grafikkort

(Ibland tar Windows update flera omstarter innan den är klar.)

Bara spelet + eventuell hanterare som steam/origin/etc

Vad är det för spel och hur märker du av fps-drops?
Mäter du temperatur på din hårdvara samtidigt med tex HWmonitor - https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html ?

Märker av fps dropsen främst i h1z1 och pubg
Men även i andra spel bf1 och rise of the tomb raider dropsen kan komma i prencip när som märker att allt laggar till och nån sec efter det droppar fpsen snabbt ner till 20-30-40 och sen upp igen sen efter ett tag ner igen, så håller det på..

Yes har testat med drivrutiner både med skivan jag fick med och på deras hämsidor, har dock inte uppdaterat bios om der finns nån ’’ny’’ uppdatering för det inte kollat..

Yes både tempsen och usage har jag jag haft koll på cpu ligger på 66 grader med oc, och mellan 75-86 i usage,
Och grafikortet 45 grader med v-sync och 65 utan v-synk spelar även ingen roll om v-synken är på eller inte märker ingen större skillnad
Och koret ligger på 97-99 i usage 99 oftast
Och ram har legat på 92 som högst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag antar att SSD'n är stor nog att Windows får plats ordentligt, även med alla uppdateringar? Med den hårdvaran ska du inte ha några problem med att köra 1709.
Svårt att sätta fingret på varför, så klart, men om du inte får slut utrymme, känns det som Henkiii kan vara inne på rätt spår. Windows 10 håller på i bakgrunden som fan, och ska uppdatera / starta om en massa innan allt fungerar som det ska.

Ja ssden är på 120gb och har endast windows där och inget annat och det finns många gb kvar på disken. Usage på allt och temps är normalt i 1709 men ändå kommer dropsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1709 tvingade mig att ominstallera windows också, började bråka med alla möjliga spel och python. Konstanta krasher även efter att jag försökt uppdatera till andra drivrutiner och försökt avinstallera 1709, efter en ominstallation så sitter jag i samma båt som dig.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av civicsine7:

Ja ssden är på 120gb och har endast windows där och inget annat och det finns många gb kvar på disken. Usage på allt och temps är normalt i 1709 men ändå kommer dropsen.

Var bor spelen?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Var bor spelen?

På sata disken, även testat ett spel på ssd ingen skillnad i fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag funderade mest på om det var något med bara 8gB RAM + mekanisk disk som gör att du får drops när den behöver ha tag på texturer eller något. Men har du testat, så har du testat. Du får kanske titta på hur mycket minne du använder när du får dina drops.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag funderade mest på om det var något med bara 8gB RAM + mekanisk disk som gör att du får drops när den behöver ha tag på texturer eller något. Men har du testat, så har du testat. Du får kanske titta på hur mycket minne du använder när du får dina drops.

Hållt koll på ram, ser inget märkvärdigt som händer innan fps drops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av civicsine7:

Märker av fps dropsen främst i h1z1 och pubg
Men även i andra spel bf1 och rise of the tomb raider dropsen kan komma i prencip när som märker att allt laggar till och nån sec efter det droppar fpsen snabbt ner till 20-30-40 och sen upp igen sen efter ett tag ner igen, så håller det på..

Yes har testat med drivrutiner både med skivan jag fick med och på deras hämsidor, har dock inte uppdaterat bios om der finns nån ’’ny’’ uppdatering för det inte kollat..

Yes både tempsen och usage har jag jag haft koll på cpu ligger på 66 grader med oc, och mellan 75-86 i usage,
Och grafikortet 45 grader med v-sync och 65 utan v-synk spelar även ingen roll om v-synken är på eller inte märker ingen större skillnad
Och koret ligger på 97-99 i usage 99 oftast
Och ram har legat på 92 som högst.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menar är alltså en nytt installationsmedia där 1709 är med från start, inte installera 1511 och sedan uppgradera via windowsupdate.
Så har du inte skapat en ny installations usbpinne är det värt ett försök. Här laddar du ner den:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Sen ladda alltid ner drivers från sidan, cdskivan ska man undvika om man inte behöver den för stt datorn ska ansluta till internet.

Det är även värt stt försöka installera ett spel på SSDn och se om det flyter som det ska.

Edit: Dubbelkolla att du sitter på senaste bios.

Permalänk

Tjenare, värkar som problemet löst sig konstigt nog,
lämnade datorn igång och gick och duscha när jag kommer tillbaka hade den startat om och börjar uppdatera till 1709
blev riktigt trött, när uppdateringen var klar testa jag spela lite konstigt nog så fanns inte en enda fps drop,
usage på cpun hade dock ökat något i spelande, men inga fps drops testade lite med både vsync av och på flyter på bra faktiskt med båda.
Så ja mycket märkligt att den inte fungerat innan med 1709 och nu helt plötsligt fungerar det

Permalänk

Lite av samma problem för mig, men efter ett par dagar kan jag inte ens logga in på Windows..
Får göra systemåterställning, men det roliga är över ganska så snart igen då det laddar ner uppdatering och frågar om omstart för att installera skräpet..

Jag har raderat alla filer men den frågar stup i kvarten om omstart, gärna när jag spelar..

Kan man får bort det helt?
Alltså frågan om omstart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB