Vilken av dessa tre burkar för videoredigering i 4k? Eller ingen av dem...?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa tre burkar för videoredigering i 4k? Eller ingen av dem...?

Då jag inte kan tillräckligt för att bygga själv och jag inte hittat en en enda frågetråd om liknande byggen där forumet verkar kunna komma överens eller ens till koncensus så kollar jag på färdiga byggen.
Kommer att göra enklare redigering i 2.7 k och 4k. Dvs klippa ihop flera filmer till en, lägga på musik och övergångar.
Vet inte ens i vilket program. Så långt har jag inte ens kommit. Den dator jag har idag är 6-7 år gammalt och duger inte till nåt.

Några jag sett som kanske kan funka?
Kommentarer på dom...?
Eller förslag på bättre alternativ för max 13.000 spänn?

https://new.webhallen.com/se/product/282521-Lenovo-Legion-Y52...

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

https://www.proshop.se/Stationaer/ASUS-ROG-GR8-II-T005Z/25790...

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag inte köpt någon av dem. De är alla standardburkar. Det du behöver för 4k rendering är mycket disk, flertrådat och en hög med RAM. Jag är lite off på hårdvaran just nu men AMD's alternativ för att få loss många trådar i proppen är ju bra att börja med. Börja med lite (8 eller 16) RAM och kanske en 2TB disk som ändå har lite hastighet (7200rpm) och inte någon WD Green eller så. Köp det från Inet och köp deras hopbyggningstjänst.
När du sedan har möjlighet så uppgradera till mer RAM och mer disk (och bättre CPU om du inte köper tillräckligt stor från början).
Cheers!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Spontant skulle jag inte köpt någon av dem. De är alla standardburkar. Det du behöver för 4k rendering är mycket disk, flertrådat och en hög med RAM. Jag är lite off på hårdvaran just nu men AMD's alternativ för att få loss många trådar i proppen är ju bra att börja med. Börja med lite (8 eller 16) RAM och kanske en 2TB disk som ändå har lite hastighet (7200rpm) och inte någon WD Green eller så. Köp det från Inet och köp deras hopbyggningstjänst.
När du sedan har möjlighet så uppgradera till mer RAM och mer disk (och bättre CPU om du inte köper tillräckligt stor från början).
Cheers!

Fast tycker väl Lenovo passar in på det du skriver rätt bra. Den har en i7 8700 med 12 trådar och 6 kärnor. 16gb RAM (2666), en hårddisk på 1 TB förvisso men 7200. Vet inte om det är en WD green eller vad det är.
Men jag missar säkert nåt...!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joa:

Fast tycker väl Lenovo passar in på det du skriver rätt bra. Den har en i7 8700 med 12 trådar och 6 kärnor. 16gb RAM (2666), en hårddisk på 1 TB förvisso men 7200. Vet inte om det är en WD green eller vad det är.
Men jag missar säkert nåt...!?

Skickades från m.sweclockers.com

12 trådar ser vi som mycket idag för att Intel styrt marknaden. 12 trådar har funnits läänge. Min gamla häck som är 6 år gamal har 12 trådar och 32GB RAM.
Jag blir fascinerad över att vi fortfarande tycker att 12 trådar och 16GB RAM är mycket!

När jag redigerade 1080p-film så åt den upp 1TB ganska snabbt. Kanske efter 2-3 projekt kunde jag inte längre jobba pga platsbrist. Bygger ju också upp ett bibliotek med filer för varje projekt med indata, kompletteringsdata, utdata och slutgiltig film och under ett projekt (framför allt) vill man inte ta bort saker som är en del av projektet.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Så bra HDD/SSD du har råd med, flera st:

1 för program
1 att jobba mot
1 som cache
1 att skriva till

Totalt 4st för att komma igång med "seriös" redigering. Så mycket ram du har råd med, gärna 64gb. En processor med flera trådar är att rekommendera, dock ska den även vara snabb. Vill man ha respons i programmet och inte direkt bryr sig om render tid på flera timmar så är disksetup det viktigaste. Som oftast glöms bort tyvärr.

Kort å gott, mer av allt är bäst. Bara man inte glömmer diskarna är där många nybörjare/hobby redigerar faller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Du behöver minst 2st SSD i raid 0 för att kunna jobba effektivt i 4K. Finns inge värre än att titta på slowmotion previews och jobba i en seg timeline.