Kanske fyllt på lite mycket spolarvätska?

Permalänk
Medlem

Kanske fyllt på lite mycket spolarvätska?

Hej, fyllde nyss på spolarvätskan i bilen då den var nästan helt slut. Detta var min första gång och jag kom på i efterhand att man ska gå efter det där strecket vid kapseln där det står hur mycket man ska hälla i. Så jag hällde då nästan i hela dunken. Jag har inte använt spolarvätskan då jag blev lite paranoid när jag insåg mitt misstag.

Så vad händer om jag hällt i för mycket? Kan jag göra något åt det på egen hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hej, fyllde nyss på spolarvätskan i bilen då den var nästan helt slut. Detta var min första gång och jag kom på i efterhand att man ska gå efter det där strecket vid kapseln där det står hur mycket man ska hälla i. Så jag hällde då nästan i hela dunken. Jag har inte använt spolarvätskan då jag blev lite paranoid när jag insåg mitt misstag.

Så vad händer om jag hällt i för mycket? Kan jag göra något åt det på egen hand?

Spolarvätska är inga problem, men gör inte det med oljan bara

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

@Cranzle:

hoppas du inte misstar spolarvätska och kylarvätska?
vad jag vet finns ingen gräns för hur mkt spolarvätska man kan fylla på någon bil jag haft iaf

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Spolarvätska är inga problem, men gör inte det med oljan bara

Okej, kul att jag inte lyckades ta sönder bilen hehe! Motoroljan vet jag att man ska vara försiktig med hur mycket man häller i.

Skrivet av Von_OttO:

@Cranzle:

hoppas du inte misstar spolarvätska och kylarvätska?
vad jag vet finns ingen gräns för hur mkt spolarvätska man kan fylla på någon bil jag haft iaf

Nejdå, jag trippelcheckade för att vara helt säker. Kollade på ikonen (vindrutan med en minifontän, fin beskrivning jag vet), så det är inga tvivel om det i alla fall!

Permalänk
Medlem

Spolarvätska kan du även om det är slöseri fylla på tills det rinner över utan att behöva oroa dig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Spolarvätska kan du även om det är slöseri fylla på tills det rinner över utan att behöva oroa dig.

Det roliga är dock att jag tog nästan en hel dunk (blev ju inte hela eftersom jag spillde lite) och det rann aldrig över. Antar att kapaciteten på spolarvätskan är rätt så stor eller så är dunken kanske inte så stor jämfört med andra? Minns inte hur många liter den låg på.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Hej, fyllde nyss på spolarvätskan i bilen då den var nästan helt slut. Detta var min första gång och jag kom på i efterhand att man ska gå efter det där strecket vid kapseln där det står hur mycket man ska hälla i. Så jag hällde då nästan i hela dunken. Jag har inte använt spolarvätskan då jag blev lite paranoid när jag insåg mitt misstag.

Så vad händer om jag hällt i för mycket? Kan jag göra något åt det på egen hand?

ha ett inplastat foto på motorn med notis vad som ska vart och hur mycket, sätt fast vid batteriet med buntband.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ha ett inplastat foto på motorn med notis vad som ska vart och hur mycket, sätt fast vid batteriet med buntband.

Det låter som en väldigt vettig idé, ska försöka komma ihåg det. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Det roliga är dock att jag tog nästan en hel dunk (blev ju inte hela eftersom jag spillde lite) och det rann aldrig över. Antar att kapaciteten på spolarvätskan är rätt så stor eller så är dunken kanske inte så stor jämfört med andra? Minns inte hur många liter den låg på.

De vanliga dunkarna du köper på t.ex OKQ8 eller liknande brukar vara 2 liter och är tanken tom brukar det inte vara några problem att fylla på en hel dunk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

De vanliga dunkarna du köper på t.ex OKQ8 eller liknande brukar vara 2 liter och är tanken tom brukar det inte vara några problem att fylla på en hel dunk.

Jaja! Då kanske det är lika bra att ha det som en standard när det är slut, att jag tar ungefär hela dunken (på den storleken jag använde så klart) direkt? Då behöver jag ju inte mäta och hålla på

Men tack för de snabba upplysningarna, alltid kul att posta här!

Permalänk
Medlem

Tanken i min bil är 4 liter tror jag, och som någon skrev - allt som händer är att det svämmar över och spiller ut på backen. Slöseri, javisst, men inte farligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cranzle:

Det roliga är dock att jag tog nästan en hel dunk (blev ju inte hela eftersom jag spillde lite) och det rann aldrig över. Antar att kapaciteten på spolarvätskan är rätt så stor eller så är dunken kanske inte så stor jämfört med andra? Minns inte hur många liter den låg på.

På en del bilar som har högtrycksspolning av belysningen och kanske även spolning på bakrutan så kan det rymmas uppåt 10 liter spolarvätska innan det rinner över och det är nog inte många bilar som har så små tankar att du inte kan fylla i minst en hel dunk om bilens tank är tom då dunkarna bara brukar vara 4-5 liter, en Volvo V 70 rymmer tex 6,5 liter.
Det brukar stå i manualen hur stora vätsketankarna är på bilen men som sagt spolarvätskan rinner bara över och det är ingen risk att fylla på för mycket mer än att det kan bli "kladdigt och fult"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fullt fram och en full 4 l dunk i bagaget kör jag med, går ju åt satans mycket nu tycker jag, räknar med runt 1 l/10 mil.
Brukar toppfylla minst ett par ggr i veckan.

Permalänk
Medlem

Men herregud 🤤 snacka om att göra saker svårt för sig. Häll på tills det är fullt. Svårare än så är det inte. Som erfaren bilmek i 12 år garanterar kag att det inte finns något "för mycket" spolarvätska i spolarvätskebehållaren.

Så häll till det inte får plats mer och sluta tänk på detta nu.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Men herregud 🤤 snacka om att göra saker svårt för sig. Häll på tills det är fullt. Svårare än så är det inte. Som erfaren bilmek i 12 år garanterar kag att det inte finns något "för mycket" spolarvätska i spolarvätskebehållaren.

Så häll till det inte får plats mer och sluta tänk på detta nu.

Det är lätt, när man kan. Tänk på det.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På en del bilar som har högtrycksspolning av belysningen och kanske även spolning på bakrutan så kan det rymmas uppåt 10 liter spolarvätska innan det rinner över och det är nog inte många bilar som har så små tankar att du inte kan fylla i minst en hel dunk om bilens tank är tom då dunkarna bara brukar vara 4-5 liter, en Volvo V 70 rymmer tex 6,5 liter.
Det brukar stå i manualen hur stora vätsketankarna är på bilen men som sagt spolarvätskan rinner bara över och det är ingen risk att fylla på för mycket mer än att det kan bli "kladdigt och fult"

Den drar kopiösa mängder. Så jag har den alltid avstängd, förutom vid besiktningen eftersom det är krav på fungerande högtrycksspolning på en bil med Xenonljus.

Under den här tiden på året så går det åt betydligt mer spolarvätska än vanligt bränsle. Men nu har det varit tursamt väder senaste tiden.

Och angående påfyllningen. Det sitter ett längre påfyllningsrör till spolarvätskebehållaren på de flesta bilarna, vilket kan börja läcka vid anslutningen mellan rör och behållare. Var uppmärksamma på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Den drar kopiösa mängder. Så jag har den alltid avstängd, förutom vid besiktningen eftersom det är krav på fungerande högtrycksspolning på en bil med Xenonljus.

Under den här tiden på året så går det åt betydligt mer spolarvätska än vanligt bränsle. Men nu har det varit tursamt väder senaste tiden.

Och angående påfyllningen. Det sitter ett längre påfyllningsrör till spolarvätskebehållaren på de flesta bilarna, vilket kan börja läcka vid anslutningen mellan rör och behållare. Var uppmärksamma på det.

Det finns ju en vinst med det dock, det där med vettig ljusbild och att inte repa glaset
Xenonljus brukar ju vara dåliga på att generera värme jämfört med halogenlampor, och det snöslask och is som normalt smälter av stannar gärna kvar.
Men fungerar det på din bil och du är uppmärksam är det ju bara att köra.

Ps, vill man hålla budgeten lite vettigare kan man köpa koncenterad spolarvätska, och blanda till den temperatur man behöver, när man ligger runt 0 gradigt behöver man inte alls den blandning som används i de förblandade.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com