Problem med Webhallen

Permalänk
Medlem

Problem med Webhallen

Hej,

Jag har nu bråkat med både webhallens ena butik och deras kundservice efter att mitt grafikkort gått sönder. Båda dessa hänger fast vid att priset är okej att jämföra när man gentemot när man diskuterar ersättningsprodukt. De ville primärt erbjuda mig återbetalning men detta nekande jag med stöd från lagen.

Citat:

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet

Efter mycket om och men så gick de med på en omleverans men endast mot ett identiskt kort (Trots efter att butikspersonalen sa att kortet jag köpt var omöjligt att få tag på just nu).

Då fråga jag om leverans mot motsvarande grafikkort från EVGA eller Palit men detta avfärdades då dessa kort inte var likvärdig mot mitt pågrund av pris och "små skillnader"

Jag tycker personligen inte att 500krs prisskillnad är "oskälig" som lagen uttrycker det.

Citat:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Så det jag undrar är, tycker ni det är oskäligatt begära t.ex. Palit GeForce GTX 1080 eller EVGA GeForce GTX 1080 som ersättning för MSI GeForce 1080
(Obs: Båda föreslagna kort fanns i lager vid kontakt med butik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Hej,

Jag har nu bråkat med både webhallens ena butik och deras kundservice efter att mitt grafikkort gått sönder. Båda dessa hänger fast vid att priset är okej att jämföra när man gentemot när man diskuterar ersättningsprodukt. De ville primärt erbjuda mig återbetalning men detta nekande jag med stöd från lagen.

Efter mycket om och men så gick de med på en omleverans men endast mot ett identiskt kort (Trots efter att butikspersonalen sa att kortet jag köpt var omöjligt att få tag på just nu).

Då fråga jag om leverans mot motsvarande grafikkort från EVGA eller Palit men detta avfärdades då dessa kort inte var likvärdig mot mitt pågrund av pris och "små skillnader"

Jag tycker personligen inte att 500krs prisskillnad är "oskälig" som lagen uttrycker det.
Så det jag undrar är, tycker ni det är oskäligatt begära t.ex. Palit GeForce GTX 1080 eller EVGA GeForce GTX 1080 som ersättning för MSI GeForce 1080
(Obs: Båda föreslagna kort fanns i lager vid kontakt med butik)

En skillnad på 500:- kan mycket väl vara oskälig för en butik som webhallen med tanke på att marginalerna är väldigt små och genom att göra det byte du avser så går dem helt enkelt minus = oskäligt.

Om du har tur nu så ser det ut som grafikkortet du äger dyker upp hos olika grossister nu på torsdag, men endast preliminärt.

Permalänk
Medlem

Du tolkar lagen fel IMHO, de SKA erbjuda dig något av det som listas, men mig veterligen kan inte du kräva att få e.g. just likvärdig vara.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Du tolkar lagen fel IMHO, de SKA erbjuda dig något av det som listas, men mig veterligen kan inte du kräva att få e.g. just likvärdig vara.

Hej,

Om du läser mitt tidigare citat så säger det "får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet" så lagen är otrolig tydlig med att valet ligger hos köpare och inte säljare.

Och hallå konsument förtydligar det hela med följande. Enda butiken får bestämma är att erbjuda mig en ersättningsvara samt reparerar varan, inte pengar tillbaka.

Citat:

Dina rättigheter vid fel på vara eller tjänst
Vid ursprungligt fel på varan eller tjänsten kan du kräva följande:

Avhjälpande, det vill säga att säljaren rättar till felet
Omleverans, vilket innebär att du får en ny likvärdig vara
Prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet
Hävning av köpet, vilket betyder att du får pengarna tillbaka
Att hålla inne betalning
Skadestånd, vilket är ersättning för merkostnader du fått på grund av felet.

Företaget har i första hand rätt att försöka åtgärda problemet. Vid köp av varor innebär det att företaget ska ges möjlighet att laga varan eller leverera en annan likvärdig vara

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

En skillnad på 500:- kan mycket väl vara oskälig för en butik som webhallen med tanke på att marginalerna är väldigt små och genom att göra det byte du avser så går dem helt enkelt minus = oskäligt.

Om du har tur nu så ser det ut som grafikkortet du äger dyker upp hos olika grossister nu på torsdag, men endast preliminärt.

Tror inte att de går minus är relevant men med stor betydelse på att jag tror, då jag inte har någon relevant källa just nu.

Dock är jag högst tacksamt för infon kring att korten ska börja dyka upp hos grossister i veckan.

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/1990:932
Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Du har 2 alternativ

Antingen godtar du att dom gör ett återköp eller så kör du vidare på ditt trasiga kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

https://lagen.nu/1990:932
Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Du har 2 alternativ

Antingen godtar du att dom gör ett återköp eller så kör du vidare på ditt trasiga kort

Hur får du det du citerar till det du säger?
Lagen säger specifikt oskälig kostnad, inte kostnadsfritt för säljaren.
Dom godkänt omleverans men bara att jag från vänta tills det "omöjliga att få tag på" kortet kommer i lager
Sen till min fråga är det oskäligt med 500:- prisskillnad eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Hur får du det du citerar till det du säger?
Lagen säger specifikt oskälig kostnad, inte kostnadsfritt för säljaren. Sen var min fråga är det oskäligt med 500:- prisskillnad eller inte?

Sen har dom godkänt omleverans men bara att jag från vänta tills det "omöjliga att få tag på" kortet kommer i lager

Du vill ha en kort som är 7-7,5% dyrare. Det är ganska mycket inom elektronikbranschen.

Permalänk
Medlem

@niklasloow: MSI Armor GTX 1080 är ett insteg GTX 1080 kort med mindre funktioner jämfört med dyrare GTX 1080 så Webhallen har rätten på sina sida dessa kort som jag länkade bör klassas som likvärdiga kort.

https://new.webhallen.com/se/product/274285-Palit-GeForce-GTX...
https://new.webhallen.com/se/product/271853-EVGA-GTX-1080-8GB...

Ifall det tar längre tid än 21 arbetsdagar så har du större chans att få ett annat grafikkort då det är väl den tiden återförsäljaren har på sig för att hitta en likvärdig vara eller reparera ditt gamla grafikkort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@niklasloow: MSI Armor GTX 1080 är ett insteg GTX 1080 kort med mindre funktioner jämfört med dyrare GTX 1080 så Webhallen har rätten på sina sida dessa kort som jag länkade bör klassas som likvärdiga kort.

https://new.webhallen.com/se/product/274285-Palit-GeForce-GTX...
https://new.webhallen.com/se/product/271853-EVGA-GTX-1080-8GB...

Ifall det tar längre tid än 21 arbetsdagar så har du större chans att få ett annat grafikkort då det är väl den tiden återförsäljaren har på sig för att hitta en likvärdig vara eller reparera ditt gamla grafikkort.

Hej,

Tack så mycket för svaret. De korten jag jämförde emot var lagerförda men annars håller jag med mig om att de två du länkade absolut är mer jämförbara speciellt då de håller samma prisnivå.

Alltid trevligt att få någon annans ögon på det, då det är för lätt att snöa in sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Hej,

Om du läser mitt tidigare citat så säger det "får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet" så lagen är otrolig tydlig med att valet ligger hos köpare och inte säljare.

Och hallå konsument förtydligar det hela med följande. Enda butiken får bestämma är att erbjuda mig en ersättningsvara samt reparerar varan, inte pengar tillbaka.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Du kan KRÄVA att få "avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet ELLER häva köpet". Det är upp till er både att komma överens om ett av de tidigare alternativen, om ni inte kan komma överens (inklusive att DE inte vill något av detta) kan köpet hävas. Det borde vara rätt uppenbart att man som konsument inte kan KRÄVA att få en ny likadan vara, för den kanske inte finns längre (som i ditt fall), eller ens någon liknande vara. Vill butiken ge dig en liknande vara (oftast då minst lika "bra" eller minst lika dyr) är det ok om du går med på det, men de behöver inte göra det.

Så har alltid min tolkning varit iaf.

Listan du citerar från hallå konsument listar ju också:
Hävning av köpet, vilket betyder att du får pengarna tillbaka

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Varför inte bara fråga om du kan få pröjsa mellanskillnaden och njuta av ett bättre kort (iaf Evgas) och båda är nöjda?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Du kan KRÄVA att få "avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet ELLER häva köpet". Det är upp till er både att komma överens om ett av de tidigare alternativen, om ni inte kan komma överens (inklusive att DE inte vill något av detta) kan köpet hävas. Det borde vara rätt uppenbart att man som konsument inte kan KRÄVA att få en ny likadan vara, för den kanske inte finns längre (som i ditt fall), eller ens någon liknande vara. Vill butiken ge dig en liknande vara (oftast då minst lika "bra" eller minst lika dyr) är det ok om du går med på det, men de behöver inte göra det.

Så har alltid min tolkning varit iaf.

Listan du citerar från hallå konsument listar ju också:
Hävning av köpet, vilket betyder att du får pengarna tillbaka

Självklart måste man komma överens, man kan inte inte tvinga en återförsäljare till något. Och om varan inte finns längre så finns friskrivningen "oskälig kostnad". Men i lagens mening så har faktiskt inte återförsäljaren några val mer än att reparerar eller omleverans, detta kan jag lägga en stund på att hitta ett par ARN utlåtande kring ikväll.

Skrivet av Tandborste:

Varför inte bara fråga om du kan få pröjsa mellanskillnaden och njuta av ett bättre kort (iaf Evgas) och båda är nöjda?

Dålig dag i fredags eller något, var inte alls på humör för lägga mer pengar på grafikkort.
Sen tog tyvärr EVGA slut i lager. Men dyker någon av de mer märken i upp lager kommer jag göra det bara för få ett kort och en funktionell dator men just nu finns endast Palit i lager och vill helst inte ens ha det kortet utan väntar hellre ett par veckor på mitt MSI kort eller annat märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Självklart måste man komma överens, man kan inte inte tvinga en återförsäljare till något. Och om varan inte finns längre så finns friskrivningen "oskälig kostnad". Men i lagens mening så har faktiskt inte återförsäljaren några val mer än att reparerar eller omleverans, detta kan jag lägga en stund på att hitta ett par ARN utlåtande kring ikväll.

Så trots att lagen säger du kan "kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet", så anser du att du kan kräva att de gör ett av "reparera eller omleverans"?

Du får gärna hitta något som motbevisar mig

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag har stött på samma grej med komplett, mitt r9 fury jäklas ibland och tvärdör vid belastning. Jag har valt att inte skicka in kortet då jag inte kan få ett likadant, utan troligtvis får pengarna tillbaka eller ett kort som idag kostar lika mycket som mitt fury för snart 1,5 år sen. Prestandamässigt kommer jag byta ner mig, så sitter kvar på ett halvt fungerande kort istället.

Jag förstår mycket väl att de inte kan hålla på med en massa goodwill när priserna pressas så mycket som möjligt, utan har accepterat mitt öde. Hade jag skickat in kortet som defekt direkt istället för att felsöka i flera månader hade det så klart inte hänt, men jag var rätt säker på att det handlade om mjukvarufel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Jag har stött på samma grej med komplett, mitt r9 fury jäklas ibland och tvärdör vid belastning. Jag har valt att inte skicka in kortet då jag inte kan få ett likadant, utan troligtvis får pengarna tillbaka eller ett kort som idag kostar lika mycket som mitt fury för snart 1,5 år sen. Prestandamässigt kommer jag byta ner mig, så sitter kvar på ett halvt fungerande kort istället.

Jag förstår mycket väl att de inte kan hålla på med en massa goodwill när priserna pressas så mycket som möjligt, utan har accepterat mitt öde. Hade jag skickat in kortet som defekt direkt istället för att felsöka i flera månader hade det så klart inte hänt, men jag var rätt säker på att det handlade om mjukvarufel.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat clockblocker? Hade samma problem med mitt Fury men det löste det.

Permalänk
Medlem

Allmänt om reklamationer: #17146083

Angående skälighet så är https://lagen.nu/arn/1999-4494 intressant. Säljaren rekommenderades att ersätta köparen med 100% mer, alltså dubbelt så mycket, som denne betalat för att möjliggöra köp av likvärdig vara. Att elektronikbranschen har låga marginaler spelar ingen roll, KKöpL gör ingen skillnad på varutyp.

Angående likvärdighet är det köparen som avgör, inom rimlighetens gräns, vad som är likvärdigt. Oavsett om det är färg, varumärke eller prestanda som är viktigast för köparen så är det något som det skall tas hänsyn till.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Så trots att lagen säger du kan "kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet", så anser du att du kan kräva att de gör ett av "reparera eller omleverans"?

Du får gärna hitta något som motbevisar mig

Här kommer detta, en butik vill ge pengarna åter men kunden kräver omleverans.
Det är faktiskt så att kunden kan kräva ett alternativ. Detta har också varit uppe på sweclockers 100 gånger innan och var fortfarande inte det jag undra över.

Men jag bjuder på något som kanske inte är från idag, men i gengäld är lagen vi pratar om sedan 1990.

Här kommer ett fall där säljaren ville häva köpet men ARN nej

Säljaren bestred yrkandet och ansåg att företaget hade fullgjort sina skyldigheter genom att erbjuda kunden återbetalning av köpesumman, 590 kr. Säljaren gjorde gällande att kunden vid köpet informerats om att stövlarna inte var vattentäta och att detta var skälet till att stövlarna var prisnedsatta. Säljaren uppgav vidare att det inte var omöjligt att den skriftliga garantin, som L hänvisat till, genom förbiseende kommit att sitta kvar på stövlarna.

L har därför enligt 26 § konsumentköplagen rätt till omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Av säljarens svar framgår att andra, vattentäta modeller av samma fabrikat finns att tillgå.

Dold text

https://lagen.nu/arn/1998-0674

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Allmänt om reklamationer: #17146083

Angående skälighet så är https://lagen.nu/arn/1999-4494 intressant. Säljaren rekommenderades att ersätta köparen med 100% mer, alltså dubbelt så mycket, som denne betalat för att möjliggöra köp av likvärdig vara. Att elektronikbranschen har låga marginaler spelar ingen roll, KKöpL gör ingen skillnad på varutyp.

Det där är ju dock inte relaterat till detta fall då användaren här inte köpt produkten på rea (därav skadeståndskravet).

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Så trots att lagen säger du kan "kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet", så anser du att du kan kräva att de gör ett av "reparera eller omleverans"?

Du får gärna hitta något som motbevisar mig

Du kan förslagsvis börja med att läsa vad lagen faktiskt säger:

KKöpL

Citat:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
...
28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
...
29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Initialt är det alltså så att köparen kan kräva en reparation eller omleverans, och de andra åtgärderna blir inte aktuella förrän något av dessa alternativ skulle orsaka en oskälig kostnad för säljaren eller felet är av väsentlig betydelse för köparen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

Det där är ju dock inte relaterat till detta fall då användaren här inte köpt produkten på rea (därav skadeståndskravet).

Det handlar dock om skälighet. Skadeståndskravet uppkom för att köparen skulle kunna införskaffa en likvärdig produkt, vilket skulle resultera i en merkostand för denne. Det är även vad det handlar om här. Att det var just en reaprodukt det handlar om är oväsentligt, då KKöpL inte har specialregler för reaprodukter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

TS kan absolut kräva ett grafikkort som är en aningen dyrare som ersättning om dom inte har samma grafikkort på lager, 500-700 kr kan knappast anses som oskälig kostnad för Webhallen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

@niklasloow: Både Palit GameRock och EVGA FTW korten ses som premiummodeller. Så jag förstår om Webhallen tvär nekar, och jag tror du får antingen ta pengarna eller sitta och vänta.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Du vill ha ett kort som är både dyrare och bättre än ditt gamla (högre klockfrekvenser från fabrik, bättre/tystare kylare). Jag förstår varför Webhallen nekar. Hade dom gått med på det så hade det varit på ren goodwill, men det är absolut inget dom måste enligt lag.

I din sits hade jag frågat om jag hade kunnat lägga till mellanskillnaden för att få ett bättre kort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du vill ha ett kort som är både dyrare och bättre än ditt gamla (högre klockfrekvenser från fabrik, bättre/tystare kylare). Jag förstår varför Webhallen nekar. Hade dom gått med på det så hade det varit på ren goodwill, men det är absolut inget dom måste enligt lag.

I din sits hade jag frågat om jag hade kunnat lägga till mellanskillnaden för att få ett bättre kort.

Nej, han ville ha samma kort från första början, men eftersom Webhallen påstår att det är "omöjligt" att få tag på, så ville han ha ett GTX 1080 kort som dom ändå har i lager, än att sitta och vänta på sitt "omöjliga"kort som kanske aldrig dyker upp...

Och nej han ska inte behöva lägga någon mellanskillnad. Om @Webhallen svarar här i tråden så kommer dom ge TS rätt och dessutom be om ursäkt för sin kundtjänsts bemötande.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nej, han ville ha samma kort från första början, men eftersom Webhallen påstår att det är "omöjligt" att få tag på, så ville han ha ett GTX 1080 kort som dom ändå har i lager, än att sitta och vänta på sitt "omöjliga"kort som kanske aldrig dyker upp...

Nej, dom ville först återbetala, TS nekade.
Då erbjöd dom sig att ge honom samma kort han redan ägde. TS nekade igen och frågade efter ett bättre kort.

Skrivet av niklasloow:

De ville primärt erbjuda mig återbetalning men detta nekande jag med stöd från lagen. [...]

Efter mycket om och men så gick de med på en omleverans men endast mot ett identiskt kort[...]

Då fråga jag om leverans mot motsvarande grafikkort från EVGA eller Palit men detta avfärdades då dessa kort inte var likvärdig mot mitt pågrund av pris och "små skillnader" [...]

Edit: Det är märkligt att dom försökte ge TS ett kort dom inte hade däremot. Känns som att personen han pratade med hade en dålig dag på jobbet och verkligen ville pusha en återbetalning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej, dom ville först återbetala, TS nekade.
Då erbjöd dom sig att ge honom samma kort han redan ägde. TS nekade igen och frågade efter ett bättre kort.

Edit: Det är märkligt att dom försökte ge TS ett kort dom inte hade däremot. Känns som att personen han pratade med hade en dålig dag på jobbet och verkligen ville pusha en återbetalning.

Om du inte saxar ut mina inlägg för att få fram en poäng så blir jag glad. Jag vill primärt ha samma kort igen. Då jag gillar MSI:kortet.

Citat:

Efter mycket om och men så gick de med på en omleverans men endast mot ett identiskt kort (Trots efter att butikspersonalen sa att kortet jag köpt var omöjligt att få tag på just nu).

Permalänk
Medlem

Om företaget inte kan ersätta dig med en likvärdig vara har de rätten att låta dig häva köpet, det är åtminstone det jag lärt mig under mina juridiska studier. Det går varken att säga bu eller bä gällande individens respektive säljarens tolkning av lagen då det krävs en opartisk bedömning från t.ex. ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Om du inte saxar ut mina inlägg för att få fram en poäng så blir jag glad. Jag vill primärt ha samma kort igen. Då jag gillar MSI:kortet.

Helt ärligt så läste jag den meningen som att dom nu kunde erbjuda dig kortet trots att dom tidigare sagt att dom inte kunde det. (Dvs. dom hade ändrat sig).

Frågan är hur länge du hade fått vänta. "Jaja, du ska få ditt MSI Armor, men vi kan inte hämta hem det"....okej?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har hamnat i linkande diskussioner tidigare men en router som gick sönder för runt 3000:-
Netgear hade släppt en ny men som kostade 3500:- men det var i stort sett samma router fast med färre buggar.
Det Webbhallen då erbjöd mig var att köpa den dyrare routern men betala mellanskillnaden på deras inköpspris. Istället för 500:- i skillnad blev det då kanske 2-300:- vilket kändes helt ok. Nu avstod jag och köpte bättre prylar istället men det kändes som en sjyst lösning för oss båda.

Visa signatur

Blank