Bahnhof lanserar 10 Gbit/s för 498kr/mån på bred front (första 6 mån för 298kr/mån).

Permalänk
Medlem

Bahnhof lanserar 10 Gbit/s för 498kr/mån på bred front (första 6 mån för 298kr/mån).

Bahnhof lanserar 10 Gbit/s för 298 kr på bred front

Som första operatör i Sverige lanserar i dag Bahnhof 10 Gbit/s på bred front och i skottlinjen för bolagets kommunikation om den nya tjänsten är framförallt Com Hem.

"Koaxialkabel. Sug på ordet. Det doftar 1900-tal. Illaluktande bränd plast och en metallisk smak av ärgad koppar. Jag läser i tidningen att en större konkurrent till Bahnhof just nu jobbar med ett slags återupplivningsförsök", så inleder Jon Karlung, vd för Bahnhof, sitt vd-ord i den bokslutskommuniké som bolaget presenterar i dag.

Lanseringen av 10 Gbit sker i dag och målet med utrullningen är att kunna erbjuda alla företagskunder, villor och bostadsrättsföreningar den nya hastigheten. Förutsättningen, skriver Jon Karlung, är dock att det finns tillgång till svartfiber på operatörsneutrala villkor.

- Vi ska röra om på marknaden under året och vara en blåslampa under de stora operatörerna, säger Jon Karlung till Telekomnyheterna och påpekar att man har satt ett väldigt konkurrenskraftigt pris på sin 10 Gbit-tjänst med 298 kr per månad, ett pris han gärna jämför med Com Hems 899 kr per månad för 1 Gbit/s.

Vid sidan av 10 Gbit-lanseringen i dag lanserar Bahnhof även content delivery network-tjänst, Bahnhof CDN Cloud, där samma innehåll speglas och distribueras från många olika servrar samtidigt.

"Dessa befinner sig utspridda över landet i våra datahallar och andra teknikstationer. Vi har helt enkelt byggt ett antal minisajter som nu kan fördela trafik mer jämnt", skriver bolaget.

http://www.telekomnyheterna.se/pub2/viewStart

Edit:

https://www.bahnhof.se/villafiber/

Rubrik /Mod
Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra med lite länkar till Bahnhofs egna resurser!

Kommunikén: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/02/20/bokslu...
Villafiber: https://www.bahnhof.se/villafiber/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Bahnhof lanserar 10 Gbit/s för 298 kr på bred front

Som första operatör i Sverige lanserar i dag Bahnhof 10 Gbit/s på bred front och i skottlinjen för bolagets kommunikation om den nya tjänsten är framförallt Com Hem.

"Koaxialkabel. Sug på ordet. Det doftar 1900-tal. Illaluktande bränd plast och en metallisk smak av ärgad koppar. Jag läser i tidningen att en större konkurrent till Bahnhof just nu jobbar med ett slags återupplivningsförsök", så inleder Jon Karlung, vd för Bahnhof, sitt vd-ord i den bokslutskommuniké som bolaget presenterar i dag.

Lanseringen av 10 Gbit sker i dag och målet med utrullningen är att kunna erbjuda alla företagskunder, villor och bostadsrättsföreningar den nya hastigheten. Förutsättningen, skriver Jon Karlung, är dock att det finns tillgång till svartfiber på operatörsneutrala villkor.

- Vi ska röra om på marknaden under året och vara en blåslampa under de stora operatörerna, säger Jon Karlung till Telekomnyheterna och påpekar att man har satt ett väldigt konkurrenskraftigt pris på sin 10 Gbit-tjänst med 298 kr per månad, ett pris han gärna jämför med Com Hems 899 kr per månad för 1 Gbit/s.

Vid sidan av 10 Gbit-lanseringen i dag lanserar Bahnhof även content delivery network-tjänst, Bahnhof CDN Cloud, där samma innehåll speglas och distribueras från många olika servrar samtidigt.

"Dessa befinner sig utspridda över landet i våra datahallar och andra teknikstationer. Vi har helt enkelt byggt ett antal minisajter som nu kan fördela trafik mer jämnt", skriver bolaget.

http://www.telekomnyheterna.se/pub2/viewStart

och sen ska man läsa det finstilta. Det är 298 kr i månaden i 6 månader sedan 500 kr månade med en bindningstid på 24 månader (visst billigare än 900 kr månaden).

Gillar initiativet!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

och sen ska man läsa det finstilta. Det är 298 kr i månaden i 6 månader sedan 500 kr månade med en bindningstid på 24 månader (visst billigare än 900 kr månaden).

Gillar initiativet!

Ptja.. betalar 579 kr för 1/1 Gbit och villafiber, betala 298 kr i 3 månader innan dess, fortfarande billigare än Telia och Com Hem.
Billigaste är BB2 för hela 478 kr i månaden. Universal Telecom tar detsamma men har halva priset i 6 månader för 239 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Ptja.. betalar 579 kr för 1/1 Gbit och villafiber, betala 298 kr i 3 månader innan dess, fortfarande billigare än Telia och Com Hem.
Billigaste är BB2 för hela 478 kr i månaden. Universal Telecom tar detsamma men har halva priset i 6 månader för 239 kr.

1 Gbit är numera 398 SEK per månad från Bahhnof, fast man får det för 298 SEK per månad i 24 månader, enligt https://www.bahnhof.se/villafiber/

Permalänk
Medlem

så ~450kr/månaden över 24månader + ~250 anslutningsavgift.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

@Soir: Beror väl helt och hållet på stadsnäten och hur det är förhandlat där?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

@Soir: Beror väl helt och hållet på stadsnäten och hur det är förhandlat där?

Det verkar som att stadsnät skippas helt just nu, och det är egen infrastruktur fram till bostaden som gäller enligt uttalandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det verkar som att stadsnät skippas helt just nu, och det är egen infrastruktur fram till bostaden som gäller enligt uttalandet!

Det handlar om deras egna villafiber.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Det handlar om deras egna villafiber.

BRF:er också!

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och känner inte behov för mer än 10Mbit/s Känns som jag halkat efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Najs. Synd det där med 298 kronor de första månaderna.. kunde de inte ha det hela tiden?

På tal om det.. min bindningstid har gått ut för mitt villafiber från Bahnhof. Bara att beställa uppgradering! Och ett nytt nätverkskort till rojjtern.. men det har jag nog inte plats med.
Undrar om de lämnar av koppar eller fiber?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Najs. Synd det där med 298 kronor de första månaderna.. kunde de inte ha det hela tiden?

Känner att det framgår lite dåligt, men jag är osäker på om du skojar eller inte?
498kr/mån för 10 Gbit/s är löjligt billigt i mina ögon, att man sedan får det för 300 i 6 månader är ju sjukt bra bonus på det.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt ok pris för min del ändå. Stadsnät och ViaEuropa som KO.

Bahnhof - 3 månader halva priset! - 1000 Mbit/s Privat*
Kampanjpris 289 kr
Kampanjtid 1 mån
Månadskostnad efter kampanj 579 kr
Startavgift 0 kr
Bindningstid Ingen
Uppsägningstid 1 mån

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Det handlar om deras egna villafiber.

Vad menas med detta? Jag bor i en villa ute på landet och får upp följande prislista när jag knappar in min adress:

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Vad menas med detta? Jag bor i en villa ute på landet och får upp följande prislista när jag knappar in min adress:
https://i.imgur.com/j2zeTZG.jpg

Att det handlar om deras egna stängda nät. Om du kan välja flera operatörer så har du förmodligen något stadsnät indraget hos dig och då är Bahnhof bara en operatör i det nätet och där verkar dom inte erbjuda detta.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

@deegan: Aha! Då är jag med. I mitt fall handlar det om IP-Only.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad man ska göra med 10Gbit? Finns väl ingen router idag för konsumenter som klarar det...

Om man nu får tag på en router som stödjer det, switch och även ett nätverkskort som stödjer 10Gbit så ska ju även datorn palla med det, så ingen vanlig lagringsdisk går att använda utan Du måste köra M.2 SSD för att nyttja hastigheten.
En vanlig SSD fungerar mig veterligen inte heller då deras överföring ligger runt 400-500Mb/s.

Eller är jag ute och cyklar..?

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brunbeck:

Känner att det framgår lite dåligt, men jag är osäker på om du skojar eller inte?
498kr/mån för 10 Gbit/s är löjligt billigt i mina ögon, att man sedan får det för 300 i 6 månader är ju sjukt bra bonus på det.

Klart det är löjligt billigt. Jag gillar inte erbjudandetypen - finstilt med dyrare efter x antal månader.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

och sen ska man läsa det finstilta. Det är 298 kr i månaden i 6 månader sedan 500 kr månade med en bindningstid på 24 månader (visst billigare än 900 kr månaden).

Gillar initiativet!

Tur att man undvek den kulan.
Sitter hellre kvar med mina 30/10 för 500 kr i månaden från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Det handlar om deras egna villafiber.

Den byggs väl via Skanova? Så vitt jag vet så bygger Bahnhof inga egna nät - utan är endast KO i Skanovas nät (samma som Telia Öppen fiber)

Permalänk
Medlem

@CCWarlock: Nä, du har helt och hållet en poäng i det.
Men å andra sidan så tycker jag att folk generellt borde bli duktigare på att läsa vad som faktiskt ingår innan man trycker på köp.
Låter det för bra för att vara sant så är det oftast så också

Sen brukar väl det flesta ISPer göra på samma sätt, 3-6 månader med lägre månadskostnad för att sedan bli en "ordinarie" kostnad.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Frågan är ju vad man ska göra med 10Gbit? Finns väl ingen router idag för konsumenter som klarar det...

Om man nu får tag på en router som stödjer det, switch och även ett nätverkskort som stödjer 10Gbit så ska ju även datorn palla med det, så ingen vanlig lagringsdisk går att använda utan Du måste köra M.2 SSD för att nyttja hastigheten.
En vanlig SSD fungerar mig veterligen inte heller då deras överföring ligger runt 400-500Mb/s.

Eller är jag ute och cyklar..?

Man får bygga en custom router med pfSense eller liknande med åtminstone ett 10Gbit nätverkskort. Har man sen en massa gigabit-portar på routern så har man ju nyttan att 10 datorer får 1Gbit samtidigt. Du behöver inte ha hela bandbredden till en dator med m2-SSD för att kunna utnyttja hastigheten.

Permalänk
Medlem

Gillar att om jag testar att göra en beställning, så är mina enda alternativ 1000Mbit och 10000Mbit =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Frågan är ju vad man ska göra med 10Gbit? Finns väl ingen router idag för konsumenter som klarar det...

Om man nu får tag på en router som stödjer det, switch och även ett nätverkskort som stödjer 10Gbit så ska ju även datorn palla med det, så ingen vanlig lagringsdisk går att använda utan Du måste köra M.2 SSD för att nyttja hastigheten.
En vanlig SSD fungerar mig veterligen inte heller då deras överföring ligger runt 400-500Mb/s.

Eller är jag ute och cyklar..?

Om vi ignorerar vad man "kan göra" eller "ska göra" och fokuserar på hårdvaran så är det ju inte omöjligt att bygga något för en ganska billig peng. Förutsatt att du har en dator som FW idag kan du panga in Intel eller Mellanox 10Gbit DAC kort i dom, och sedan köpa en Qanta 10Gbit switch och så kan du iaf koppla in sakerna som är hyffsat när in i den. MEN det här är ju en lösning med SFP+ portar och DAC-kablar för att få igång allt. Så att gå och köpa en mini-switch med vanliga TP uttag är väl lite längre bort.

Känns lite som ett PR-trick, för dom enda som kan få ordning på det här är ju nördarna. Skulle vilja se deras CPE som har 10GbE, vart är den?

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Det är helt klart kul att de börjar pressa andra operatörer, vilket visar att det finns lite hopp för konkurrens och fisk marknad. Vi får väl se hur långt satsningen håller dock.

Skrivet av Ibis:

Och här sitter jag och känner inte behov för mer än 10Mbit/s Känns som jag halkat efter.

Va!?
Är ju rena rama 56k modem jämfört
(Sarkastisk)

10-100Mbit räcker väl för många, vilket gör att hastigheter som detta sällan blir fullt använda.
Tittar man på prisstegen idag brukar just upp till 100Mbit vara väldigt väl prissatt, medan när du ska upp över 500Mbit brukar det kosta. Beror på att de vet att de som skaffar det, vill ha det, eller behöver det, även om det kostar.

Dock har en litet intressant fenomen börjat dyka upp med 1000Mbit och över... nämligen behovet minskar. En HDD tex har inte en chans att skriva och hantera denna bandbredd utom i ren sekventiell last (vilket inte sker normalt), och tom SSDer har svårt att ta hem spel från tex Steam fortare. De maxar sin 4k skrivning/läsning när de ska skriva, läsa och sen skriva igen den uppackade informationen.

Så man har verkligen svårt att använda det. Vilket gör att man kan lätt sälja det som operatör, men kan ofta räkna med 10-20% last normalt ändå, trots denna extrema lina. Stora fördelen är väl att man kan ofta då välja snabbare (tex 100Mbit vs 10Mbit) för samma peng, då skillnaden i vad du använder den till egentligen inte är stor, då enda som skiljer är att 10Mbit linan lär vara på 100% längre tid...

Skrivet av p.lindblom:

@deegan: Aha! Då är jag med. I mitt fall handlar det om IP-Only.

Har du tur kan det pressa ner priserna för dig iaf, så du kanske kan mot 2019 se även dina priser gå ner lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Den byggs väl via Skanova? Så vitt jag vet så bygger Bahnhof inga egna nät - utan är endast KO i Skanovas nät (samma som Telia Öppen fiber)

Är du säker på det? Då Bahnhof byggde nytt nät i landet. Går att undersöka om fallet är så som du säger.

Men då dom bygger villafiber, så "tror" jag att det bara är dom som levererar i sitt egna nät. Vad jag vet, så är Bahnhof ingen KO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Är du säker på det? Då Bahnhof byggde nytt nät i landet. Går att undersöka om fallet är så som du säger.

Men då dom bygger villafiber, så "tror" jag att det bara är dom som levererar i sitt egna nät. Vad jag vet, så är Bahnhof ingen KO.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag kollade på att skaffa det så var det Skanova som byggde ut nätet.
Tycks stödjas av detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/bahnhof-villafiber.2712...

Edit: För att klargöra så syftar jag till nätet i deras sk "villafiber". Vilka egna nät dom driftar som backbone i sin verksamhet vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Stadsnät så max 200Mbit från dem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@IceKey: hur ofta finns det "skriver Jon Karlung, är dock att det finns tillgång till svartfiber på operatörsneutrala villkor"?

känns som att det har mest är ett luftslott.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700