AMD ger processorer och grafikkort stöd för att strömma video i 4K och HDR under 2018

Permalänk
Melding Plague

AMD ger processorer och grafikkort stöd för att strömma video i 4K och HDR under 2018

Senare under året får processorer och grafikkort från AMD stöd för att strömma video i 4K och HDR via Netflix, något som i dagsläget endast är möjligt med hårdvara från Intel och Nvidia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hellre skita i netflix än DRM överallt.

Permalänk
Medlem

Trevligt, lite sent men bättre det än aldrig.

Permalänk
Medlem

Det är synd att marknaden tycker att det är "framsteg" när media blir mer och mer stängt. Det handlar ju inte alls om tekniska begränsningar utan endast om "avsaknad av stöd för DRM".

Personligen ser jag snarare bortplockandet av DRM som något positivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Drm nej tack, skippar serier och film finns annat att göra..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Stöd för 4k och HDR finns redan, så rubriken blir lite missvisande. Det är stöd för vissa DRM som saknas.

Permalänk
Medlem

DRM kan brinna, men så länge som Netflix och andra envisas med det är det bra att AMD till slut lägger till stöd för det. Blev tvungen att köpa Intel till min htpc just pga detta.

För övrigt bör nämnas att om man använder cpu-integrerade grafikdelen så måste även moderkortet ha en hdmi-utgång med stöd för hdmi 2 och hdcp 2.2 (och med Intel så måste moderkortet även ha stöd för SGX - Software Guard Extensions), och det är inte särskilt vanligt än så länge.

Som sagt, DRM kan brinna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För övrigt bör nämnas att om man använder cpu-integrerade grafikdelen så måste även moderkortet ha en hdmi-utgång med stöd för hdmi 2 och hdcp 2.2 (och med Intel så måste moderkortet även ha stöd för SGX - Software Guard Extensions), och det är inte särskilt vanligt än så länge.

r/HTPC har en inkomplett lista.

Jättebra att billiga AMD-prollar finns som alternativ för HTPC nu. Mysigt värre!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Att strömma video i 4K-upplösning och HDR via en dator har länge varit något av en djungel. Anledningen är att det ställer många krav på både mjukvara och hårdvara, med bland annat en processor ur Intels 7:e processorgeneration eller senare samt ett Nvidia Geforce GT 1030 eller senare.
Det är också lite missvisande, Det räcker med den ena eller den andra man behöver inte ha både ett nvidiakort 10xx SAMT en intel Cpu 7xxx.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Att strömma video i 4K-upplösning och HDR via en dator har länge varit något av en djungel. Anledningen är att det ställer många krav på både mjukvara och hårdvara, med bland annat en processor ur Intels 7:e processorgeneration eller senare samt ett Nvidia Geforce GT 1030 eller senare.
Det är också lite missvisande, Det räcker med den ena eller den andra man behöver inte ha både ett nvidiakort 10xx SAMT en intel Cpu 7xxx.

Tack, förtydligade det i nyheten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

4K och "4K Netflix" känns som två helt olika saker.

4K Blu-rays osv går väl bra redan nu eller?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

4K och "4K Netflix" känns som två helt olika saker.

Det är det. 4K är bara en upplösning, de enda hindren för användning av 4K är prestanda, skärmupplösning, och bandbredd (HDMI/DP-version).
4K via Netflix innebär också en massa DRM-kompatibilitet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv

netflix.. har provat det en gång det var skit. vem bryr sig?

tråkigt att amd slösar resurser på detta. vore bättre om dem sänkte priset med 10kr per processor istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

netflix.. har provat det en gång det var skit. vem bryr sig?

tråkigt att amd slösar resurser på detta. vore bättre om dem sänkte priset med 10kr per processor istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testade en dator på 80-talet. Tyckte det var skit.
Något längrefram fick jag en i present.
Nu är jag hooked 🤪

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv

Många som skippar amd nu kanske när drm stöd införs.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är synd att marknaden tycker att det är "framsteg" när media blir mer och mer stängt. Det handlar ju inte alls om tekniska begränsningar utan endast om "avsaknad av stöd för DRM".

Personligen ser jag snarare bortplockandet av DRM som något positivt.

Håller med fullt. DRM är vidrigt, särskilt när de påtvingar dåliga standarder. Vem fan vill vara tvungen att avstå DP och tvingas använda HDMI? Nej sjukt jävla dumt. Särskilt eftersom att den här typen av DRM inte hjälper någon alls.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

4K och "4K Netflix" känns som två helt olika saker.

4K Blu-rays osv går väl bra redan nu eller?

Ja, 4k Netflix ser jävligt fult ut i jämförelse med en 50GB 4K Bluray. Tycker det är bedrövligt att Netflix satsar på tekniken när bandbredden oftast saknas. Avskyr Netflix, ser upplösningen droppa under 1080p ofta.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

DRM kan brinna, men så länge som Netflix och andra envisas med det är det bra att AMD till slut lägger till stöd för det. Blev tvungen att köpa Intel till min htpc just pga detta.

Det är inte Netflix idé med DRMen. De bryr sig inte speciellt om folk kopierar. Att de har DRM på 4K-sändringarna är för att de inte kan licensiera 4K-filmer utan det.

Sen är HDCP exceptionellt korkat, men det går inte att resonera med en studio när de har fått för sig att det gör något för att minska piratkopieringen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Tack, förtydligade det i nyheten.

Nu står det "1050 eller senare". Betyder detta 1050, 1030 samt Ti-versionerna av 1070 och 1080, eftersom 1060/1070/1080 lanserades tidigare? Eller betyder det 1050 och uppåt i serien, dvs allt utom 1030? Innan ditt förtydligande så var ju 1030 med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

Jag testade en dator på 80-talet. Tyckte det var skit.
Något längrefram fick jag en i present.
Nu är jag hooked 🤪

Eh en riktigt kass jämförelse.

Film är film. Netflix hade kasst utbud. Möjligen det har blivit bättre men är tämligen säker på att det skulle bli kortlivat ifall jag provade på mig det igen.

Permalänk
Medlem

Vem behöver 4k upplösning?? full HD duger bra än har 50 ” tv ser ingen skillnad mellan full HD och 4k ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajp_anton:

Nu står det "1050 eller senare". Betyder detta 1050, 1030 samt Ti-versionerna av 1070 och 1080, eftersom 1060/1070/1080 lanserades tidigare? Eller betyder det 1050 och uppåt i serien, dvs allt utom 1030? Innan ditt förtydligande så var ju 1030 med.

Tog bort 1030, det är 1050 eller senare som gäller. Ber om ursäkt för förvirringen.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Vem behöver 4k upplösning?? full HD duger bra än har 50 ” tv ser ingen skillnad mellan full HD och 4k ...

På Netflix (och Youtube) har det betydelse då bitraten är mycket högre på 4K-materialet. På Youtube bör du alltid kolla i högsta möjliga upplösningen oavsett vilken upplösning din bildskärm är på - du kan ju testa att jämföra 1440p mot 1080p i ett av mina småklipp. Kolla framför allt på gräset och träden som blir en sörja i lägre upplösningar (bitrates).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Håller med fullt. DRM är vidrigt, särskilt när de påtvingar dåliga standarder. Vem fan vill vara tvungen att avstå DP och tvingas använda HDMI? Nej sjukt jävla dumt. Särskilt eftersom att den här typen av DRM inte hjälper någon alls.

Exakt. DP är ju överlägset i det mesta, men det är just DRM som ställer till det, och det ljuda är att DRM inte ens är bra på det det är till för, så det finns ingen mening med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Tog bort 1030, det är 1050 eller senare som gäller. Ber om ursäkt för förvirringen.

Nja, det står fortfarande "1050 och senare", och 1030 lanserades ju senare. Till skillnad från 1060/1070/1080, som lanserades tidigare. Ti-versionerna av de två sistnämnda kom dock senare. Därför ganska förvirrande att använda ordet "senare"...

Permalänk
Medlem

Krav på DRM som är beroende av viss hårdvara är ju världens sämsta skämt till konsumenterna.
Sedan antar jag att du även måste köra "rätt" OS för att kunna nyttja det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Sedan antar jag att du även måste köra "rätt" OS för att kunna nyttja det.

Exakt. Intel vill implementera HDCP i Linux vilket en del tycker är kontroversiellt, men PlayReady3.0 lär vi aldrig få se i och med att Microsoft står bakom och det är exklusivt för deras plattformar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Exakt. Intel vill implementera HDCP i Linux vilket en del tycker är kontroversiellt, men PlayReady3.0 lär vi aldrig få se i och med att Microsoft står bakom och det är exklusivt för deras plattformar.

Skulle inte vara ett problem om folk hade ryggrad och helt enkelt bojkottade bolag som kräver DRM. Netflix och alla andra skulle göra sig av med DRM på några sekunder då noll i inkomst är väldigt bra motivering. Tyvärr verkar mänskligheten tillhöra ryggradslösa djur nuförtiden.

Permalänk
Medlem

@Jygge:

Prova 4k och Dolby Vision HDR med en ordentligt kalibrerad LG 65" Oled så kan det hända du blir ca 25k fattigare. Det blev i alla fall jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Skulle inte vara ett problem om folk hade ryggrad och helt enkelt bojkottade bolag som kräver DRM. Netflix och alla andra skulle göra sig av med DRM på några sekunder då noll i inkomst är väldigt bra motivering. Tyvärr verkar mänskligheten tillhöra ryggradslösa djur nuförtiden.

Det skrämmande är väl att företagen idag generellt sett förknippar DRM med en tryggad inkomst och minskad piratverksamhet istället för att anpassa sig till marknaden.
DRM utvecklarna/förespråkarna är väl dem som torde tjäna bäst på skrämselpropagandan slutändan då all DRM generellt sett innebär en kostnad i någon form t.ex. för underhåll mm.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.