Grafikkort för icke-spelande

Permalänk
Medlem

Grafikkort för icke-spelande

Hej, jag har två relaterade frågor om grafikkort.

Jag har ett Asus Z97-E moderkort och spelar inte alls men kollar ibland på filmer datorn. Skulle jag uppnå stor förändring när jag streamar filmer genom att köpa till ett billigt grafikkort (ex. ASUS Radeon RX 460 Dual 2GB) på mina icke-premium skärmar?

Om ja, kan någon tipsa om andra prisvärda grafikkort för mina behov?

Permalänk
Medlem

Du kan se på film med den inbyggda grafiken i CPUn. Men om du är en som bryr sig om bildkvalite och vill använda t.ex madVR som renderare, så kan den utnyttja kraften i allt upp till 1080ti för att göra bilden bättre. Huruvida det är värt det är upp till dig, för de flesta madVR-användare räcker ett billigare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Du kan se på film med den inbyggda grafiken i CPUn. Men om du är en som bryr sig om bildkvalite och vill använda t.ex madVR som renderare, så kan den utnyttja kraften i allt upp till 1080ti för att göra bilden bättre. Huruvida det är värt det är upp till dig, för de flesta madVR-användare räcker ett billigare kort.

Tack för svar. Jag formulerade mig klumpigt insåg jag nu och har fixat till det. Vad jag menar är: skulle jag uppnå stor förändring när jag streamar filmer genom att köpa till ett billigt grafikkort (ex. ASUS Radeon RX 460 Dual 2GB) på mina icke-premium skärmar?

Permalänk

Det kan bidra till en mer smooth upplevelse med ett dedikerat grafikkort, vet inte exakt hur stor skillnad men om du vill ha ett billigt kort till HTPC saker så skulle GT 1030 passa rätt så bra, eller en 550 så länge du inte planerar på att spela något seriöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilloQckly:

Det kan bidra till en mer smooth upplevelse med ett dedikerat grafikkort, vet inte exakt hur stor skillnad men om du vill ha ett billigt kort till HTPC saker så skulle GT 1030 passa rätt så bra, eller en 550 så länge du inte planerar på att spela något seriöst

Tack för svar

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av md_89:

Tack för svar

Om du bara tittar på film kommer du aldrig märka någon skillnad. Pengar i sjön om du inte behöver kortets extra bild/ljudutgångar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Så länge du kan spela upp dina filmer utan att det hackar och har sig lär du inte märka av någon påtaglig skillnad om du köper ett grafikkort.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Xyborg: 4K@60Hz kräver dock vissa förutsättningar så att om man "kastar pengar i sjön" beror på mer än om han spelar eller inte. Om vi tänker oss att han innom en snar framtid vill koppla in datorn till en UHDTV så är det ju värt att köpa ett grafikkort som klarar av 4K@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om du bara tittar på film kommer du aldrig märka någon skillnad. Pengar i sjön om du inte behöver kortets extra bild/ljudutgångar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jonny Myran:

Så länge du kan spela upp dina filmer utan att det hackar och har sig lär du inte märka av någon påtaglig skillnad om du köper ett grafikkort.

Skrivet av gonace:

@Xyborg: 4K@60Hz kräver dock vissa förutsättningar så att om man "kastar pengar i sjön" beror på mer än om han spelar eller inte. Om vi tänker oss att han innom en snar framtid vill koppla in datorn till en UHDTV så är det ju värt att köpa ett grafikkort som klarar av 4K@60Hz

Tack ska ni ha. Jag tror att jag avvaktar med att köpa grafikkort och om jag skulle börja spela cs:go sporadiskt några timmar i månaden kanske jag köper ett billigt grafikkort

Permalänk
Medlem

@OC&Burn: Tack för erbjudandet men spel är inte alls aktuellt nu dessvärre och därmed inte heller något kort

Permalänk
Medlem

Jag satte ett GT 1030-kort i min HTPC, som då bara kör film, och det funkar klockrent. Även i 4K rullar det på utan problem. Mycket bra bild, och stöd för HDR.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Hedersmedlem

@OC&Burn *Inlägg borttaget*

All annonsering ska ske i marknaden.

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ah, tänkte inte så långt.
Har en annons redan, men kunde ha skickat pm istället!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz